11 maanden per jaar een deken op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

11 maanden per jaar een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-22 17:11

Hoihoi, ik kan wat advies gebruiken.

Mijn paard heeft een vrij korte vacht. Hij heeft vorige winter ook de hele winter met een deken op gestaan. Hij kan wel een prima vacht groeien, zijn hals was vorig jaar best dik gegroeid.

Vorige zomer heeft hij zonder eczeem deken gestaan, dus toen het eenmaal kouder werd was met de regendeken beginnen prima, en toen het kouder werd 100 gram.

Zijn eczeem was vorige zomer echter heel slecht waardoor hij al zijn manen weg geschuurd had. Daarom zijn we deze zomer begonnen met de eczeem deken, en dat beviel goed. Die heeft hij in april op gekregen en tot september op gehad, een ruime 5 maanden.

Nu is iedereen op stal vorige week begonnen met de regendekens, maar ik loop toch wel tegen wat aan. Hij heeft de afgelopen 5 maanden ingepakt gestaan, om nu voor de komende 6 maanden (Tot maart schat ik) wéér met een deken te staan.

11 maanden per jaar met een deken, dat kan toch niet goed zijn voor zijn huid en vacht? Het lijkt me ook niet heel fijn voor paard lief, dan kan hij nooit lekker rollen op de wei of paddock.

Dus ik had bedacht de regendeken voor nu nog in de kast te laten, dan kan hij een vacht schieten en nog even genieten zonder deken. En als het dan winters koud word, beginnen met de regendeken, 50 gram of 100 gram (ligt eraan hoe dik zijn vacht kan worden).

Maar zoals dat gaat in Nederland, regent het de hele dag al non-stop en kreeg ik een appje dat hij stond te rillen op de paddock. Dus paard naar binnen, zweetdeken op om te drogen.. En nu?

Moet ik dan toch maar met de deken beginnen, terwijl het nog 15 graden is?
Of alleen de regendeken op als er regen voorspeld is, en af als het droog is? (Is dat niet erg verwarrend voor de vacht?)
Of hem laten staan rillen in de regen (er is geen optie tot schuilen) en wachten tot hij een vacht schiet? Want ik ben wel bang dat hij straks ziek word of een longonsteking krijgt.

We rijden alleen rustig buiten, dus ik heb het liefst een lekker dikke vacht en het langst zonder deken.

Wat zouden jullie doen?


jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:25

Ik had ook een eczemer en vond het ook fijn voor de vacht en huid als ze het winterhalfjaar lekker zonder dek kon.
Ik liet haar dus in wintervacht, ook al was die superdik. Ik schoor de hals en bij de liezen, daarmee kon ze met rijden warmte beter kwijt en kon ze de rest van de tijd zonder deken buiten (24/7).
Ik reed toch vrijwel altijd buiten, dus ging prima.

Heeft je paard een schuilpkek? Staat hij dag en nacht buiten? Heeft hij (vrijwel) continu gras of hooi? Want van ruwvoer blijven ze warm, het verteren levert veel warmte.

Ineke2

Berichten: 33042
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 11 maanden per jaar een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:29

Een dekentje op als het de hele dag regent en op droge dagen niet kan prima hoor.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: 11 maanden per jaar een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:34

Sommige paarden "doen" het niet goed op regen, dat kan een prima reden zijn om met slechte dagen een deken op te doen.
Daarbij is het soms ook wel handig om te bedenken dat geen regen/winter deken betekend dat ze zelf hun kacheltje op moeten stoken, als je paard al de neiging heeft om schraal te worden dan kan dat extra reden zijn om juist wel een deken op te doen.

Ook de reden dat ik mijn iets te stevige merrie juist zonder deken liet staan, ga maar lekker eerst dat vet verbranden...

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Riviera87
Berichten: 413
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:40

Je kunt ook gaan voor een deken die boven op de rug waterdicht is. De rest ademt dan wellicht makkelijker want dat is vaak gaas?

