Wat te doen met een Shetlander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Shetland
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-19

Wat te doen met een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 03:09

Hi! Ik heb dus mijn eigen Shetlander, maar ik ben te groot om erop te rijden. Nou hou ik wel ontzettend veel van paardrijden maar mijn ouders hebben me eraf gehaald.

Nou heb ik 2 vragen:

1. Wat zijn de dingen die ik met mijn kleine paardje kan doen die toch een beetje op rijden lijken, zonder dat ik er echt op moet? (Bijv met een paardenkar)

2. Wat zijn verder ideeën voor Shetlanders? Ik ken de standaard dingen nu wel zo'n beetje (Dingen als wandelen en trucjes leren en poetsen).

Help aub!! Ik heb al bijna een maand niet meer met haar gedaan dan voeren en in haar weitje zetten en ik hou ontzettend veel van haar en ik wil super graag weer elke dag samen iets doen

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Wat te doen met een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:25

Niets doen is niet nodig. Neem wat lessen in grondwerk zodat je een goede basis legt voor iets nieuws. Grondwerk kan gericht zijn op gehoorzaamheid, maar ook op het gymnastiseren. Werk los, aan 1 lijn of aan de dubbele longe/lange lijnen.

Er is meer dan genoeg te doen vanaf de grond, het is een kwestie van doen.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat te doen met een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:44

Tja als ik eerlijk ben is voor de verstokte paardrijder de rest echt veel minder leuk.. kan je niet een grotere pony zoeken?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:44

Je kan gaan beleren voor de kar? Kan je ook lange buitenritten maken/ dressuren.
Vrij springen kan ook

snoopydogy

Berichten: 2220
Geregistreerd: 20-11-11

Re: Wat te doen met een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:48

je kan gaan

handwerken
freestyle
vrijheidsdresuur
lange lijne
vrijspringen
wandelen
fietsen met je paard

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:54

Mennen (voor de kar) kan je heel leuk en fanatiek mee bezig zijn. Het materiaal is alleen vrij duur in aanschaf.
En de voorbereiding op het mennen kan ook heel leuk zijn: leren wennen aan tuig, met de lange lijnen werken, bandje slepen en wandelen langs de weg om je pony goed verkeersmak te krijgen.
Je kan zelfs dressuur aan de lange teugel doen met die kleintjes, waarbij je er zelf naast loopt (doen ze ook met grote paarden!).

Vrijheidsdressuur en grondwerk lijken imo toch wel minder op rijden, als dat iets is wat je echt mist...

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Wat te doen met een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:14

als je echt liever rijd dan is het misschien toch beter om te kijken voor een grotere pony... natuurlijk hou je van je shetlander maar als jij meer wilt.. je moet niet iets gaan doen met je shetlander omdat het moet. je moet er wel plezier in hebben anders ben je met die activiteiten zo klaar.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:25

Shetlanders zijn zo leuk en veelzijdig.... je kan gaan grondwerken, longeren, beleren voor een wagentje, wandelen.... genoeg te doen

Anoniem

Re: Wat te doen met een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:27

Mennen is superleuk! Heb daar net zoveel plezier in als het rijden.

x_Shetland
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-19

Re: Wat te doen met een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 14:42

Ik heb al een oplossing voor het rijden: Ik mag rijles op de paarden van mijn buurvrouw!!

Oh ja, ik wil haar super graag voor de kar beleren, en ze kan al steigeren en buigen op commando!

Ik heb een keer gevraagd om een grotere pony maar dan moest mijn shettie weg, en hoe veel ik ook van paardrijden hou, ik wil Polly nooit kwijt

Gisteravond heb ik trouwens ontzettend veel rare ideeën voor Shetlanders bedacht en gepost, sommige daarvan doe ik al met Polly :-)

Die post heet iets van "Gekke en creatieve ideeën voor als je niet kunt rijden"

Voor de kar gaat alleen niet zo makkelijk, aangezien ze vroeger mishandeld is en waarschijnlijk een trauma aan zadels en tuig opgelopen heeft. (Zie mijn andere post, alles staat onder "Trainen vanaf de grond")

Bedankt voor alle leuke ideeën! Ik ben heel blij dat ik alsnog leuke dingen met mijn lieverd kan gaan doen!

Hieronder even een foto :')

Anoniem

Re: Wat te doen met een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:59

Ik wil zelf met mijn shetlander met dubbele lange lijnen gaan werken. Is echt heel vet, je kunt alles tot aan de grand prix vanaf de grond leren. Hier op bokt loopt ook een topic ik weet niet meer hoe het heet, iets van Z2 met shetlander ofzo

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat te doen met een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:22


Noa28
Berichten: 264
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Nederland

Re: Wat te doen met een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:47

Ik fiets en wandel veel met Elly :) fietsen is heel erg leuk, als we over het gras gaan mag ze vaak ook even in galop. (Wel goed opletten of je pony niet te sterk is aan de fiets, als dat het geval is is het misschien geen goed idee om in galop te gaan!)

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Wat te doen met een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:13

Wat superleuk is om met je shetlander te doen is Horse Agility. Kijk maar eens naar Honey the Agility pony op Facebook. Er zijn zelf online wedstrijden waar je aan mee kan doen. In Level Up magazine staan regelmatig artikelen hoe je je pony Agility kunt leren.
Of kijk eens naar showteam Honey en Beauty, zij doen hele leuke dingen met hun mini's. Kijk dit filmpje maar eens: https://youtu.be/rURjBNdsObc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:16

Dennis schreef:
Elvirawortel, je bedoel Eline met Umpire zeker?
[ITP] Umpire, mijn geweldige kampioen, Z2 Dressuurshetlandpony!

Wat kan je niet?
Longeren (enkele lijn, dubbele lijn, met balkjes oid, dus genoeg variatie mogelijk), lange teugelen, lekker stuk wandelen, voor de wagen.


Ja die bedoel ik, fantastisch, ik heb ineens ook weer heel veel inspiratie voor mijn shetlander

xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:53

x_Shetland schreef:
Hi! Ik heb dus mijn eigen Shetlander, maar ik ben te groot om erop te rijden. Nou hou ik wel ontzettend veel van paardrijden maar mijn ouders hebben me eraf gehaald.

Nou heb ik 2 vragen:

1. Wat zijn de dingen die ik met mijn kleine paardje kan doen die toch een beetje op rijden lijken, zonder dat ik er echt op moet? (Bijv met een paardenkar)

2. Wat zijn verder ideeën voor Shetlanders? Ik ken de standaard dingen nu wel zo'n beetje (Dingen als wandelen en trucjes leren en poetsen).

Help aub!! Ik heb al bijna een maand niet meer met haar gedaan dan voeren en in haar weitje zetten en ik hou ontzettend veel van haar en ik wil super graag weer elke dag samen iets doen


Ik heb ook een shetlander die ik verzorg! Ik vind het altijd geweldig om dingen te doen die bij het seizoen past bijvoorbeeld in de zomer lekker met haar naar een grasveld en.... RENNEN! Ook is het leuk om met haar in kleine plassen te lopen! En in de winter dan kan je met haar in de sneeuw spelen (als het er ligt dan) Ik zelf ga ook altijd naar andere paardjes, even kijken hoe het met het veulentje gaat die daar staat! Maar ook met een karretje is het leuk natuurlijk moet je haar eerst wel trainen daarvoor. Ik hoop dat je er iets aan heb!

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:03

Als je shetlander vroeger waarschijnlijk mishandeld is geweest zou ik eerst aan dat trauma gaan werken voor je d'r voor een wagen knoopt, ken een aantal shetlanders die voor de wagen op hol zijn geslagen (al dan niet door derden) en het heel lang geduurd heeft voor ze weer voor de wagen konden, of met actief pensioen moesten omdat ze er niet meer voor durfde. je zit toch in een blinde hoek van een paard en de wagen rammelt, jij wiebelt, er kan een riempje flapperen dat kan al voldoende zijn voor een pony met een rugzakje.

''Als ik dan opnieuw begin gaat alles weer ontzettend goed, tot je bij haar rug aankomt. Mijn ouders vinden het te duur om een professionele trainer te laten komen en over bijvoorbeeld dingen als zadelonderleggers (Om haar aan iets op haar rug te laten wennen) hoef ik al helemaal niet te beginnen.

Nou is het dus 1x gelukt om mijn longeersingel op haar te krijgen, maar toen riep mijn broer iets naar me en sloeg ze direct op hol. Sinds toen wil ze niet eens meer aan de singel denken.'' x_Shetland @ [TVG] Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Ga eerst hier eens mee aan de slag.