Sneeuw en ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jooliieen

Berichten: 1999
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-21 10:29

Het gaat sneeuwen zondag! Erg leuk! Maar ik heb deze winter voor het eerst een paard dat voor ijzers heeft, aangezien hij een slechte hoefrand heeft en niet zonder ijzers kan.
Hoe doen jullie dat met ijzers en buiten zetten op de wei in de sneeuw?
Sneeuwringen ben ik laatst bij de smid helaas vergeten, dus kan het ook met vet?
Ik hoor ook verhalen over plastic ertussen stoppen? Maar hoe blijft dat vast zitten?

Ik hoor graag jullie verhalen


Dulana L+10 & B+42
Merel


Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:31

Vet helpt bij echte sneeuw amper in mijn ervaring. Plastick en bandages lopen ze behoorlijk snel stuk. De enige alternatieven die ik kan bedenken is tijdelijk hoefschoenen die ook op weide aan mogen en dan groot genoeg dat ze over de ijzers passen of toch de smid vragen of ie nog sneeuwringen kan zetten of hem binnen houden.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Jooliieen

Berichten: 1999
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-21 10:32

Maar sneeuwringen kan hij niet even ertussen plaatsen of wel?
Ik dacht dat dat alleen kan als hij hem opnieuw beslaat?


Dulana L+10 & B+42
Merel

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:33

Ik heb al heel lang geen ijzers meer, maar toen ik ze nog wel had waren er ook nog echte winters, dus dikwijls sneeuw. Alleen sneeuwringen helpen. Vet, groene zeep, tape... allemaal niet of maar even. Over het algemeen passen paarden, zeker als ze de hele dag buiten staan, zich wel aan en blijven ze wel rustig als ze merken dat ze niet goed kunnen lopen. Maar of je dat risico moet nemen...

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:33


Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:42

Jessix schreef:
Ik heb al heel lang geen ijzers meer, maar toen ik ze nog wel had waren er ook nog echte winters, dus dikwijls sneeuw. Alleen sneeuwringen helpen. Vet, groene zeep, tape... allemaal niet of maar even. Over het algemeen passen paarden, zeker als ze de hele dag buiten staan, zich wel aan en blijven ze wel rustig als ze merken dat ze niet goed kunnen lopen. Maar of je dat risico moet nemen...

Heb je al gezien wat een klompen zich vormen aan die hoeven? Dat kan niet goed zijn voor de pezen en gewrichten als ze daar uberhaupt op moeten steunen. Verder inderdaad ook al het bovenstaande geprobeerd toen mijn smid me voor de zoveelste keer probeerde af te schepen en uiteindelijk na een uur gebeld dat hij kon maken dat hij er was ongeacht het weer.. (hij was al een tweetal weken de afspraak aan het verzetten omwille van het weer.)

Joooliieen voor sneeuwbeslag moeten ze opnieuw beslagen worden ja. Maar opnieuw beslaan is beter dan een paard dat door klompen van 10cm zich zelf blesseert.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:41

Ja Ayasha dat heb ik zeker gezien. Vandaar ook mijn laatste zin over of je dat risico moet willen nemen.

DuoPenotti

Berichten: 28822
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:47

Een stuk plastic, bijvoorbeeld de deksel van een emmer, op maat knippen en dat er tussen klemmen zou ook moeten werken.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:58

Jessix schreef:
Ja Ayasha dat heb ik zeker gezien. Vandaar ook mijn laatste zin over of je dat risico moet willen nemen.

Ja daarom, heb het hier één keer gezien met Sam... Echt, dat wil je inderdaad niet. Hij had toen letterlijk 20 meter gelopen. Zijn omgedraaid en terug op stal tot de smid er was. :\

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:59

Hier ook ijzer-sneeuw stress. Er bestaan ook losse sneeuwringen (even googlen) en die zouden bij een goede pasvorm ook prima werken. Bij de vorige 5 mm sneeuw wilde ik ze proberen maar helaas de maat was veeeel te groot dus teruggestuurd. Niet verwacht dat er nog veel meer sneeuw zou komen.
Mijn hoefsmid komt net volgende week vrijdag en kan ook niet meer voor zondag alsnog langskomen. Hij heeft mij nu geadviseerd om de ijzers er onderuit te halen, dan staat ze een kleine week zonder ijzers. Liever een brokkeltje eraf dan een gebroken been was de redenatie van de smid. Ik vind het nog een spannend idee, maar ik heb volgens mij niet veel andere keuze. Alleen binnen laten staan gaat op het moment echt nog niet.

Vainqueur(Paddox x Zodiak): Dressuur B+10 L1+9 Springen B+37 L+22 Naar Limburg
Conquest(Con air(v. Contender) x Peter Pan): Dres: B+15 L1+15 L2+11 M1+11 M2+1 Spr: B+17 L+16 M+1 SGW: B+13 L+17 M+17 Z+1
Miss Lana(Iglesias D.V. x Metall)

JMJ

Berichten: 277
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:00

Je kan ook losse sneeuwringen gebruiken. Voor het gemak heb je wel een speciale tang nodig om ze te plaatsen

Afbeelding

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Knowledge is a deadly friend, if no one sets the rules
The fate of all mankind, I see, is in the hands of fools (Peter Sinfield)

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:07

ik heb speciaal spul ooit eens gekocht, dat doe je in warm water, stopt het in de hoef, laat het afkoelen en dan zou het goed vast moeten zitten waardoor je geen ijsklonten krijgt.
Helaas door ontbreken van sneeuw nog niet de werking uit kunnen testen (moet ook even heel hard gaan denken waar het ook al weer ligt).

heeft iemand dit al eens gehad?
https://www.amazon.de/dp/B00O3RHXK6/ref ... B00O3RHXK6
Laatst bijgewerkt door EllyC op 05-02-21 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:08

Dit is niet echt een wedstrijdvraag :-) ik verplaats het topic even naar seizoensvragen.

SUSANNEx

Berichten: 827
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:11

Bij mij komt de hoefsmid sneeuwringen er tussen zetten. Haar huidige ijzers kunnen gewoon weer er onder worden geslagen, dus kwestie van er af halen en er weer op zetten!

Edessa - KWPN - 2009 - M1+5 | Sjef - Haflinger - 2019
@equisuus

Jooliieen

Berichten: 1999
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-21 13:11

Thnx! Heeft iemand een linkje waar ik sneeuwringen kan kopen?
Dan bestel ik ze gelijk en ga ik duimen dat ze morgen nog binnen komen.
Helaas heeft de smid geen tijd meer om opnieuw te beslaan voor morgen.

Elly: hoe heet dat spul?


Dulana L+10 & B+42
Merel

soesita

Berichten: 5156
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:22

Ik vraag me af of je met een beetje handigheid zo'n sneeuwringen (om vast te klemmen) niet zelf zou kunnen maken.
Anders zou ik mijn paard toch echt liever binnen houden. Liever een paar dagen op stal dan een zware blessure. En die sneeuwklompen zijn inderdaad soms echt groot.

Kaitlyn

Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:26

Mijn smid is toevallig kort geleden nog geweest. Mijn paard blijft op stal en mag heel even de paddock in als ik ga uitmesten, zodat ik daarna meteen het sneeuw dat onder de ijzers zit eraf kan halen.

Het is even niet anders en die paar dagen houden ze wel vol.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:26

Hier ook op ijzers voor ivm blessure leed, en ze moet er verder altijd op blijven.
Maar met een korte periode mocht het er van de da best af, bv met sneeuw. Alleen dan niet langs de weg gaan.

Nu wilde ik ook sneeuw ringen, maar mijn smid had ze niet meer. En ik durfde het niet te gokken om ze nog te bestellen. Mede omdat de post nogal wisselend is met bezorgen (vertraging)
Samen met de smid besloten om ze er voor een paar dagen eronder uit te halen.
Gisteren er onder gehaald en zodra de sneeuw weer weg is gaan ze er gelijk weer onder.


Hier staan ze overdag altijd de hele dag buiten. En als het even kan willen we de slee erachter knopen.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

carla244
Berichten: 8
Geregistreerd: 08-10-11

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:29


Thokkadisje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:29

Sneeuw klont alleen rond de dooi!! Als het vriest plakt sneeuw niet onder de ijzers en kunnen ze prima naar buiten, en zelfs rijden kan dan prima zonder zooltjes. Het hoeft daar echt geen -10 voor te zijn. De klontproblemen zijn bij al -2/-3 verdwenen.

Die losse sneeuwringen zijn waardeloos. Of ze springen eruit of ze komen tussen hoef en ijzer en klemmen zich daaren wrikken het ijzers los. Die kan ik echt niet aanraden.

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:49

Ik heb in de winter standaard stiftgaten, zodat ik mijn losse sneeuwveren erin kan schroeven, mocht er sneeuw gaan vallen.
Dan kan mijn paard gewoon naar buiten en als bonus kunnen we nog het bos in voor magische sneeuwritten ook.

Afbeelding

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

DuoPenotti

Berichten: 28822
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:50

Die zien er handig uit!

Ik heb nu geen paarden op ijzers mar die moet ik toch proberen te onthouden voor ooit.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:50

Thokkadisje schreef:
Sneeuw klont alleen rond de dooi!! Als het vriest plakt sneeuw niet onder de ijzers en kunnen ze prima naar buiten, en zelfs rijden kan dan prima zonder zooltjes. Het hoeft daar echt geen -10 voor te zijn. De klontproblemen zijn bij al -2/-3 verdwenen.

Die losse sneeuwringen zijn waardeloos. Of ze springen eruit of ze komen tussen hoef en ijzer en klemmen zich daaren wrikken het ijzers los. Die kan ik echt niet aanraden.

Had je dat maar kunnen vertellen aan Sam zijn sneeuwklompen toen het -4 was.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:52

DuoPenotti schreef:
Die zien er handig uit!

Ik heb nu geen paarden op ijzers mar die moet ik toch proberen te onthouden voor ooit.

Ik heb deze nu al 4 jaar en aantal keren gebruikt.
Werkt echt super goed.
Na de sneeuw er weer uit halen, schoonmaken, laten drogen en opbergen voor de volgende sneeuw.
In 2019 voor t laatst gebruikt, en 2 weken terug op die ene zondag met sneeuw weer uit t stof getrokken voor een bosrit.

Voor as weekend ligt t ook weer klaar.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Skessa_
Berichten: 10556
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:53

Marije_jiplover schreef:
Ik heb in de winter standaard stiftgaten, zodat ik mijn losse sneeuwveren erin kan schroeven, mocht er sneeuw gaan vallen.
Dan kan mijn paard gewoon naar buiten en als bonus kunnen we nog het bos in voor magische sneeuwritten ook.

[ [url=m/oafMh2.jpg]Afbeelding[/url] ]



Nog nooit gezien! Waar heb je dat vandaan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers