Regendeken na verloop van jaren minder ademend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ruitert
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-12-11

Regendeken na verloop van jaren minder ademend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-21 18:00

Hallo,

Wie oh wie weet dit...

Ik heb een Amigo Bravo 0 grams deken. Nooit problemen mee gehad maar dit jaar voor het eerst heeft mijn paard korstjes en irritatie door combinatie lage weerstand en denk ademend vermogen van de deken. Deken is nu 4 jaar oud en 2 keer gereinigs en opnieuw waterafstotend gemaakt (professioneel).

Kan het dat na 4 jaar de deken gewoon minder ademend?

Paard is een oudje met goede wintervacht maar wordt stram van waterkou en natheid en vermoedelijk heeft hij ook artrose (niet zo gek als je 26 bent).

Het paard is de beste spiegel


loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:05

Van wassen en daarna opnieuw waterafstotend maken worden ze inderdaad minder ademend.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Regendeken na verloop van jaren minder ademend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:45

Van waterafstotend maken worden ze minder ademend. De stof zelf is waterdicht en ademend, vervolgens wordt dat zowel binnen als buiten met een waterafstotende laag bedekt. Ik laat mijn dekens daarom ook nooit wassen. Dan maar vies, jammer dan.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:50

Tessebes schreef:
Van waterafstotend maken worden ze minder ademend. De stof zelf is waterdicht en ademend, vervolgens wordt dat zowel binnen als buiten met een waterafstotende laag bedekt. Ik laat mijn dekens daarom ook nooit wassen. Dan maar vies, jammer dan.

Maar als ze dan echt helemaal ranzig zijn gooi je ze dan gewoon weg? Dat is toch zonde?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Regendeken na verloop van jaren minder ademend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:59

Wanneer is een deken zo smerig dat je hem niet meer kan gebruiken? Een flinke regenbui doet vaak al wonderen.

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Regendeken na verloop van jaren minder ademend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 18:02

Ik laat mijn dekens om die reden inderdaad ook nooit wassen. Als ze heel vies zijn en droog dan een borstel er over en anders wachten op een goeie regenbui.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Regendeken na verloop van jaren minder ademend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 18:41

Helaas heb ik een paard met heel veel huidvet.
Ik moet zijn dekens wel wassen, anders worden ze door het huidvet vanzelf ook veel minder ademend. En dat regent ook niet schoon, aan de binnenkant...
Ik heb echter wel dekens die wanneer je die met de juiste middelen wast of laat wassen, gewoon goed waterdicht blijven.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Ruitert
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-21 20:52

Marije_jiplover schreef:
Helaas heb ik een paard met heel veel huidvet.
Ik moet zijn dekens wel wassen, anders worden ze door het huidvet vanzelf ook veel minder ademend. En dat regent ook niet schoon, aan de binnenkant...
Ik heb echter wel dekens die wanneer je die met de juiste middelen wast of laat wassen, gewoon goed waterdicht blijven.


Daarom laat ik ze dus ook reinigen...deze deken is nu totaal 3 keer gereinigd...maar twijfel of ie dus nog goed ademd.

Het paard is de beste spiegel


Fangio

Berichten: 2554
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:30

Marije_jiplover schreef:
Helaas heb ik een paard met heel veel huidvet.
Ik moet zijn dekens wel wassen, anders worden ze door het huidvet vanzelf ook veel minder ademend. En dat regent ook niet schoon, aan de binnenkant...
Ik heb echter wel dekens die wanneer je die met de juiste middelen wast of laat wassen, gewoon goed waterdicht blijven.


Ik gebruik horseware dekens met losse liners. Zo kan ik de liners regelmatig wassen (gewoon thuis in een normale wasmachine) en blijven de dekens perfect.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashleytjuhh en 8 bezoekers