[VOLG] Van stakend en dreigend paard tot....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

[VOLG] Van stakend en dreigend paard tot....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 13:38

Hey lieve medebokkers!

Zoals een aantal van jullie weten, ben ik sinds bijna twee jaar in het bezit van een superlieve 11-jarige Friese merrie. Een enorme knuffelkont, aanhankelijk, zacht maar toch soms pittige dame. Ze zal dan ook nooit expres gemeen doen of een stap verkeerd zetten, daar kun je haar bijna blind op vertrouwen.

Tóch heb ik een aantal maanden geleden een topic geopend, over dat ze staakt en dreigt wanneer het op longeren aankomt. Waarom liet ze toch dat gedrag zien? Wat deed ik verkeerd? Ik zat met mijn handen in het haar, en nadat ik flink gebeten ben heb ik het maar opgegeven. Ik was niet bang van haar, absoluut niet. Rijden ging en gaat super, ik heb zelf haar allereerste buitenritten ooit kunnen maken *\o/*

Een tijd geleden stond er een oproepje van een leerling paardengedragskundige, overigens een bekende van me. Zij zocht een paard met gedragsproblemen. Zo gezegd zo gedaan, ik heb Sinne aangemeld en werd dan ook uitgekozen. De PGK is langsgekomen en heeft Sinne en mij geobserveerd en geflimd samen met haar docent. Ook heb ik enorm veel vragenlijsten in moeten vullen. En de uitslag? Alle puzzelstukjes zijn op zijn plaats gevallen zullen we maar zeggen :D

Wat blijkt, is dat longeren haar nooit op de goede manier is aangeleerd. Hierdoor mist ze dus een heel stuk opvoeding waardoor er een enorme miscommunicatie is ontstaan tussen ons. Ze probeert er zelf onderuit te komen, door te stijgeren, naar me toe te stappen en te bijten. Zo neemt ze zelf de touwtjes in handen, en is er van respect niks meer te bekennen.

Goed, genoeg achtergrondinfo, op naar het plan *\o/*

Ons plan, opgesteld door de gedragskundige, ik mag Sinne in mini-stapjes het longeren opnieuw aanleren. Dit doormiddel van clickertraining en later ook negatieve bekrachtiging. Stap één is Sinne de beloning aanleren. Click = beloning (stukje appel, wortel oid). Zodra ze dit snapt gaan we door naar het echte werk :)

Dit topic heb ik eigenlijk vooral voor mezelf, om bij te houden hoe de training ging en wat op/aanmerkingen zijn. En het zou natuurlijk ook enorm leuk zijn als ik mensen hiermee kan inspireren en informeren.

Mijn eerste training met Sinne heb ik voor maandag gepland staan. Ik kan nu al niet meer wachten, en ben zó ontzettend benieuwd naar hoe Sinne erop gaat reageren! Zijn jullie ook zo benieuwd? Mocht je het interessant vinden om het volledige plan te lezen mag je me een pb doen! :j

Liefs en hoefjes van mij en Sinne!

Afbeelding

Tips en kritiek mag natuurlijk altijd gegeven worden mits goed onderbouwd en vriendelijk. Zo niet ga ik ook niet de moeite doen om erop te reageren :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away


Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [VOLG] Van stakend en dreigend paard tot....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-19 09:18

Superleuk dat jullie volgen! *\o/*

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-19 09:46

xRoossie95 schreef:
Fijn dat je ermee aan de slag kunt! Ik volg graag :D
Ben zelf ook druk bezig met het aanleren van longeren met dubbele lijnen, meneer denkt dat touwtjes bij zn billen zullen bijten :')

Maar touwtjes zijn ook monsters, dat vind mijn Welsh ook :j

Als we eenmaal zover zijn wil ik ook dubbele lijnen gaan proberen. Denk dat dat haar zeker in het begin wat meer steun en zekerheid gaat geven :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-19 11:38

Ninx schreef:
https://www.stalmireille.nl/blog/10881- ... at-doe-jij

Verdiep je eens in het werken zonder bijzet. Doordat het paard de kans krijgt om echt zelfstandig balans te krijgen en rustig meer in verticaal en horizontaal evenwicht te komen krijg je minder paniektoestanden.
Uiteindelijk is het effect ook duurzamer.
Het hoofd fixeren haalt het paard eigenlijk alleen maar sneller uit evenwicht, ze kunnen immers de hals niet goed gebruiken om zichzelf te balanceren.
Succes!!


Dankjewel! Het is niet dat ik per sé met bijzet wil longeren, maar voor het begin is het voor ons beide toch even een hulpmiddel. Wanneer ze op de volte is draait ze namelijk vaak meteen naar binnen, op dat soort momenten is het dan nog net even handiger als ik er een buitenteugel bij heb ;)

Maar het longeerwerk is voor nu nog láng niet aan de orde. Eerst maar eens de clicker aanleren, en de volgende stap is leren halthouden op commando :) En misschien pakt ze het wel zo goed op dat die extra teugel helemaal niet nodig is, wie weet :j

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-19 16:02

Laten we eerst maar eens beginnen bij het begin, en zorgen dat ze aan de longe kan zonder dat ze me aanvalt. Als dat allemaal oke is gaan we aan balans werken. Maar voordat we zover zijn is er al een hele tijd overheen :j

Ninx, het is niet zozeer dat ze naar binnen valt door onbalans. Ze verzet zich en valt mij aan. Dit omdat de hulpen die ik geef voor haar onbekend zijn :)

Toch bedankt voor jullie tips, en zal het zeker meenemen in de training uiteindelijk! :D

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 12:41

1. Het aanleren van de clicker-beloning

Nou, vandaag voor het eerst met Sinne gewerkt. Helaas stond de op de wei, dus moest haar eraf halen. Gaf wat spanning want normaal gooi ik het draad open en mag ze zelf naar de paddock rennen, deze keer aan een touwtje dacht ze hetzelfde dus mijn arm er half afgerukt :') Gelukkig bleef ze niet trekken en kwam ze al snel rustig naast me staan.
Ik kreeg als tip haar de eerste keren op stal te zetten en er zelf buiten te staan zodat ze niet kan dringen voor een snoepje. Dus, op stal gezet, en ik erbuiten. Clicker erbij, en dit was haar reactie :+

Afbeelding

Baaaaas, is dit eetbaar???

Het ging eigenlijk al snel heel goed. Elke keer als ze haar hoofd wegdraaide clickte ik en pakte ik een snoepje erbij. Op een gegeven moment stond ze omgedraaid in de stal, ik clickte en ze reageerde meteen! Superslim paard heb ik :j
Ik ben in totaal 5 minuten bezig geweest (incl van de wei af halen). Dus echt maar heel kort. Daarna mocht ze weer lekker de wei op. Als het weer het vanavond toelaat gaan we nog een keer, anders morgen :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 14:59

Inderdaad een vreselijke stem, maar haar methode is wel interessant. Ik ga me eens verder inlezen en video's van haar bekijken. Bedankt voor de tip! Ook dat targetten lijkt me erg leuk en handig om mee te werken! :j

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 07:18

Cera_D schreef:
Hier op bokt is ook een super interessant topic over connection training, het clickeren op basis van de emoties van je paard. Echt een aanrader om dat topic door te lezen als je net begint met clickertraining.


Edit; hier is t linkje [OPG] Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?


Superinteressant! Zal het straks even doorlezen :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 08:22

Lindsey_99 schreef:
Clickeren is zo super. Dankzij R+ en clickertraining heb ik een superbraaf goed oplettend paard. Als je tegen haar stem kunt.... :+ Shawna Karrasch heeft veel video's met clickertraining. Het begint bij de De-spooking serie.


Nogmaals, onwijs bedankt voor deze tip! Ik heb gister uitgebreid haar filmpjes bekeken en besloten het via haar methode te doen.
Voor Sinne is dit een supermethode *\o/* Ze heeft enorme voernijd (lees: je omver lopen, happen, soms zelfs raak...). Heb dit zojuist ook toegepast op haar.....

Het aanleren van de clickerbeloning deel 2

Nadat ik alle andere gevoerd had, behalve Sinne liep ik haar stal in met de clicker en brokken. Ze stapte meteen op mij af en liep me dus bijna omver. Gelukkig kent ze het commando 'terug' heel goed, en luisterde ze daar wel naar, maar ze bleef natuurlijk wel met haar neus duwen en happen. Ok, naast naar gaan staan op schouderhoogte en haar neus wegduwen en een duidelijke 'kssst'. Deed ze haar hoofd opzij, click + beloning. Na zo'n 10 clicks begon ze het te begrijpen en bleef ze netjes wegkijken. Dus nog een aantal keer geclickt en beloning gegeven. Aan de andere kant gaan staan (rechts van haar) en hier precies hetzelfde gedaan. Deze kant vond ze wat moeilijker, dus dit gaan we extra oefenen. Maar haar wel zover gekregen dat ze haar hoofd wegdraaide. Nog wel met interesse in de brokken, dus stiekem naar mij kijken, oren naar mij toe gedraaid en wat boos gestamp, maaaar niet opdringerig. Dus al een super vooruitgang! Toen ik haar stal weer helemaal open deed (uitloopstal naar paddock, staat altijd open) en hooi pakte bleef ze zelfs heeel netjes staan wachten tot haar hooi op de grond lag *\o/*

Ben echt heel trots op haar en superblij met deze kleine vooruitgang! :))

Leuk dat je ook volgt Renee! Voor mij is dit ook weer eens wat anders :o Vroeger wel veel gedaan met horsemanship en grondwerk, maar afgelopen jaren de nadruk meer op het rijden gelegd. Voor mij ook weer een leuke uitdaging :j

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [VOLG] Van stakend en dreigend paard tot....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 09:31

Nog meer volgers, leuk! *\o/*

Vandaag krijgt Sinne een dagje vrij. Ze heeft een maand stilgestaan en wil niet meteen teveel van haar vragen. Morgen gaan we als de bak enigzins berijdbaar is nog even lekker rustig rijden en gaan we weer verder met clickeren. Vrijdag heb ik een buitenrit gepland staan met mijn beste vriendin :D

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-19 10:09

Zojuist een heerlijke rit gemaakt. Ahum :+

Toen ik erop zat kregen we een wolkbreuk over ons heen, dus maar snel onder onze eik staan schuilen :')
Na 10 minuten was t wat minder en konden we aan de slag. Heb niet veel van haar gevraagd, gewoon een rustig ritje. Veel gestapt en wat gedraafd. Gewoon weer even wennen na bijna een maand vakantie :)

Daarna afgezadeld en een fleecedeken opgedaan. Wat vinden jullie van Sinne in haar hoodie? Sinne zelf wist niet zo goed wat ze ervan moest denken :')

Afbeelding

Daarna nog even geclickerd, gewoon weer het zelfde als de andere keren. Ze was al veel rustiger, en heeft nu door dat als ze stampt ze ook niks krijgt. Dus ze stond heerlijk stil. Ook rechts ging al een heel stuk beter :))

Hoop morgen met de buitenrit op wat beter weer :')

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-19 13:28

Net een rit van 3,5 uur achter de rug. Sinne was een beetje stuiterdestuiter maar wel goed aan de hulpen. Fijne rit kunnen maken :D

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away


Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 14:54

Lang niet meer gepost, oeps!

Moet ook zeggen dat ik even minder actief met de paardjes bezig was omdat ik even in de knoop zat met mezelf..

Gisteren heb ik eens een stukje paddock afgezet tot een wat kleiner vierkantje en heb ik Sinne hierin gezet. Snapte ze niks van. Wilde ook alleen maar knuffelen. Nou, oke goed dan. Even geknuffeld en ben toen wat rondjes gaan lopen door het vierkantje met Sinne. Stopte netjes wanneer ik stopte of 'ho' zei, ging harder als ik ook harder ging. Deed ze heel braaf :j

Qua clickeren moet ik alleen wel écht actiever worden, maar in mijn eentje heb ik nooit zoveel motivatie voor dat soort dingen :(

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 2 bezoekers