Stay-dry voering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
elyntjuhh
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-09-08

Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-20 12:21

Hoi allemaal,

Ik heb vorig seizoen een heel fijne deken van Bucas gekocht (50 gram) die ik toen heb gebruikt met een horseware liner (100 gram), dus in totaal had ze in de winter 150 gram op (ongeschoren paard)
Nu zou ik voor dit seizoen deze deken wat willen upgraden, en daarvoor viel mijn ook op de stay-dry voering van bucas waarvan ze ook een liner hebben.
De stay dry liner van bucas is 150 gram, wat dus zou beteken dat ze in totaal 200 gram op zou krijgen dit jaar ipv de 150 vorige jaar. Ik zag dat voor enkele tientjes meer ik een hele nieuwe waterdichte deken kan kopen van bucas met stay dry voering in 150 gram. Wat zouden jullie hiervoor aanraden? De deken die ik al heb met een liner die dan in totaal op 200gram uitkomt of een hele nieuwe deken dus zonder liner, die 150 gram is, net als wat ze vorig jaar op had?


En ik vroeg me af of iemand toevallig bekend is met andere merken die vergelijkbare voeringen hebben? (Dus die direct op een bezweet paard kunnen), of is Bucas hierin de enige?


Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:11

Ik vraag me altijd af of dat nou zo nodig is.
Als je paard droog op de huid is, dus gewoon droog gestapt en op adem./.
Volgens mij kan dan elke deken er gewoon op?

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:18

Ik had een smartex voor mijn pony, toen we nog echt reden bleef hij vaak s winters 3u nacht, dan kun je hem geen deken opgooien, met smartex was het probleem over. Erg fijne deken en geen verkleumd nat paard meer onder de deken.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:47

Ik vond de liner erg dun voor 150 gram.

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:54

Muze schreef:
Ik vraag me altijd af of dat nou zo nodig is.
Als je paard droog op de huid is, dus gewoon droog gestapt en op adem./.
Volgens mij kan dan elke deken er gewoon op?

Als je je paard ziek / verkouden wil hebben kan dat inderdaad...
Een niet ademende deken opgooien op een nat paard is vragen om problemen.

@ts wat is de reden dat je een dikkere deken op wilt doen?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:57

Dat is hetzelfde als mensen die zeggen dat hun paard ziek wordt zonder deken.
Als ze droog op de huid zijn, is dat geen probleem

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:59

Horseware heeft inmiddels ook een vergelijkbare liner, de Airmax. Die krijg ik morgen binnen, dus nog geen ervaring mee ;)


TROY (2019) & LAYS (2014)

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:04

Muze schreef:
Dat is hetzelfde als mensen die zeggen dat hun paard ziek wordt zonder deken.
Als ze droog op de huid zijn, is dat geen probleem

Nee Muze, want zonder deken komt er lucht bij de vacht en kan de vacht optimaal drogen aan de lucht.
Met een ( niet ademende) gaat dat niet.

Denk aan de gemiddelde regenjas en daar lekker heel de dag in blijven lopen... komt het zweet in straaltjes van je af en je word helemaal klam

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:21

AnnedB schreef:
Ik vond de liner erg dun voor 150 gram.

Klopt maar de stay dry geeft al extra warmte, vandaar dat hij niet heel dik is. Er is een schema voor wat je bij welke temperaturen nodig hebt

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:13

Ademend wil niet zeggen dat ze ook die stay dry fleecevoering hebben.
Mijn Horseware dekens en Weatherbeeta dekens zijn glad van binnen, maar ademen wel.

Ik houd zelf niet van die fleecevoering, ik geef de voorkeur aan dekens met gladde voering.
Ik werk wel met een zweetdeken, maar wissel vaak in de winter als die nog net niet helemaal droog is.
Dat gaat al jaren prima :j

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:22

Ik zou voor de paar tientjes extra gaan, heb je ook gelijk een reserve deken. En een extra dekentje komt altijd van pas! Mijn ongeschoren paard staat ook met 100-200 gram 24/7 buiten. Meestal pak ik wel pas de 200 gram als het snachts gaat vriezen. Als het boven nul blijft is de 100 prima. Als de ene deken helemaal zeiknat is vind ik het fijn dat ik de ander op kan doen. Echt vies om zo'n zeiknatte deken weer terug op je paard te doen. Hij is natuurlijk nog droog van binnen maar toch voelt dat niet zo lekker :o

elyntjuhh
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 07:03

DGL schreef:
Ik zou voor de paar tientjes extra gaan, heb je ook gelijk een reserve deken. En een extra dekentje komt altijd van pas! Mijn ongeschoren paard staat ook met 100-200 gram 24/7 buiten. Meestal pak ik wel pas de 200 gram als het snachts gaat vriezen. Als het boven nul blijft is de 100 prima. Als de ene deken helemaal zeiknat is vind ik het fijn dat ik de ander op kan doen. Echt vies om zo'n zeiknatte deken weer terug op je paard te doen. Hij is natuurlijk nog droog van binnen maar toch voelt dat niet zo lekker :o


Ja daar dacht ik dus ook aan! Ze heeft dan in totaalt 150 gram op, maar staat alleen overdag buiten en bij heel slecht weer blijven ze binnen. Als het echt heel koud wordt in de nacht (wat vorig jaar helemaal niet is gebeurd), was mijn idee om er gewoon een extra zweetdeken onder te doen (niet de beste optie maar voor die paar nachten per jaar geen probleem).

Blijft altijd een gepuzzel met die dekens, en die tabellen die je online vindt voor een ongeschoren paard vind ik altijd erg veel qua grammen...

elyntjuhh
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 07:04

Muze schreef:
Ik vraag me altijd af of dat nou zo nodig is.
Als je paard droog op de huid is, dus gewoon droog gestapt en op adem./.
Volgens mij kan dan elke deken er gewoon op?


Als je er een deken oplegt moeten ze wel helemaal droog zijn hoor. als ze droog op de huid zijn, maar de lange haren nog nat en je legt er een deken op, druk je die natte haren tegen de droge huid en kan er geen lucht meer door de haren stromen (waardoor ze normaal drogen), dat is niet erg lekker voor je paard.

Vandaar dat ik op zoek ben naar iets wat ik er wel op kan leggen als ze nog niet helemaal droog zijn.

elyntjuhh
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 07:05

MariekeS_ schreef:
Horseware heeft inmiddels ook een vergelijkbare liner, de Airmax. Die krijg ik morgen binnen, dus nog geen ervaring mee ;)


Dat wist ik niet, ga er eens naar kijken, bedankt!

elyntjuhh
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 07:07

Ineke2 schreef:
Muze schreef:
Ik vraag me altijd af of dat nou zo nodig is.
Als je paard droog op de huid is, dus gewoon droog gestapt en op adem./.
Volgens mij kan dan elke deken er gewoon op?

Als je je paard ziek / verkouden wil hebben kan dat inderdaad...
Een niet ademende deken opgooien op een nat paard is vragen om problemen.

@ts wat is de reden dat je een dikkere deken op wilt doen?


Ik hoef dus niet perse een dikkere degen, vorig jaar had ze 150 gram op en dat was genoeg. Maar de liner met stay dry voering is er alleen in 150 gram, en mijn boven deken is al 50 graam waardooor het dus 200 gram zou worden voor dit jaar.
Dit is dus een ander twijfelpunt, want ze heeft het vorig jaar helemaal niet koud gehad onder de 150 gram.
Ik nijg nu toch naar een exta deken kopen van 150 mét stay dry voering in plaats van een extra liner.

elyntjuhh
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 07:08

Cemlys schreef:
AnnedB schreef:
Ik vond de liner erg dun voor 150 gram.

Klopt maar de stay dry geeft al extra warmte, vandaar dat hij niet heel dik is. Er is een schema voor wat je bij welke temperaturen nodig hebt


Ja klopt maar die schema's zijn echt niet geschrikt voor mijn paard. Ze adviseren in de winter dan vaak zo'n 300 tot 400 gram op een ongeschoren paard, dan staat ze te zweten als een otter in stal...

Vandaar dat ik het een en ander uit wil proberen wat wél goed gaat. Vorig jaar heeft ze max 150 gram opgehad, ik had nog een dikkere liner gekocht voor als het écht flink zou vriezen in de nacht, maar dit is helemaal niet nodig geweest.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:37

Ik vind ze ideaal! Ik heb een 150 gr liner met stay dry voering en een waterdichte winterdeken 150 gr met stay dry voering. Paard heeft afgelopen winter voldoende gehad aan de waterdichte winterdeken, hij was deels geschoren. Ik zou voor die paar tientjes meer voor de waterdichte deken gaan!

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:42

Ik had een smartex voor mijn pony die een buitenstal had. De deken kon je dan opgooien als hij nog iets vochtig was en dat trok dan in die voering. Hij kan wel gaan jeuken omdat er los zittende haartjes in blijven zitten. Ik vond het een fijn systeem. Echter als je paard gewoon droog is, zie ik het nut er niet zo van in.

elyntjuhh
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-09-08

Re: Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 11:31

Mijn oog is nu dus gevallen op de horseware airmax liner. Volgens de beschrijving een 0 gram, maar een extra laag in de deken zal toch altijd wel wat extra warmte geven?

Als ik deze liner in mijn 100 gram amigo bravo, zou dit dan ongeveer vergelijkbaar zijn met een reguliere 150 gram deken?

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:33

elyntjuhh schreef:
DGL schreef:
Ik zou voor de paar tientjes extra gaan, heb je ook gelijk een reserve deken. En een extra dekentje komt altijd van pas! Mijn ongeschoren paard staat ook met 100-200 gram 24/7 buiten. Meestal pak ik wel pas de 200 gram als het snachts gaat vriezen. Als het boven nul blijft is de 100 prima. Als de ene deken helemaal zeiknat is vind ik het fijn dat ik de ander op kan doen. Echt vies om zo'n zeiknatte deken weer terug op je paard te doen. Hij is natuurlijk nog droog van binnen maar toch voelt dat niet zo lekker :o


Ja daar dacht ik dus ook aan! Ze heeft dan in totaalt 150 gram op, maar staat alleen overdag buiten en bij heel slecht weer blijven ze binnen. Als het echt heel koud wordt in de nacht (wat vorig jaar helemaal niet is gebeurd), was mijn idee om er gewoon een extra zweetdeken onder te doen (niet de beste optie maar voor die paar nachten per jaar geen probleem).

Blijft altijd een gepuzzel met die dekens, en die tabellen die je online vindt voor een ongeschoren paard vind ik altijd erg veel qua grammen...


Als ze 's nachts binnen staat dan vang je daar echt de ergste kou wel mee op hoor. Dan denk ik echt dat je prima genoeg hebt aan 0, 100 en 150 gram. Mijn paard staat iig met een zweterig neusje in de stal met 200 gram in de winter. En dat is een 'oudje' (22) en een Spanjaard, die in de zomer staat te bibberen met een regenbui ookal is het 20+ graden. Zolang ze maar droog blijven en wat te eten hebben is het snel goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers