Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:54

Ik kom even binnenvallen :)
We hebben sinds kort een welsh A voor de kinderen en ik wil zelf ook met haar aan de slag aan de hand. Ik wil gaan proberen wat het beste werkt voor ons (aan de hand, lange teugel, lange lijnen...) maar ik zoek eigenlijk wat achtergrond informatie over hoe te beginnen etc. Pony is beleerd voor de wagen, dus ik denk dat voor haar aan de lange lijnen een logische plek is? Of maakt dat verder niet echt uit?

Weten jullie iemand in regio Eindhoven die hier ook les in geeft?


Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:24

Svadilfari1 schreef:
Je hebt verschillende methode van lang teugelen. Bijvoorbeeld ; devFranse daar loop je erachter met en de lijnen lopen door een longeer singel. En de Weens/ Italiaanse methode zoals Piet Bakker ( en heb sinds kort les van hem) dit vind ik zelf het fijnst schuin naast de achterhand en geen longeer singel methode waar de spaanse rijschool in Wenen mee werkt.

Daarnaast train ik aan de hand ook naar aanleuning en gymnastiseren maar dan horsemanship, holistisch. Wat goed op elkaar aansluit. Maar niet te vergelijken met elkaar is.

En ze zal het zeker wat gewoner vinden om voorop te lopen, maar onervaren paarden hebben het ook gauw door.

Onderzoek zelf wat je leuk vind. In jouw regio Eindhoven ben ik niet bekend anders kan je beter op het forum onder ervaringen en diensten deze vraag stellen in een topic [ED] Ervaringen en Diensten


Dank je! We zijn inmiddels zelf wat aan het oefenen. Ze vindt erachter het fijnste, ernaast vindt ze gewoon raar haha. Maar dat zijn we heel hard aan het oefenen, want dat is juist wel een heel handige positie om de kinderen te begeleiden. We komen nog niet veel verder dan in stap wat wenden en voltes rijden, maar we zijn beide een beetje aan het zoeken.
Ik heb inmiddels een proefles bij iemand die zowel grondwerk als aan de hand les geeft, dus eens kijken hoe dat ons bevalt :)

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:46

Gelukkig heeft Jonique absoluut geen losse voetjes. Durf echt aan alle kanten van haar te staan (mijn kinderen kruipen er bij wijze van spreken onderdoor)
Ze is super braaf maar ze steunt dus enorm op de persoon naast haar. De meest bekende positie voor haar is naast haar dus dat is fijn, maar andere plekken zijn dan wel heel spannend. Ze heeft overigens het liefste dat ik voor haar loop :+
Maar goed ze is pas 4 dus ze mag nog een hoop moeten leren :)

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:54

Geen probleem. Ja doen we ook, momenteel komt het er op neer dat iedere keer iets anders beter werkt :+

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:51

Svadilfari1 zadelmak, maar nog niet echt doorgereden. Ik wilde juist met grondwerken ook een en ander wat meer bevestigen. Op schouderhoogte werken we ook af en toe. Zoals gezegd, we wisselen nog een beetje af op zoek naar een fijne plek voor ons beide

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:59

Is er iemand lid van de online community van Dressuurnatuurlijk? Ik zag dat zij nu ook een community opgericht hebben. Ze hebben nu ook die gratis minicursus via email en ik vroeg me af of de filmpjes in de community vergelijkbaar zijn?


Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:43

Pauley schreef:
Maartje_M schreef:
Is er iemand lid van de online community van Dressuurnatuurlijk? Ik zag dat zij nu ook een community opgericht hebben. Ze hebben nu ook die gratis minicursus via email en ik vroeg me af of de filmpjes in de community vergelijkbaar zijn?


Ik ben stille meelezer hier, en ook actief bezig met de lange teugels.

Ik ben lid van de community maar dan alleen voor het lange teugelen.
Dus niet de membership ofzo waardoor je alles kan zien en zelf filmpjes kan uploaden, dat was me te duur.

Ik heb dus de cursus lange teugelen gekocht en heb dus alleen toegang tot die filmpjes.
De filmpjes van de online mini cursus en die van de cursus die ik gekocht heb ( die staat dus ook in de community) zijn vergelijkbaar.
Dus vind je de mini cursus fijn dan vind je een gekochte cursus waarschijnlijk ook fijn.


Dank je! In dat geval denk ik er nog even extra over na

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:11

Ik heb nu geleerd om mijn handen boven de schoft te houden, maar zie dat jullie dat niet doen?

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:00

Zal de volgende keer eens mijn handen voor me houden, kijken hoe ze dan loopt. Bij een groot paard gaat dit inderdaad niet lukken

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:22

Vandaag gaf mijn merrie me een mep met werken aan de lange teugel. Ik maakte de overgang naar de draf, deed ze braaf maar wat achter het tempo, dus ik klakte met mijn tong om haar vooruit te vragen. En toen mepte ze dus.
Nu hebben we een vertrouwensprobleem, ik omdat ik niet achter haar wil lopen nu en Elevada is ineens super angstig. Heb geprobeerd weer schuin achter haar te komen maar dat was echt een uitdaging. Ze probeerde een paar keer weer te slaan maar nu gelukkig niet raak.
Uiteindelijk goed af kunnen sluiten dat ze wel braaf stapte en een paar pasjes draf gedaan, maar hoe pak ik dit nu weer op? Ze is echt wel typetje veel temperament dus geen makkelijk karakter in dit soort gevallen

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:12

Ja zo heb ik nu uiteindelijk ook afgesloten. Denk dat dat en heel veel geduld me moeten gaan helpen...

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:25

Ik heb haar uiteraard direct gestraft en bij iedere volgende poging ook. Van dat straffen wordt ze dan weer zenuwachtig en gaaf ze dus weer meer slaan dus het wordt een cirkeltje. Les staat overigens al gepland

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 06:46

Ik merk dat ik na een nachtje slapen ook niet zo goed weet of ik dit nog wel durf. Als ik terug denk aan hoe lang we er over gedaan hebben voor we goed aan de dubbele longe konden werken en uiteindelijk bij lange teugelen zijn gekomen... ze heeft gewoon echt een heel moeilijk karakter. Ze was daarin ook heel heftig in haar reacties en ik merk dat ik haar gewoon niet meer helemaal vertrouw.
We gaan deze week lekker andere dingen doen vanaf de grond en dan zaterdag maar even met juf overleggen.
Gelukkig heb ik nog een pony waar ik wel mee kan lange teugelen :)

Svadilfari1 bedankt voor de link, daar ga ik straks eens wat uitgebreider naar kijken!

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:24

Maar het gekke is dus, dat we al zeker 10 minuten super ontspannen aan het werk waren zonder problemen. Er was geen teken van verzet tot het moment dat ze sloeg. Maar ze is sowieso wel een beetje van de 0 naar 100 in 1 seconde (ik noem dat altijd maar gekscherend haar Spaanse temperament).
Ik strafte/corrigeerde inderdaad met mijn stem.

Met grondwerk hebben we er juist heel erg op geoefend dat ik overal mag staan en dat vindt ze allemaal prima. Kan haar met grondwerk ook vanuit dezelfde positie makkelijk benaderen en dingen van haar vragen (bijvoobeeld achterhand een pasje opzij). We hebben eerder ook al wel gewoon goed kunnen werken in draf. Voor mij kwam dit dus echt een beetje uit het niets.

Dit is een filmpje van onze eerste les. Zien jullie daar dan dingen in die ik over het hoofd zie? Ze was hier overigens nog wat onrustiger in haar hoofd dan ze nu is. Nu is de aanleuning al constanter.

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:53

Ik wil even voorop stellen dat ik hier met mijn instructrice al wel langer naar toe gewerkt heb en dat het niet de eerste keer is dat we aan de hand werkten. Het was wel de eerste keer dat we in deze positie stonden. We hebben al wel meer stap en drafwerk gedaan waarbij ik ter hoogte van de flank stond en dat ging echt heel goed. Daar waren we deze les ook mee begonnen en vanuit daar zijn we naar deze positie gegaan.
Ik zal zaterdag eens met juf overleggen om zonder singel te werken. Ik ga nu in ieder geval even niet alleen aan de slag.

Conditie en spieropbouw is inderdaad nog een werkpuntje. Daarom draven we maar kleine stukjes en doen we de rest idd aan dubbele longe/onder het zadel. Uiteraard gaan we vanuit nu ook weer beginnen met de stap goed te bevestigen en dan pas weer aan draf denken. Echter hadden juf en ik in de les van het filmpje beide het gevoel dat de stap echt goed genoeg was om een klein drafje te proberen.

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:43

Onder het zadel zijn we alleen maar bezig met van achter naar voor en op de achterhand. Daar kan ze ook al wel verzamelen en komt dan ook echt op het achterbeen. Laatste maanden hebben we door de slechte bak alleen niet kunnen rijden.
We gaan weer terug naar stap, meer basis en kijken waar we dan uitkomen

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:56

Ik gebruik ook een slofteugel voor mijn Welsh A :j Zelfs daar is de lengte nog goed voor.

Ik heb er geen last van dat ik naar voren duik, maar Jonique is 1.16 en ik maar 1.63 dus bij ons is het verschil wat kleiner dan bij jou ;)
Enne weet je zeker dat ie wit is? :')


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 2 bezoekers