Vliegendeken tot max 25 graden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Vliegendeken tot max 25 graden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 16:24

Beste allemaal,

een paard dat ik bijrijd staat elke dag heerlijk met een witte vliegendeken in het weiland. De eigenaresse heeft dit vooral gedaan als een reflectie van de zonnestralen (het paard is pikzwart), en tegen de vliegen natuurlijk. Nu kreeg ik vandaag op stal ineens de opmerking dat je helemaal geen vliegendeken op mag doen als het warmer is dan 25 graden. Dit zou veel te warm zijn voor het paard.. de personen in kwestie zeiden dat dit overal op internet terug te vinden is, een soort 'common knowledge' dus. Alleen... ik had hier nog nooit van gehoord (en kan er ook niets over terugvinden op internet trouwens)! Verward De eigenaresse van het paard wist dit ook niet.
Nou lijkt het me wel logisch de deken af te laten als blijkt dat je paard eronder staat te zweten, maar hem per definitie aflaten als het 25+ graden is... wat is dan het nut van een vliegendeken in de zomer voor paarden in de wei!?!?!

Kortom, mijn vraag: ben ik nu zo stom of is er sprake van een (in de paardenwereld veelvoorkomend Knipoog ) meningsverschil?
Thanks en gr.

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Vliegendeken tot max 25 graden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:37

Een normale vliegendeken is niet warm voor een paard, heb nog nooit gemerkt dat die van mij eronder staan te zweten. Zelfs een eczeemdeken valt reuze mee, hoewel die toch echt veel dichter zijn qua stof. Ik zou alleen geen vliegendeken opleggen die over de rug en borst met fleece gevoerd is, die lijken me wel warm worden.

lynne_berna

Berichten: 3127
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Hoogland

Re: Vliegendeken tot max 25 graden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:39

Mijn paard loopt er ook gewoon mee rond hoor ook al is het warm, onder een vliegendeken is het helemaal niet warm ten eerste stoot het de warme uv stralen af en het is een soort gaas waardoor de wind gewoon op je paard kan komen en door het deken kan gaan. Ik heb het dan gewoon over vliegendekens niet met fleece enzo natuurlijk want dat is wel te warm

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Re: Vliegendeken tot max 25 graden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 16:46

Bedankt voor jullie reacties alvast! Haha!Het is geen deken met fleece inderdaad, gewoon echt gaas en bij de hals van die parachute achtige dunne stof.

Daani

Berichten: 310
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: Milheeze

Re: Vliegendeken tot max 25 graden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:52

Ik heb sinds gistermiddag (toen gekocht) ook vliegendekens opliggen bij mijn paarden. Heb er al een paar keer onder gevoelt of ze het niet warm hadden of zweten. Ze hebben nergens last van dus ik houd ze gewoon mooi op.

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Re: Vliegendeken tot max 25 graden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:11


lynne_berna

Berichten: 3127
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Hoogland

Re: Vliegendeken tot max 25 graden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:12

Daar krijgen ze het heus niet zo warm onder hoor!

_Karin

Berichten: 2869
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Vliegendeken tot max 25 graden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:14

Één van mijn shetten loopt al vanaf maart met een eczeemdekentje rond maar nu met dit warme weer loopt ze onder de vliegendeken met nek en buikflap. Ik vind deze veel luchtiger voor haar.
De DA zei er niets van van de week toen hij haar nakeek.

TNT
Berichten: 484
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Vliegendeken tot max 25 graden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:05

ook hier blijven dekens gewoon op ze zijn zelfs onder de deken koeler dan dat het warm is buiten

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Vliegendeken tot max 25 graden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:05

VSW-->SV