11 maanden per jaar een deken op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:00

Ik gebruikte ook nooit dekens ( uitgezonderd vliegen deken ). Maar vorig jaar merkte ik toch dat mijn haflinger met teddyberen vacht stijver werd bij regen en kou dus gooi ik er nu ( ik kijk naar temperatuur en regen etc ) een deken op. Meneer wordt 21 inmiddels dus als ik hem kan ondersteunen, waarom niet.
Maar dat is dan ook de enige reden, ik doe het niet om hem mooi te houden ofzo, het liefst zonder deken uiteraard. Hij kan dag en nacht binnen en buiten staan ( behalve bij extreem weer dan gaat ie op stal snachts )


Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-22 12:20

Daihyo schreef:
Ik ben zeker niet tegen deken. Maar eerste voorwaarden om warm te kunnen blijven zijn toch echt ruwvoer en een schuilplek. Pas als dat niet meer werkt, komt er een deken. Mijn paint heeft ook een dun vachtje. En een pesthekel aan regen. Maar met een rij hoge bomen, een schuilstal en slowfeeders met 24/7 hooi en stro heeft zij het nu echt nog niet koud.

Overigens gaat zo lang zonder ruwvoer ook andere problemen geven. Denk aan maagzweren. Kan er niet meer gegeven worden? Of in een slowfeeder met kleinere maas? Stro erbij?


Hij heeft die slowfeeder met die aller kleinste gaatjes, het lijkt op 1 cm bij 1 cm of 2 bij 2 ofzo. Stro erbij is best slim, op stal knabbelt hij ook altijd lekker stro. Hooinet erbij word lastig, dan eist de merrie het overige net op. Nu hebben we in 2 tegenovergestelde hoeken een bak met net zodat er geen ruzie komt. Ik kan dit weekend wel eens precies gaan kijken na hoeveel uur ze het nou op hebben, maar het is al een paar jaar zo en alle paarden zijn gezond

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:55

Maritvw schreef:
Maar ik ben geen die hard deken hater hoor, ik deel gewoon mijn bevindingen van internet :D



Niet alles wat op internet staat is waar. Dit is er een van.
Paarden krijgen het niet kouder onder een (regen)dek. Dat is echt een fabeltje.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:39

Maritvw schreef:
jowien schreef:
Ik had ook een eczemer en vond het ook fijn voor de vacht en huid als ze het winterhalfjaar lekker zonder dek kon.
Ik liet haar dus in wintervacht, ook al was die superdik. Ik schoor de hals en bij de liezen, daarmee kon ze met rijden warmte beter kwijt en kon ze de rest van de tijd zonder deken buiten (24/7).
Ik reed toch vrijwel altijd buiten, dus ging prima.

Heeft je paard een schuilpkek? Staat hij dag en nacht buiten? Heeft hij (vrijwel) continu gras of hooi? Want van ruwvoer blijven ze warm, het verteren levert veel warmte.


Fijn dat ze een goede wintervacht groeide zodat ze lekker zonder kan, fijn dat ik nu hoor dat andere mensen hun paard een ‘deken-stop’ geven!

Geen schuilplek helaas, dus hij kan niet droog gaan staan, alleen met zijn kont naar de regen. Op de paddock heeft hij 1 hooinet, maar dat is na een uur op, dus hij staat dan wel nog 7 uur zonder eten. In de winter voer ik hem zelf nog veel bij om
op gewicht te blijven, dat doe ik rond het einde van de middag als hij (bijna) naar binnen gaat. Ik voer fibrenuggets van pavo, basic growth en first care van florian horsefood bij.
Op stal krijgt hij dan nog hooi, en savonds nog een keer.


Het probleem is dus niet wel/geen deken, maar het ruwvoer. 7 uur zonder ruwvoer, en dan helemaal met regen zonder schuilgelegenheid, is echt onacceptabel! Een gezond paard kan prima de hele winter zonder deken, maar dan wel met genoeg ruwvoer!

pluisje88

Berichten: 8050
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: 11 maanden per jaar een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:42

Het feit dat ze ruzie maken om een hooinet en deze verdedigen met hun leven laat zien dat ze het gevoel hebben te weinig te hebben. Die van mij hebben 24/7 gras en hooi maar ze doen echt geen moeite om een ander paard bij het hooi weg te jagen. Er is toch altijd genoeg.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:47

Sanet schreef:
Mijn eczemer staat jaar rond in de dekens. Zomer in de eczeemdeken, in de winter in winterdekens.
Ze is 25 dit jaar, al 15 jaar van mij.
En voor een 25 jarige doet ze het nog erg leuk.
Dus ik zie het probleem niet zo <<)
[ [url=m/BSW7of.jpg]Afbeelding[/url] ]



Potverdorie die kan nog lopen op leeftijd zeg! :wow:
Als ik het geld er voor had, had ik je gevraagt of ik een eitje er af mocht spoelen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:48

Maritvw schreef:
Daihyo schreef:
Ik ben zeker niet tegen deken. Maar eerste voorwaarden om warm te kunnen blijven zijn toch echt ruwvoer en een schuilplek. Pas als dat niet meer werkt, komt er een deken. Mijn paint heeft ook een dun vachtje. En een pesthekel aan regen. Maar met een rij hoge bomen, een schuilstal en slowfeeders met 24/7 hooi en stro heeft zij het nu echt nog niet koud.

Overigens gaat zo lang zonder ruwvoer ook andere problemen geven. Denk aan maagzweren. Kan er niet meer gegeven worden? Of in een slowfeeder met kleinere maas? Stro erbij?


Hij heeft die slowfeeder met die aller kleinste gaatjes, het lijkt op 1 cm bij 1 cm of 2 bij 2 ofzo. Stro erbij is best slim, op stal knabbelt hij ook altijd lekker stro. Hooinet erbij word lastig, dan eist de merrie het overige net op. Nu hebben we in 2 tegenovergestelde hoeken een bak met net zodat er geen ruzie komt. Ik kan dit weekend wel eens precies gaan kijken na hoeveel uur ze het nou op hebben, maar het is al een paar jaar zo en alle paarden zijn gezond


Je laatste zin zegt dus niks.

Een paard heeft gewoon voldoende GOED ruwvoer nodig. Te lang zonder ruwvoer is gewoon hartstikke slecht en dat merk je nu dus ook. Als jouw paard geen hooi meer heeft, is er gewoon te weinig gegeven, zo simpel is het.

Ik heb ook echt weleens een heel ziek paard gehad dat er gezond uit zag en als een spiegeltje stond te glimmen.........En die paarden functioneren zelfs nog heel lang.

Ik hou mn paarden al heel lang 24/7 buiten en was ook overgestapt naar zonder dekens. Ik weet heel goed hoe een vacht werkt, ze hebben altijd voldoende goed hooi gehad en ik zou ze nooit buiten zetten zonder mogelijkheid om te schuilen.

Toch zijn we er 2 winters terug helemaal op terug gekomen. Mensen maken elkaar inderdaad helemaal gek en we noemen het vooral boekjes wijsheid wat iets te fanatieke mensen verkondigen.
Van alle ongemakken die paarden hebben, is een deken op hebben echt wel de minste. Te weinig buiten, alleen staan, te weinig ruwvoer, te lang zonder ruwvoer etc is veel erger......

Ik wissel de dekens en doe ze ook tussendoor af als het ook maar even kan. Maar in pension is de luxe van dekens wisselen al heel ouderwets geworden.
Zorg voor dekens die iig aan de binnenkant elk seizoen even schoongemaakt worden, doe ze elke dag even af om je paard te laten rollen en lekker te poetsen en het komt wel goed.

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-22 14:05

@__elise__ Ik heb er nu al meerdere malen op gereageerd, en kan dat bericht niet meer wijzigen, maar ik heb een verkeerde schatting gemaakt waar ik nu op vast gepind word. Als ze tot 9 of 10 uur aan het net zouden staan, en om 2 uur naar binnen gaan is het 4 tot 5 uur zonder en hóóguit 6 uur als ze razendsnel zouden eten. (genoeg stallen waar ze een nacht van 8 uur zonder eten staan) Excuses voor mijn rekenfout. Ze krijgen echt meer dan genoeg te eten. Ik steek heel veel tijd in het gevarieerd bijvoeren om alle voedingstoffen die in gras zitten en niet in hooi aan hem te bieden.

@pluisje88 Nee de merrie is de baas over de ruin en die wil allebei de netten voor zichzelf. De merrie rent achter de ruin aan en trekt dan de dekens kapot, ik heb vorig jaar 2 gloednieuwe dekens binnen een paar weken stuk gehad.

Ik heb een vraag in dit topic gesteld over het jaar rond gebruik van dekens, maar het is nu vooral veel commentaar alsof ze bijna nooit eten krijgen hier. Geen onbeperkt ruw voer is zeker een goede factor die ik mee ga nemen in het deken advies, maar dat ze hier niet te eten krijgen is echt onzin. Alle paarden zien er topfit uit en staan prachtig in hun bespiering.

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-22 14:14

@superpony
Ik haal de deken elke dag af voor een kriebel beurt omdat hij altijd wat jeukerig is.
Waar haal je uit dat er niet voldoende goed ruwvoer aanwezig is? Het is misschien niet optimaal over de tijd verdeeld met een keer 5 uur ertussen, maar in totaal krijgen ze zeker meer dan voldoende én goede kwaliteit. En voor dat extraatje in de kwaliteit voer ik daarom ook nog een aantal mixen van florian horse food bij omdat ik daar veel positieve dingen over hoor.

Dekens zijn inderdaad zeker niks slechts, hij draagt er altijd al een in de winter. Meer de vraag of 11 maanden lang niet slecht voor huid en vacht kan zijn ivm het gebruik van een eczeemdeken deze zomer:)

pluisje88

Berichten: 8050
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:23

Aan je reactie te zien begrijp je mijn punt niet. Het feit dat de merrie jouw paard niet bij het hooi laat betekent dat ze het gevoel heeft dat ze te weinig krijgt. Als ze plenty of hooi hebben gaat een paard, en zeker geen koudbloed geen energie verspillen om iets te “bewaken”.
Dan zal ze de moeite niet nemen om je paard de wei door te jagen of in de deken te gaan hangen. Dit soort gedrag is frustratie en dat ontstaat ergens door.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:32

Maritvw schreef:
@superpony
Ik haal de deken elke dag af voor een kriebel beurt omdat hij altijd wat jeukerig is.
Waar haal je uit dat er niet voldoende goed ruwvoer aanwezig is? Het is misschien niet optimaal over de tijd verdeeld met een keer 5 uur ertussen, maar in totaal krijgen ze zeker meer dan voldoende én goede kwaliteit. En voor dat extraatje in de kwaliteit voer ik daarom ook nog een aantal mixen van florian horse food bij omdat ik daar veel positieve dingen over hoor.

Dekens zijn inderdaad zeker niks slechts, hij draagt er altijd al een in de winter. Meer de vraag of 11 maanden lang niet slecht voor huid en vacht kan zijn ivm het gebruik van een eczeemdeken deze zomer:)


Je stelt een vraag over dekens en komt zelf met de info over het ruwvoer. Het 1 gaat niet zonder het ander, dus daar krijg je dan een reactie op. Dat je dat niet wilt horen, kunnen anderen niks aan doen.

Ruwvoer MOET voldoende aanwezig zijn, daar valt gewoon niet over te discussieren. Wat jij aangeeft is niet voldoende.

Dat bijvoeren is leuk en aardig, maar vult geen uren op de dag.

En je leest dit, hoort dat.........Helemaal prima, maar dan laat je je gek maken of veel wijsmaken. Soms heb je wat aan gevonden info en vaak ook niet.

11 Maanden non stop met deken is natuurlijk uiteindelijk niet heel goed. Maar het is ook niet heel slecht en soms is het nodig.

Maar heel veel eczeem kan wel voorkomen worden door een beter voerbeleid en management.

Dekens wisselen of op en af doen werd vroeger meer gedaan op stallen als service. Er zijn genoeg momenten, tijden en periodes dat paarden wel even zonder kunnen.

Als je alleen wilt horen dat je alles goed doet en 11 maanden een deken op niet erg is, open dan geen topic. Zo werkt dat niet. Wil je eczeem voorkomen, moet je nu al beginnen voor volgend jaar.

En zonder ruwvoer staan zou je stal ook moeten zien en op moeten reageren door meer te geven, meer plekken met hooi aan te bieden, paarden anders samen te zetten etc etc etc.

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-22 14:48

pluisje88 schreef:
Aan je reactie te zien begrijp je mijn punt niet. Het feit dat de merrie jouw paard niet bij het hooi laat betekent dat ze het gevoel heeft dat ze te weinig krijgt. Als ze plenty of hooi hebben gaat een paard, en zeker geen koudbloed geen energie verspillen om iets te “bewaken”.
Dan zal ze de moeite niet nemen om je paard de wei door te jagen of in de deken te gaan hangen. Dit soort gedrag is frustratie en dat ontstaat ergens door.


Ik snap je punt, maar de ruin is onhandig en de merrie is een echte merrie die precies weet wat ze wil. Hij hoeft maar verkeerd langs haar te lopen en dat laat ze weten. Het is gewoon een echte merrie, soms wil ze kriebelen en dan heeft hij geen zin en dan kan ze ook een partij chagarijnig uit de hoek komen :D Als hij naar mij toe komt in de paddock dan jaagt ze hem ook wel eens weg. Ze is gewoon wat bezitterig. En dat is ook als ze al 9 uur lang op een verse wei staan. Het is gewoon een wat pinnige merrie, en ze is echt dik zat!

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-22 14:59

@superpony
Ik hoef niet te horen dat 11 maanden een deken op goed is, ik wil juist kijken of hij zonder zou kunnen omdat hij dat fijner vind.
Fijn dat er aangegeven word dat er onbeperkt ruwvoer moet zijn om zonder deken te staan, maar 20 reacties daarover is onnodig. Dat gaat compleet zijn doel voorbij en wijkt van de vraag af.
Ik heb het al 4 keer verbeterd, maar als iedereen blijft reageren op pagina 1 zonder de rest te lezen is dat onnodig.
Aardige feedback is prima, maar conclusies trekken dat de paarden tekort komen door enkele zinnen te citeren is ook wat flauw.
Ik open dit topic om te weten te komen wat andere mensen met eczemers doen en dat antwoord heb ik gehad!

pluisje88

Berichten: 8050
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:35

Maritvw schreef:
pluisje88 schreef:
Aan je reactie te zien begrijp je mijn punt niet. Het feit dat de merrie jouw paard niet bij het hooi laat betekent dat ze het gevoel heeft dat ze te weinig krijgt. Als ze plenty of hooi hebben gaat een paard, en zeker geen koudbloed geen energie verspillen om iets te “bewaken”.
Dan zal ze de moeite niet nemen om je paard de wei door te jagen of in de deken te gaan hangen. Dit soort gedrag is frustratie en dat ontstaat ergens door.


