Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 18:45

Mijn online coaching is ook face2face (door middel van video), maar ik snap wat je bedoeld. ;)

Zijn er nog mensen die naar de Clicker Conferentie zijn geweest? Ik vond de presentatie van Martine van der Ploeg heel erg leuk.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 05:43

Op zaterdag 26 januari heb ik een presentatie gehouden op de Clicker Conferentie 2.0 Het Nieuwe Revalideren. Het was ontzettend leuk om te doen.

Hoe langer ik er over nadenk hoe meer voorbeelden ik heb van het revalideren van paarden met behulp van clicker training.

Laatst nog met Kyra. Kyra kreeg een beetje een doorgezakte rug, ook al is ze pas 10 jaar en rij ik niet veel. Het bleek dat ze wat blokkades had in haar lichaam en die heeft de bodyworker/chiropractor opgelost. Hij vertelde ook dat al ze ouder worden en het is ook kouder, dan veel paarden iets meer last krijgen van kwaaltjes, maar dat die ook op te lossen zijn. Ze liep direct veel beter na de behandeling en haar rug kwam ook omhoog. Als huiswerk kregen we dus chrunches (buikspier oefeningen/Pilates voor Paarden).

In deze blog leg ik uit hoe ik dat heb aangeleerd (met 2 videos)
How to teach your horse crunches

Ook heb ik een video over hoe ik clicker training heb ingezet bij haar revalidatie bij hoefbevangenheid (pm me bij interesse, dan stuur ik de link)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:15

Hoe gaat het hier met iedereen? Het is mooi weer en dat motiveert mij om weer wat vaker te clickeren. Nu ga ik vaak 2 of soms 3 x per dag naar stal om een (korte) sessie te houden.

De afgelopen tijd zijn we wat bezig geweest om iets meer ontspanning bij Dex te brengen tijdens het clickeren. Hij kon zo enthousiast raken vh clickeren, dat dat bijna omsloeg in frustratie ('Zal ik dit doen? Of dit? Is dit goed? En dit? En dit? MENS?!'). Dus door meer te voeren per click, en soms gewoon eventjes wat voeren zonder iets te vragen (dus kauwen, voeren, kauwen, voeren) is hij nu véél relaxter. Handig, want hij kan ondertussen weer nadenken over de cue's én die frustratie komt niet meer zo (snel)omhoog.

Daarnaast ben ik ook bezig geweest met het oplossen vd spanning in de stal/stalgangen als de rest v/d paarden buiten staan. In je eentje binnen staan is natuurlijk ook lastig! Ik heb om hem te trainen hem zo buiten gezet dat hij hooi kon eten, kon drinken en (over een lijntje) bij z'n vriendjes kon, maar ook het pad naar de stallen open gezet. Zo kon hij dus zelf even komen kijken als ik aan het uit mesten was. In de stalgang stond dan z'n mat, en konden we korte oefeningetjes doen op de mat. En als het spannend was kan hij altijd weg, en gewoon buiten bij z'n vriendjes eten.

Al na 3 keer kwam hij direct enthousiast de stalgang in lopen en trots op z'n mat staan. Ondertussen kan ik zo z'n hoeven krabben, deken op/af doen en rustig aan poetsen terwijl hij heel relaxt binnen staat. Echt heel fijn dat we met clickertraining zo ook aan de emoties kunnen werken!
Afbeelding

@ Hippologic, leuk! Ik ben daar ook een tijdje met Dex mee bezig geweest, al is dat ondertussen weer een beetje verwaterd. Gisteren is hier ook de osteopaat geweest die vond dat we er wel weer mee mochten beginnen haha. :Y)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 18:03

Wat een vooruitgang heb je geboekt met Dex. Wat knap van hem dat hij nu in het gangpad lost kan staan en dat hij zonder zijn vriendjes leert staan. Het geven van een keuze kan zoveel spanning oplossen (en opleveren als andere zijde van dezelfde medaille).

Kyra had ook heel erg verlatingsangst. Niet gek voor een paard wat natuurlijk is opgegroeid. Zij blijft ook relaxed als ze ergens even alleen staat. Op mijn vorige stal was een dame met een Thoroughbred die ook zo'n nerveus paard had als hij alleen was. In het gangpad -als hij aan twee touwen stond-om gepoetst te worden had hij al stresspoep (van dat dunne, groene wat zo enorm stinkt). Heel sneu. Ze dacht dat 'hem laten wennen' en het 'gewoon veel doen' de oplossing was, maar het omgekeerde was waar. Ze wilde absoluut niet 'aan de snoepjes met hem'. Jammer dat ik haar niet kon helpen.

Het is echt zo gaaf om te zien dat je zelfs verlatingsangst kan verminderen met positieve bekrachtiging.

Ik ben bezig met Kyra's crunches. Er ligt sneeuw (komt niet vaak voor in Vancouver) en alles is bevroren. Vrijdag vlieg ik naar Texas voor The Art and Science of Animal Training, een driedaagse R+ conferentie met top trainers van de wereld. Vorig jaar heb ik Alexandra Kurland, Steve White (heeft met politiehonden in NL gewerkt), Ken Ramirez en dr Jesus Rosales-Ruiz ontmoet. Zo leuk om met top trainers te praten.

Dit jaar is Dr Reid de Keynote speaker en zijn seminar gaat over comparative cognition. Iets waar ik heel veel over aan het lezen ben de laatste tijd. Echt zo interessant! Ik kijk er erg naar uit!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:17

Cool! Kun je wat meer vertellen over comparative Cognition?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 17:39

De studie over hoe dieren leren (hoe ze kennis vergaren). Ik ben net bezig in het boek Animal Wise van Virginia Morell (te vinden op Bol en Amazon).
Vroeger was het verschil tussen mens en dier het gebruik van gereedschappen tot Jane Goodall ontdekte van chimps dat ook deden. Nu blijkt dat veel meer dieren gereedschappen gebruiken en zelfs maken. Daarna was het gebruik van 'taal' (met grammatica) het onderscheid, maar ook dat is niet uniek voor mensen.
En hoe dieren leren: is het gedrag enkel instinct of leren ze van hun omstandigheden en/of hun soortgenoten. Hebben dieren ook emoties (ja dus) en kunnen ze zich andere individuen voorstellen zonder dat die aanwezig zijn? Kunnen ratten lachen (ja zeker, maar wij horen het niet. Met een 'bat tracker' die hoge tonen opvangt en hoorbaar maakt kun je het lachen wel horen). Hoe werken mieren samen? Kan de ene mier de andere iets leren (lesgeven) en hoe brengen ze die kennis over.

Dr Alliston Reid praat oa over "Do humans and non-human animals learn skills differently, or do they share the same general principles? Cognitive psychologists have discovered a counter-intuitive feature of human skill learning: Factors that degrade performance during acquisition often enhance performance in a subsequent retention condition, and vice versa. Our procedures with rats and pigeons have produced the same counter-intuitive feature as that of human skill learning. Thus, perhaps rats and humans learn behavioral skills in similar ways." (meer hier)

Verder staat de conferentie in het teken van cues en behaviour chains. Ik heb vorig jaar zoveel geleerd. De sprekers gaan echt diep op de stof in. <3

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:57

Dank je, interessant!

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:00

Hoi, heb ook bijna het hele topic doorgelezen, in een paar dagen tijd.
Er staan echt interessante nuttige dingen in.
En om de stukjes van [***] moest ik erg lachen, zo herkenbaar sommige dingen!
HL fijne info geef je!
Zorgt voor nieuwe inzichten en motivatie.

Ik heb een vraagje, misschien herkend iemand het wel,
Mijn 4 jarige ruin is ontzettend slim, zeer hoog iq, maar erg gevoelig en zeer snel afgeleid.
Ik vind dit best lastig om mee te werken.

Als ik hem iets nieuws leer heeft hij het vaak supersnel door, van de week met een yogabal gevoetbald, hij had in no time door dat hij met beide voorbenen dicht bij de bal moest staan, en er dan een naar voren schoppen, bij elke schop tegen de bal gaf ik een click en beloning.
Als de bal een klein eindje weg rolde liep hij er zelf op af en schopte opnieuw, maar zodra de bal een beetje naar hem toe rolde werd hij bang, en toen de bal tegen de struiken kwam vond hij het te heet onder zijn voeten worden, hij krijgt dan zo veel spanning dat hij de voedsel beloning niet meer aanneemt en weg van de bal gaat.
Ik zou hem graag dapperder voor de bal willen maken, hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken?
De lijn tussen iets leuk en iets eng vinden is zo ontzettend dun bij hem.

Doordat hij snel spanning opbouwt zijn zijn reacties vaak erg groot.
Zo had ik laatst een likbakje met mintsmaak, en heb nog 5 paarden hier staan.
Alle 5 reageerden ze door eerst rustig te snuffelen en dan te likken aan het bakje.
Matsie mijn 4 jarige ruin komt snurkend op het bakje af, zet zijn tanden er in en trekt het zo uit mijn hand, dan zwiert hij zijn hoofd
opzij en laat het bakje los, waardoor het bakje zijn been raak en hij zichzelf een ongeluk schrikt, ja zie je nu dat zo een likbakje eng is, het wil me bijten zie ik hem denken.

