Ik heb een shire en zij is ataxtisch/krampbenen. Hierdoor krijgt ze in de winter snel last van haar lijf.
Ze staat eigenlijk al vanaf jaarling swinters onder een regendekentje (als jaarling was ze ziekjes) dus ze is een beetje een verwend meisje..
Ondertussen is ze 10 jaar en staat ze 4 jaar aan huis. Afgelopen jaren hebben we intensief getraind en wedstrijden gereden en werd ze elke winter op de benen na volledig geschoren en ging dan onder een deken, meestal rond de 200gr met hals. Een enkele x bij hele extreme kou een korte periode 400gr (hals altijd max 150gr). Paard heeft het heel snel warm en zweet snel. Heeft ook geen dikke dekens op op de trailer hooguit een dunne fleece of met extreme kou een x een dikkere fleece.. Maar anders komt ze er zijknat onder weg.
Ze loopt het jaar rond 24/7 buiten met grote schuilstal en slaapt buiten in de zand paddock. Bij extreme kou of nattigheid heeft ze een box van 7 x 4, maar dat doe ik alleen als ze niet droog kan liggen ivm haar blote buik. Op stal krijgt ze namelijk eerder last van haar benen..
Dit werkt perfect!
Maar nu dan mijn dilemma..
Ik ben zwanger en rijd niet meer, voordat ik weer erop ga zal het voorjaar worden.
Ze is sws ui de sport en word nu recreatief gereden door mijn bijrijder.
Wij gaan de boerderij verkopen en volgende week verhuisd ze naar een andere locatie. Ook een ruime paddock met een schuil container en de paddock heeft deels een afdak.
Dus ze blijft veel buiten, maar de ruime Schuilstal met Onbeperkt hooi binnen. word ingeruild voor een kleine container met een groot afdak waar de slowfeeders onder komen (buiten). Ze staat dan vrij ver weg, dus ze zal nog 1x per week gereden worden. Maar er zullen ook weken zijn dat ze vrij is.
Momenteel is ze dus weer warm met rijden dus eigenlijk wil ik haar scheren, helemaal lijkt me wat extreem.. Dus dacht zelf aan een jacht patroon en dan de buik niet (singelplek en tussen voorbenen wel)
En dan de regendeken zonder hals erop.
Maar eigenlijk is het voor een deken nog vrij warm. En ik kan niet elke dag controleren.
Aan de andere kant denk ik, laat maar. Bloot staan en kijk het even aan.. Maar ik ben nu 31 weken zwanger over paar weken kan ik haar echt niet meer scheren.
Als ik een deken erop gooi, is dat om. De wind en kou te blokken zodat ze minder last heeft van haar lijf. Maar als ze niet geschoren is, is dat te warm (ook in de winter)
Dus ik zit echt in dubio waar doe ik goed aan.. Ik wil dus voorkomen dat ze een zere bovenlijn krijgt en hele dagen met kramp staat.. Afgelopen 2 winters heb ik. Haar echt goed comfi kunnen houden me scheren en dekens..
Ben ik te vroeg? Denk ik te moeilijk?
Gewoon scheren en deken erop ook als ze vrij is?
Of toch aankijken met kans op dikke kramp..
Even voor de duidelijkheid! Een gezond paard, had ik gewoon bloot gelaten en aangekeken. Zeker een koudbloed maakt echt wel vacht aan.
Dit is echter een ander gevalletje en vandaar mijn vraag aan bokt.
Wat zouden jullie doen?
Ik kan dus niet elke dag heen.. Zal soms een week niemane komen..