probeerfase tijdens opleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lala_Land
Berichten: 107
Geregistreerd: 01-01-19

probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 15:59

Hallo

momenteel ben ik bezig met het opleren van mijn paard.
Het zadel accepteert die al netjes, maar was een paar weken geleden nog heel gespannen.
Nu gaat dit ontspannen goed en leek hij sinds vorige week zijn rust eindelijk gevonden te hebben.

Maar we zijn nu blijkbaar sinds zaterdag bij zijn test en probeerfase aanbeland...
Hij gaat koppig stilstaan als ik hem de piste in wil leiden en zet dan geen stap meer vooruit. Als ik dan eens naar zijn flanken loop, dan gaat die wel weer mee.
Aan de longe gaat alles goed zolang ik hem laat stappen, vanaf dat we gaan draven gaat die in protest.
Hij gaat stilstaan, draait naar me toe, schud met zijn hoofd en hinnikt hoog.
We krijgen professionele begeleiding hierin, dus ik weet dat ik hem toch voorwaarts moet blijven sturen.
Dit doe ik dan ook, maar dan merk je direct dat hij het niet zo leuk vindt en krijgen we een gebok van jewelste. :=
Hier was ik de zaterdag wel van onder de indruk natuurlijk en zag hij de kans om dus toch lekker even stil te gaan staan.

Dit gaat dus nog wat worden...
We bijten door, maar ik vraag mij af hoe lang deze probeerfase van hem nog kan duren.
Iemand hier ervaring mee? Is dit weken of maanden? :?

edit: tips zijn ook altijd welkom. :))

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:19

Hier redelijk wat ervaring met het uitproberen: Hangt vooral af van hoe consequent jij zelf op zijn gedrag reageert. Krijgt hij steeds een gaatje, dan blijft hij ook naar een gaatje zoeken. Zet jij hem consequent op zijn plek, dan is het binnen een week afgelopen.
Mijn jonkie gaf ik onbewust ook te veel ruimte (goudeerlijk dier, zette alleen maar de turbo aan), waardoor ik nu de gaatjes van 1,5 jaar aan het dichten ben, en hier nu zo'n 3 maanden voor nodig heb gehad.
Aan de longe linksom nooit problemen, rechtsom recht overeind. Was klaar toen mijn instructrice eens heel duidelijk tegen hem "zei" dat dat gesteiger niet ging helpen, dat ze er niet van onder de indruk was, en dat hij toch gewoon rechtsom op de cirkel moest.
Als ik jouw verhaal lees, zou mijn tip in ieder geval zijn om hem met zijn aandacht continu bij jou te houden. En wees vlug in je hulpen.

Lala_Land
Berichten: 107
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 16:27

nessinator schreef:
Hier redelijk wat ervaring met het uitproberen: Hangt vooral af van hoe consequent jij zelf op zijn gedrag reageert. Krijgt hij steeds een gaatje, dan blijft hij ook naar een gaatje zoeken. Zet jij hem consequent op zijn plek, dan is het binnen een week afgelopen.
Mijn jonkie gaf ik onbewust ook te veel ruimte (goudeerlijk dier, zette alleen maar de turbo aan), waardoor ik nu de gaatjes van 1,5 jaar aan het dichten ben, en hier nu zo'n 3 maanden voor nodig heb gehad.
Aan de longe linksom nooit problemen, rechtsom recht overeind. Was klaar toen mijn instructrice eens heel duidelijk tegen hem "zei" dat dat gesteiger niet ging helpen, dat ze er niet van onder de indruk was, en dat hij toch gewoon rechtsom op de cirkel moest.
Als ik jouw verhaal lees, zou mijn tip in ieder geval zijn om hem met zijn aandacht continu bij jou te houden. En wees vlug in je hulpen.


Bedankt voor de tips.
Zaterdag had hij dus indd een gaatje gevonden omdat ik er even van onder de indruk was. Vandaag probeerde hij ook met stilstaan, maar hij werd meteen weer vooruit gestuurd.
na een paar rondjes doorzetten werd hij weer redelijk rustig, tot we naar de andere hand gingen. :')
Dat vlug zijn met men hulpen zal ik zelf nog eventjes beter onder de knie moeten krijgen, want dat hij al 2 seconden kan stoppen is al niet goed...

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:36

Heel simpel: om dit te voorkomen heb ik het uitbesteed. Ik kreeg na 3 weken een pony terug waar ik zelfstandig kon opstappen en mee kon rijden ( sturen/remmen ). Waarom wil je dit graag zelf doen? Absoluut geen vervelende vraag maar gewoon interesse! Want als ik jou berichtje goed lees ben je er toch wel van geschrokken en zit je er nu niet meer zo lekker op.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:43

Wat heb je verder gedaan met je paard voordat je met het longeren bezig bent gegaan?
Kan je paard al wat eenvoudige grondoefeningen ed?
Misschien ben je te snel bezig gegaan en moet je een stap terug nemen?

Dit is een leuk filmpje over werken aan de hand, misschien heb je er wat aan.

https://youtu.be/ye08wF1rP5E

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:54

Oei, het klinkt wel alsof je paard al over grenzen gaat waar hij normaal geen stap over mag gaan!

Uitproberen mag 1 keer. En als je het goed doet maak jij gelijk duidelijk wat je wél wilt. En dan moet het eigenlijk heel snel over zijn.

Zorg dat je heel duidelijk bent, beloon goed gedrag direct! En stuur gelijk bij als je paard iets doet wat niet de bedoeling is. Rennen en bokken is prima, zolang het voorwaarts is. Stilstaan, niet meelopen en naar je toe komen aan de longe moet je echt niet toestaan, netjes luisteren vanaf de grond is essentieel!!

Zorg dat als je naar de piste gaat dat je iemand achter je paardje laat lopen om even vooruit te helpen. Beloon goed gedrag uitbundig, neem desnoods wat te snoepen mee, en koppel dat aan stemhulp en klopjes. Stilstaan aan de longe alleen op commando en niet naar je toe laten komen. Corrigeer het stilstaan als dat niet mag direct door voorwaarts te laten lopen. En dan liever in draf of galop dan in stap voorlopig. Stappen lokt stilstaan eerder uit dan draf en galop.

Als je denkt niet gelijk en krachtig te kunnen corrigeren waar moet. Dan zou ik zelf niet verder gaan maar iemand met veel ervaring erbij vragen. Je wilt geen fouten in de basis.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:57

Ik doe dan juist weer een stapje terug en ga vooral na waarom ik ineens deze reactie krijg. Ga ik te snel? Ben ik niet duidelijk? Ik heb zelf technieken genoeg om een andere strategie te proberen, dus zet ook gerust iets anders in om te kijken of het daarmee beter gaat. Daarmee is mijn gouden regel altijd de focus te leggen op wat goed gaat. Iets afstraffen doe ik eigenlijk nooit. Ik negeer ongewenst gedrag en beloon hem uitvoerig als er iets goed gaat.

Het beleren gaat bij mij echt via grondwerk. Mijn paard is eigenlijk al zo ver klaar dat ik er alleen nog op moet stappen en tegen die tijd maakt het hem niet meer uit of ik er nu op, naast, achter of onder zit. Ik werk wel wat op de cirkel, maar niet veel.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:02

Mijn gup is nu ook aan het puberen. We zitten in dezelfde fase, volgende week gaan wij beginnen met longeren met zadel. We zijn al bezig met dubbele lijnen.

Vorige week is ze voor het eerst omhoog gekomen met werken aan de hand. Ik wilde haar daarna rechtsom wegsturen, maar ze ging niet. Ik heb er toen een zweep bijgepakt en nogmaals gevraagd, na weigering direct een tik op haar schouders. Toen ging ze en heb ik haar beloond. Dit net zo lang herhaald totdat ze alleen op wijzen vertrok. Daarna gestopt. Heeft al met al zo'n 5 tot 10 minuten geduurd.

Als ze stout is laat ik haar lopen. Zo lang ze loopt kan ze geen rare fratsen uithalen. Daarbij moet ze wel naar me toe draaien als ze van hand verandert.

Ik denk dat aan het werk zetten toch echt de beste oplossing is. En sluit altijd af met iets dat hij goed kan. Consequent zijn is in deze wel erg belangrijk.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:34

Jessix schreef:
Ik doe dan juist weer een stapje terug en ga vooral na waarom ik ineens deze reactie krijg. Ga ik te snel?


Maar wat is in deze een stap terug? Ik lees al dat ze vooral stapt aan de longeerlijn.

Meelopen, doorlopen en stilstaan zijn echt basiszaken. Stappen aan een longeerlijn is trouwens veel moeilijker dan een beetje draven en galopperen.

Je kán wel een figuurlijke stap terug zetten. Maar letterlijk zou ik nu juist een stap vooruit maken. Wat meer tempo zodat het paard voorwaarts blijft.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:16

Kelly_ann schreef:
Jessix schreef:
Ik doe dan juist weer een stapje terug en ga vooral na waarom ik ineens deze reactie krijg. Ga ik te snel?


Maar wat is in deze een stap terug? Ik lees al dat ze vooral stapt aan de longeerlijn.

Meelopen, doorlopen en stilstaan zijn echt basiszaken. Stappen aan een longeerlijn is trouwens veel moeilijker dan een beetje draven en galopperen.

Je kán wel een figuurlijke stap terug zetten. Maar letterlijk zou ik nu juist een stap vooruit maken. Wat meer tempo zodat het paard voorwaarts blijft.

Dat kan ik vanaf internet niet invullen, maar soms zie ik al dat het met opzadelen mis gaat. (Om maar wat te noemen) Dat het basis is hoeft nog niet te betekenen dat het simpel is voor een paard. Vaak is er toch ergens iets niet goed begrepen waardoor er vertrouwen is verloren. Een paard zal niet snel bedenken dat hij vandaag zijn ruiter even gaat pesten.

Maar goed, dat is mijn manier van trainen. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:19

Waarom?

Dat is de grote vraag.

Paarden pesten niet. Als jij zelfverzekerd bent en het werk in de bak leuk houd gedragen ze zich zo niet. Dus... Ga je te snel? Of te langzaam? Heeft hij pijn? Ben je soms onzeker?

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:31

Misschien is het iets heel simpels in de vorm van singel te strak direct en dan krijg je soort singeldwang, dan willen ze niet meer lopen.

Kijk eens of je iets op een andere volgorde kunt doen. Opzadelen in de bak. Niet direct zadel erop eerst longeren, dan opzadelen, zadel op zadel af etc.

Ik heb mijn hele leven paarden en pony's beleerd en moet eerlijk zeggen dat ik geen 'probeerfases' ken... dus ik vind het niet iets wat standaard zou moeten gebeuren.

Wat wel eens gebeurt is dat ze wat overdonderd zijn de eerste dagen / weken en dat ze opeens wat brutaler worden of opeens juist angstig. Dan is het in beide gevallen je grens heel duidelijk stellen, overigens zonder 'geweld' of 'geneuzel' ( van beide hou ik niet) maar gewoon duidelijk zijn naar je paard.

En dat is idd op internet lastig uit te leggen...

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:38

Ik denk dat de 'uitprobeerfase' 9 van de 10x een reactie is op een paar keer achter elkaar iets te fanatiek geweest en spierpijn, te weinig afwisseling en plezier in het werk, een zadel wat niet meer lekker ligt omdat een jong paard nu eenmaal veranderd of mentale overbelasting.

Een paard wat altijd braaf meeloopt aan de hand en bij de bak ineens niet meer wil, doet niet moeilijk over het meelopen, die wil aangeven dat hij liever niet naar de bak gaat omdat het werken daar niet prettig is op het moment.

Tuurlijk heb je paarden die altijd de grenzen opzoeken en als je een keer een vinger heeft pakken ze niet alleen je hand, maar je hele arm t/m oksel.
Maar zulke karakters doen dat vaak bij alles in de omgang.

Lala_Land
Berichten: 107
Geregistreerd: 01-01-19

Re: probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 19:01

Ik had mss even moeten meegeven dat het niet over een jong paardje gaat.
Het gaat over een tinker die dit jaar 8 wordt :):)

We hebben hem gekocht als zadelmak, maar hij had blijkbaar bloedworm en nadat hij beter was bleek al snel dat hij heel gespannen was en na 5 minuten onder het zadel wegvluchtte.
onze lesgever dacht dus dat hij nog groen was en zijn we dit sinds enkele weken beginnen oppakken onder wekelijkse begeleiding van onze lesgever.

Pijn edg is allemaal uitgesloten. (tandarts, zadelpasser en dierenarts zijn in de afgelopen 3 weken allemaal nog langsgeweest.)

Grondwerk zijn we al goed mee bezig geweest in de zin van volgen, halt houden, stil blijven staan naast een krukje als ik hier opstap, enkele passen achteruit en ook eens wat aan het zadel schudden zonder dat hij hiervan wegspringt.
We hebben ook al een beetje desensibilisatie gedaan door de zweep over hem te wrijven en overal eens klopjes te geven.
Gaat ook allemaal goed.

Hij is wel zeer gevoelig op hulpen en leest je lichaamstaal heel sterk tijdens het werken.

We willen dit graag zelf doen (we is ik en mijn zus) omdat we zo het paard ook volledig naar onze hand kunnen zetten.
Mijn zus heeft wel al ervaring met paarden doorrijden en hulpen bevestigen.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:22

Als een paard heel gevoelig is kan het zijn dat hij dit niet direct laat merken als hij het moeilijk/te veel vindt.
Vaak geven zulke paarden later reactie en dat moet je leren zien.
Ik denk dat je toch nog weer een stapje terug moet, dat zou ik iig proberen, dan merk je snel genoeg hoe dat gaat.
Een paar weken is nog maar kort.
Wat heel belangrijk is, is hem te leren ontspannen, anders kun je blijven oefenen maar komt de spanning toch weer terug.
Desensibiliseren is niet alleen geen reactie/wegspringen geven bij enge dingen, maar echt kunnen ontspannen.
En hou het simpel, kleine stapjes, ook zelf blijven ontspannen.
Als je nu rustig aan doet heb je daar straks alle profijt van.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:26

Nederlands of engelse pony?

Lala_Land
Berichten: 107
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 19:37

StalNollie schreef:
Nederlands of engelse pony?

ierse

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:03

yups, herkenbaar.

die worden daar anders opgeleerd.
ik zou doorpakken en niet te lang blijven hangen op het longeren met zadel. maar de volgende stap pakken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:24

Lala_Land schreef:
StalNollie schreef:
Nederlands of engelse pony?

ierse


Tinkers staan er wel om bekend dat ze zich laten overdonderen en pas weken later denken, he dit bevalt me eigenlijk niks.

Niks "moet". Probeer jullie relatie op het samen ondernemen van leuke dingen (oa snoepjes :o ) te baseren. En respecteer zn grenzen nog voor hij ze aangeeft.

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Re: probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:28

"Lief paard, mag ik je svp longeren ? Dan krijg jij snoep, en sta ik in het midden van de baan. En als het je misschien zint, zou ik dan eventueel volgende week op je mogen zitten? OK, volgende maand mag ook hoor. En dan geef ik je weer snoep. " Zo iets Gypsy?

Ik ga voor "Ja, hopla, genoeg uitgeprobeerd, doorlopen nu. Klaar met die grappen."

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:42

Gypsy schreef:
En respecteer zn grenzen nog voor hij ze aangeeft.


En jouw grenzen dan?
Dit paard is momenteel niet aan de hulpen. Hij lijkt gezond en zou wel eens een wat rommelig verleden kunnen hebben gezien zijn afkomst.

Volgens mij hebben dit soort paarden heel veel baat bij duidelijke grenzen vanuit ons mensen. Wat wel en wat zeker niet!

Rustig, kortdaad en met momenten om spanning af te vloeien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:45

Import tinkers geven die vaak niet aan nee. Tot het te laat is.

Dan kun je er harder en harder op slaan. Dat kan.

Of je kunt eens diep na gaan denken waarom hij nee zegt. Ze hebben 9 vd 10 keer een verdomd goede reden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: probeerfase tijdens opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:14

Wie heeft het over slaan???

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:33

Ik zou dat stilstaan gaan gebruiken. Hij wil stilstaan, ok, dan gaan we stilstaan, maar wel net zolang totdat ik zeg dat je mag gaan stappen. Maak er vanaf nu bijna een regel van dat je 3 minuten voor de poort van de piste gaat stilstaan (mag zelfs langer als je zelf geduldig bent). Geen voetje mag die verzetten. Doet die dat toch, dan zet je hem terug.

Bij het longeren heel kritisch naar jezelf zijn. Je kan en mag je paard niet corrigeren wanneer je zelf de fout bent. Zorg dat je positie ten opzichte van het paard correct is. Als je aan de schouder staat werkt dat afremmend. Zorg dat je hulp duidelijk en consequent is. Draf is nu, meteen draf, niet misschien, niet alsjeblieft, maar nu in draf. Maakt niet uit wat die voor de rest doet: schudden met het hoofd, oren in de nek,... draf is draf. Straal dat ook uit met je lichaamstaal. Een beetje staan zwaaien met de zweep, maar voor de rest geen 'go' uitstralen met je lichaam, is niet voldoende. Gaat die braaf naar draf, laat hem dan na een paar passen terug stappen. Zo beloon je hem voor het goede gedrag.

Lala_Land
Berichten: 107
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 08:14

Gini schreef:
Ik zou dat stilstaan gaan gebruiken. Hij wil stilstaan, ok, dan gaan we stilstaan, maar wel net zolang totdat ik zeg dat je mag gaan stappen. Maak er vanaf nu bijna een regel van dat je 3 minuten voor de poort van de piste gaat stilstaan (mag zelfs langer als je zelf geduldig bent). Geen voetje mag die verzetten. Doet die dat toch, dan zet je hem terug.

Bij het longeren heel kritisch naar jezelf zijn. Je kan en mag je paard niet corrigeren wanneer je zelf de fout bent. Zorg dat je positie ten opzichte van het paard correct is. Als je aan de schouder staat werkt dat afremmend. Zorg dat je hulp duidelijk en consequent is. Draf is nu, meteen draf, niet misschien, niet alsjeblieft, maar nu in draf. Maakt niet uit wat die voor de rest doet: schudden met het hoofd, oren in de nek,... draf is draf. Straal dat ook uit met je lichaamstaal. Een beetje staan zwaaien met de zweep, maar voor de rest geen 'go' uitstralen met je lichaam, is niet voldoende. Gaat die braaf naar draf, laat hem dan na een paar passen terug stappen. Zo beloon je hem voor het goede gedrag.


Dit is ook hoe onze lesgever het ons heet uitgelegd.
We zorgen echt dat we met onze buik achter zijn singel gericht staan en pas als hij mag afkomen draai ik mij om zodat mijn schouder voor hem komt.
En ook draf is draf. Als hij loopt te klieren dan sla ik de zweep in het zand achter hem.
loopt hij 1 of 2 rondjes nageeflijk in draf mag die stoppen en haal ik hem naar binnen.