Trekpaard met astma scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
babzzz

Berichten: 47
Geregistreerd: 09-06-14
Woonplaats: Gelderland

Trekpaard met astma scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 15:46

Helaas heeft mijn trekpaard dit jaar de uitslag ernstige astma gekregen. Ik was van plan om deze winter een jachtpatroon te scheren omdat hij een enorme berenvacht aanmaakt en met onze vrij milde winters het veelste warm heeft. Nou lees ik veel goede ervaringen over paarden met luchtweg problemen gedeeltelijk of helemaal te scheren in de winter.
Ik heb helemaal geen verstand van dekens en wanneer deze dus op zouden moeten. Als ik dus mijn paard een jachtpatroon zou scheren, zou hij als het toch kouder word een deken op moeten, of zou hij dan alsnog dekenloos kunnen bljiven rondlopen? Hij staat 24/7 buiten met helaas geen schuilstal, hij kan alleen wat schuilen onder bomen.
Kan iemand mij verder helpen of hij dus als ik een jachtpatroon scheer een deken op moet of niet? Of mij vertellen hoe ik kan zien aan hem dat hij evt een deken nodig heeft? Of is het dan beter om hem toch helemaal te scheren en sowieso met dekens te gaan werken?

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Trekpaard met astma scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:53

Je zou kunnen beginnen met een streep bij zijn hals scheren....en dan even kijken hoeveel dat helpt, eventueel een stuk van zijn buik om de warmte kwijt te kunnen. En dan regelmatig even voelen bij verschillende temperaturen hoe je paard er bij staat.

Want zoals mensen het warm/koud hebben, hebben paarden dat ook echt wel.
Mensen zeggen altijd dat ze wel wat kunnen hebben, maar sommige hebben het nu eenmaal sneller koud/warm dan andere.
Met voelen kom je een heel eind. (en dan vooral achter de oren)
Als je het idee dat hij het echt koud heeft > deken op
heb je het idee dat hij het nog te warm heeft > wat verder scheren

geen 1 paard is hierin hetzelfde....

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:56

Ik schoor altijd de volledige hals uit, en liet de rest staan (zeg maar, als je een gewoon deken op legt, alles dat bloot vanuit het deken komt.)
Hiermee kan je sowieso al niks misdoen, want als je helemaal scheert en een deken op doet, dan is de hals alsnog bloot. Trekpaarden hebben behoorlijke manen dus dat beschermt ook een deel.
Ik weet mensen die een jachtpatroon scheren en ze zonder deken laten staan. En anderen die helemaal kaal scheren en enkel een fleece gevoerde regendeken op doen. Zolang ze warm aanvoelen onder het deken is dat eigenlijk prima.
Als je volledig scheert zou ik wel kijken voor een regendekentje (want dan zijn ze niet meer waterdicht), en aanvullen met een 50 en een 100 grams liner. Dan kan je aanpassen volgens de temperaturen en als je alledrie combineert heb je een 150 grams deken. Dat zal in de meeste gevallen voldoende zijn.