Weidegang opbouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Weidegang opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 16:30

Oh nee dat zou ik idd ook niet weten...

Djt jaar is wel echt anders. Weet niet of het het gras is of mijn paard omdat ze geen pauzes neemt. Maar ze staat al wat dagen 4.5 uur maar ze is savonds niet te doen... Gisteren was ik 3 uur nadat ze eraf was gekomen op stal en kon ze nog steeds geen pap zeggen en is het een boerend dood vogeltje. Ik heb dr maar colosan gegeven.

Ik zet van weekend mijn shet erbij. Dat wilde ik eigenlik niet, want die is HB geweest. Maar wellicht gaat ze wel pauzes en rust nemen bij dr pony.... Mijn shet komt dan op een afgezet stukje met matten en zo min mogelijk gras

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:34

Ik heb een fructaan app op mijn telefoon gezet en het gras is de laatste dagen echt mega hoog aan suikers, door de lage temp en droogte vermoed ik.
Metertje staat constant in het rood...

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:35

Tancreda4 schreef:
Oh nee dat zou ik idd ook niet weten...

Djt jaar is wel echt anders. Weet niet of het het gras is of mijn paard omdat ze geen pauzes neemt. Maar ze staat al wat dagen 4.5 uur maar ze is savonds niet te doen... Gisteren was ik 3 uur nadat ze eraf was gekomen op stal en kon ze nog steeds geen pap zeggen en is het een boerend dood vogeltje. Ik heb dr maar colosan gegeven.

Ik zet van weekend mijn shet erbij. Dat wilde ik eigenlik niet, want die is HB geweest. Maar wellicht gaat ze wel pauzes en rust nemen bij dr pony.... Mijn shet komt dan op een afgezet stukje met matten en zo min mogelijk gras


Is dat niet omdat ze zich helemaal vol vreten in 2 uur tijd? Dat doet mijn fjord tenminste. Daarom geef ik hem eind van de dag nog wat beweging zodat darmen op gang blijven. Wat dat betreft doet hij het 24/7 op de wei beter omdat ie dan op een gegeven moment stopt met eten. Ik zie nu ook dat fructaan heel hoog is in de ochtend vanwege de nachtvorst hier. Blijft echt lastig

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Weidegang opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:39

Scheelt hier wel dat ze aan huis staan en ik ivm Corona crisis veel thuis werk. Zet ze soms ook uur buiten en dan na paar uur weer ff.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 16:42

Paardenfan25 schreef:
Is dat niet omdat ze zich helemaal vol vreten in 2 uur tijd? Dat doet mijn fjord tenminste. Daarom geef ik hem eind van de dag nog wat beweging zodat darmen op gang blijven. Wat dat betreft doet hij het 24/7 op de wei beter omdat ie dan op een gegeven moment stopt met eten. Ik zie nu ook dat fructaan heel hoog is in de ochtend vanwege de nachtvorst hier. Blijft echt lastig


Ja denk het wel. Ze neemt geen pauze en vreet dus 4.5 uur aan 1 stuk.
Sochtends voor ze erop gaat is ze ook super leeg en opgetrokken (eet weinig hooi). Ik heb het al een week geprobeerd door haar sochtends paar uur vooraf een plak weidehooi te geven (ze heeft Verder onbeperkt graszaadhooi). Met de gedachte; dan heeft ze al wat binnen. Maar dat lijkt niet te helpen. Ze neemt de pauzes niet. Inmiddels is haar opbouwstuk al verkleind naar een kwart zodat ze niet zoveel gras tegelijk heeft :+

Ik heb goede hoop dat, als ze zo hele dagen staat het beter gaat. Maar nu durf ik dat niet omdat ze echt tegen ziek aan zit. Vorige week had ze al koliek.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:44

Die van mij doet hetzelfde, daarom dit jaar voor het eerst overstag gegaan... en staat hij met graasmasker op de wei...
Zag er tegen op maar zeker nu het gras zoveel suikers bevat toch wel blij dat ik het heb gedaan.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:58

Nouvel schreef:
Die van mij doet hetzelfde, daarom dit jaar voor het eerst overstag gegaan... en staat hij met graasmasker op de wei...
Zag er tegen op maar zeker nu het gras zoveel suikers bevat toch wel blij dat ik het heb gedaan.


Hoe bevalt het graasmasker? Ik denk erover om voor fjord ook een aan te schaffen. Andere pony is druk hengstje , dus die vreet niet aan een stuk door.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:26

Hij heeft ‘m nu een week een paar uurtjes per dag om en tot nu toe valt het me niet tegen.
Ik heb wel voordat ze de wei op gingen een aantal dagen even kort met hem geoefend, omdoen met een stukje wortel er in, grazen aan de hand.
Ik wilde niet dat hij in paniek zou raken als hij ineens met dat ding op de wei in zou aan en ik heb het idee dat hij het aardig opgepakt heeft.

Ik heb wel een hele soepele uitgezocht bewust, de thinline.


Afbeelding

Fructaanmeter

Afbeelding

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Weidegang opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:37

Goed te horen.

Hier in Eindhoven was fructaan in ochtend oranje. Heb ze net 2 uur buiten met geel en dalend. Hoop dat komende dagen het veel groen is.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Weidegang opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 21:00

Oh die app ken ik niet. Is dat die betaalde app? Mooie graaskorf trouwens!!

Vanavond kwam ze er beter af. Vanmorgen eerst gereden (hooi op de trailer), muesli en toen het land op. Ze was vandaag iets minder opgeblazen *fingers crossed*

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:14

Ik was begonnen met opbouwen vanaf de nachttemperatuur rond de 10 graden bleef. Begonnen met een uur en dan elke 2 a 3 dagen een halfuur à een uur erbij. Mijn ene paard kon het helaas vanaf 3 uur al niet goed meer hebben (gevalletje gevoelig aan hoefbevangenheid), omdat die zich op die paar uren dus ook echt volpropte denk ik. Nu overgeschakeld op strookbegrazing met ook nog hooi. Gaat veel beter.

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:51

Tancreda4 schreef:
Oh die app ken ik niet. Is dat die betaalde app?


Als je fructaan index googled krijg je verschillende sites te zien. Ik kijk altijd op die van ,,Hoef Natuurlijk,,

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:54

Deze is 1x betalen

xxPaige
Berichten: 807
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:39

Tancreda4 schreef:
Djt jaar is wel echt anders. Weet niet of het het gras is of mijn paard omdat ze geen pauzes neemt.


Hier stond mijn bijrijdpaard gisteravond ook weer ineens koliekerig..
Tot van de week stonden ze al van 12-18 op de grote weide, is ook opgebouwd. Nu heeft hij een aantal dagen in de kleinere weide gestaan met wel aanzienlijk minder gras ivm tijdelijke logeerpaarden die in de grote weide stonden. Gisteren heeft hij weer 4 uurtjes op de grote weide gestaan in de namiddag en gelijk weer niet goed. Weet ook niet zo goed of dat het nu aan het 4 uur schrokken ligt of dat het gras momenteel echt heftig is.. -O-

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:05

Katyatje schreef:
Ik was begonnen met opbouwen vanaf de nachttemperatuur rond de 10 graden bleef. Begonnen met een uur en dan elke 2 a 3 dagen een halfuur à een uur erbij. Mijn ene paard kon het helaas vanaf 3 uur al niet goed meer hebben (gevalletje gevoelig aan hoefbevangenheid), omdat die zich op die paar uren dus ook echt volpropte denk ik. Nu overgeschakeld op strookbegrazing met ook nog hooi. Gaat veel beter.


Hoe kort laat jij de strookbegrazing eten? Ik merk dat sinds deze week de paarden het hooi steeds minder lijken te willen eten (eten maar 50% van de portie die ik van hen verwacht) en de strook gras kort kort kort knagen. Zonder strookbegrazing ontploffen ze, dus dat is geen optie.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:28

Poekkie schreef:
Katyatje schreef:
Ik was begonnen met opbouwen vanaf de nachttemperatuur rond de 10 graden bleef. Begonnen met een uur en dan elke 2 a 3 dagen een halfuur à een uur erbij. Mijn ene paard kon het helaas vanaf 3 uur al niet goed meer hebben (gevalletje gevoelig aan hoefbevangenheid), omdat die zich op die paar uren dus ook echt volpropte denk ik. Nu overgeschakeld op strookbegrazing met ook nog hooi. Gaat veel beter.


Hoe kort laat jij de strookbegrazing eten? Ik merk dat sinds deze week de paarden het hooi steeds minder lijken te willen eten (eten maar 50% van de portie die ik van hen verwacht) en de strook gras kort kort kort knagen. Zonder strookbegrazing ontploffen ze, dus dat is geen optie.

Ik geef ze niet heel veel gras per dag dus ze eten het echt wel kort kort en laten soms ook hooi liggen. Als ik ze zoveel gras moet geven dat ze het niet zo kort eten is het effect van de strookbegrazing weer weg natuurlijk. Gelukkig kan ik afwisselen met andere stukken weide waardoor ik hoop dat het stuk waar ze nu op staan weer mooi recupereert.

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:51

Nouvel schreef:
Ik heb een fructaan app op mijn telefoon gezet en het gras is de laatste dagen echt mega hoog aan suikers, door de lage temp en droogte vermoed ik.
Metertje staat constant in het rood...


Waar vind ik die app?

Al gevonden

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:59

Afbeelding

Vandaag zowaar groen! *\o/*

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:10

Nouvel schreef:
[ [url=m/RB0rpR.png]Afbeelding[/url] ]

Vandaag zowaar groen! *\o/*


Hier ook, vanmorgen ze 2 uur erop gezet en dan vanmiddag nog een uur. Ik merk dat spreiden over de dag beter werkt dan in 1 stuk opbouwen. Dan hebben ze veel minder een opgeblazen buik. Omdat ze S nachts op stal staan doe ik ze in de middag korter.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:13

Ik heb hier niet zoveel keuzemogelijkheden, sta in pension en alles gaat dezelfde tijd de wei op.
We hebben ze sinds gisteren de hele middag staan.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:18

Nouvel schreef:
Ik heb hier niet zoveel keuzemogelijkheden, sta in pension en alles gaat dezelfde tijd de wei op.
We hebben ze sinds gisteren de hele middag staan.


Maar let de pensionstalling wel op de fructaanindex?

Ik heb wel de keuze, maar alleen als ik thuiswerk. Dinsdag moet ik paar uur naar kantoor. Pony staat dan in paddock en mijn fjord op stal. Paddock is momenteel te klein voor 2. Eerst moet hengst gecastreerd worden. Nu is het bonje op te kleine ruimte. Als ik thuis ben kan fjord aan de zijkant huis lopen, maar alleen met toezicht omdat omheining niet zo geschikt is.

Daarom hoop ik op snelle uitbreiding weidegang, liefst naar 24/7, maar dan wel met behoud gezonde beesten.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:29

Nee wij doen het met elkaar, doe het zelf stal, en ik ben dus afhankelijk van wie ze er op kan zetten en eraf kan halen.
In de praktijk zijn er meer stalgenoten die eind van de middag tijd hebben ze van de wei af te halen dan eind van de ochtend, dus daarom gaan ze de middag op de wei...
Ik zou ook liever de ochtend hebben maar ik zit ook op mijn werk dus dat wordt lastig...
Dan liever alleen de middag dan de hele dag...

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 13:50

Nouvel schreef:
[ [url=m/RB0rpR.png]Afbeelding[/url] ]

Vandaag zowaar groen! *\o/*


Houdt deze ook rekening met droogte en neerslag eigenlijk?

jooosjefien

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20
Woonplaats: Sittard

Re: Weidegang opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:08

Ik zou de tijd in de weide langzaam opbouwen. Wij beginnen met 3 kwartier en dan bouwen we dit met 3 kwartier extra steeds op. Succes ;)