Problemen met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magika

Berichten: 65
Geregistreerd: 16-11-08

Problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 17:00

Beste bokkers,

Ik heb sinds eind januari een nieuw paardje.

Voor de afwisseling van het rijden vind ik het leuk 1x in de week te longeren.
Paard had nog nooit gelogeerd en begreep er in het begin dan ook niks van, wat heel logisch is.
Rustig aan geprobeerd hem stapje voor stapje te laten wennen aan het longeren met enkele longeerlijn in roundpen. In het begin kreeg ik hem niet bij mij vandaan. Nu snapt hij dat wel.

Echter vertoond hij steeds meer dominant gedrag op de grond en helemaal met longeren.
Aan de hand probeert hij soms te bijten, of gewoon stil te gaan staan als hij geen zin meer heeft. Je krijgt hem dan ook bijna niet meer in beweging. Uiteraard corrigeer ik zijn gedrag op de grond.

Onder het zadel is hij wel heel braaf. Hij probeert soms wel te stoppen als hij geen zin meer heeft, of snel een hap gras te pakken. Uiteraard mag dat niet en corrigeer ik hem hiervoor.
Soms wil hij dan wel een achterbeen optillen, maar meer dan dat niet.

Echter met longeren is het 1 bokpartij. Het begint rustig, maar naar 10 min. begint de rodeo. Oren in de nek, boos naar mij kijken (niet gericht naar mij bokken). Hij gaat zo hard dat hij een gevaar voor zichzelf is en zowat de roundpen sloopt.

Ik heb van alles geprobeerd; los longeren, met zweep, zonder zweep, dubbele lijnen. Niks helpt. Hij blijft dit gedrag vertonen.

Ik heb wel begeleiding onder het zadel en ga dit a.s. vrijdag met mijn instructrice oppakken.
Maar ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken. Ik denk zelf dat het een dominantie kwestie is en blijkbaar denkt dat hij de baas is in de roundpen en op de grond. Toch vind ik het erg lastig en ongetwijfeld doe ik zelf dingen verkeerd.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik wil niet dat er ongelukken gaan gebeuren en het paard mij of zichzelf verwond.

RomileyV
Berichten: 26
Geregistreerd: 22-06-17

Re: Problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 23:41

Pfoe lastig tips te geven omdat ik natuurlijk niet weet hoe jouw gedrag is tegenover hem en hoe hij op jou reageert. Ik zou inderdaad kijken of je een instructeur of iemand met verstand van paardengedrag mee kan laten kijken als je aan het longeren bent, wellicht is het iets in je lichaamshouding of correcties. Heb je wel eens geprobeerd om hem door iemand anders te laten longeren, wat gebeurde er toen?

Magika

Berichten: 65
Geregistreerd: 16-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 21:34

Inmiddels longeerles gehad van mijn instructrice. Volgens haar is het helemaal geen dominant gedrag. Het kost het paard gewoon heel veel moeite omdat hij het simpelweg gewoon nog niet kan. Zit in zijn lijf ook niet helemaal lekker. Daarom wordt hij volgende week even helemaal nagekeken en losgemaakt.


Goeie tips gehad wat betreft de rodeo. Niet over zijn kunnen heen gaan en zodra ik zie dat hij gek gaat doen gelijk naar de andere helft van de roundpen voor hem uit gaan zodat hij stopt. Dit deed hij steeds ook netjes.

We gaan rustig aan verder. Nu wat handvaten om verder te gaan..