De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:06

Ik heb het net terug gekeken. Meest wist ik al van de episodes van H&C TV (episodes met 'verticale merrie' Jada). Maar toch paar nuttige tips in tussen :) Mijn paard laadt makkelijk maar komt te snel en scheef uit, nu weet ik dus waarom en hoe zou ik dat kunnen verbeteren.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:50

Some key takeaways:

1. Forcing or "making" your horse go into the trailer doesn't teach your horse to be confident and relaxed in the trailer.

2. That also includes giving treats to get your horse in the trailer ;)

3. We don't take the time to teach our horse about the trailer. There's often time pressure which leads to having to "make" your horse go in.

4. See trailer loading as a training session in which getting your horse in the trailer shouldn't be the goal.

5. Make sure your horse approaches the trailer in a relaxed and confident manner. Don't continue if that's not the case.

6. In your training, the trailer has to become the resting place and outside the trailer your horse has to "work".

7. Make sure your horse covers all parts of the ramp and doesn't rush or jump in and out.

8. Teach your horse that opening the bar isn't the cue to rush out, but only when you ask your horse to come out.
=============

rest edit wegens commercie.. :P

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:13

Super goede tips kwa trailer laden. Ik ben nu rustig aan het uitbouwen met zelf laden en zelf eraf halen zonder hulp. Laatste 2 keren ging dat super goed.
Alleen donderdag naar les stapte hij scheef de trailer af, dat ging gelukkig net goed. In het donker vind hij het nog wel eens spannend.

Zijn hier nog mensen die 18 mei naar de TRT gaan?

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:28

Ja ik ga 18 Mei. Super veel zin in.

TequilaRos

Berichten: 4466
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Leek

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 21:08

Ik ga ook heen. Ben alleen wel benieuwd naar starttijden en een programma. Voor ons is het best een stukje tuffen.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:39

Ik kom me ook weet eens melden :D. Ik heb de hele winter eigenlijk niks aan TRT gedaan (geen zin in de kou en de modderige wei), maar toch sowieso mijn paard winterstop gegeven. Nu met het betere weer een paar keer wat met de tools geoefend, de patronen doe ik elke keer maar echt heel summier, keertje linskom, keertje rechtsom, en vooral de tools lijken enorm effect op hem te hebben. Al wapper ik voor het rijden als ik hem van de wei haal even maar twee minuutjes met een zweep met lintjes, het lijkt wel of ik dan weer even een kwartje erin stop en een knopje omzet tussen zijn oren. Hij is intussen echt een heel ander paard aan het worden! Buiten veel minder schrikkerig en kijkerig, gaat zelden nog ergens écht voor op de rem, en dan laat hij zich er ook weer best snel vanaf halen, zelfs als er een ander paard wqqr hij zich heel makkelijk achter zou kunnen verstoppen. Hij loopt zonder handrem voorop, maar blijft achterop ook op eigen benen lopen. Het voelde afgelopen week na 1,5 jaar sinds ik hem nu heb eindelijk voor mezelf goed genoeg om bruggetjes te nemen (smalle houten, geen geschikte plek voor stressreacties) en dat ging super! En de grootste mijlpaal voor mij nu is dat ik sinds ik er vorige zomer zo flink vanaf ben gevallen met gebroken enkel en gescheurde knieband tot gevolg, zondag weer voor het eerst alleen met hem naar buiten ben geweest *\o/*. Heb inmiddels de stiekeme gedachte hem te verkopen en een bombproof exemplaar aan te schaffen helemaal laten varen! Heb weer zin in het komende (endurance) wedstrijdseizoen, dat gaat gewoon helemaal goed komen!

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:30

Wat leuk! Ik ga ook 18 mei!

TequilaRos

Berichten: 4466
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Leek

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:13

Wat geweldig Speedster. Heel veel succes dit seizoen! Het is je van harte gegund

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:16

Dankje :o :D

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:20

Ik kom me ook melden. Ik heb zo’n 2 weken terug de hele cursus aangeschaft. Super interessant.
Maar ik vind wel dat ik veel mail krijg... of ik al met module 3 begonnen ben... uhhhh... nee?

Wendy15

Berichten: 11093
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:35

Als je de cursus aanschaft staat dan alles online of kun je het ook downloaden zodat je het op stal kunt kijken als je geen internet hebt?

Hebben jullie meteen de hele cursus aangeschaft of eerst alleen de eerste module?

Ik kan niet vinden wat de kosten zijn als je eerst alleen deel 1 aanschaft en later toch de andere delen ook wilt.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:40

Wat goed Speedster. Hier ook niet dagelijks aan de gang hoor maar net hoe het uitkomt. Ik merk ook wel dat bij Kensi een soort knop omgaat als ik het even mee pak voor het rijden bijvoorbeeld. Blijf het toch apart vinden dat ze er zo chill van word haha

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:04

Ja vreemd he. Ik merk ook in de algemene omgang dat hij relaxter aan het worden is. Waterbak bijvullen met de slang is niet meer eng als hij in de box staat bv, en hij loopt niet meer weg als je met een bezem of riek langs loopt, dat soort dingen. Ik ben er iig blij mee (en stiekem ook een beetje verbaasd).

TequilaRos

Berichten: 4466
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Leek

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 08:14

Ik vind het zo grappig dat, als er iets onverwachts gebeurt (bijvoorbeeld een hard geluid, omdat er iets omvalt), dat die van mij kijkt en daarna meteen haar hoofd laten zakken in ontspanning. Zonder dat er iemand bij is.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:57

Een vraagje voor de mensen die de training volgen.

Ik heb veel TRT gedaan met mijn nerveuze merrie maar het laatste jaar heb ik het oefenen wat verwaarloosd. Toch wist ze nog wel grotendeels hoe ze moest reageren op enge dingen en af en toe deed ik ook het basispatroon nog wel met haar.

Totdat ze het afgelopen februari opeens continu met spanning op stal stond. Ze was ook kreupel en had last van haar hormonen. Dus dat eerst proberen op te lossen, maar na een chiropractische behandeling mocht ik alleen weekje grondwerken en ik merk dat ze daardoor wel weer wat meer 'landt'. Maar ze is echt vergeten hoe ze zichzelf weer rustig kan maken. Als ik help relaxed ze wat, maar het automatisme is er uit.

Herkent iemand dit? Komt het gewoon omdat ik het niet genoeg geoefend heb? Of kan er een nare ervaring, ziekte of iets anders achter zitten waardoor ze het ineens vergeten is? Ben benieuwd of iemand dit herkent.

Ondertussen ga ik gewoon weer helemaal opnieuw beginnen. Goed moment wel nu de hele cursus vernieuwd is... ;-)

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:19

Ja, hier precies hetzelfde. Ineens een omslag en de spanning niet meer kwijt kunnen. Het oefenen werkte zelfs averechts. Na een enorm stressvolle wedstrijd besloten dat endurance niet de tak van sport is die bij mijn paard past, omdat hij daar niet de mogelijkheid krijgt om tussendoor spanning te laten afvloeien, waardoor het van kwaad tot erger ging. Hij staat inmiddels te koop, ik kom er bij hem niet meer doorheen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:24

Jammer speedster, sterkte met de keuze, maar jij moet ook gelukkig zijn met je paard.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:28

Dankje! Ik heb inmiddels een kijker gehad die heel fijne chemie met hem had. Dat bevestigt voor mij dat wij gewoon niet DE combi zijn en hij bij iemand anders misschien wel beter op zijn plek zal zijn. Dat maakt de beslissing wel makkelijker gelukkig.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 23:14

Ja ik herken dat!
Ben sinds Feb verhuisd naar andere stal en ook weinig dasrvoor nog mer TRT gedaan. Merkte wel dat hij wat last van spanning had.

Nu sinds 3 wkn weer wat patroontjes opgepakt en dat merk ik toch wel! Ook met het opstappen via de “magic way” merk je wel dat paard veel ontspannender is.

Paard ging altijd rennen of strak lopen als het hagelt, vreselijk geluid vindt hij dat opt dak vd binnenbaan.
Gister ging ik met los teugeltje door de baan met een hagelbui die enorm was.
Het werkt toch echt :P

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:17

Speedster schreef:
Dankje! Ik heb inmiddels een kijker gehad die heel fijne chemie met hem had. Dat bevestigt voor mij dat wij gewoon niet DE combi zijn en hij bij iemand anders misschien wel beter op zijn plek zal zijn. Dat maakt de beslissing wel makkelijker gelukkig.


Hoe vaak ik wel niet mensen oneindig lang ‘het’ zie proberen met een paard... soms moet men accepteren dat het niet klikt en dat de hobby zo veel leuker kan zijn :)

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:26

Klopt. Moeilijk soms, maar het is wel zo.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:19

Speedster schreef:
Ja, hier precies hetzelfde. Ineens een omslag en de spanning niet meer kwijt kunnen. Het oefenen werkte zelfs averechts. Na een enorm stressvolle wedstrijd besloten dat endurance niet de tak van sport is die bij mijn paard past, omdat hij daar niet de mogelijkheid krijgt om tussendoor spanning te laten afvloeien, waardoor het van kwaad tot erger ging. Hij staat inmiddels te koop, ik kom er bij hem niet meer doorheen.



Oh dat is wel echt heftig zeg. En dus ook in één keer omgeslagen. Maar de enige juiste beslissing inderdaad, hoe moeilijk ook. Jij moet ook blij van het paard worden inderdaad, ik worstel daar ook wel mee.

Hier werkt het oefenen gelukkig wel, gisteren voor het eerst weer plastic zak erbij gepakt. Enorme reactie (paniek), maar uiteindelijk wel goed afgesloten. Gaat nog wel even duren voordat ze zich echt overgeeft, maar heb iig niet de indruk dat het averechts werkt...

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:22

jillaroo schreef:
Ondertussen ga ik gewoon weer helemaal opnieuw beginnen. Goed moment wel nu de hele cursus vernieuwd is... ;-)


Ik vindt de commercieele saus over het geheel wel steeds dikker worden....
Krijg om de haveklap commercie /promotie mail's en ze hebben een soort van competitie erin verwerkt.
Feitelijk is het hele aanbod een groot succes verhaal geworden.

Snap volkomen dat er brood moet worden verdiend, maar hoop niet dat de diepgang en inhoud hierdoor weg wordt gedrukt.
Mis stukje zelf-reflectie op daar waar het misgaat (want ja dat gebeurd ook) , het wordt allemaal erg zaligmakend gebracht.

En daarvan krijg ik persoonlijk altijd een wat vieze smaak van in mijn mond :D
Doet me kwa bedrijfsaanpak meteen denken aan het hele Voest gebeuren.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:52

Ik snap helemaal wat je bedoeld Peetstap.. ik denk af en toe ook wel eens jeetje alweeer een mailtje..

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:50

Ik volgde ook het online trainingsprogramma met mijn jonge paard. We zijn nog echte beginners en nu staat ze voor de zomer ook weer een paar maanden in het koppel dus nu kunnen we even niks.
Ik baal wel want ik zou zaterdag naar TRT live gaan samen met iemand anders, maar nu kunnen we onverwacht beiden niet gaan. Zo jammer en zo zonde van de kaartjes.