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-22 17:42

jowien schreef:
Ik had ook een eczemer en vond het ook fijn voor de vacht en huid als ze het winterhalfjaar lekker zonder dek kon.
Ik liet haar dus in wintervacht, ook al was die superdik. Ik schoor de hals en bij de liezen, daarmee kon ze met rijden warmte beter kwijt en kon ze de rest van de tijd zonder deken buiten (24/7).
Ik reed toch vrijwel altijd buiten, dus ging prima.

Heeft je paard een schuilpkek? Staat hij dag en nacht buiten? Heeft hij (vrijwel) continu gras of hooi? Want van ruwvoer blijven ze warm, het verteren levert veel warmte.


Fijn dat ze een goede wintervacht groeide zodat ze lekker zonder kan, fijn dat ik nu hoor dat andere mensen hun paard een ‘deken-stop’ geven!

Geen schuilplek helaas, dus hij kan niet droog gaan staan, alleen met zijn kont naar de regen. Op de paddock heeft hij 1 hooinet, maar dat is na een uur op, dus hij staat dan wel nog 7 uur zonder eten. In de winter voer ik hem zelf nog veel bij om
op gewicht te blijven, dat doe ik rond het einde van de middag als hij (bijna) naar binnen gaat. Ik voer fibrenuggets van pavo, basic growth en first care van florian horsefood bij.
Op stal krijgt hij dan nog hooi, en savonds nog een keer.

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-22 17:44

siskeh schreef:
Sommige paarden "doen" het niet goed op regen, dat kan een prima reden zijn om met slechte dagen een deken op te doen.
Daarbij is het soms ook wel handig om te bedenken dat geen regen/winter deken betekend dat ze zelf hun kacheltje op moeten stoken, als je paard al de neiging heeft om schraal te worden dan kan dat extra reden zijn om juist wel een deken op te doen.

Ook de reden dat ik mijn iets te stevige merrie juist zonder deken liet staan, ga maar lekker eerst dat vet verbranden...


Dat was inderdaad de reden dat hij vorig jaar toen het op zijn koudst 150 gram op had, hij viel best wel terug. Nu voer ik hem veel verschillende dingen bij, zodat ik hem hopelijk dat handje kan helpen een vacht te groeien en warm te blijven.

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-22 17:48

Riviera87 schreef:
Je kunt ook gaan voor een deken die boven op de rug waterdicht is. De rest ademt dan wellicht makkelijker want dat is vaak gaas?


Daar zou ik wel eens naar willen kijken! Heb je toevallig een naam of link?

Sanet

Berichten: 7850
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:48

Mijn eczemer staat jaar rond in de dekens. Zomer in de eczeemdeken, in de winter in winterdekens.
Ze is 25 dit jaar, al 15 jaar van mij.
En voor een 25 jarige doet ze het nog erg leuk.
Dus ik zie het probleem niet zo <<)
Afbeelding

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Maaike_Indy

Berichten: 716
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:30

Mijn 15 jarige AV merrie is een aantal jaar geleden, eind juli, van NL naar RO verhuisd. Ze was op dat moment erg schraal. Ik was enigszins "bang" voor de winter omdat ze hier in principe 24/7 buiten staan, zonder deken. Ik heb toen een aantal maanden wat geplette gerst en zonnebloemschroot bijgevoerd om er iets meer spek op te krijgen. Het eerste jaar had ze geen gigantische wintervacht maar heeft zich prima gehouden.
De volgende 2 jaren kreeg ze meer wintervacht. Als het regende, zeker bij het wisselen van winter naar voorjaar (als ze net haar wintervachtje kwijt was zeg maar) of van zomer naar najaar (als ze nog niet vol in de wintervacht was), stond ze nog wel eens te rillen. Midwinter of in de zomer had ze daar dan weer geen last van. Wij hebben ook geen schuilstal, wel hebben ze enigszins beschutting van de stalmuren waartussen onze paddock is. Bij echt smerig koud en nat weer haalde ik ze voor de nacht wel eens binnen zodat ze in ieder geval de nacht droog konden doorbrengen. Maar dat was dan ook de enige "luxe" die ze had. Ze is nog nooit ziek geweest of zelfs maar verkouden geworden.

Wel zorgde ik ervoor, zeker wanneer het erg koud was (kan tot -30 hier) dat ze voldoende ruwvoer tot haar beschikking had.

Nu is ieder paard natuurlijk anders dus het is lastig om in te schatten hoe het voor jouw paard is. Staan te rillen in de regen ziet er natuurlijk heel sneu uit maar hoeft niet per definitie slecht te zijn. Zo houden paarden zich nu eenmaal warm. Zeker als ze 's avonds lekker op stal staan hoeft het helemaal niet zo'n punt te zijn. Wel zou ik proberen te zorgen dat hij iets langer wat te knabbelen heeft. Een extra hooinet/slowfeeder zodat de eet tijd wat verlengd wordt.

Femek2902

Berichten: 1320
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: 11 maanden per jaar een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:22

Mijn pony staat de hele zomer ook onder een uv werende deken ivm verbranden. Nu hij niet aan het werk hoeft dacht ik hem idd zonder deken te laten en enkel bij ernstige regen de regendeken op te doen. Dus snachts de regendeken af. Nu wordt hij helemaal stram en gevoelig op z'n rug, dus ik hou de regendeken toch maar op. Dan maar 12 maanden per jaar een deken op, lijkt me beter dan pijnlijke rugspieren.

Ik zorg ervoor dat hij wel af en toe eens lekker kan rollen en spelen zonder en dat gaat prima

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: 11 maanden per jaar een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:59

Mijn oudje heeft noodgedwongen ook een tijdje 24/7 een deken op gehad. Ondanks zijn wintervacht hield hij zichzelf niet warm en viel hij af. Hij kreeg er vreselijke jeuk van de talg opbouw.
Ik ben zo blij dat het niet meer zo hoeft. Hij draagt nu tijdens de overgang naar de winter wel weer even een deken. Met de op pie van de wintervacht, minder voeding in het gras heeft hij even hulp nodig. Maar de afgelopen winters kon hij prima toe met zijn vacht en de schuilstal.
Hij is geen exceem. Dat scheelt natuurlijk enorm. Blijf kijken naar je paard en het weer.. kijke at ze echt nodig hebben, wees er liever eerder bij dan te laat en durf ook de deken af te laten. Het scheelt natuurlijk als je je paard aan huis of dichtbij hebt staan.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: 11 maanden per jaar een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:05

Hier ook jaarrond een deken op. Ik heb nu een regenliner onder mijn eczeemdeken, want die kan echt nog niet af.

Ik vind het ook wel eens sneu, maar rillen van de kou en gek van de jeuk is ook sneu. Af en toe na het rijden laat ik haar even los in de bak om even lekker zonder deken te rollen, maar verder heeft ze toch echt altijd een deken om.

I am because you were

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:07

In de zomer staan de twee grote ook ingepakt. 'S winters kijk ik naar de voorspelling, ze hebben hier ''enkel'' een hele rij met overhangende bomen dus als het een week lang regent, dekentje op(vooral ivm rijden, koud hebben ze het niet.)
in jouw geval, als je paard rilt en helemaal geen beschutting heeft, dan zou ik daar persoonlijk wel voor kiezen. Onbeperkt hooi om warm te blijven en een 50-100 grams dekentje als het beneden 15 graden word icm regen.
Boven de 15 graden met hier en daar een bui, zou voor mij geen reden zijn want mijn paarden hebben het niet koud. Maar als jouw paard loopt te rillen dan zou ik daar persoonlijk wel voor kiezen.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:52

Maritjuhhh schreef:
jowien schreef:
Ik had ook een eczemer en vond het ook fijn voor de vacht en huid als ze het winterhalfjaar lekker zonder dek kon.
Ik liet haar dus in wintervacht, ook al was die superdik. Ik schoor de hals en bij de liezen, daarmee kon ze met rijden warmte beter kwijt en kon ze de rest van de tijd zonder deken buiten (24/7).
Ik reed toch vrijwel altijd buiten, dus ging prima.

Heeft je paard een schuilpkek? Staat hij dag en nacht buiten? Heeft hij (vrijwel) continu gras of hooi? Want van ruwvoer blijven ze warm, het verteren levert veel warmte.


Fijn dat ze een goede wintervacht groeide zodat ze lekker zonder kan, fijn dat ik nu hoor dat andere mensen hun paard een ‘deken-stop’ geven!

Geen schuilplek helaas, dus hij kan niet droog gaan staan, alleen met zijn kont naar de regen. Op de paddock heeft hij 1 hooinet, maar dat is na een uur op, dus hij staat dan wel nog 7 uur zonder eten. In de winter voer ik hem zelf nog veel bij om
op gewicht te blijven, dat doe ik rond het einde van de middag als hij (bijna) naar binnen gaat. Ik voer fibrenuggets van pavo, basic growth en first care van florian horsefood bij.
Op stal krijgt hij dan nog hooi, en savonds nog een keer.


7 uur zonder eten?!? Dat lijkt me een groter probleem dan de deken... Een paard mag echt max (en eigenlijk is dat al te lang) 4 uur zonder ruwvoer.

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: 11 maanden per jaar een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:57

De mijne staat bijna het jaar rond met een deken op. Ik heb daar meer last van dan zij zelf. Ik heb dan nog het idee dat ik haar graag zonder deken wil hebben staan maar zij zelf heeft eigenlijk liever een deken op. Ik vind het prima. Ik zorg voor goede dekens met een perfect passende pasvorm voor haar. En als zij dan graag een deken op heeft wie ben ik om dan wat anders te willen?

wendy1987

Berichten: 6891
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:58

Mijne staat ook altijd onder een deken. Alleen met rijden niet. Sneu, ja misschien.. maar jeuk nog sneuer en in de winter zeiknat van t zweet in de regen ook niet fijn.
Dus ik scheer dr en dekens op..

( als ik dr niet scheer in t voorjaar weer jeuk van verharen, dan alsnog scheren.. dan beter in de winter al een er profijt van hebben)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:10

Hier ook eentje die bijna het hele jaar met deken staat. Hetzij een vliegendeken, hetzij een regendeken of zo'n regen-vliegendeken afhankelijk van de temperatuur. Hij is gewoon niet waterproof. Hij maakt een vacht aan (ook met dekens) waar de gemiddelde shet jaloers op zou zijn maar hij kan zich er gewoon niet warm mee houden. Hij heeft ook een hele aparte structuur van wintervacht. Heel anders dan al mijn andere paarden die ik al gehad heb. Ook hier een arabisch type trouwens. Ik hoor van meer mensen dat die slecht tegen vochtige koude kunnen. (dus niet perse alleen regen maar bv ook mist + kou is een issue voor dramabier hier.) Die staat nu dus ook met een 150gr deken op voor de nachten. Als het overdag droog is en boven de 16°C gaat, gaat ze af maar anders niet. Tis meer gezeik voor de eigenaar dan voor het paard denk ik eigenlijk. :+

Als het mooie droge dagen zijn met een "winterzonnetje" dan gaan ze hier even af zodat ze kunnen rollen maar ik denkt dat die hier liever zijn deken op heeft dan staan te bibberen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: 11 maanden per jaar een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:26

Hier ook 12 maanden per jaar een deken.
Hij blijft zo lekker schoon. :D

Elke dag er even af om te luchten, en laat hem ook regelmatig even rollen zonder deken. :)

_Mir
Berichten: 1356
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:35

Captain schreef:
Hier ook 12 maanden per jaar een deken.
Hij blijft zo lekker schoon. :D

Elke dag er even af om te luchten, en laat hem ook regelmatig even rollen zonder deken. :)


Kan je hem anders niet in een glazen kastje doen, blijft ie nog schoner

nicole_floor

Berichten: 3211
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:05

Hier staan ze denk ik zo'n 10/ 11 maand met een deken op. Ik denk alleen in april en mei niet. Ik heb niet het idee dat ze eronder lijden. Ze staan aan de rand van het bos dus veel vliegen waardoor ze in de zomer met een vliegendeken staan. En in de winter worden ze geschoren omdat we er vrij veel mee trainen. En ja nu in september is het poedersuiker, dus hebben ze nu al een regendeken op.

Floor V. Silverlea Spiderman: Eindstand M spr, L1 dress & B SGW
Colet V. Hemmingway: B+0 dress, B+13 L startgerechtigd spr. B+0 SGW

'schoentje'

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:09

_Mir schreef:
Captain schreef:
Hier ook 12 maanden per jaar een deken.
Hij blijft zo lekker schoon. :D

Elke dag er even af om te luchten, en laat hem ook regelmatig even rollen zonder deken. :)


Kan je hem anders niet in een glazen kastje doen, blijft ie nog schoner

Och doe niet zo onnozel. Niet elk paard is hetzelfde. Sommigen worden nu eenmaal echt niet happy van dekenloos zijn. Pech voor hen dan omdat een stel bokkers tegen dekens is?

Als je dan zit te klooien met dekens dan is het fijn om ook de voordelen te benoemen (want veel zijn er niet) en eentje daarvan is idd dat ze properder blijven. :+

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

JJ4

Berichten: 641
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 23:02

Ik heb ook een eczemer en hij krijgt eind lente tot begin herfst een eczeem deken op, daarna gaat ie af zodat ie in de winter lekker in zijn blootje kan lopen.
Ik ben op dit moment ook steeds aan het testen of ie al helemaal zonder kan.

Als het regent zoals vandaag laat ik hem af en als er toch wat vliegjes zijn of hij vindt de regen niet meer leuk, dan doe ik hem een 0 grams regendeken op, maar wel zonder hals.

Sinds halverwege vorig jaar heb ik de paardjes aan huis staan en heb toen voor het eerst geprobeerd om hem zonder dekens de winter door te laten komen en dat ging hartstikke goed. Hij zat mooi dik in de vacht. Daarvoor (op de pensionstalling) had ik hem het hele jaar in de dekens staan. Vreselijk vond ik dat, maar ik was vanwege de afstand niet altijd in de gelegenheid om hem goed te kunnen monitoren.

Voor wat betreft je vraag over het rillen, als je zorgt dat ze voldoende hooi te kauwen hebben zullen ze het niet snel koud krijgen aangezien er dan veel energie/warmte vrijkomt. 7 uur zonder eten vind ik dan ook echt not done, dan is het niet gek dat ie het koud krijgt. Maar naast de kou, heeft je paardje een vergrote kans op maagzweren en andere ellende, dus ik zou de oplossing eerst daarin zoeken.

Spoiler:
You’re nosy, I like you already!

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Re: 11 maanden per jaar een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 06:11

Lastige situatie, jeuk is niks en rillen is ook niet alles.
Heeft hij wel voldoende te eten op de paddock? En kan hij schuilen of heeft hij beschutting?

Voor degene die (bijna) jaarrond een deken op hebben, zijn jullie niet bang voor een vitamine d te kort?

Sanet

Berichten: 7850
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 06:25

bcd94 schreef:
Voor degene die (bijna) jaarrond een deken op hebben, zijn jullie niet bang voor een vitamine d te kort?


Vorig jaar nog uitgebreid bloedonderzoek laten doen bij die van mij, alles dik in orde.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers