Scheren, vastmaken aan lip ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MilavanNila
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-11-21

Scheren, vastmaken aan lip ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 19:18

Ik hoorde dat op onze stal onlangs een paardje werd geschoren terwijl ze werd vastgemaakt aan haar lip. Zoiets lijkt me toch niet meer van deze tijd en heel barbaars ? Is dat een veel voorkomende praktijk ?

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:21

Dat heet een praam en door de praam op de bovenlip te zetten komen er kalmerende hormonen vrij waardoor het paard rustig wordt.

XladyX

Berichten: 1320
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:22

Ik denk dat hiermee een praam wordt bedoeld. Dit is een manier om een paard wat te suffer te maken. Het is niet het meest diervriendelijke maar kan soms een uitkomst zijn ipv verdoving moeten gebruiken wat ook weer nadelen heeft. Ze worden daarbij niet echt vastgebomden aan hun lip, maar er wordt een touwtje om hun bovenlip gedraaid. Dat touwtje zit meestal aan een stok die vast wordt gehouden.

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:46

Ik denk ook dat hiermee een praam wordt bedoeld.

Ik scheer al 28 jaar paarden en soms moet ik als het echt niet gaat gebruik maken van een praam.

Quote van mijn website:

In veel gevallen is het mogelijk om het paard te sederen met een praam. Door de druk van de tourniquet op de bovenlip worden er in het lichaam endorfinen (rustgevende stoffen) vrijgemaakt. Deze stoffen immobiliseren het paard enigszins en zorgen voor een afname van het bewustzijn. Er moet goed op worden gelet dat de praam niet te los, maar zeker ook niet te strak wordt gedraaid. Over het algemeen kan een paard ongeveer 15 minuten worden gesedeerd met een praam, daarna komt het dier in veel gevallen weer door de sedatie heen. Laat je bij het eerste gebruik van een praam altijd goed adviseren door een ervaringsdeskundige of je dierenarts.

Lees meer: https://karin-evers-paardenscheerster.w ... n-paarden/

Ik hoor vaak dat sommigen wel 2 uur of langer een praam op hebben met scheren, persoonlijk vind ik dat echt niet kunnen, het is een hulpmiddel die even ingezet kan worden, niet om je hele paard te scheren. Dan kun je het beste gebruik maken van een pasta of verdoving door de dierenarts.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Scheren, vastmaken aan lip ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:58

Vastzetten aan de bovenlip: barbaars.


Goed praam gebruik:
1) ding om
2) aandraaien
3) HOOFD LAAG BRENGEN
4) kijk naar de ogen en oren: de oren hangen nu waarschijnlijk 'op half zeven' en de ogen zijn half dicht
5) praam losser draaien.

Vanwege de zogeheten endorfines laat het dier het gebeuren. ('Endo' : het dier maakt het zelf, stoffen die verwant zijn aan morfine : spul dat pijn stilt en doet slapen.)

Mits correct uitgevoerd heeft het dier heel kort pijn en is daarna alle pijn weg.

(Ik heb ooit een #### gezien die slechts weet had van stap 1 en 2. Dat arme dier kwam dus nooit in de fase van endorfines en als de stakkerd protesteerde ging ze het ding aandraaien.
Accoord, ze deed m ook soms wat losser, maar het was voor haar een manier van vasthouden.) -:(-