Dit soort acties heeft hij ook in de dagelijkse omgang, voet op het blok zetten was zijn favoriete kunstje.
Tot ik hem aan het poetsen was met voor hem een opklapbare hooi bak.
Ineens plaats hij zijn been in de bak en maait die hele bak onder zijn buik, dikke paniek natuurlijk.
Nou daarna was het niet meer zijn favo kunstje, hetzelfde heeft hij ok al voor elkaar gekregen met een simpele balk.
Hij gaat er dan met zijn voet over en trekt hem onder zich, waardoor hij weer schrikt.

Als iemand hier tips voor heeft hoor ik het graag.
Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:18

Fijn dat je hebt moeten lachen, kan me niet meteen herinneren wat ik hier grappig heb neergezet maar er is in de tijd wel wat gepasseerd dus het zal vast wel :))

Leuk ook je beschrijving.. herken het ook wel. Heel veel willen, heel slim zijn maar heel weinig verdragen.. en oeh, als er iets niet gaat zoals verwacht... De ene dag is iets super leuk, de andere dag komt er niks meer van. Ik heb nog geen oplossing :+ Maar probeer wel het positieve erin te zien en stap voor stap geraken we toch steeds een beetje verder.

Hier zijn we momenteel terug met het draven aan de gang. Zijn houding is voor mijn gevoel veel beter, maar zijn hersenen willen het zo nog niet vatten :') Om de 1 of andere reden bouwt hij veel spanning op met draven (zelfs als hij voorwaarts-neerwaarts draaft en voor het oog ontspannen is) en als er spanning in zit moet die er ook weer uit.. Zit er nog even mee te puzzelen.

Voorbeeldje van instagram geplukt
Afbeelding

Komt uit deze video


En was niet het enige moment in die sessie :7

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:52

Hoi [***]

Bedankt voor je berichtje!
Ik moest lachen om het stukje over de oefening die je in de bak deed om je paard te laten stilstaan en je stalgenoten niet begrepen dat je je paard daar ook nog snoepjes voor geeft :D

Dat herken ik ook wel, iedereen is hier in mijn omgeving is druk met rijden , mennen etc, en dan sta ik in de bak mijn paard te belonen voor de voor ons allermoeilijkste oefening, naast mij ontspannen stilstaan!

Heb je filmpje bekeken, jee wel een heftige reactie zeg in de draf.
Hij loopt inderdaad wel mooi in zijn houding, daarom zag ik het ook echt niet aankomen.
Wat doe je dan als hij zo reageert?
Ga je dan gewoon door met draf op de cirkel? Alsof er niks is gebeurt?
Of bouwt hij dan nog meer spanning op waardoor het van kwaad tot erger wordt, en kun je beter eerst andere oefening doen?

Matsie loopt ook ongeveer in die houding op de cirkel, hij loopt dan los in grote bak, achter een stick met stukje plastic aan.
Hij oogt dan heel ontspannen, likt en kauwt als ik even stop.
Maar blijkbaar is hij toch niet ontspannen, of heeft hij een enorme will to please ik weet het niet.

Toen ik hem terug zette bij de andere paarden na de oefening op de cirkel, raakte ik het stukje plastic per ongeluk bij zijn hoofd aan, en hij vloog naar achter, en galopeerde keihard weg, compleet in paniek.

Ik snap dan niet waarom hij zo een heftige reactie geeft op dat plastic waar hij een stukje daarvoor nog ontspannend ogend achterna liep.
Vind ik dan ook zo vervelend voor hem.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:34

Oh dat :+ Haha ja, het blijft een raar zicht, maar ach .. ieder heeft zo zijn eigen manieren ;)

Ben blij dat jij het niet zag aankomen. Zit mij de hele tijd af te vragen of ik geen signalen mis, of dat ik toch verkeerd bezig ben. Maar ik denk dat het gewoon (hopelijk) nog een fase is. Draven op zich veroorzaakt spanning in zijn koppie, waarom weet ik niet, maar als er spanning zit is er niet veel nodig om te laten ontploffen. Ben nog volop zoekende wat ik kan doen om die spanning te verminderen, weet het momenteel even niet.

Wat ik doe hangt af van het moment, doorgaans sta ik meteen stil (is een automatisme) waardoor hij in de buurt blijft. Meestal draait hij dan een (half) rondje rond mij en staat dan stil. Is er dan echt iets engs waar hij naar moet kijken dan kijk ik samen met hem en gaan we zodra hij aangeeft dat het kan weer verder. Heeft hij echt bang (en kan hij dus niet rustig blijven staan) dan probeer ik zijn aandacht terug naar mij te krijgen en beloon ik als dat lukt zodat hij sneller weer rust vind en we verder kunnen. Is het iets wat al weg is dan gaan we gewoon weer verder alsof er niks gebeurd is. Maar het is zoals gezegd nog zoeken, want ondanks dat hij dan gewoon weer gaat draven zoals in het filmpje en het dus prima lijkt gaat hij wel steeds sneller op dingen reageren en is het dus eigenlijk allemaal niet ok. Heb van de laatste sessie die ik gefilmd heb nog wel interessant fragmenten, maar moet er nog even een compilatie van maken.


Moeilijk is het hé? Nu is het voor een paard wel een enorm verschil of zij achter iets aan kunnen gaan, of dat iets achter hen aan gaat/naar hen toekomt. Denk dat je in jouw geval eens moet proberen om met het plastic naar hem toe te bewegen en hem overal aan te raken, denk dat daar wel eens een oplossing kan zitten. Het is niet omdat hij het ok vindt er achteraan te gaan, dat hij het ook ok vindt als het ding naar hem toe komt ;)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:22

Was het misschien die auto? Dat hij zo ontspannen met hoofd naar beneden in soort trance en opeens de auto in gezichtsveld krijgt (niet doorhad eerst?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:35

Dat is het onder andere inderdaad :j Denk dat het nu een auto was die de parking op reed eigenlijk, maar ben niet zeker. Er zijn zoveel van die momenten in die sessie geweest dat ik niet meer precies weet wat wanneer was, haha.

Maar hij heeft inderdaad problemen met dingen die hij hoort en niet kan zien. Hij heeft dus geen problemen met auto's, maar wel als ze achter de struiken rijden. Hij heeft geen problemen met schapen, maar wel als ze staan te blaten aan de overkant van de weg achter de struiken. Etc. Maakt het allemaal wat moeilijker, en weet niet goed wat ik ermee moet. Zou namelijk liefst hebben als hij iets hoort dat hij gaat stilstaan, maar hij maakt andere keuzes ... ;)

Denk je echt dat hij een soort ontspannen trance zat? Hij sluit namelijk ook makkelijk af, en dat veroorzaakt natuurlijk ook problemen als er dan ineens iets voorbij komt ... Ik weet het op dit moment niet.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:49

ha vind het ook wel wat van een ontspannen trance weg hebben.
Alsof hij ineens beseft dat er meer in de wereld is dan waar hij mee bezig is, en daar schrikt hij dan van.
Ik weet ook niet of het nu echt de auto is of wat anders, kan echt zo veel zijn, maar is toch best een extreme reactie die hij er aan geeft.
Lijkt me ook erg moeilijk mee om te gaan.
Denk dat hetgene wat je nu doet wel goed is, als hij te bang word eerst de rust er weer in zien te krijgen.

Ja wat je zegt over dat plastic klopt helemaal, ik desensibeliseer hem daar regelmatig mee, ook met andere dingen.
Ik schud soms met zakken dan weer met wat anders, en zodra hij enige tekenen van ontspanning vertoont haal ik het voorwerp weg.

Maar heb het idee dat dit een soort truckje voor hem is geworden waarbij hij het gewenste antwoord geeft, maar niet echt ontspannen is, of zich afsluit.

Ik heb er laatst een filmpje van gemaakt, zal het proberen te plaatsen, misschien doe ik veel dingen wel fout, dan hoor ik het graag.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 18:09

ieris schreef:
Ja wat je zegt over dat plastic klopt helemaal, ik desensibeliseer hem daar regelmatig mee, ook met andere dingen.
Ik schud soms met zakken dan weer met wat anders, en zodra hij enige tekenen van ontspanning vertoont haal ik het voorwerp weg.

Maar heb het idee dat dit een soort truckje voor hem is geworden waarbij hij het gewenste antwoord geeft, maar niet echt ontspannen is, of zich afsluit.

Ik heb er laatst een filmpje van gemaakt, zal het proberen te plaatsen, misschien doe ik veel dingen wel fout, dan hoor ik het graag.


Als je je paard dapperder wil maken helpt het erg om je paard te laten beslissen (in de begin fase) welke reactie hij geeft. Met een eng ding desensibiliseren (pas weghalen als hij stil staat) creëer je geen ontspanning en vertrouwen, maar je hebt gelijk: je paard leert gewoon hoe hij het snelst van dat ding af kan komen waar trainer hem bang mee maakt. De grote valkuil op deze manier desensibiliseren is dat het overgaat in 'flooding'.

Tip: leer de gezichtsuitdrukkingen van je paard herkennen. Let op rimpels (spanning) om de ogen en lippen (met name onderlip). Dat heeft mij goed geholpen om dit soort gedrag aan te zien komen. Als je op je paard in-tuned, kun je zelfs voelen wanneer hij spanning opbouwt. (Kan soms in een fractie van een seconde zijn)

De grens tussen nieuwsgierigheid (is het gevaarlijk? Ik wil het weten) en angst (ja het is gevaarlijk!) is heel klein. Daarom helpt het om het paard aan te moedigen om het nieuwe ding zelf te benaderen.

Kyra heeft ook (net als alle paarden) een goed ontwikkeld vluchtgedrag. Hier een video van Kyra. Ik vind dit geen heftig gedrag. Kyra's reactie op de bal is een heel normale schrikreactie.

Ik zou kunnen zeggen dat het komt omdat ze in het wild geboren is, maar dat is niet zo. Paarden zijn pas 5 a 6000 jaar gedomesticeerd en hebben echt nog heel veel natuurlijk gedrag. Veel meer dan honden die ongeveer 15.000 (!) jaar begon. Honden hebben ook een snellere voortplantingscyclus en hebben meer kinderen. Dus dat gaat dubbelop. We vergeten vaak gewoon dat paarden vluchtdieren zijn, denk ik, en daardoor verwachten we te veel en te snel dingen.

Het goede nieuws is dat je CT (clickertraining)heel goed kan inzetten in het leerproces.
Hier kun je zien welke resultaten het kan hebben:


Door Kyra zelf de ruimte te geven het op haar manier, haar tijd te onderzoeken had ze binnen een paard minuten door dat het OK was. Het grappige is dat de andere paarden op stal dus 'meer been' kregen of met de carrotstick gedreven werden om langs de bal te lopen waardoor de angst groter werd.

Kyra was na deze eerste ontmoeting gelijk op haar gemak (blij dat het op video staat want dat was eenmalig en anders zou ik het zelf maar moeilijk geloven dat ze echt zo bang was!) en of de bal in het midden lag of in een andere hoek dat maakte daarna niets meer uit. De andere paarden vonden de hoek met de hindernissen dan OK (daar verwachtte ze de enge bal) maar owee als hij op een andere plek lag. Dan was hij weer net zo eng als eerst. Dat bleef echt een probleem voor die paarden. Ik kon ook niet ballen met Kyra als sommige andere paarden in de bak waren.... zelfs al zeiden sommige eigenaren dat het OK was. Ik vond dat veel te eng, haha.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:15

Hippo logic , bedankt voor je antwoord!

Ja dat klopt denk ik wel dat ik al een paar van die hele kleine stress signalen gemist had.

Wat heerlijk dat jij zo een grote binnenbak hebt om in te trainen!
Dan begrijp ik ook zeker dat het goed is dat je paard zichzelf hier op deze manier zo kan uiten in een veilige prikkelarme omgeving.

Helaas hebben wij geen binnenbak en dan merk ik dat we snel last krijgen van hwt ping pong bal effect.
Als er te veel prikkels zijn en mijn paard schrikt zo als op jou filmpje dan rent hij weg naar de rest van de kudde, die aan de andere kant van de bak staan, met een beetje geluk staat hij dan stil, maar met pech springt hij door de draad en trekt een gedeelte kapot, waarvan hij dan natuurlijk ook weer schrikt.

De tip van dingen benaderen vind ik een goede! Daar ga ik meer mee doen.
En dan inderdaad in kleine stapjes.
Ik heb dezelfde bal als in jou filmpje en zodra hij hem van zich afrolt is het oke, maar de bal die zijn kant op komt vind hij nog spannend, en als de bal ineens in de sloot rolt is het echt niet meer leuk, maar dat soort dingen vind ik dus lastig te voorkomen omdat ik buiten werk en het best vaak waait hier.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:39

Wat leuk dat het topic weer wat loopt!

Dat comparative Cognition klinkt super interessant Sandra! Dat is ergens het leuke aan +R, het heeft zoveel te maken met wat onderzocht is, dat je nooit uitgeleerd raakt!

ieris schreef:
[..] Helaas hebben wij geen binnenbak en dan merk ik dat we snel last krijgen van hwt ping pong bal effect. Als er te veel prikkels zijn en mijn paard schrikt zo als op jou filmpje dan rent hij weg naar de rest van de kudde, die aan de andere kant van de bak staan, met een beetje geluk staat hij dan stil, maar met pech springt hij door de draad en trekt een gedeelte kapot, waarvan hij dan natuurlijk ook weer schrikt.

De tip van dingen benaderen vind ik een goede! Daar ga ik meer mee doen.
En dan inderdaad in kleine stapjes.
Ik heb dezelfde bal als in jou filmpje en zodra hij hem van zich afrolt is het oke, maar de bal die zijn kant op komt vind hij nog spannend, en als de bal ineens in de sloot rolt is het echt niet meer leuk, maar dat soort dingen vind ik dus lastig te voorkomen omdat ik buiten werk en het best vaak waait hier.
Ik heb denk ik een beetje hetzelfde soort paard. Slim, heel enthousiast en speels, maar tegelijkertijd snel overprikkelt, paniekerig of afgeleid. Én enkel een buitenbak, haha. Dus misschien dat onze aanpak je ook wat inspiratie kan opleveren! :-)

Wat hier fantastisch werkt is om hem 100% de keus te geven en los te laten lopen. Als we dus in de bak werken, staat alles open zodat hij ook terug naar z'n paarden vriendjes kan of kan gaan eten. Dat kan helaas niet op alle stallen, maar mocht dat kunnen is dit misschien goed eens te proberen?

Wat Dex bv. heel spannend vond was alleen in de stalgangen staan als de rest buiten staat. Ik ben toen begonnen binnen met mat-training. De mat was erg gereinforced, dus dat was voor hem al iets 'veiligs'. Daarnaast kon hij elk moment omdraaien en terug naar z'n vriendjes, want alles staat open. En door hem zo telkens even in de stalgangen te vragen, terwijl hij altijd weg kan, was het binnen een paar sessies juist iets leuks. Nu komt hij me vaak opzoeken als ik z'n stalletje aan het mesten ben :-)

In de bak, die ook lang spannend is geweest, ben ik begonnen met hetzelfde principe. Alles open, hij kan altijd weg en terug naar z'n vrienden/eten. Ik ben toen begonnen met naast de bak gras te plukken, en die aan hem te geven. In het begin wilde hij nog wel eens omdraaien en weg racen (als ik teveel ritselde met het gras plukken), maar nu loopt hij vaak naar het (enge) deel v/d bak met een blik van 'daar staat het gras mens!'.

En wat hier echt een gouden tip is geweest is meer voeren. Zo voer ik nu zeker in het begin v/d sessie of tijdens spanning vaak meerdere handjes (luzerne/hooibrokjes) per click. Zodat hij lekker staat te kauwen. Door dit consistent te doen heeft hij heel veel ontspanning gevonden, maar zo kan ik hem ook terug naar ontspanning voeren. Soms gepaard met zelf uitbundig gapen. Dit werkt ideaal als hij even z'n adem inhoudt om gespannen ergens naar te luisteren. Zodra ik gaap zakt z'n hoofd, begint hij weer te kauwen en hij briest dan soms wat mee :)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 09:08

ieris schreef:
Hippo logic , bedankt voor je antwoord!

Ja dat klopt denk ik wel dat ik al een paar van die hele kleine stress signalen gemist had.

Wat heerlijk dat jij zo een grote binnenbak hebt om in te trainen!
Dan begrijp ik ook zeker dat het goed is dat je paard zichzelf hier op deze manier zo kan uiten in een veilige prikkelarme omgeving.


Grappig dat je het een prikkelarme omgeving noemt. Dat was het niet. De binnenbak was aan de stallen vast en als er buiten of in de stallen wat gaande was (of in de wei (vlakbij) in de schuur ernaast (garage/opslagruimte) kon Kyra dat alleen horen en niet zien; dat leverde veel stress op! Ik werk veel liever in een buitenbak waar het paard kan zien wat hij kan horen.

Ga maar veel belonen voor "er-naar-toe" en laat je paard de vrijheid weg te rennen. Dit zal zeker verschil maken. En veel oefenen! Kyra was een wild paard (geboren in een natuurgebied en geen mensen gezien haar eerste jaar, dus ook geen stal, geen fietsen, autos, trekkers, koeien en vanalles wat te zien is op een normale stal.)

ook later op een andere stal met een automatisch hek was ze eerst erg bang maar met mijn aanpak was dat snel over en ook voorgoed! Ik hoorde toch van verschillende mensen dat "dat hek" toch altijd een "probleem bleef". Niet hier. Gelukkig!

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:35

Freetorun bedankt voor je tips!
En goed te horen dat het bij jou paardje zo veel verschil maakt.
Wat fijn dat hij nu zo veel rustiger is.
Ik ga dat zeker eens proberen om hem de keus te geven om weg te lopen.

Maar wat deed je dan als hij naar zijn vrienden was gelopen?
Haal je hem dan weer terug? Of wacht je een bepaalde tijd tot hij zelf terug komt?
En als hij niet terug komt laat je hem dan vij bij de rest en stop je dan met oefenen?

Ja ben begonnen met meer snoepjes er in gooien! Dat helpt inderdaad al!

Hippologic jij ook bedankt voor de tips!
Zeker een goede om hem te belonen voor het op enge dingen af lopen.
Ben ik van de week mee bezig geweest en ging echt veel beter.
Joh wist niet dat je binnenbak nog zo veel prikkels gaf.
Ja als ze het wel horen maar niet zien kan dat voor veel stress zorgen.
Zou het dan een idee zijn om een vriendje van haar ook in de binnenbak te zetten? gewoon los.
Dat doe ik hier wel eens in de buitenbak als het te veel wordt.

Fijn dat Kyra zo relaxed is geworden!
Geeft weer hoop voor mij, mijn paardje is ook in de bergen geboren. In Estland en kende ook niks anders dan andere paarden, en een paar mensen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:06

ieris schreef:
Freetorun bedankt voor je tips!
En goed te horen dat het bij jou paardje zo veel verschil maakt.
Wat fijn dat hij nu zo veel rustiger is.
Ik ga dat zeker eens proberen om hem de keus te geven om weg te lopen.

Maar wat deed je dan als hij naar zijn vrienden was gelopen?
Haal je hem dan weer terug? Of wacht je een bepaalde tijd tot hij zelf terug komt?
En als hij niet terug komt laat je hem dan vij bij de rest en stop je dan met oefenen?

Ja ben begonnen met meer snoepjes er in gooien! Dat helpt inderdaad al! [..]
Goede vragen!
Toen we begonnen met +R zijn we heel simpel begonnen in beschermd contact (dus draadje tussen paard en mij) in de buitenbak. Paard stond dus in de buitenbak, ik er buiten. Naast 2 kanten v/d buitenbak lagen weides en stonden andere paarden. De eerste paar keer was ik paardlief dus kwijt, want bij de andere paardjes of grasjes aan het snoepen. En ik zat dan 20 minuten te wachten, en kreeg dan een paar minuten aandacht. Na de 3e keer, had paard duidelijk meer aandacht voor mij, maar hij nam nog steeds met grote regelmaat zelf 'pauze'. Dan liep hij weg en ging grazen. Hoe meer we met +R trainde, hoe korter die pauzes van Dex werden.

Tegenwoordig staat dus echt alles open, zo kan hij zelf aan komen lopen en gaan. En als hij weg loopt naar z'n vrienden zie ik dat als feedback en vraag ik me af wat ik kan verbeteren in de training. Ging ik te lang door? Was het juist te saai? Was de oefening te moeilijk? Of gebruikte ik wel genoeg pauzes? Want tussen de oefeningen door zijn pauzes erg belangrijk, en dan is het ook echt de bedoeling dat Dex even iets voor zichzelf gaat doen (eten, vriendjes, rollen, lekker rond snuffelen).

Hij komt eigenlijk nooit niet meer terug. De laatste keer dat hij zelf weg liep (dus zonder dat ik een pauze aangaf), was omdat ik hem net had gewassen en erna ook nog z'n manen wilde vlechten. Gewoon te saai. En ik merkte het wel, maar dacht dat het nog even zou lukken. Dus hij liep rustig weg, ging even hooi staan eten. Ik ging ondertussen wat spulletjes opruimen en na een paar minuutjes stond hij weer voor m'n neus. Toen zijn we iets anders gaan doen :j

Als hij echt niet terug zou komen zou ik het ook zo laten. Ik wil juist feedback/mening van m'n paard, en dat zou minder zijn als hij niet zelf mag aangeven wanneer iets teveel/te saai/moeilijk is, of gewoon even bij z'n paardenvriendjes wil zijn

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 23:49

ieris schreef:
Hippologic jij ook bedankt voor de tips!
Zeker een goede om hem te belonen voor het op enge dingen af lopen.
Ben ik van de week mee bezig geweest en ging echt veel beter.
Joh wist niet dat je binnenbak nog zo veel prikkels gaf.
Ja als ze het wel horen maar niet zien kan dat voor veel stress zorgen.
Zou het dan een idee zijn om een vriendje van haar ook in de binnenbak te zetten? gewoon los.
Dat doe ik hier wel eens in de buitenbak als het te veel wordt.

Fijn dat Kyra zo relaxed is geworden!
Geeft weer hoop voor mij, mijn paardje is ook in de bergen geboren. In Estland en kende ook niks anders dan andere paarden, en een paar mensen.


De video die ik deelde is van jaren geleden. Het was ook maar 5 minuten voor ze van de stress af was. Ik stond klaar om te filmen, maar het had net zo goed kunnen zijn dat ze gelijk OK was met die bal. Ik had al veel gemak-training gedaan.

Een vriendje kan helpen :j , maar een extra paard los kan ook extra gevaar geven. Soms heb je gewoon geen ander paard dat je mag gebruiken. En je moet maar net weten of het andere paard ook niet bang is.

Ik denk dat de clou is: het paard laten kiezen!
Je paard het vertrouwen geven dat hij op zijn eigen manier, op zijn eigen tijd (wij kunnen niet bepalen wanneer zijn angst over is) zijn eigen keuzes kan maken. Zeker met enge dingen heb ik gemerkt dat dit het snelst over is als je hem aanmoedigt er zelf naar toe te gaan.

En 'er naar toe gaan' begint klein. Soms piepklein: ergens naar kijken vanaf 20 meter afstand bijvoorbeeld. Dat soort stappen belonen en laten merken dat 'dit' is wat je wilt. Als hij ongedwongen het kan onderzoeken gaat niet alleen zijn angst naar beneden, maar wordt zijn SEEKING system (Jaak Panksepp) geactiveerd. Het SEEKING system in de hersenen is de nieuwsgierigheid. Dat zie je in het fimpje van Kyra ook: ze is doodsbang, maar ook geintrigeerd door die bal. Doordat ik erbij sta helpt dat. In het begin heb ik alleen de bal van haar af bewogen (dat ie bewoog was al eng), pas toen ze helemaal op haar gemak was met aanraken, stuiteren (op zo groot mogelijke afstand in het begin) en de bal duwen oefende ik met kleine stukjes naar haar toe. Ook weer op afstand met in vrijheid. Aanmoedigen voor blijven staan en en naar toe, maar weg lopen is ook goed.

De SEEKING System is een intrinsieke motivatie, vergelijk het met als je een cadeau in handen krijgt. Wat denk je?

Je denkt : He wat zit erin? Ik wil kijken! Wat zou het zijn? Is het voor mij? Leuk!

Dat "Sinterklaas gevoel", die opwinding, is fijn. Daar wil je meer van.

De "Help wat is dat?! Het is waarschijnlijk gevaarlijk!" is GEEN fijn gevoel. Dat is de FEAR system geactiveerd! In angst kun je niet goed nadenken, in SEEKING wel, dus dat wil je activeren in je paard.

Je kan je paard gerust stellen door hem dus de vrijheid te geven weg te lopen (de stress uit zijn lichaam te laten vloeien), hem nieuwe dingen in zijn eigen tijd te laten onderzoeken, zonder dwang. Telkens als je dat bekrachtigd dan leert hij: het is OK om te onderzoeken, weg te lopen, spanning af te laten vloeien wanneer nodig (resetten van de hersenen).

Het is wel even omdenken om je paard dat initiatief te geven en die vrijheid. Het is moeilijk om te denken 'geef hem de tijd'. Dat is niet wat ons geleerd is en we zijn bang dat het 'nooit over gaat', maar dat is niet zo. Zodra je merkt hoeveel voordeel deze aanpak oplevert, wordt het makkelijker :)

Lekker uitproberen. Nog een tip: hou je vorderingen bij (video helpt) zodat je ook echt ziet wat je bereikt. Succes en veel plezier.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 23:58

O en met 'aanmoedigen' bedoel ik specifiek: clicken en bekrachtigen met een appetive (iets wat de leerling wil hebben, niet waar hij vanaf wil/wil ontwijken). Niet aanmoedigen in traditionele zin/NH.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 21:50

Hallo allemaal! Wisten jullie al dat er binnenkort een leuke clickerclinic Balans en Proprioceptie bij Paarden is?

Ik heb met Kyra veel aan proprioceptie moeten doen want ze was een behoorlijke 'kluns'. Ik heb haar met clickertraining (letterlijk!) stap-voor-step moeten leren over een balkje heen stappen, daarna over 2 zonder ze aan te tikken of er bovenop te gaan staan. Nu springt ze zelfs zonder over de kop te slaan!



Ik wil nog altijd zo'n paardenwip hebben, dat lijkt me gaaf.

Hoe zit het met jullie paarden? Weten zij waar ze hun voeten neerzetten en zijn ze zich bewust van hun achterhand? Of helemaal niet? De Tellington-Jones methode heeft ook veel oefeningen die daarbij kunnen helpen!

Welke oefeningen gebruiken jullie?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 17:07

Hier een wipfan, als paarden eenmaal doorhebben hoe het werkt vinden ze het tot toe allemaal leuk.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 23:27

Heb je zelf ook een wip, Odi? Zelfgemaakt of gekocht?

PS ik ben een blog serie gestart voor rijden met de clicker.