Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:49

fluffyfox schreef:
Niet in mee gaan is wat ik geleerd heb.
Dus kader aangeven dmv rustig begrenzen. Beter terug naar stap laten komen en opnieuw gedoseerd weg laten draven dan dat je mee moet rennen. Of dat je op een volte gaat (ten strengste verboden)
Je moet ze zsm leren dat ze bij je blijven op zo licht mogelijk contact.
Hiervoor is veel spierkracht nodig dus duurt even voor dat voor langere stukken te doen is vaak.
Ik zit nu zelf in dit stukje met Mn jonkie.
Super leuk want hij pikt het echt super snel op.

Leg uit leg uit; leer graag bij waarom.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:57

fluffyfox schreef:
Sizzle schreef:
Ik zou inderdaad ook geen volte doen als ze al te hard gaan. Ik doe wel vaak een kleine volte om te voorkomen dat het tempo omhoog gaat, zo kun je dan een beetje langer uitbreiden. Maar uiteraard is dat ook weer paard afhankelijk.

Ik deed dat met Mn jonkie dus ook. Tot Piet met een alternatief kwam ;)
Ik doe dit nu dus sinds een aantal dagen anders en merk echt veel verschil.

Dank voor je uitleg, ga helemaal erin mee kwa mee rennen e.d.
Maar bij paard in balans gebruik ik ook de volte om em bij de les te houden, en em teugel laten aannemen.
Tenslotte moet je ook in die draf verzameling een mooie volte kunnen maken of zelf compleet van hand kunnen veranderen.
Al lukt dat hier nog lang niet.. :P

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:49

Svad: Mooi leerzaam video linkje.

Heel leuk Piet in zijn steenkolen Engels :D met ned opmerkingen kom, kom , braaf... aan het werk te zien.
Hij is ook een positief indringend persoon in omgang.
Indrukwekkend wat Piet verteld vanaf ca 38,over de ruime tijd die je moet gunnen en geduld en opbouw in training en alleen moet kijken naar wat paard aanbied en kan.
Dit zou erin moeten worden gestampt in de dressie wereld, hier gaat nog zoveel mis... |(

Fijn ook dat Piet zo duidelijk is over de voedsel beloning. :j

Dit is ook al zo'n nuttige video: https://vimeopro.com/user8079704/long-r ... o/27781764
Staat eronder, meekijken met een les van hem, zo nuttig want hier laat ie beginfases zien.

Herkennen jullie ook de beginfase, het draaien, de twijfel en het gepruts van eigenaar , vooral bij de fries?
Zelfs Piet heeft effe moeite om dit paardje op de lijn te krijgen.
Je ziet trouwens ook prachtig hoe,paard van nature reageert op de lichaamstaal, en later die gaat negeren en meer op lijnen en stem afgaat.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie