Hoe bepaal je hoeveel grams deken een paard nodig heeft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Hoe bepaal je hoeveel grams deken een paard nodig heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 13:00

'Vroeger' was ik heel fanatiek en reden we veel. Mijn paarden stonden dan met die vrieskou gerust onder 400 grams dekens.
Nu zijn we een heel stuk minder fanatiek en staan ze nu maar 100 grams dekens.

Ik merk niet aan mijn paarden dat ze het koud hebben. Maar vind het verschil wel heel groot.

Verder is er niks veranderd. Staan heel de dag buiten en krijgen volop goed hooi te eten. Ze werden vroeger en nu niet geschoren.

Nu vraag ik me echt af hoe ik kan zien / voelen of mijn paard comfortabel staat.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:07

Even voelen onder de deken, voelt het daar lekker (hand)warm, dan niets aan de hand. Maar met volop hooi, niet geschoren en nog een 100 grams deken zullen ze het niet snel koud krijgen. Ik heb ze zonder deken lopen en voel even onder de manen, en dat is een heerlijke handenwarmer bij vorst.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoe bepaal je hoeveel grams deken een paard nodig heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 13:16

Voelen vind ik zelf best lastig. Ene keer heb ik heerlijke warme handen en de andere keer ijsklompjes. Voelt dan niet heel betrouwbaar.

Ze ogen gewoon relaxed, geen bibberende paarden.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Hoe bepaal je hoeveel grams deken een paard nodig heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:20

Het hoeft ook niet heel betrouwbaar te zijn tot op de graad. Als je warme handen hebt dan moet het uiteraard neutraal aanvoelen, en bij koude handen lekker warm. Maar als ze er gewoon relaxed bij staan, dan zou ik me geen zorgen maken. Ongeschoren vinden ze dit weer niet erg koud, mits ze genoeg hooi krijgen. En dat is zo, dus die kachel blijft wel branden.