Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:51

Met mijn twee driejarige Shetlanders (ruin en merrie) wil ik graag beginnen met werken aan de lange teugel. Na een paar keer longeren en voorbereidende oefeningen heb ik vorige week voor het eerst met mijn ruin gewerkt aan de lange teugel. Hij leert erg snel en hij leek het leuk te vinden. Ik doe het bitloos, want ik kon niet echt een reden bedenken om het met bit te doen. Andere visies zijn welkom!

Ik was al blij dat hij braaf voorwaarts stapte en ik kon achterlangs wisselen van kant. Dat vond hij wel een beetje gek in het begin maar hij snapte het al snel. Als er een instructeur in mijn regio is dan zal ik ook af en toe eens een lesje willen volgen.
Het zijn twee stamboek-Shetlanders en ik kwam er vandaag achter dat er bij het stamboek soms ook wedstrijden worden georganiseerd. Wie weet doe ik daar dan wel eens een keertje aan mee. Maar vooral vind ik het heel erg leuk om zo samen te werken met de pony’s. De harmonie tussen mens en paard vind ik echt geweldig om na te streven.

Het lijkt me erg leuk om af en toe wat ervaringen hierover uit te wisselen of om trots wat foto’s te showen! :)


Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:19

Sunshinedaan schreef:
Ik ben ook sinds kort met mijn 3,5 jarige begonnen met langeteugelen. Ook met kaptoom, uiteindelijk mag hij het gaan leren met een bitje, omdat hij voor de wagen gaat.

De voorbereiding waar ik ontzettend lang mee bezig geweest ben, was rechts van hem lopen :+. Dat heeft hij bij zijn vorige baasje nooit gekeerd blijkbaar.
Elke keer draaide hij weer achter me naar rechts :')

Maar toen dat kwartje eenmaal viel ging het wel.
Korte sessies, max 10 minuten, hoefslag stappen, keer afwenden.
De 2e keer paar stapjes draf proberen...
Hij pakt het goed op!


Leuk zeg! Ja herkenbaar die voorbereiding. Mijn 3 jarige shetlanderruin is een beetje bang ingesteld en moest er ook erg aan wennen wanneer ik naast hem liep in plaats van voor hem. Maar na een paar keer oefenen aan beide kanten kwam dus vorige week de volgende stap en dat in dus echt met de lange teugel kon gaan werken.
Zo grappig om te zien hoe zijn zelfvertrouwen ook groeit hierdoor.

Leuk om te lezen hoe je het opbouwt en rustig begint.

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:23

Svadilfari1 schreef:
@ Paardenjacq Wat ontzettend leuk!
Zelf doe ik het met de kaptoom en bitloos, met alle paarden waarmee ik het beoefen. Zo ook met 2 niet v mezelf die enkel het bit kennen met rijden ; ik vind het fijner.
Met de Shets heb je geluk er zijn idd wedstrijden hierin ; op YouTube kan je Eline met haar shet Umpire in actie zien. Zijn ook topics op bokt met clinic filmpjes Ik vind het altijd leerzaam te kijken naar anderen.


Bedankt voor de tips! Ik ga die filmpjes eens bekijken!

Ik heb nu een bitlooshoofdstel (sidepull) met een ring bovenop de neusriem. Wat raad je aan; de lange lijnen vastmaken aan de zijkanten (dus sidepull) of bovenop aan de kaptoomring?

Ik heb overigens nog geen zweep in mijn handen gehouden. Is dat aan te raden of hoef ik er pas een zweep bij te houden in het geval hij niet reageert op mijn stemhulpen en lichaamshouding?

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:24

Eliine schreef:
Je zweep is in principe een vervanging voor je been en zithulpen. Sneller/langzamer kun je ook prima op stem en lichaamshouding doen en een zweepje enkel ter versterking. Bij de zijgangen is je zweepje echter redelijk onmisbaar omdat je dan op verschillende drukpunten op de buik/flank je zijgang aangeeft.
Zelfde gaat ook op voor de verzameling maar dat duurt met een jonkie nog even!

Ik zou de teugels als sidepull bevestigen dan kun je veel preciezer te werk gaan. Bovenop geeft teveel ruis als je steeds fijnere hulpen wilt gaan geven.


Okee top!

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:35

Svadilfari1 schreef:
Klopt helemaal.Mbt bitloos hoofdstel had ik een stalgenootje die het met kaakgekruist bitloos hoofdstel probeerde .. Dat werkt ook niet prettig ; deze werd definitief omgebouwd tot sidepull. De sidepull werking is het meest duidelijkst v je hulpen .

Ik merk zelf bij sommige ponies wel een verschil mbt nylon zacht v binnen kaptoom en een sidepull hoofstel; dat ze met de eerste meer ontspannen lopen / luisteren.

Ik vermoed!!!! dat misschien!! v sommige dieren een smalle neusriem die wat scherper miscchien aanvoelt / inwerkt minder prettig is. Dat je onbedoeld corrigeerd /ruis krijgt


Okee goed om even op te letten inderdaad.
Hieronder een foto van het hoofdstel. Het is een op maat gemaakt biothaan hoofdstel van Dabo’s Design. Voor zover ik kan beoordelen is het niet scherp qua inwerking.

Afbeelding


Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:01

Svadilfari1 schreef:
Mooi en wat een leuke pony!
Dit ziet er prettig uit naar verhouding , neusriem mooi in verhouding en heel prettig dat er ook geen riempjes dicht op het oog zitten

Wat mooi zeg zo op maat , en het materiaal hoe bevalt dat?


Dank je! Dit is de 3 jarige merrie op de foto.
Het materiaal bevalt best goed. Ik ben verder alleen maar leer gewend en dat voelt wel degelijker, eerlijk gezegd. Maar misschien is dit ook wel degelijk; ik zal het eerst nog wat langer (heb het hoofdstel nu een half jaar) moeten gebruiken om het goed te kunnen beoordelen. Maar een bitloos hoofdstel kon ik in dat maatje destijds niet vinden, vandaar dat ik op biothane uit kwam. Dat is wel echt ideaal dat het zo op maat gemaakt kon worden.

De lange leidsels die ik heb, zijn ook van biothane met grip, maar die zijn eigenlijk heel licht in vergelijking met leren leidsels (die ik bijvoorbeeld ken van het mennen). Maar ook dit, ga ik gewoon uitproberen.

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 18:14

Vandaag voor de 3e keer ‘dressuur aan de lange teugel’ met mijn 3 jarige Shetlander ruin. Hij leert zo snel. Ik kan elke keer verdergaan waar we de vorige keer zijn gebleven. Zo leuk!
Ik moet zelf ook nog wel leren hoe ik mijn handen en de teugels moet houden. Vandaag voor het eerst een zweepje erbij. Dat vond ik nog wel onhandig. Ik gebruik nu, onder andere, Bastiaan de Recht als voorbeeld .
Alle tips zijn welkom. Ik wil graag leren hoe het nog beter kan zo in deze basis.

Ik probeer een linkje toe te voegen met een filmpje wat mijn dochtertje van 5 jaar heeft gefilmd en daar achteraan een stukje van Bastiaan de Recht.
https://youtu.be/8H721f6AKew

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:34

Svadilfari1 schreef:
wat superleuk om te zien! En wat fijn dat je Shet het zo leuk vind. Och die zijn zo slim. Jullie zijn goed bezig.

Als eerste wat ik je mee wil geven is proberen je handen bij elkaar te houden.
Net zoals bij het rijden; met het zweepje went van zelf: op een gegeven moment wordt het gewoon hoor.

Hierbij een instructie filmpje ; https://vimeopro.com/user8079704/long-r ... o/27764420

Hier was ooit een dvd van maar toch 48 minuten basis uitleg in rustig Engels veel beeld materiaal; van deze instructeur heb ik zelf nog les.


Dank je wel voor de tips!
Ik ga dat filmpje bekijken.

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:54

Peetstap schreef:
Svad: Mooi leerzaam video linkje.

Heel leuk Piet in zijn steenkolen Engels :D met ned opmerkingen kom, kom , braaf... aan het werk te zien.
Hij is ook een positief indringend persoon in omgang.
Indrukwekkend wat Piet verteld vanaf ca 38,over de ruime tijd die je moet gunnen en geduld en opbouw in training en alleen moet kijken naar wat paard aanbied en kan.
Dit zou erin moeten worden gestampt in de dressie wereld, hier gaat nog zoveel mis... |(

Fijn ook dat Piet zo duidelijk is over de voedsel beloning. :j

Dit is ook al zo'n nuttige video: https://vimeopro.com/user8079704/long-r ... o/27781764
Staat eronder, meekijken met een les van hem, zo nuttig want hier laat ie beginfases zien.

Herkennen jullie ook de beginfase, het draaien, de twijfel en het gepruts van eigenaar , vooral bij de fries?
Zelfs Piet heeft effe moeite om dit paardje op de lijn te krijgen.
Je ziet trouwens ook prachtig hoe,paard van nature reageert op de lichaamstaal, en later die gaat negeren en meer op lijnen en stem afgaat.


Leuk! Die ga ik ook bekijken!

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:39

Hoe kan ik zien waar Piet de clinics geeft?

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:10

Eliine schreef:
Paardenjacq schreef:
Hoe kan ik zien waar Piet de clinics geeft?

https://www.facebook.com/Piet-Bakker-We ... 411306503/

Staan er een aantal op. Verder is het vooral ook een beetje via via


Dank je, ik heb even gekeken. Voor zover ik kan zien is het vaak ik Noord-Holland.
Ik woon in Overijssel.

Zijn er nog meer mensen die lesgeven voor het werken aan de lange teugel, maar dan in Overijssel?

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:40

Maartje_M schreef:
Is er iemand lid van de online community van Dressuurnatuurlijk? Ik zag dat zij nu ook een community opgericht hebben. Ze hebben nu ook die gratis minicursus via email en ik vroeg me af of de filmpjes in de community vergelijkbaar zijn?


Oh ik ga eens kijken naar die community van dressuurnatuurlijk.

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:56

Even een vraag voor de kenners.... Waarom zijn er verschillen bij het werken aan de lange teugel qua afstand waarop je erachter loopt. Als ik namelijk filmpjes opzoek dan kom ik filmpjes tegen waarbij men er heel er ver achter loopt en filmpjes waarbij men er dicht achter loopt.
Ook zie ik dat sommigen wel een singel gebruiken en daardoorheen de teugels doen. Bij anderen zie ik dat ze geen singel gebruiken.

Kan iemand mij de verschillen en voordelen en nadelen vertellen?

Alvast veel dank!

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:47

Jorex schreef:
Naar mijn weten is de variant waarbij je er ver achterloopt meer droog mennen en ter voorbereiding op het werk voor de koets en kun je met lange teugelen waarbij je er kort bij loopt betere dressuurmatige hulpen doorgeven aan het paard. Bij die eerste gebruik je ook wat sneller een singel, immers het paard moet er dan aan wennen om de leidsel hulpen vanaf die positie te krijgen en bij de tweede gebruik ik zelf geen singel en dan stuur je meer alsof je op het paard zit ipv dat je ernaast loopt.
Maar dit is een beginner in lange teugelen mening, dus anderen kunnen het vast beter uitleggen. Ik doe zelf vaker droog mennen dan lange teugelen.


Okee dank je wel! :j

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:50

Hugolien schreef:
Dressuur aan de lange teugel lijkt me leuk. Mijn droom is "later" (lees: als de financiën het toelaten) een Welsh Mountain te kopen en daarmee wil ik mennen, maar dressuur aan de lange teugel is dan een hele leuke afwisseling :j



Leuk!
Heb je eventueel in die tussentijd totdat je zelf een Welsh Mountain kan kopen, een pony/paard tot je beschikking zodat je al kan lange teugelen? Een verzorgpony of zo?

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:40

Svadilfari1 schreef:
Jazeker! Ik zou dolgraag eens een proefje willen doen ik heb het Shetland pony stamboek een mail gestuurd met de vraag of ik eens v spek en bonen mee mag doen met pony. https://shetlandponystamboek.nl/sport-e ... ge-teugel/ In de link staan ook de proefjes!

Verder vind ik terug op internet dat eerder lang teugel dag werd georganiseerd laatste 2015. https://sites.google.com/a/gezienbijgie ... l-dag-2009

En dat lang teugelen we een onderdeel is bij de Spaanse paarden https://www.verenigingspaanspaard.nl/rijstijlen



Leuk! **\O/**

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:57

Wie heeft er interesse in een dvd over dressuur aan de lange teugel?
Ik heb er namelijk eentje te koop. Geen idee of ik dat hier mag ‘zeggen’. Het gaat om de de dvd van Saskia Gunzer. Zie hier een stukje van de dvd: https://youtu.be/CSmj78zaPlI

De dvd is trouwens Engelstalig.

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:53

Svadilfari1 schreef:
Ik zou deze dolgraag willen! Als iemand een copie kan maken dolgraag!


Via deze site kan je de dvd online kopen.


Afbeelding

www.ellenofstad.com

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:01

Wat leuk dat dit topic weer een beetje actiever is!

Het inspireert mij om het ook weer vaker te doen. De afgelopen weken heb ik er echt weer tijd voor gemaakt. Heerlijk in de avondzon lange teugelen. Ik zal er binnenkort even een filmpje of foto van maken. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers