Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:23

Mag ik me hier ook melden?
Ik ben een jaar 7-8 geleden beginnen met lange teugelen op de manier zoals Piet Bakker dat doet. Wel ook al 20 jaar ervaring met dubbele longe en lange lijnen maar daarbij miste ik de finesse een beetje.
Met mijn NAS paardje toen op eigen houtje begonnen op basis van de beroemde DVDs. Helaas heb ik ze ooit uitgeleend en niet meer terug gekregen |(
Paard en ik vonden het leuk en het ging ook best goed met zijgangen en stap-galop e.d.
Paard erna vond er helaas geen hol aan en was ook niet erg betrouwbaar met de benen (nogal snel in vechtmodus zowel voor als achter := ) dus daarbij heb ik het meer bij werk aan de hand gehouden naast de schouder.

Echter.....volgende maand wordt mijn jonge Knabstrupper 3, dus weer een nieuwe start en nieuwe kansen *\%/*

Kwa karakter lijkt ze me ideaal voor lange teugelen dus ik heb er helemaal zin in. Les zie ik hier helaas niet gebeuren (geen Piet Bakkers hier in de buurt helaas), maar ik hoop dat ik met you tube weer een heel eind kom :P

Maartje, jouw probeem heb ik gehad met een tuigertje. Deze dreigde toen ook met slaan (deed ze ook zeer gericht en knal hard). Ik heb toen eerst aan de dubbele longe steeds rechter gesteld en met de lange zweep goed voorwaarts gehouden. Toen steeds een klein beetje meer naar achter voor een kort moment tot het normaal werd. Wel heb ik vanwege de losse achterbenen altijd veel afstand gehouden totdat goed ze op stem en teugelhulp liep. Toen geswitched naar een positie in het midden van het lijf en zonder zweepje op het achterlijf (was echt te gevaarlijk anders). Ik gebruikte een kort spring zweepje wel op de schouder.
Niet ideaal, maar veiligheid eerst!!


Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:51

Maartje, ik haalde je vraag door elkaar met die van Sjavish (fjord).
Ik jouw geval kun je gewoon kijken wat je bevalt toch? Zeker als hij al betuigd was is het een redelijk kleine stap voor je paard.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:49

Svafilfari, midden Zwitserland.
Wellicht vind een keer iemand. De meeste zijn echter doe het zelvers en dat ben ik ook, dus dan is het leer effect niet echt groot.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 06:40

Ik heb deze week de aller aller allereerste stapjes gedaan met de lijn achter de kont en dan een beetje druk zetten zodat ze omdraaid.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:29

Ik zou inderdaad ook geen volte doen als ze al te hard gaan. Ik doe wel vaak een kleine volte om te voorkomen dat het tempo omhoog gaat, zo kun je dan een beetje langer uitbreiden. Maar uiteraard is dat ook weer paard afhankelijk.


Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 21:05

Ik doe ook kaptoom :j
Zonder bit inderdaad.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:20

Je moet het ook per paard zien natuurlijk.
Mijn jonge beestje blinkt van nature niet uit in looplust maar wil wel graag haar best doen. Als ze ongevraagd (aan de longe) aandraaft dan laat ik haar en geef er nog een drafcommando bij. Dan pas iets later weer naar stap en dan op mijn signaal aandraven. Bij een loperig paard zou ik dat zo niet aanpakken.

Mijn jonkie zou ik inderdaad niet afremmen op een volte, dat heeft ze niet nodig want ze leert snel genoeg wat begrenzing betekend en is geen heethoofd.

Je hebt ook paarden die zich opnaaien als ze te vaak tegengehouden worden en dan steigerpogingen willen ondernemen. Zulke zou ik aan de lange teugel (of onder het zadel) niet perse enkel begrenzen maar meer bezig houden met voltes of stelling vragen om terug te komen in de ontspanning. Echter wel al voordat ze daadwerkelijk versnellen. Als je weet dat je vanaf de korte zijde vaak een versnelling krijgt dan zou ik aan het einde van de korte zijde een volte of ander figuur inzetten om het patroon te doorbreken.

Een paard dat echt het gas erop doet en je als het ware negeert zou ik altijd sterk begrenzen aan de lange teugel (nee=nee) behalve als het onveilig wordt, dan moet je iets creatiefs bedenken.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:54

Eliine schreef:
Als je de volte juist gebruikt is het prima. Maar op de volte gaan om je paard af te remmen creëer je voor al onbalans mee en niet perse een rustige en fijne draf


Mee eens :)
Het is echter ook een spelletje: ken uw paard.
Een paard dat al snel stopt voor de sprong zet je ook niet stil of op een kleine volte als hij dan toch ineens gaat versnellen. Totaal omgekeerd echter voor een buldozer.
Ik denk meestal: wat zou ik met deze onder het zadel doen. En bovenal: is dit veilig.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:41

Vandaag eerste keer aangedraaft met de gup. Ze was zoekende, bood het in feite zelf aan en daar heb ik gebruik van gemaakt :P
Gelijk het voordeel van een Barock paard, gevoeld, die hebben niet gelijk het gas erop naar voren :D

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:53

Ik heb een week of 3 meer gefocussed op verkeersmak maken en wijken voor druk.
Vandaag nu voor de 5e of 6e keer weer eens lange teugel eraan en man wat is dat dier braaf <3
Keurig rechtuit, met wat overtuiging goed door hoeken, de eerste slangenvolte en mooi rustig aandraven. Uiteraard met de ietwat slingerende concentratie en coordinatie die bij een 3-jarige hoort, maar zoooooo braaf.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:14

Kan hij niet gewoon naast jouw schouder lopen dan?
In dat geval zou ik eerst eens beginnen met oefenen van ‚monsteren‘ zoals een keuringspaard. Dus ook netjes aandraven naast je.
Daarna kun je dan wat verder naar achter schuiven.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:02

De singel geeft een enorme hefboom werking waardoor je paard niet een normale aanleuning kan krijgen. Ik loop veel liever net naast de heup zodat ik veilig sta en ook kan belonen met de hand.
Als mijn paard zich op gaat winden is dat meestal een stukje stress en dat is makkelijker afvloeien met direct lichaamscontact (vind ik).
Voorlopig zou ik het bij stap houden totdat ze zich niet meer oprolt en veel overgang halt-stap. Bij het halthouden moet er dan ook echt ontspanning zijn en geen druk op de teugels omdat ze anders weglopen.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 13:17

Mijn jonkie kan uiteraard ook nog niet verzamelen en daarom doe ik lange teugel aan de kaptoom (zonder metaal) en niet aan het bit. We oefenen namelijk wel draf, maar dat is gewoon langzaam slenter draven met de neus naar voren zonder druk. Aan verzamelen zijn we nog lang niet toe. Op dit moment is het enige doel gehoorzaamheid, concentratie en ontspanning.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:08

Grrr, ik wil hem ook :o
Ik heb hem ooit gehad en heb die uitgeleend aan iemand maar nooit meer teruggezien -O-

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 07:05

Ik heb vorige week een beginnetje gemaakt met wijken langs de hoefslag :)

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:14

Met stelling naar buiten, dus een soort kont-binnenwaarts zonder buiging. Op de P.Bakker DVD (die ik kwijt ben) staat een filmpje ervan.

Draven gaat bij ons inmiddels heel goed, zelfs buiten op een pad. Van hand veranderen in draf via een S lukt 1 kant op ook goed, maar de andere kant valt ze soms terug in stap.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:44

Ik gebruik (bij een paard) een lange slofteugel.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:25

Het grote voordeel van lange teugelen: ik kon met inrijden meteen zonder hulp van de longeur aandraven met hulp van stem en zweepje.
Ook kon ik al snel een klein rondje om de wei omdat ze gewend is om ‚voorop‘ te lopen.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:08

Dit is de derde die ik eerst aan de lange teugel genomen heb voor het inrijden en kan het zeker aanraden als je een betrouwbaar paard hebt (niet 1 met losse achterbenen). Zeker omdat de werking van het zweepje dan ook al bekend is.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:14

Ik ben altijd in voor goede boeken :D
Helaas bij gebrek aan instructie heb ik het zelf maar geleerd met filmpjes van Piet Bakker. Het valt zeker niet tegen maar de fijnheiten mis je dan natuurlijk wel.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:23

Ik had de DVD tot ik hem een paar jaar geleden uitleende helaas. Verder gewoon wat via youtube en er zijn een paar bokkers die het goed kunnen die ook wel een stukjes van hun les plaatsten en zo.
Ik was al handig met dubbele longe en lange lijnen dus de stap was niet gigantisch en het paard waar ik het eerst op probeerde was echt een enorme werkwillige schat dus die gaf me goede feedback.

Er was een bokker die het echt heel goed kon, die had zo‘n prachtige schimmel. Die heeft me ‚geinspireerd‘ om het eens te proberen. Kan dat bokker Cyntjuh geweest zijn? Ik weet de naam niet meer (zo‘n 8 jaar geleden).

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:23

Ja, die had ik ook gezien, maar volgens mij had ze PREs. Ze gaf ook shows. Ik heb nog zo‘n prachtige galopfoto op mijn netvlies van een prachtige schimmel. Never mind.

Toen ik zwanger was heb ik ook tot het einde aan de lange teugel kunnen werken toen rijden na 6 maanden niet meer zo makkelijk ging.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:30

Ik neem het aan, maar het is vrij lang geleden :D

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:37

andafries schreef:
Goed boek is Werk aan de hand van Richard Hinrichs. Heb ik indertijd veel aan gehad in combinatie met kijken van veel filmpjes van de Spaanse Rijschool van Wenen. Jaren geleden zelf veel Werken aan de lange teugel gedaan met mijn hengst Bondadoso.

[ [url=m/RiVhHv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FlsAuq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jaaaaaaa, jij was het :D
Door jouw foto‘s met Bondadosa ben ik er ooit mee begonnen *\o/*
Om precies te zijn, die 2009 foto‘s in je profiel. Ik wist helemaal niet dat je eigenlijk een soort beroemdheid bent :D

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:49

Naja, toch wel een beetje bekend dan :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers