Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:31

Al een hele poos geleden een stipje gezet, maar nog steeds niet gereageerd.

Ik werk al een aantal jaar met het lange teugelen. Toen ik net begon was dat met mijn toenmalige paard, helaas leeft zij niet meer.
Nu heb ik een kruising draver, welke het heel leuk doet aan de lange teugel! We zijn nog niet heel lang bezig, dus hij moet uiteraard nog kracht ontwikkelen.
Maar beide vinden we het erg leuk, we zijn nu bezig met de 'gewone' rijbaanfiguren in stap en draf(kleine stukjes, meneer vindt het moeilijk in draf). Ook zijn we in stap bezig met wat zijgangen.

Met mijn oude merrie 2 lessen van Piet Bakker gehad. Wat een fantastische man is dat!!!
Zou graag weer een les volgen, dus mocht er iemand een lesdag in het Noorden gaan organiseren... Ik houd me aanbevolen!

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:43

Inderdaad stapje voor stapje. Wat Nouvel zegt doe ik ook, zo worden ze sterker in de achterhand en kunnen ze verzameld gaan galoperen.

Ceasar biedt de galop wel eens aan als ik draf vraag. Hij is wel eens wat enthousiast en maakt dan 1 of 2 galopsprongen. Dit beloon ik uitbundig, ondanks dat hij niet doet wat ik vraag( ik vroeg immers om de draf). Maar ik vind het wel enorm goed dat hij galop aanbiedt en ga dat zeker niet ontmoedigen.
Ik zorg er wel voor dat het bij die 2 passen blijft, meer kan hij echt nog niet en dan voorkom ik dat hij zijn balans verliest en gaat rennen.

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:35

Mayflower_ schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Ik ben ook wel erg nieuwsgierig geworden naar dressuur aan de lange teugel. Het lijkt mij een fijne afwisseling voor mij en mijn pony naast longeren en rijden. Zijn er binnenkort toevallig workshops of clinics in het noorden? Of weten jullie iemand die les geeft in het noorden?

Waar zit je in het Noorden? Ik geef namelijk ook les in het lange teugelen.

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:04

Sneeuwmaan schreef:
Ik werk ook met het systeem van Emiel. Werkt heel fijn met een groene pony.

Daar start ik inderdaad ook altijd mee bij een groene/jonge pony.. Zodra er dan meer verfijning bij komt kijken, stap ik over na het lange teugelen zoals Piet Bakker.

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:26

darkchrystal schreef:
Iemand nabij arnhem die mij eenmalig op gang wil helpen met werken aan de lange lijn?
(zelf ook nog geen lijn.)

d pony, wegens blessure moeten we onze doelen wat bijstellen.
dus lange stukken rechtuit en geen longeer sessies meer..

Als je een groepje bij elkaar kunt krijgen, wil ik wel jou kant op komen.
Hoeft dan niet allemaal lange teugel te zijn, een ander lesonderdeel is ook geen enkel probleem.

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:08

darkchrystal schreef:
Lief aangeboden maar vind ik nooit handig te regelen.
Liever iemand die op afspraak alleen voor mij komt

Snap ik :) .

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:18

Wat leuk Loes!
Zelf gebruik ik bij het lange teugelen geen longeersingel, ik vind die altijd wat belemmerend.
Ik gebruik inderdaad ook een 'speciale' lange teugel. Wat voor (formaat) pony heb je?

Zoals Piet Bakker is er niemand Daydream. Wat een geweldige man is dat!
Maar ik snap uiteraard wel wat je bedoelt :) . Ik geef ook les in het lange teugelen, als je een groepje bij elkaar kunt vinden kom ik graag langs.

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:39

Dan is een lange teugel inderdaad wel fijn. Bij de kleine pony's gebruikte ik wel eens een slofteugel, die is qua lengte dan perfect. Vandaar mijn vraag.
Ik zal eens kijken waar ik de mijne ook alweer vandaan heb, dat is heel fijn materiaal namelijk.

Ja precies, ik vind de singel vooral in de zijgangen erg belemmerend omdat je dan je teugelhulpen niet makkelijk kunt geven.

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:10

Loes1996 schreef:
Ja singel is in zijgangen inderdaad wel belemmerend denk ik, zie je ook niet veel op het hogere niveau. O zou wel super zijn als je weet waar die van jou vandaan komt!
Bij de shet heb ik ook de slofteugel gebruikt, maar dat gaat em nu niet worden :')

Ik heb ze bij equiplay.nl besteld.

Waarom ben je nu begonnen met een singel dan?

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:40

darkchrystal schreef:
Ik ben net begonnen met mijn pony, met de voest lijnen.
Eerder longeerde ik twee maal per week maar mag niet meer zo actief op de volte werken ivm blessure/ slijtage.
Dus lekker er achter en afwisselen.

Pony is erg terug gelopen in rug bespiering, wat zijn nuttige oefeningen?

Leuk dat je zo bezig bent! Ik zou met het lange lijnen veel wisselen tussen de centrum en de menpositie. In de centrumpositie wat schakelen in volte vergroten/verkleinen en in de menpositie gaan werken met de zijgangen om op die manier je pony weer sterker te maken in de achterhand ed.

Blijf je alleen lange lijnen of wil je ook naar het lange teugelen toe? Mijn ervaring is dat je dan vooral in de zijgangen wat subtieler kan werken.

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:53

darkchrystal schreef:
Nog geen idee.
Het is nog echt nieuw, en voor mij ter vervanging van longeren.
De lange lijnen bevallen wel, geen idee of ik er daarmee ook meer naast kan lopen?

( heb iemand die me op gang geholpen heeft, die echt via voest methode werkt)

Ik werk ook volgens de methode van Voest qua dubbele lange lijnen. Daarin kun je dus afwisselen tussen centrumpositie(in het midden staan) en menpositie (achter ja paard lopen). Doordat je lijnen door de ogen van een longeersingel lopen, kun je er nooit zoveel naast lopen als bij het lange teugelen. Maar in beide gevallen kun je prima werken aan het ruggebruik ed.
Ik wissel beide af, lange lijnen en lange teugel en beide vind ik erg leuk om te doen en geeft weer een beetje diversiteit in je training.

Gaat die persoon je vaker helpen?

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:20

Freyjafan schreef:
Ik zou graag willen beginnen, weet iemand een instructeur in de buurt van Utrecht? :)

Zo 123 niet, maar mocht je een groepje bij elkaar kunnen vinden(mag in verschillende trainingsvormen). Dan kom ik graag een dag jouw kant op.

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:28

__Suzanne__ schreef:
ijssnuiver schreef:

Zo 123 niet, maar mocht je een groepje bij elkaar kunnen vinden(mag in verschillende trainingsvormen). Dan kom ik graag een dag jouw kant op.

Ik heb ook interesse in de buurt van Utrecht :)

Het zou voor mij mooi zijn als ik minimaal een dagdeel kan vullen met lesgeven. Dan kunnen jullie de reiskosten onder veel mensen delen en kunnen we er het maximale uithalen.

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:19

Evenaar schreef:
En Dennis, wat ubercool dat ze lange teugel wedstrijden hebben bij de Shetlanders. Ik weet dat pas sinds kort, zou er bijna een Shetty voor aanschaffen, zo leuk!

Jaa inderdaad! Ik zou het heel leuk vinden als er bij de 'grote' pony's en paarden ook lange teugel wedstrijde georganiseerd worden!

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:17

Een half jaar geleden heb ik er een tinker bij gekocht en tot nu toe heb ik heeft het nog niet safe gevoeld om te starten met lange teugelen.
Maar vandaag hebben we een begin gemaakt en dat ging best heel fijn. Sven vond het heeeel vreemd, maar uiteindelijk heel fijn wat voltes en rechte lijnen kunnen stappen. Goed begin dus!

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:19

Eliine schreef:
In principe loopt een paard aan de lange teugel zoveel mogelijk verzameld ik draf (en galop) oefen in het begin korte stukjes, ze moeten echt kracht ontwikkelen in de draf.

Dit inderdaad.
Ik begin de draf ook heel bewust in een zijgang en draaf vandaaruit aan. De paarden zijn dan al meer op het achterbeen en dan maak je het voor jezelf en je paard net even makkelijker.

Als ze dan sterk genoeg zijn, draag ik 'gewoon' aan vanuit een rechte lijn

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:58

Onze rijbak staat al een poosje onder water en de paddock gaat op den duur ook wat vervelend. Ik had geen zin om te rijden, dus wat doe je dan?

Afbeelding
Juist ja, even lange teugelen langs de weg. Heel fijn kunnen werken aan de zijgangen, de draf en het halthouden(en vooral wachten :') ). Mooie afwisseling op het werk in de bak!

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:38

Ik heb touwteugels op maat laten maken, geen idee meer waar..
Een slofteugel vind ik voor maatje shet heel fijn, maar groter vind ik dat al snel te kort.

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:25

Wij hebben vandaag weer een rondje buiten gemaakt aan de lange teugel. Super fijn kunnen werken aan de verschillende zijgangen in stap en draf. Ook hebben we even geoefend met halthouden/wachten en afwisselend met een stapje achterwaarts en weer wegdraven. Ceasar kan heeeel slecht halthouden en wachten, dus het was een mooie oefening. Door zijn enthousiasme kregen we daarna in het wegdraven een galopsprong, was een leuk cadeautje :D .

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:36

Renske_W schreef:
Ik kom hier ook eens om de hoek kijken.
Ben met 2 3 jarige bezig die ik eigenlijk beide aan het werk wil zetten aan de lange teugel.
Mijn eigen pony snapt het principe al, de andere nog helemaal niet.
Tot nu toe met mijn pony met een longeerlijn gewerkt, maar wil eigenlijk wel richting de teugels.
Nu heb ik die van Emiel voest gevonden maar die zijn al €60,-
Dat zal toch zeker ook goedkoper kunnen?

Hoe groot is je pony? Voor de kleinere kan een slofteugel ook al lang genoeg zijn als lange teugel.

Ik heb ooit touwteugels op maat laten maken, zal eens kijken of ik nog kan vinden waar dit was.

Blixem schreef:
Hebben jullie nog tips om een pony weer scherp en actief op het zweepje te maken? Ze zijn namelijk liever lui dan moe.
En hoe hebben jullie de galop getraind/aangeleerd aan de lange teugel? Ik galoppeer afentoe aan en ren dan mee maar dat is ook niet ideaal :+

Wat heb je geprobeerd mbt actiever krijgen? Maak je ook gebruik van je lichaamstaal als ze actiever moeten?

De galop heb ik bij mijn vorige paard aangeleerd vanuit het achterwaarts(mijn paarden leer ik eerst aan de longe al stemcommando ‘galop’) en vandaaruit 1 tot 2 passen aangaloperen en dam weer terug. Terugnemen voordat ze van het achterbeen afkomen en je moet gaan rennen. Als ze sterker worden, ga je het aantal galopsprongen uitbouwen.

Mijn huidige paard is een draver kruising en vond het verzameld draven al heel moeilijk. Inmiddels gaat dit best heel goed en gaat hij zich uitsloven en in zijn enthousiasme komen er dan soms een aantal galopsprongen uit, hier maar ik dan weer gebruik van.

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 04:47

Al een tijdje niks meer gepost hier, maar ik les nog steeds graag mee!

En ik wilde even delen dat ik op 8 december een lesdag organiseer in het lange teugelen in noardburgum(Friesland).
Wellicht interessant voor de mensen die in het noorden zitten :) .

https://www.facebook.com/events/3034083043272647/?ti=icl

www.holistischtrainer.nl

ijssnuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:27

Jorex schreef:
IJssnuiver dat vind ik zeker interessant, ik ga even kijken. Ik ben zelf overigens wel een beginner qua kennis. Ik heb 1 keer een korte cursus gehad met beide pony's. Alleen mijn jongste had geen balans, nu iets meer, en mijn oudste is een linkskijker dus beide vergen best wel wat werk.

Leuk! Beginner zijn maakt niet uir, ik pas de lessen aan naar niveau

www.holistischtrainer.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie