Schichtig met wind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Schichtig met wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 17:02

Ik had deze week al een topic geplaatst over de wilde ganzen en eenden waar de pony bang voor is.
Nu hebben we nog een ander probleem. Wij hebben zelf geen bak, maar wendingen ergens in een bak gaan rijden. We moeten daarvoor een stuk over straat wandelen. We hebben de pony sinds oktober, en in het begin was ze echt bom-prior. Ze schrok van niets op straat. Nu met de wind die hier al weken waait, wordt ze meer en meer schichtig op straat. Als ze iets voorts, als er iets wappert,... ze schrikt van alles. We merken ook dat ze daardoor zeer gespannen is, waardoor het rijden ook veel minder goed gaat. Mijn dochter heeft nog niet veel ervaring, ze rijdt nog niet lang.
Zoals in het vorige topic al gezegd, staat ze alleen maar daar brengen we verandering in nadat mijn dochter in de paasvakantie terug is van ponykamp met haar pony.
Iemand tips hoe we de schichtigheid van nu kunnen oplossen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Schichtig met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:20

Het is een beetje een open deur maar hoeveel staat de pony buiten, en is die ruimte groot genoeg om fatsoenlijk haar energie kwijt te kunnen?

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Schichtig met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:24

Je hebt schrikken en schrikken.
Het kan ook testen zijn aangezien je zegt dat je dochter nog niet zo lang rijdt en de pony er nog niet zo lang is.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:31

Bij ons op stal zijn de meeste paarden schichtiger met de wind van afgelopen weken. Zelfs mijn ook redelijk onverschrokken haflinger. Zolang we op bekend terrein blijven heeft ze geen spanning maar zodra we het erf nu af gaan staat ze op high alert.

Kun je de pony niet nog even losgooien/ kort longeren zodra je bij de bak komt? Even de opgebouwde energie eruit gooien? Dat zou bij de mijne werken. Die vliegt dan even 2 minuten met alle bokkensprongen rond en dan is het weer goed. Als je de route vaak blijft doen zal het waarschijnlijk vanzelf minder worden ook met harde wind.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:32

Kan de pony haar energie kwijt? Kan je eerst longeren voordat je over straat moet wandelen?
Soms worden pony's juist alerter als ze warm gedraaid zijn, dat moet je zien uit te vinden. Verder is het vak wel wat het is. Een pony die niet veel doet, alleen staat en met harde wind over straat moet is nu eenmaal geen fijne combi.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 20:26

Gypsy schreef:
Het is een beetje een open deur maar hoeveel staat de pony buiten, en is die ruimte groot genoeg om fatsoenlijk haar energie kwijt te kunnen?


De pony staat ‘s nachts op stal en overdag buiten met de staldeur open zodat ze binnen kan als ze wil. Alleen na het rijden staat ze binnen als ze bezweet is, en als het hard regent staat ze ook binnen omdat ze een deken op heeft. Ze kan zeker haar energie kwijt, ik weet niet juist hoe groot de weide is maar zeker groot genoeg.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 20:28

BarbaLala schreef:
Je hebt schrikken en schrikken.
Het kan ook testen zijn aangezien je zegt dat je dochter nog niet zo lang rijdt en de pony er nog niet zo lang is.



Ik denk niet dat het schrikken testen is. Ik zie dat ze echt bang en gespannen is, de paniek staat in haar ogen dan. Zolang we tussen de huizen stappen gaat het ook goed? Maar vanaf we in de open vlakte komen en de wind harder speelt begint ze zo schrikkerig te worden.
Als we in de binnenbak gaan rijden is ze niet meer schrikkerig zodra we binnen zijn, maar het rijden gaat minder omdat ze gespannen is.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 20:32

Lenexa schreef:
Bij ons op stal zijn de meeste paarden schichtiger met de wind van afgelopen weken. Zelfs mijn ook redelijk onverschrokken haflinger. Zolang we op bekend terrein blijven heeft ze geen spanning maar zodra we het erf nu af gaan staat ze op high alert.

Kun je de pony niet nog even losgooien/ kort longeren zodra je bij de bak komt? Even de opgebouwde energie eruit gooien? Dat zou bij de mijne werken. Die vliegt dan even 2 minuten met alle bokkensprongen rond en dan is het weer goed. Als je de route vaak blijft doen zal het waarschijnlijk vanzelf minder worden ook met harde wind.



Ik heb ze vandaag gelongeerd in de binnenbak, en toen heeft ze alles inderdaad even lekker los gegooid. Maar als we erna naar huis toe stapten, was ze weer schrikkerig op straat.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 20:33

rien10 schreef:
Kan de pony haar energie kwijt? Kan je eerst longeren voordat je over straat moet wandelen?
Soms worden pony's juist alerter als ze warm gedraaid zijn, dat moet je zien uit te vinden. Verder is het vak wel wat het is. Een pony die niet veel doet, alleen staat en met harde wind over straat moet is nu eenmaal geen fijne combi.


Thuis longeren gaat momenteel niet. Daar is ze heel bang van de ganzen, maar ook de wei is veel nat en daardoor glad. Zou niet veilig zijn om haar daar nu te longeren.
Laatst bijgewerkt door EVL op 24-02-20 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:40

Wat zeker een rol kan spelen is dat je dochter nog wat onzeker is, dat voelt een paard haarfijn aan. Daarnaast is ze er nog niet zo heel lang. In het begin kunnen ze wat overdonderd zijn en pas later gaan ze 'dingen' eng vinden. Wat goed kan helpen is schriktraining doen met je dochter, dan leren ze beiden omgaan met 'spannende' dingen. Geef het nog maar een halfjaar de tijd, blijf zelf zo rustig mogelijk, en kijk zelf ook of je wilt grondwerken met het dier om het vertrouwen te geven. Vergeet ook niet veel te belonen, en zorg voor wat lekkers af en toe.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Schichtig met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:05

Als ze bomproof kwam en nu schrikkeriger wordt, dan is het zaak even goed naar je management te kijken. Genoeg vrije beweging, met soortgenoten. Niet te hard voeren in het krachtvoer. Wordt ze voldoende gewerkt?

Overwegen pony aan de hand mee te nemen naar de bak, zodat je dochter haar vertrouwen blijft houden.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 21:07

Jasmijn159 schreef:
Als ze bomproof kwam en nu schrikkeriger wordt, dan is het zaak even goed naar je management te kijken. Genoeg vrije beweging, met soortgenoten. Niet te hard voeren in het krachtvoer. Wordt ze voldoende gewerkt?

Overwegen pony aan de hand mee te nemen naar de bak, zodat je dochter haar vertrouwen blijft houden.


Mijn dochter rijdt 2 keer per week, maar dat was in het begin ook zo en toen was ze niet schrikkerig op straat. Het is echt begonnen toen het zo beginnen waaien is, voordien was er niets aan de hand.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 21:09

Floortz schreef:
Wat zeker een rol kan spelen is dat je dochter nog wat onzeker is, dat voelt een paard haarfijn aan. Daarnaast is ze er nog niet zo heel lang. In het begin kunnen ze wat overdonderd zijn en pas later gaan ze 'dingen' eng vinden. Wat goed kan helpen is schriktraining doen met je dochter, dan leren ze beiden omgaan met 'spannende' dingen. Geef het nog maar een halfjaar de tijd, blijf zelf zo rustig mogelijk, en kijk zelf ook of je wilt grondwerken met het dier om het vertrouwen te geven. Vergeet ook niet veel te belonen, en zorg voor wat lekkers af en toe.



Dankjewel voor de tips!

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:16

De meeste paarden veranderen wat wanneer ze een tijdje bij je zijn, een nieuwe plek en eigenaar is toch een overgang. Met dit weer hebben de paarden hier ook wel wat moeite met de wind, maar het kan natuurlijk ook zijn dat de pony nog geen vertrouwen voelt in zijn nieuwe situatie en daardoor wat nerveuzer raakt. Geef het tijd en vertrouwen en kijk eens zoals hiervoor al is gezegd naar bijv voer. Onze D krijgt zelfs maar een handje brok (normaal in het werk), maar wel veel hooi. Kan ook meespelen natuurlijk, maar denk dat het de combi is die nog aan elkaar moet wennen en de pony wellicht iets meer steun en vertrouwen zoekt bij je dochter. Indien ze dit vertrouwen en leiding de pony nog niet kan geven, zoek het dan voorlopig met de harde wind niet op onder het zadel en ga idd lopend met de pony naar de bak toe. Bescherm de pony niet overal voor, nu het glad is dan idd niet longeren, maar ga de ganzen straks niet geheel uit de weg. Om het veilig te houden, hoeft je dochter er niet op, maar aan de longe of wandelend kan hij toch echt langs de 'enge' ganzen heen.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 21:20

MightyMike schreef:
De meeste paarden veranderen wat wanneer ze een tijdje bij je zijn, een nieuwe plek en eigenaar is toch een overgang. Met dit weer hebben de paarden hier ook wel wat moeite met de wind, maar het kan natuurlijk ook zijn dat de pony nog geen vertrouwen voelt in zijn nieuwe situatie en daardoor wat nerveuzer raakt. Geef het tijd en vertrouwen en kijk eens zoals hiervoor al is gezegd naar bijv voer. Onze D krijgt zelfs maar een handje brok (normaal in het werk), maar wel veel hooi. Kan ook meespelen natuurlijk, maar denk dat het de combi is die nog aan elkaar moet wennen en de pony wellicht iets meer steun en vertrouwen zoekt bij je dochter. Indien ze dit vertrouwen en leiding de pony nog niet kan geven, zoek het dan voorlopig met de harde wind niet op onder het zadel en ga idd lopend met de pony naar de bak toe. Bescherm de pony niet overal voor, nu het glad is dan idd niet longeren, maar ga de ganzen straks niet geheel uit de weg. Om het veilig te houden, hoeft je dochter er niet op, maar aan de longe of wandelend kan hij toch echt langs de 'enge' ganzen heen.


Wij hebben vorige week een osteopaat geraadpleegd, en die heeft ook de voeding aangepast. We hadden zelf al veranderd, maar nu is ze volledig van het krachtvoer af. Ze krijgt nu luzerne korrels, en vitaminen en mineralen, en verder voldoende hooi. We zijn nog maar sinds het weekend overgeschakeld, dus daar kunnen we nog niet veel van zeggen.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Schichtig met wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:21

Dan idd even kijken of het werkt. En dan zijn er nog de paarden die echt een hekel hebben aan wind, geef het even tijd denk ik.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 21:24

MightyMike schreef:
Dan idd even kijken of het werkt. En dan zijn er nog de paarden die echt een hekel hebben aan wind, geef het even tijd denk ik.


Ja, gaan we zeker doen. Ik ga deze week ook een oornetje halen met dikkere oortjes, hopelijk helpt haar dat ook al wat.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:24

De ruiter meot zelfverzekerd overkomen tegenover de pony, als die twjifelt op wat voor msnier dan ook, zal paard daar geem vertruowen uit kunnen halen. wat ook bji paarden die na aankoop braaf waren zo is, uiteindeljik kan gebrek aan vertrouwen vd ruiter schrikkerig paard oleveren, naadt alle al eerder geeomde redenen in dit topic.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 21:30

Sjolvir schreef:
De ruiter meot zelfverzekerd overkomen tegenover de pony, als die twjifelt op wat voor msnier dan ook, zal paard daar geem vertruowen uit kunnen halen. wat ook bji paarden die na aankoop braaf waren zo is, uiteindeljik kan gebrek aan vertrouwen vd ruiter schrikkerig paard oleveren, naadt alle al eerder geeomde redenen in dit topic.


Als beginnend ruitertje denk ik wel dat het normaal is dat mijn dochter nog niet altijd zelfverzekerd is. Ze is zeker niet bang, gaat altijd op de pony al rijdt er ook mee.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:33

Dat zal ook wel niet, dat kan je ook niet van een beginnertje verwachten, maar het kan best dat de pony bij de vorige eigenaar wel meer leiding/vertrouwen kreeg en toch niet helemaal bom proof blijkt bij een beginnertje die dat wat minder kan. Maar eerst maar eens aankijken als het straks wat minder waait. De meest brave pony kan bij een minder passend baasje natuurlijk best veranderen, al heb ik ook een hele brave staan die gewoon niet van wind onder zijn kont houd en dan even wat minder bomproof is, zonder wind is hij direct weer zichzelf en het waaide natuurlijk afgelopen weken ook wel hard, niet een beetje wind zeg maar, tegen gewoon wind kan de mijne prima, maar nu de vlagen wind vind hij echt niet leuk.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 21:37

MightyMike schreef:
Dat zal ook wel niet, dat kan je ook niet van een beginnertje verwachten, maar het kan best dat de pony bij de vorige eigenaar wel meer leiding/vertrouwen kreeg en toch niet helemaal bom proof blijkt bij een beginnertje die dat wat minder kan. Maar eerst maar eens aankijken als het straks wat minder waait. De meest brave pony kan bij een minder passend baasje natuurlijk best veranderen, al heb ik ook een hele brave staan die gewoon niet van wind onder zijn kont houd en dan even wat minder bomproof is, zonder wind is hij direct weer zichzelf en het waaide natuurlijk afgelopen weken ook wel hard, niet een beetje wind zeg maar, tegen gewoon wind kan de mijne prima, maar nu de vlagen wind vind hij echt niet leuk.



Ja, inderdaad. Het is echt begonnen toen het weer zo veranderd is. Hopelijk wordt het weer snel wat rustiger, al zijn de voorspellingen voorlopig nog niet echt goed

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:41

De wind misvormd geuren en geluiden, wat het lastig maakt om te bepalen wat het is en waar het vandaan komt. Voeg dat samen met een wat onzekere, nieuwe ruiter en omgeving, en stuiteren is het gevolg. Tijd, werk en meer vertrouwen in de ruiter helpt. Werking van meer naar buiten met vriendjes is beperkt, dat is vertrouwde omgeving, en buiten het erf is dat niet.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 21:44

tamary schreef:
De wind misvormd geuren en geluiden, wat het lastig maakt om te bepalen wat het is en waar het vandaan komt. Voeg dat samen met een wat onzekere, nieuwe ruiter en omgeving, en stuiteren is het gevolg. Tijd, werk en meer vertrouwen in de ruiter helpt. Werking van meer naar buiten met vriendjes is beperkt, dat is vertrouwde omgeving, en buiten het erf is dat niet.


Dankjewel. We zullen het nog wat tijd moeten geven dan. Als ze dan een hele zomer samen kunnen oefenen, dan zal het volgend jaar mss ook beter gaan met de wind.

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:12

Zeker geen problemen zoeken nu! Erg veel paarden staan redelijk fris nu: veel wind, wisselende temperaturen met soms het gevoel van lente, dan weer koud ...

Het is reeds gezegd maar ik zou de pony aan de hand meenemen zodat er zeker niets met je dochtertje kan gebeuren. Veiligheid eerst!
Een geluiddempend oornetje wil soms ook wat helpen.

Wat betreft luzerne: hou er rekening mee dat er behoorlijk wat eiwit in zit. Sommige paarden worden er ook hip van.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 22:18

Lukasje schreef:
Zeker geen problemen zoeken nu! Erg veel paarden staan redelijk fris nu: veel wind, wisselende temperaturen met soms het gevoel van lente, dan weer koud ...

Het is reeds gezegd maar ik zou de pony aan de hand meenemen zodat er zeker niets met je dochtertje kan gebeuren. Veiligheid eerst!
Een geluiddempend oornetje wil soms ook wat helpen.

Wat betreft luzerne: hou er rekening mee dat er behoorlijk wat eiwit in zit. Sommige paarden worden er ook hip van.



Dankjewel voor de tips!

Het is niet dat het echt gevaarlijk is om straat. Mijn dochter zit op de pony en ik houd ze vast aan de hand. Ze schrikt wel, maar doet geen gekke dingen of zet het niet op een lopen. Maar mss beter dat mijn dochter volgende keer toch te voet mee stapt.

De osteopaat zei van luzerne te geven omdat daar weinig suikers in zitten. Ze zei dat het adrenaline en cortisol gehalte van de pony veel te hoog was.