Regendeken-probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 21:27

-O-
Ik zit nu echt met mijn handen in het haar. Ik ben radeloos en weet het écht niet meer.

Ik heb dit topic hier geopend en niet in de dekentopic omdat het specifiek over het regenen gaat.

Het probleem: ineens zijn al mijn dekens lek?

De situatie:
Pony is ziek geworden en moest over zijn hele lichaam geschoren worden. Benen, nek en hoofd zijn niet geschoren. Voorheen nog nooit geschoren geweest. Ze staat nu echt 23/7 in de regen buiten. Ze wil niet binnen staan, kan wel schuilen en doet dit in gezonde toestand ook. Maar nu staat ze daar en wil ze niet echt ergens anders staan. Ze mag van de dierenarts dan ook niet op stal verplicht staan omdat dit haar situatie erger maakt. Enkel voor te voeren en poetsen staat ae dan binnen nu.

Ik had nog wel staldekens liggen voor in noodgevallen (gelukkig) dus daarmee aan de slag gegaan voor de warmte, met daaroverheen een regendeken. En nu komt het:

- deken 1: haar eigen amigo regendeken, al meerdere jaren oud. Altijd superdroog eweest. Had ze enkel op tijdens zomerdagen met veel regen omdat ze eczeem heeft en zo dan de eczeemdeken niet te nat kon worden. Lek na enkele dagen

- deken 2: Shires 100gram gevoerde regendeken. Is van mijn andere paard met dezelfde maat. Ja hoor, lek na twee weken.

- en nu gaat het ineens snel want volgende dekens zijn allemaal in de afgelopen twee dagen geweest;
- deken 3: Shires regendeken een maand oud, 10 keer opgehad. Zij draagt hem; helemaal lek

- deken 4: Shires regendeken: van vorig seizoen. Veel gedragen. 2u op haar en ook al doorlekken op sommige plaatsen.

- deken 5: oudere bucasdeken. Waterdicht in de kast gegaan als reserve (want er is een buiksingel kapot) en bam. Een uurtje op ponylief en pony nat.

Nu zijn al mijn dekens van alle andere paarden dus ook gewoon lek en kan ik coor iedereen een nieuwe kopen. En dat is niet zo een ramp. Want voor die keren dat ze sporadisch een deken dragen zullen ze niet zo snel nat worden.

——-
Maar hoe zit het met mijn pony? Welke deken is wél waterdicht? Wat gaat et hier zo fout dat alle dekens lek gaan als zij ze draagt?
Waar loopt het mis?

Oh ja: ze zweet niet zelf waardoor ze dekens nat maakt ofzo. De onderdeken is meestal nog droog (tenzij ik pas na langere tijd kom, dan is ze nat en koud)


Wie ziet wat ik niet zie? Of wie heeft de gouden tip voor een deken die wel waterdicht blijft na een hele dag regen?

(Plan is om twee dekens voor haar te nemen dan, elke dag een andere zodat de dekens kunnen drogen tussendoor, maar dan moet er wel een deken zijn die het toch minstens 24u in de regen volhoudt )

Help
-O-

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:29

Waar is de deken precies nat? Helemaal? Of alleen bij de hals en/of billen?

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:32

Ik vind het erg raar dat al je dekens opeens lek zijn, dan moet er toch wat anders aan de hand zijn? Inregenen?

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:32

Kan ze niet in een plas zijn gaan liggen?

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 21:39

De hele deken is nat, dus inregenen is het niet. Of niet alleen in alle geval.

Ze rolt er wel mee.
In een plas rollen is mogelijk maar de laatste twee dekens ben ik er de hele tijd bij geweest. Ze heeft eenmaal gerold (in nat gras) en verder gewandeld en hooitjes gegeten

Juist omdat het inderdaad ineens om alle dekens gaat vind ik het vreemd.
Maar ze staat er wel echt de hele tijd mee in de regen. Een normaal paard gaat waarschijnlijk ook wel is droog staan. Maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:41

Heeft je paard het niet gewoon warm en staat ze zich kapot te zweten?

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:46

Love_Mirra schreef:
Juist omdat het inderdaad ineens om alle dekens gaat vind ik het vreemd.
Maar ze staat er wel echt de hele tijd mee in de regen. Een normaal paard gaat waarschijnlijk ook wel is droog staan. Maar toch.


Mijn paard staat ook amper in de schuilstal en houdt zich gewoon droog onder de regendeken. Daar mag het echt niet aan liggen. Heel raar dit. Heb ook echt geen idee, kan geen tip bedenken. En tussen zweet en regen zou je het verschil wel zien lijkt me toch?

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 21:49

Gloa schreef:
Heeft je paard het niet gewoon warm en staat ze zich kapot te zweten?

Nee ze heeft het niet te warm. De nattigheid begint ook echt op de onderkznt van de regendeken. Gaat over op de bovenkant van de onderdeken en maakt zo de twee dekens (en paard) nat.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 21:50

Solistar schreef:
Love_Mirra schreef:
Juist omdat het inderdaad ineens om alle dekens gaat vind ik het vreemd.
Maar ze staat er wel echt de hele tijd mee in de regen. Een normaal paard gaat waarschijnlijk ook wel is droog staan. Maar toch.


Mijn paard staat ook amper in de schuilstal en houdt zich gewoon droog onder de regendeken. Daar mag het echt niet aan liggen. Heel raar dit. Heb ook echt geen idee, kan geen tip bedenken. En tussen zweet en regen zou je het verschil wel zien lijkt me toch?

Welke deken heb jij?

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:52

Ik heb epplejeck dekens. Maar ook een amigo gehad en nooit lekkage problemen.

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:56

Zijn ze gewassen?

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:56

Is de buitenstof van de dekens van hoog genoeg denier? Het regent momenteel ook echt heel hard en veel... Ik zou gaan kijken naar dekens van minstens 1650 denier.
Let er ook op dat de dekens niet te oud zijn en als je ze laat wassen, ook laten impregneren. Te vaak wassen helpt ook niet mee.

Mulan000
Berichten: 43
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:58

Zijn de dekens toevallig uitgewassen?

Bij vele dekens word waterdichtheid genoemt in MM, hoe hoger het getal hoe beter waterdicht

Mulan000
Berichten: 43
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:00

Unseen schreef:
Is de buitenstof van de dekens van hoog genoeg denier? Het regent momenteel ook echt heel hard en veel... Ik zou gaan kijken naar dekens van minstens 1650 denier.
Let er ook op dat de dekens niet te oud zijn en als je ze laat wassen, ook laten impregneren. Te vaak wassen helpt ook niet mee.


Denier zegt niks over waterdichtheid, enkel over de sterkte van de stof

Vaak zijn dekens met hoge denier wel betere stof en ook hogere waterdichtheid (maar niet alle)

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 22:09

Nee de dekens zijn niet gewassen

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 22:10

Mulan000 schreef:
Zijn de dekens toevallig uitgewassen?

Bij vele dekens word waterdichtheid genoemt in MM, hoe hoger het getal hoe beter waterdicht

Heb je zo voorbeelden? Ik heb de dekens in kwestie even opgezocht maar nergens staat dit op de website erbij vermeld

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:15

Mijn ervaring is dat hier met 24/7 buiten de Amigo en de Bucas het niet volhoudt met dagen zoals dit. Ook de 1200 denier Amigo niet. De Rambo's en de Rhino's van 1200 en 1000 denier weer wel. De dekens zijn bij mij dan ook niet lek maar niet opgewassen tegen non stop regenval waarbij in één dag een maand hoeveelheid valt. Met gewone buien merk ik niets aan die dekens. Als je zeker weet dat het en geen zweet, geen inregenen en geen rollen in water is, dan zou ik kijken naar een Rambo of Rhino.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:22

Eind van de middag stonden mijn paarden nog droog onder een Waldhausen en nika. Voorheen ook Lucas en horseware gehad, en ook Harry horse en qhp. Allemaal prima. Ze hebben geen schuilstal en staan 24/7 buiten. Enige is dat de schouders wel inregenen. Daar doe je met dit weer helaas niks aan. Een deken met halve hals kan daar beter tegen. Maar mijn Tinkers kunnen wat hebben.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:23

Hier weer mindere ervaring met Rambo qua waterdichtheid, 2 dekens achter elkaar...

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:51

Je zegt het onderin begint.. Ze rolt er wel veel mee dus? Dan trekt het water gewoon van de onderkant je deken in dat heeft niks met waterdichtheid te maken.... En bij schouders en kont is gewoon inregenen.

Hier bucas dekens op en eerder horseware maar ook wel goedkopere en nooit last van.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 22:56

Spenk schreef:
Je zegt het onderin begint.. Ze rolt er wel veel mee dus? Dan trekt het water gewoon van de onderkant je deken in dat heeft niks met waterdichtheid te maken.... En bij schouders en kont is gewoon inregenen.

Hier bucas dekens op en eerder horseware maar ook wel goedkopere en nooit last van.

Neenee ik bedoel op de binnenkant van de regendeken. Niet aan de onderkznt van het paard. Sorry fout uitgelegd. Meestal evht bovenop het paard, rug en bovenkant kont.

ze rolt niet veel. Gewoon af en toe, zoals de anderen zeg maar.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:59

Heb je der echt niet te warm ingepakt? Het is niet bijster koud geweest de afgelopen periode. Mijn pony staat normaal onder 300-400 gram nu, maar heeft het nu zelfs normaal met 200 gram. Deken is vandaag wel zwaarder, maar pony is droog. Ook Nika blijft bij mij goed droog en EJ ook.

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:01

Dat kan ook heel goed ja, helemaal omdat je aangeeft ze onder de onderdeken droog staat. Dat is logisch want het zweet trekt naar je bovendeken en kan vervolgens daar niet weg. Dus paard droog deken nat.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 07:11

Nee echt echt niet te warm. Zeker weten

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:57

Dan zijn ze gewoon oud en misschien vies van het niet wassen? Dekens moet je wel regelmatig wassen en waterdicht laten maken weer dat is voor het behoud van je dekens. Ik zou ze dan weggooien en een paar nieuwe kopen.