Ik snap je punt, maar de ruin is onhandig en de merrie is een echte merrie die precies weet wat ze wil. Hij hoeft maar verkeerd langs haar te lopen en dat laat ze weten. Het is gewoon een echte merrie, soms wil ze kriebelen en dan heeft hij geen zin en dan kan ze ook een partij chagarijnig uit de hoek komen :D Als hij naar mij toe komt in de paddock dan jaagt ze hem ook wel eens weg. Ze is gewoon wat bezitterig. En dat is ook als ze al 9 uur lang op een verse wei staan. Het is gewoon een wat pinnige merrie, en ze is echt dik zat!


Dik zijn is niet hetzelfde als gevoed zijn. Het verschil tussen vullen en voeden.. ik heb ook een merrie. Toen ik haar kreeg was ze moddervet en mega zuur op voer. Geef dat beest maar een handje want het ding is moddervet. Nu 7 jaar verder en moet goed gevoed (dus niet veel in massa maar goede kwaliteit puur voeren), altijd gras en onbeperkt hooi loopt ze geen trat harder voor voer. En het meest opvallende? Ik moet oppassen dat ze niet te dun wordt. Er is echt niks meer over van die vette papzak van toen.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:39

@Missk 7 uur zonder eten vind jij te lang, hoe doe jij dat snachts dan?

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-22 15:46

@pluisje88 Dik hoeft zeker niet gezond te betekenen, maar niet al het gedrag wat ik net noem gaat om voer. Als ze hengstig is zit ze hem ook wel eens op te jagen, of er nou eten in het spel is of niet. Ze is gewoon een ‘echte merrie’ en ik denk dat veel mensen dat gedrag wel zullen herkennen. Zeker op de paddock als ze wat minder bezig zijn met gras en vaker in elkaars ‘ruimte’ komen. Ik zie wel eens vaker merries een blik geven waardoor het andere paard opzij gaat.

Riviera87
Berichten: 413
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:54

Maritvw schreef:
Riviera87 schreef:
Je kunt ook gaan voor een deken die boven op de rug waterdicht is. De rest ademt dan wellicht makkelijker want dat is vaak gaas?


Daar zou ik wel eens naar willen kijken! Heb je toevallig een naam of link?


Dit is een enkel voorbeeld maar ondertussen zijn ze er in allerlei prijsklasses en types https://www.dochorse.nl/rambo-summer-se ... deken.html

LWDaisy

Berichten: 4767
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:23

pluisje88 schreef:
Aan je reactie te zien begrijp je mijn punt niet. Het feit dat de merrie jouw paard niet bij het hooi laat betekent dat ze het gevoel heeft dat ze te weinig krijgt. Als ze plenty of hooi hebben gaat een paard, en zeker geen koudbloed geen energie verspillen om iets te “bewaken”.
Dan zal ze de moeite niet nemen om je paard de wei door te jagen of in de deken te gaan hangen. Dit soort gedrag is frustratie en dat ontstaat ergens door.


Dit moet ik echt ontkrachten.
Je mag bij mij op de wei 10 hopen hooi neergooien en 26 netten ophangen - mijn merrie wilt ze allemaal, helemaal. Ook al krijgt ze onbeperkt voer.
Ik heb ook "zo'n merrie" als Maritvw beschrijft: zo eentje die al nijdig wordt als een ander paard nog maar verkeerd kijken. Zo'n merrie's zijn er nu eenmaal :')

Marleen_user 7 uur zonder eten is ook echt te lang, dat is niet goed voor hun maag en hun manier van verteren. Wij voorzien gewoon super veel hooi + ze staan bij ons ook heel het jaar door, dag en nacht, op gras. En in de winter op stro. Ze hebben dus ALTIJD iets te knabbelen.

_______

Laat je niet opnaaien door mensen die zich op het "verkeerde" bericht vast pinnen.
Kijk naar je hooi - naar de kwaliteit en de hoeveelheid. Het kacheltje moet branden om warm te blijven, maar daar is ook vacht voor nodig, en vacht aanmaken is moeilijk als er 6 maanden per jaar een eczeemdeken overheen ligt. Dat is toch wat ik heb ondervonden bij mijn merrie.
Ik heb weinig ervaring met eczeem, maar zie links en rechts stalgenoten die dat wel hebben. Die gaan op zoek naar producten om de jeuk te minderen etc. Of die verhuizen hun paard, want we merken wel dat de eczeem toch ook wel omgevingsgebonden is. Op plaatsen met bijvoorbeeld een gracht in de buurt heb je bij zonsopgang en zonsondergang bijvoorbeeld al veel meer last van die vervelende kriebelmugjes. Op plaatsen waar het bijna altijd waait is dat weer minder.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: 11 maanden per jaar een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:40

Je hebt zelf toch ook 12 maanden per jaar kleding aan? Zolang je je huid eronder schoon houd, en het past goed, heb je daar als het goed is helemaal geen last van…

Tuurlijk paarden zijn geen mensen… maar zo anders is het nou ook weer niet. Een regendekentje kan een paard gewoon ontzettend helpen. En als wij onze paarden comfortabel willen houden is het soms gewoon nodig.

Is het natuurlijk? Nee dat niet. Maar dat is een weiland, stal of 24/7 onbeperkt ruwvoer ook niet. In de natuur gaan paarden die niet voldoende eten kunnen vinden, of zich niet voldoende warm kunnen houden, namelijk gewoon dood.

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:49

siskeh schreef:
Sommige paarden "doen" het niet goed op regen, dat kan een prima reden zijn om met slechte dagen een deken op te doen.
Daarbij is het soms ook wel handig om te bedenken dat geen regen/winter deken betekend dat ze zelf hun kacheltje op moeten stoken, als je paard al de neiging heeft om schraal te worden dan kan dat extra reden zijn om juist wel een deken op te doen.

Ook de reden dat ik mijn iets te stevige merrie juist zonder deken liet staan, ga maar lekker eerst dat vet verbranden...
dat is dus exact waarom 2 van mijn paarden al een regendeken op hebben. Weliswaar een 0 gram. Maar zodra het snachts onder 5 graden wordt gaat het aantal gram naar omhoog of doe ik er een deken bij onder.

Overdag als het droog blijft gaat deken wel af. Maar als het wisselvallig is liever op, de draver staat niet veel in de stal, die loopt graag buiten, maar stond laatst te rillen van de kou terwijl z'n vacht niet eens heel nat was.

Leef en laat leven.


LWDaisy

Berichten: 4767
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:16

Libera schreef:
Je hebt zelf toch ook 12 maanden per jaar kleding aan? Zolang je je huid eronder schoon houd, en het past goed, heb je daar als het goed is helemaal geen last van…

Tuurlijk paarden zijn geen mensen… maar zo anders is het nou ook weer niet. Een regendekentje kan een paard gewoon ontzettend helpen. En als wij onze paarden comfortabel willen houden is het soms gewoon nodig.

Is het natuurlijk? Nee dat niet. Maar dat is een weiland, stal of 24/7 onbeperkt ruwvoer ook niet. In de natuur gaan paarden die niet voldoende eten kunnen vinden, of zich niet voldoende warm kunnen houden, namelijk gewoon dood.



Mm, maar onze huid is veel minder "gemaakt" voor 24/7 bloot te laten door weer en wind dan een paardenvacht.
Ik wil mijn paard gerust eens filmen als ik met een deken kom aanzetten hoor :+ Ze vind het dikke prut haha.

Maar eerlijk is eerlijk - mocht ze een deken echt nodig hebben, moet ze er maar mee leren dealen. Momenteel is dat niet zo, ze maakt mooi vacht aan en kan goed tegen de kou, ze heeft altijd een schuiloptie, dus mag ze van mij in haar blootje rondlopen. Mocht dat ooit veranderen, krijgt ze natuurlijk wel een deken om.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers