Het zoveelste verhaartopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Het zoveelste verhaartopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 09:25

Hallo, hier het zoveelste verhaartopic, ik heb bijna alle vorigen doorgespit maar ik vond niets wat mij kon helpen.
Ik zit met drie ponies die ongelooflijk traag verharen, het begint pas in maart een klein beetje en in mei zijn ze nog niet klaar. Ik zou ze graag helpen om dit eerder op te starten en er vlotter door te gaan.
Zelf was ik al aan het denken om een vitaminesupplement bij te gaan voeren (we hebben kwalitatief hooi) en eventueel een olie op te starten maar ditzelfde heb ik vorig jaar ook gedaan en maakte geen merkbaar verschil.
Eens goed in het zweet werken, lijnzaadolie,... doen allemaal niet zo heel veel.
Hebben jullie de gouden tip voor mij want ze hebben er merkbaar halverwege april last van.


lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het zoveelste verhaartopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:39

Om wat voor pony’s gaat het en wat krijgen ze naast hooi gevoerd?

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Re: Het zoveelste verhaartopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:49

En gewoon lijnzaad heel ongebroken?
Koken met water totdat je een drap krijgt. Dan voeren met wat slobber..
Hier laten er nu hele plukken haar los!

Nico, 31 mei 2018

"No heaven can heaven be, if my horse isn't there to welcome me."

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 10:00

liespower94 schreef:
Om wat voor pony’s gaat het en wat krijgen ze naast hooi gevoerd?


Om twee shetlanders en een new forest. Op dit moment niks aangezien ze allemaal niet in het werk staan, af en toe eens wat pavo liga als beloning en een wortel. Vorig jaar de twee ponies vitalbix en zupa en de new forest equifyt alfalfa mix en pre active. Het jaar daarvoor bietenpulp, luzerne, zemelen, ijslands zeewier en lijnzaadolie.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 10:01

Sara18 schreef:
En gewoon lijnzaad heel ongebroken?
Koken met water totdat je een drap krijgt. Dan voeren met wat slobber..
Hier laten er nu hele plukken haar los!


Eten ze dat goed? Hier super kieskeurige eters. En lijnzaad, helpt dat ook niet vooral met vachtkwaliteit en niet noodzakelijk het verharen zelf of ben ik nu mis?

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het zoveelste verhaartopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:05

Ik weet eigenlijk niet of je het kunt versnellen.

Meeste kans maak je nog door het aantal uren licht op een dag te verhogen, denk ik.

De een is nu eenmaal vlotter dan de ander.

Mijn paard is ook nog nauwelijks baan het verharen, en da's een beste teddybeer dit jaar.


Enige dat écht helpt als je nú van de haren af wil is scheren...

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 10:23

Femke_Tweety schreef:
Ik weet eigenlijk niet of je het kunt versnellen.

Meeste kans maak je nog door het aantal uren licht op een dag te verhogen, denk ik.

De een is nu eenmaal vlotter dan de ander.

Mijn paard is ook nog nauwelijks baan het verharen, en da's een beste teddybeer dit jaar.


Enige dat écht helpt als je nú van de haren af wil is scheren...


Ik wil er niet per se nu van af maar de haren blijven bij deze drie vastzitten tot mei en dat lijkt me niet de bedoeling. Als ik het op een of andere manier zou kunnen versnellen lijkt me dit (sowieso voor de ponies) fijn.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Het zoveelste verhaartopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:40

Hoe oud zijn ze?
Want zowel jonge als iets oudere dieren kunnen gewoon later en moeilijker verharen.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het zoveelste verhaartopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:53

Je zou ze kunnen ondersteunen met een vitamine brokje. Ik geef mijn shet vanaf maart wat extra vitamine E + selenium, dit helpt verharen ook :)

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:54

Mijn paard verhaart al wéken..... zucht.... en iedere keer komen er emmers vol vanaf...
Hij wordt 31 en heeft geen deken op dus een mega vacht.... maar het duurt bij hem ook lang eer alles eraf is... en dat is maar goed ook, de nachten kunnen nog bar koud zijn! Het is een Poolse Volbloed dus denk dat de shetjes en NF nog meer haar hebben...
Hij heeft geen PPID oid en is gezond, komt vanzelf goed....
In mijn beleving helpt lijnzaad helemaal niks....

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:00

Ik volg even :+

Mijn shetje ook nog gewoon volle bak teddyvacht, en geen 1 plukje wat al loslaat. Alles zit er nog stevig aan ondanks de dagen al weer wat langer zijn.

Vorig jaar heb ik hem eind maart ergens geschoren ivm luizen, dus geen idee of het een vlotte ruier is of niet.

Hopelijk kom dat goed op gang want ik heb geen zin om weer met dekens te gaan lopen wisselen en de hele dag te denken van heeft ie het niet te koud/warm met die dekens :+

Every accomplishment starts with the decision to try.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Het zoveelste verhaartopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:11

Hier beginnen die van mij nu net. Normaalgesproken pas in maart en mag dan blij zijn dat ze in juli eens klaar zijn. Mijne die nu 4 wordt, zat als jaarling en twenter welgeteld 2 weken in zomervacht in augustus. Mijne zijn shetlanders en gewoon erg laat. Maar hij is dit jaar vroeger en zijn 11 jarige vriend ook. Vorig jaar heb ik hem gescheerd in april-mei, want anders hield hij het niet uit met de warmte. Lijnzaadolie voeren hielp niks, naast dat ze het niet blieften.

Alex en Jorie <3

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:40

Caaatje schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ik weet eigenlijk niet of je het kunt versnellen.

Meeste kans maak je nog door het aantal uren licht op een dag te verhogen, denk ik.

De een is nu eenmaal vlotter dan de ander.

Mijn paard is ook nog nauwelijks baan het verharen, en da's een beste teddybeer dit jaar.


Enige dat écht helpt als je nú van de haren af wil is scheren...


Ik wil er niet per se nu van af maar de haren blijven bij deze drie vastzitten tot mei en dat lijkt me niet de bedoeling. Als ik het op een of andere manier zou kunnen versnellen lijkt me dit (sowieso voor de ponies) fijn.


Maar hebben de ponies er last van? Als in zweten oid?
Die van mij is ook wel traag met verharen. Olie en verse lijnzaad doen in mijn ervaring ook niet zoveel. Ik borstel altijd met zo’n goedkope furminator van zooplus en daarmee help ik hem toch het meeste.

Dit jaar heeft hij voor het eerst zonder deken gestaan in de winter, staat sinds twee jaar 24/7 buiten en begint nu net wat enkele haartjes los te laten. Ben benieuwd of het nu sneller gaat, met name ook omdat hij lekker kan rollen. Maar dat zal ook afhangen per wanneer de eczeemdeken weer op moet.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Het zoveelste verhaartopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:57

Hier ga ik hem ook te lijf met een ferminator, werkt super als de haren loslaten...
moet wel zeggen de ene dag komt er heel veel af, de andere dag niet zoveel....

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:14

ElCamino schreef:
Mijn paard verhaart al wéken..... zucht.... en iedere keer komen er emmers vol vanaf...
Hij wordt 31 en heeft geen deken op dus een mega vacht.... maar het duurt bij hem ook lang eer alles eraf is... en dat is maar goed ook, de nachten kunnen nog bar koud zijn! Het is een Poolse Volbloed dus denk dat de shetjes en NF nog meer haar hebben...
Hij heeft geen PPID oid en is gezond, komt vanzelf goed....
In mijn beleving helpt lijnzaad helemaal niks....


Hier met mijn oudje (28) idem dito. Die is zeker al de helft kwijt met name op zijn hals en de ...bikinilijn :o
Mijn fjord is wat langzamer maar ook daar komt het al lekker los.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Het zoveelste verhaartopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:36

Mijn tinker verhaart ook traag...hij is nu net een paar weken begonnen, de dagen lengen, maar zijn verharen duurt ook zeker tot en met mei/juni..het gaat in etappes...hij heeft een enorme berenvacht. Het is maar goed dat het in etappes gaat want er komen heus koude periodes aan , en de nachten zijn ook nog koud, met af en toe vorst. Mijn paarden staan 24/7 buiten. Onze fries haart nog helemaal niet...die begint echt later, en ook dat duurt tot en met mei/juni. Dat het nu zo warm is , is vrij ongewoon natuurlijk voor februari. Mijn tinker zweet nu flink deze mooie dagen, maar hij rolt steeds en ziet er gezellig gepaneert uit...ze regelen het zelf als ze gezond zijn. Heeft je paard PPID dan is het een ander verhaal met verharen....

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:38

24/7 buiten zetten, zodat de vacht veel daglicht vangt, of staan ze dat al?

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-19 08:36

tengeltje11 schreef:
Hoe oud zijn ze?
Want zowel jonge als iets oudere dieren kunnen gewoon later en moeilijker verharen.


Van 7 tot 15 dus dat zou niet mogen invloed hebben hier denk ik.

Jorex schreef:
Hier beginnen die van mij nu net. Normaalgesproken pas in maart en mag dan blij zijn dat ze in juli eens klaar zijn. Mijne die nu 4 wordt, zat als jaarling en twenter welgeteld 2 weken in zomervacht in augustus. Mijne zijn shetlanders en gewoon erg laat. Maar hij is dit jaar vroeger en zijn 11 jarige vriend ook. Vorig jaar heb ik hem gescheerd in april-mei, want anders hield hij het niet uit met de warmte. Lijnzaadolie voeren hielp niks, naast dat ze het niet blieften.


Ja dit dus. Zo laat zijn ze niet meer maar ik mag blij zijn als ze halfweg mei bijna klaar zijn.

Slmt9 schreef:
Ik weet eigenlijk niet of je het kunt versnellen.

Meeste kans maak je nog door het aantal uren licht op een dag te verhogen, denk ik.

De een is nu eenmaal vlotter dan de ander.

Mijn paard is ook nog nauwelijks baan het verharen, en da's een beste teddybeer dit jaar.


Enige dat écht helpt als je nú van de haren af wil is scheren...


Ik wil er niet per se nu van af maar de haren blijven bij deze drie vastzitten tot mei en dat lijkt me niet de bedoeling. Als ik het op een of andere manier zou kunnen versnellen lijkt me dit (sowieso voor de ponies) fijn.[/quote]

Maar hebben de ponies er last van? Als in zweten oid?
Die van mij is ook wel traag met verharen. Olie en verse lijnzaad doen in mijn ervaring ook niet zoveel. Ik borstel altijd met zo’n goedkope furminator van zooplus en daarmee help ik hem toch het meeste.

Dit jaar heeft hij voor het eerst zonder deken gestaan in de winter, staat sinds twee jaar 24/7 buiten en begint nu net wat enkele haartjes los te laten. Ben benieuwd of het nu sneller gaat, met name ook omdat hij lekker kan rollen. Maar dat zal ook afhangen per wanneer de eczeemdeken weer op moet.[/quote]

Ja de ponies hebben er last van, zeker richting halfweg april beginnen ze er suf van te worden/zweten. Ze staan ook 24/7 buiten dus zelf het aantal uren verhogen gaat niet meer lukken.

ElCamino schreef:
Hier ga ik hem ook te lijf met een ferminator, werkt super als de haren loslaten...
moet wel zeggen de ene dag komt er heel veel af, de andere dag niet zoveel....


Ik heb eens gehoord dat dat ook de zomervacht beschadigd? Klopt dat?


mystery1980 schreef:
24/7 buiten zetten, zodat de vacht veel daglicht vangt, of staan ze dat al?


Staan ze al :)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:59

mystery1980 schreef:
24/7 buiten zetten, zodat de vacht veel daglicht vangt, of staan ze dat al?

Die van mij staat zo en daar komt geen haar van af,nu heeft die ook eigenlijk geen wintervacht gehad dit jaar.
de wollie's in de groep zijn wel begonnen,maar het is ook nog vroeg in het jaar he

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Het zoveelste verhaartopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:26

lk denk eerder dat de enige oplossing is zo laten. je kun er niets aan doen. mijn shet begint ook vaak pas eind maart.
het is niet anders

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:59

Mijn fjord heeft het gewoon te warm dus vrijdag komt ene vriend de borst en onderhals ff scheren.

Ik hoorde dat het volgende week ook weer mooi weer word.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 12:42

Cowgirl schreef:
Mijn fjord heeft het gewoon te warm dus vrijdag komt ene vriend de borst en onderhals ff scheren.

Ik hoorde dat het volgende week ook weer mooi weer word.


Ja daar twijfelde ik ook over bij mijn shet met copd maar scheer je dan nu geen zomervacht mee af?

EHE
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-12-16

Re: Het zoveelste verhaartopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:03

sneller verharen kun je niet echt voor zorgen. Ik zou ze gewoon lekker scheren en dan eventueel in etappes dat je aldoor een stukje doet zodat ze niet meteen kaal zijn.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 02:01

EHE schreef:
sneller verharen kun je niet echt voor zorgen. Ik zou ze gewoon lekker scheren en dan eventueel in etappes dat je aldoor een stukje doet zodat ze niet meteen kaal zijn.


nu scheer je de wintervacht toch al mee af?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 07:37

Ik zou dan idd ook gewoon een strook scheren, aangezien ze er wel last van hebben.
Waarom zou je je zorgen maken om de zomervacht als je nu een strook gaat scheren? Je scheert het niet kaal en ze hebben blijkbaar meer last wanneer je niet scheert. Eventuele nadelen wegen niet op tegen de voordelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 50 bezoekers