Met ijzers in de sneeuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Met ijzers in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:42

@Karin ik had die sneeuwringen die jij nu hebt eerder ook en die combineerde ik ook met stiftgaten, en als er dan sneeuw lag dan schroefde ik daar ook diezelfde 5 mm widiastiftjes in voor extra grip, dat was met rijden ook altijd wel fijn.
Ik heb dit systeem nu voor de 3e winter in gebruik, ik vind het fijn dat ik het alleen in de hoeven heb zitten als het sneeuwt en er weer uit kan halen als de sneeuw weg is, tov de sneeuwringen die als ik geluk had, 2 beslagbeurten meegingen en dan weggegooid konden worden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:46

Ik ga je foto iig opslaan om aan mijn smid te laten zien. Hij kan vast wel zoiets regelen. Met mijn huidige ringen krijg ik hopelijk deze winter nog net rond. :=

[Edit] Ik zie nu je linkje. Kan ik zelf dus regelen, smid hoeft alleen de gaten te regelen. :D

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:55

Ik heb er twee op winterbeslag, twee op normale ijzers rondom en een zonder ijzers en ze rennen er allemaal op los en kunnen zelf wel een beetje aanvoelen hoe ver ze kunnen gaan. Zijn wel ijslanders dus redelijk bodemvast met hun extra gangen. De sneeuw is nu wel vooral poeder en klontert veel minder erg dan de vorige keer.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 01:28

Ik heb ook wel is no snow ringen gehad maar ik moet zeggen dat die dingen van Marije er ook ideaal uit zien. Mijn paard krijgt geen ijsballen onder zijn hoeven tot nu toe, zijn voeten zijn te groot denk ik.
Maar als antwoord op de vraag van ts, mijn paard staat met twee voorijzers gewoon in de sneeuw. De meeste paarden doen zelf wel rustig als ze wat schuiven. De vraag is natuurlijk wel of dat ook zo is als ze na de osteopaat een paar dagen binnen hebben gestaan. De ijsballen ligt een beetje aan het model van de hoef denk ik, hoe stijler en smaller de voet, hoe meer en hogere ijsballen. En als ze dat hebben wordt het wel gevaarlijk.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 01:32

Bedankt allemaal voor de reacties.
Heb m toch maar met zn maten mee naar buiten gedaan.
Normaal staan ze een beetje te dutten maar vandaag begin direct het speelkwartier dus ik heb me maar snel omgedraaid en een schiet gebedje gedaan. Hij heeft in ieder geval nog vier benen haha

Afbeelding

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Re: Met ijzers in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 07:52

Mijn ervaring is dat als het vriest je paarden nog wel naar buiten kan doen met ijzers. Alleen als het overdag dooit, dan niet want dan krijg je idd klonten onder de voeten. Paarden gaan nu van 8 tot 12 naar buiten. Om 12 begint het te dooien, dan moeten ze echt naar binnen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:53

Fijn dat je je paard buiten hebt gezet. Hier staan er 2 op ijzers zonder sneeuw beslag en staan gewoon dag en nacht buiten. deze sneeuw plakt ook nauwelijks. Ik heb een gedeelte van de bestrating schoon gemaakt en zout gestrooid en verder vermaken ze zich wel.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re: Met ijzers in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:11


Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:17

Marije_jiplover schreef:
[ [url=m/oafMh2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik schroef het sneeuwbeslag erin zodra er sneeuw verwacht wordt en daarmee gaat die gewoon naar buiten en ga ik ook gewoon het bos in om te rijden.


Werkt dat echt goed? Want dat ziet er wel ideaal uit icm widia puntjes.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:41

Interessant. Geen idee of ze nog meer sneeuw verwachten maar anders wil ik dat wel eens proberen.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:50

Drico schreef:
Marije_jiplover schreef:
[ [url=m/oafMh2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik schroef het sneeuwbeslag erin zodra er sneeuw verwacht wordt en daarmee gaat die gewoon naar buiten en ga ik ook gewoon het bos in om te rijden.


Werkt dat echt goed? Want dat ziet er wel ideaal uit icm widia puntjes.

Ik gebruik het nu al voor het 3e jaar.
Alleen als het echt heel erge plaksneeuw is, wil het toch nog wel eens klonteren.
Met name als de ondergrond ook nog zacht is, dan wordt het wel lastig ook hiervoor.

Maar ik gooi hem elk jaar hiermee gewoon de wei op en ga er ook mee het bos in.
Zelfs als het licht is opgevroren heeft hij door de widiapuntjes nog grip en glijdt hij niet, terwijl ik er dan naast lopend alle kanten op glijd (weg het erf af is bij ons nog wel eens glad en dan loop ik er liever naast om te checken of hij echt wel grip heeft).

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Met ijzers in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:54

Heb jij ze dan aan allevier de ijzers zitten, Marije?

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:55

Hij heeft nu maar 2 ijzers, alleen voor.
En dan nog loopt hij over ijsplaten naast me te dribbelen terwijl ik mn best doe om niet onderuit te glijden :')

Ik had Jip vroeger rondom op scherp staan met sneeuw en van die rubber sneeuwringen tussen hoef en ijzer de hele winter.
Ook Jip draafde als het aan hem lag vrolijk over ijsplaten heen met die widiastiftjes van 5 mm.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:26

mimp3 schreef:
Mijn ervaring is dat als het vriest je paarden nog wel naar buiten kan doen met ijzers. Alleen als het overdag dooit, dan niet want dan krijg je idd klonten onder de voeten. Paarden gaan nu van 8 tot 12 naar buiten. Om 12 begint het te dooien, dan moeten ze echt naar binnen.


Dat is niet mijn ervaring, zowel met vorst als met dooi krijgt mijn paard enorme ijsballen eronder. Ook als men zegt dat het niet plakt, bij hem altijd. Daar moet echt bij elke vorm van sneeuw sneeuwringen onder. Hij heeft geen stijle of kleine voeten oid, gewoon vrij normaal geloof ik :')
Vaseline helpt trouwens 0,0 bij ons.