Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:55

simongek schreef:
nine1987 schreef:
Of je leest mijn vorige antwoord simongek.. :)



Sorry maar kom op. Paard op open vlakte met deze temperatuur en dan nog vragen of dat niet te warm is.

Konik paarden staan ook op een open weide. Die hebben het niet koud. Konik paarden zijn geen wilde paarden.


Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:12

Nope.

En 25 jarige Lusitano uit Portugal zijn geen koniks.


En 6 jarige KWPN ers die hoog in de sport lopen ook niet.

En een oude Arabier met een vachtziekte ook niet.

Een een tinker met pssm ook niet.

En een miniature horse van 6 ook niet.

En een stevige gezonde tuiger van 8 ook niet.

En een 12jarige Curly horse ook niet.


En ze worden niet allemaal op dezelfde manier gehouden.
Hebben niet allemaal dezelfde hoeveelheid vet op hun lijf.
Hebben niet allemaal hetzelfde type vacht.
Niet allemaal dezelfde hoeveelheid voer.
Doen niet allemaal hetzelfde type werk.
Hebben niet allemaal dezelfde voorkeurs temperatuur.


Kortom, kijk naar het individuele paard.
Ze hebben in de basis dezelfde achtergrond, alle paarden. Maar gewoon niet ieder individu heeft exact dezelfde behoeften.
Zo simpel is het.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:43

nine1987 schreef:
Daar heeft het bij mij niets mee te maken, maar mijn beide paarden creëren een dusdanig dikke vacht dat ze nog wel eens last willen krijgen van rainrot.. Vandaar hier dekens.. :)


Bij mij kregen ze net rainrot van onder deken te staan. Nu ik geen dekens meer gebruik heb ik veel minder last van schimmels, hoestende paarden, enz.
Natuurlijk : het ene paard is het andere niet, en als ze hoog in de sport lopen kun je niet anders dan scheren + deken. Maar bij mij gaat het over fokmerries, een gepensioneerde ruin, jaarlingen, en een dikke pluizige IJslander.

Born to slide, forced to work

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:10

Ik begrijp de noodzaak om dekengebruiker te veroordelen niet zo goed, net zoals het noemen dat paarden wel zonder kunnen. We weten allemaal wel dat het grootste gedeelte van de paarden prima zonder deken kunnen, maar laten we niet ontkennen dat het een verhoging van gemak en comfort is. Niet enkel voor de eigenaar, maar ook voor het paard. Ze functioneren nog prima met een (door)natte vacht, maar mijn paard is toch een stuk comfortabeler met haar droge vacht onder de natte deken en de verse droge deken die erna opkomt. En als je wilt rijden is het ook comfortabel voor je paard dat ie niet nog nat is onder het tuig, zeker in de periodes van dagelijkse regen. Zo kunnen we ongetwijfeld meer situaties opnoemen, we zoeken allemaal naar het beste welzijn voor ons specifieke dier.

Vorig jaar ging er een artikel rond over de temperatuur en temperatuurregeling onder de deken en ik denk zeker dat er mensen zijn die te veel, te snel opleggen waardoor het paard oncomfortabel is onder de deken. Maar ik weet ook dat er dekenloze paarden zijn die een vacht aanmaken voor -20 en afgelopen december met +10 hun warmte niet kwijt konden en dus de hele dag, niet enkel onder het rijden, stonden te zweten. Die paarden hebben het ook niet comfortabel, en dit was niet een enkele uitschieter in de weersomstandigheden helaas.

Het is allemaal niet zo zwartwit en hoewel discussie altijd goed is, want aan beide kanten zitten extremen, is het voor niemand gezellig om mensen te veroordelen voor hun keuzes. Dat jij het anders doet dan de ander is prima, nergens zo veel verschillende opties als in de paardensport denk ik :)

"Een draver, is gaver" :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:50

ambre schreef:
[naam] schreef:
Ik heb op mijn ongeschoren paarden 400 gram met hals liggen, niet omdat ik bang ben dat ze het anders koud gaan krijgen maar om er voor te zorgen dat ze niet in het haar schieten.
Nu hebben ze een mooie korte volle zomervacht gegroeid als wintervacht. Had ik ze dunnere dekens op gedaan dan hadden ze er nu als een stel halve beren uitgezien.
Het ligt er ook aan met welk doel je de deken uitkiest. Ik wil ze niet scheren maar ik wil ook niet met bezwete opkrullende beren in de ring verschijnen.


Als het aan dekens lag dan waren die van mij kaal.Ik heb ze helaas nog nooit dun in het haar kunnen houden dmv dekens.
Binnenstallen en het licht aan werkt beter maar die van mij hebben donkere buitenstallen.Toch heb ik de ene maar 1x hoeven scheren en de andere al 3x.


Ik begin er al vroeg mee, als ik te lang wacht dan schieten ze in het haar. Ik doe ze vanaf het begin ook een hals erbij op.
Mijne staan 24/ 7 buiten en gaan alleen even op stal wanneer ik ze meeneem voor training. Dan moet de ene even op de andere wachten en andersom.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:26

Romy1234 schreef:
Nikass schreef:
Romy zij valt jou niet aan zij geeft gewoon haar mening. Waarom dan zo kinderachtig reageren. En dan "zij begon!" Serieus?

Net als dat ik gewoon mijn mening gaf... Maar blijkbaar kunnen een aantal mensen maar niet accepteren dat het gewoonweg belachelijk is om hun paard onder giga veel grams te zetten, als wij het koud hebben wil niet zeggen dat zei het ook koud hebben.
Ik denk zelfs dat het ongezond kan zijn, hier op stal ook 1, die staat gewoon te zweten onder zn deken, lekker gezond en warm hoor.

En als mijn oude koukleum van 26 jaar geschoren onder een 200/300 grams kan met dit weer, waarom dan een gezond paard onder weet ik veel hoeveel grams zetten?
en daarmee zeg ik dus niet dat elk paard dezelfde hoeveelheid grams op moet, maar wel dat we eens een beetje realistisch moeten blijven


Nou eigenlijk zeg je dat wel, want de mensen die het anders doen dan jij zijn toch belachelijk bezig?
Misschien is jouw oude koukleum anders dan mijn oude koukleum, die ook onder 200 - 300 gram staat, maar dan ongeschoren.
Ik denk dat het realistisch is dat verschillende paarden verschillende behoeftes hebben :)*

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:41

RianneH schreef:
Ik begrijp de noodzaak om dekengebruiker te veroordelen niet zo goed, net zoals het noemen dat paarden wel zonder kunnen. We weten allemaal wel dat het grootste gedeelte van de paarden prima zonder deken kunnen, maar laten we niet ontkennen dat het een verhoging van gemak en comfort is. Niet enkel voor de eigenaar, maar ook voor het paard. Ze functioneren nog prima met een (door)natte vacht, maar mijn paard is toch een stuk comfortabeler met haar droge vacht onder de natte deken en de verse droge deken die erna opkomt. En als je wilt rijden is het ook comfortabel voor je paard dat ie niet nog nat is onder het tuig, zeker in de periodes van dagelijkse regen. Zo kunnen we ongetwijfeld meer situaties opnoemen, we zoeken allemaal naar het beste welzijn voor ons specifieke dier.

Vorig jaar ging er een artikel rond over de temperatuur en temperatuurregeling onder de deken en ik denk zeker dat er mensen zijn die te veel, te snel opleggen waardoor het paard oncomfortabel is onder de deken. Maar ik weet ook dat er dekenloze paarden zijn die een vacht aanmaken voor -20 en afgelopen december met +10 hun warmte niet kwijt konden en dus de hele dag, niet enkel onder het rijden, stonden te zweten. Die paarden hebben het ook niet comfortabel, en dit was niet een enkele uitschieter in de weersomstandigheden helaas.

Het is allemaal niet zo zwartwit en hoewel discussie altijd goed is, want aan beide kanten zitten extremen, is het voor niemand gezellig om mensen te veroordelen voor hun keuzes. Dat jij het anders doet dan de ander is prima, nergens zo veel verschillende opties als in de paardensport denk ik :)


Dit is nog eens een wijs bericht :)

Sevke jij kan wel zeggen dat een paard zonder deken buiten kan, maar mijn paard kan dat niet. Het is echt niet grappig als je paard zo hard staat te shaken dat ze niet eens meer in staat is om ruwvoer te eten.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:57

Nou repelsteel zo heb ik het jaren gedaan, zelfs zomerdekens in de zomer en dik inpakken tijdens het verharen maar het is mij echt nog nooit gelukt.
Inmiddels blijven ze onder een vliegendeken tot ik ze scheer.Klaar mee, lukt toch nooit.
Ik heb gewoon altijd een soort shetlanders of zo.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:03

ambre schreef:
Nou repelsteel zo heb ik het jaren gedaan, zelfs zomerdekens in de zomer en dik inpakken tijdens het verharen maar het is mij echt nog nooit gelukt.
Inmiddels blijven ze onder een vliegendeken tot ik ze scheer.Klaar mee, lukt toch nooit.
Ik heb gewoon altijd een soort shetlanders of zo.


Het is ook heel erg paard afhankelijk. Bij onze pony's ben ik ook al vroeg begonnen met dekens en de ene is nog hartstikke glad en de ander is net een teddybeer :+ Ze hebben allebei een 300 grams op en de "teddybeer" voelt helemaal niet warm aan onder haar deken, terwijl de andere wel lekker warm aanvoelt. Zo is er ook altijd een enorm verschil in beharing op het hoofd. Sommige blijven redelijk glad, maar krijgen toch een baard en de ander weer helemaal niet.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:29

Dan heb ik geluk, mijne blijven kort en kaal *\o/*
Wel hadden ze achter aan hun billen altijd wat langere haren, billen met franje :')
Maar sinds ik dit koude seizoen het pvc gecoate bilkoord van de Rambo optimo dekens heb vervangen door 30 cm kleine bilkoorden en de staart door het elastiek doe van de staartflap, blijven de dekens aan de achterkant beter dicht en hebben ze ook geen franje achter aan hun billen meer gegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:25

Nikass schreef:
Romy1234 schreef:
Net als dat ik gewoon mijn mening gaf... Maar blijkbaar kunnen een aantal mensen maar niet accepteren dat het gewoonweg belachelijk is om hun paard onder giga veel grams te zetten, als wij het koud hebben wil niet zeggen dat zei het ook koud hebben.
Ik denk zelfs dat het ongezond kan zijn, hier op stal ook 1, die staat gewoon te zweten onder zn deken, lekker gezond en warm hoor.

En als mijn oude koukleum van 26 jaar geschoren onder een 200/300 grams kan met dit weer, waarom dan een gezond paard onder weet ik veel hoeveel grams zetten?
en daarmee zeg ik dus niet dat elk paard dezelfde hoeveelheid grams op moet, maar wel dat we eens een beetje realistisch moeten blijven


Nou eigenlijk zeg je dat wel, want de mensen die het anders doen dan jij zijn toch belachelijk bezig?
Misschien is jouw oude koukleum anders dan mijn oude koukleum, die ook onder 200 - 300 gram staat, maar dan ongeschoren.
Ik denk dat het realistisch is dat verschillende paarden verschillende behoeftes hebben :)*

Prima joh wat jij wil, als je daar een goed gevoel aan over houd vind ik het wel best.
Het is maar net hoe je het interpreteert, ik ga hier geen energie meer in steken, je wilt toch graag horen dat je gelijk hebt. ;)

Jildau

Berichten: 9405
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:42

Ik was er ook altijd van overtuigd dat elk paard zonder deken kan en dat de vacht heilig is.. Sinds dit grapje heeft mijn paard toch een deken op in de natste maanden.

Afbeelding
Afbeelding

En ja hij had toen een schuilstal maar bleef mooi buiten staan in de stromende regen. Dit had hij over de volledige bovenkant van zijn lichaam.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:36

Hier twee geschoren paarden die 24/7 buiten staan onder 350g. Hebben het nu echt niet koud, wel een schuilstal.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:48

Die van mij is heel duidelijk in wat ze te warm of te koud vind. Klinkt stom maar als ze het te warm heeft wordt ze narrig met het opdoen van de deken. Zelfde dat als ze het koud heeft ze blijft zeuren bij de deur.

Ik had haar vorige week een 100 grams op, ze is ongeschoren, stond mevrouw bij het binnen zetten echt de rillen van de kou. Nu 250 gram op en ze blijft meteen soepeler in haar lijf en oogt veel meer tevreden en rustig.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 07:39

RianneH schreef:
Ik begrijp de noodzaak om dekengebruiker te veroordelen niet zo goed, net zoals het noemen dat paarden wel zonder kunnen. We weten allemaal wel dat het grootste gedeelte van de paarden prima zonder deken kunnen, maar laten we niet ontkennen dat het een verhoging van gemak en comfort is. Niet enkel voor de eigenaar, maar ook voor het paard. Ze functioneren nog prima met een (door)natte vacht, maar mijn paard is toch een stuk comfortabeler met haar droge vacht onder de natte deken en de verse droge deken die erna opkomt. En als je wilt rijden is het ook comfortabel voor je paard dat ie niet nog nat is onder het tuig, zeker in de periodes van dagelijkse regen. Zo kunnen we ongetwijfeld meer situaties opnoemen, we zoeken allemaal naar het beste welzijn voor ons specifieke dier.

Vorig jaar ging er een artikel rond over de temperatuur en temperatuurregeling onder de deken en ik denk zeker dat er mensen zijn die te veel, te snel opleggen waardoor het paard oncomfortabel is onder de deken. Maar ik weet ook dat er dekenloze paarden zijn die een vacht aanmaken voor -20 en afgelopen december met +10 hun warmte niet kwijt konden en dus de hele dag, niet enkel onder het rijden, stonden te zweten. Die paarden hebben het ook niet comfortabel, en dit was niet een enkele uitschieter in de weersomstandigheden helaas.

Het is allemaal niet zo zwartwit en hoewel discussie altijd goed is, want aan beide kanten zitten extremen, is het voor niemand gezellig om mensen te veroordelen voor hun keuzes. Dat jij het anders doet dan de ander is prima, nergens zo veel verschillende opties als in de paardensport denk ik :)


Hartelijk dank, mooie genuanceerde reactie. Ik hoop van harte dat Romy1234 hier ook kennis van neemt.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 07:46

Mijn tinker en fjord zijn ook echt verschillend. Waar mijn tinker nu onder 200 gram staat en er gewoon lekker onder voelt. Staat mijn fjord onder 400 gram en voelt ze er normaal onder.

Zijn beide geschoren trouwens en beide zelfde dag geschoren.

Je moet echt per paard bekijken. De fjorden van mijn moeder staan zonder deken. Maar ik rijd een stuk intensiever dan haar

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:28

@nikass : dat is ook zo. Elk paard is anders. Ik veroordeel niemand, onze sportpaarden staan ook onder deken, en ons oudje ook. Maar voor onze fokmerries en IJsco gaat het beter zonder. Onze gepensioneerde ruin wil geen deken. Hij sloopt ze geroutineerd na 5 minuten.

Born to slide, forced to work

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:18

Ok misschien begreep ik je verkeerd, ik dacht dat je stelde dat elk paard zonder deken kan.
Als ze comfortabel zijn zonder deken zie ik ze uiteraard liever zonder.


sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:16

Nee, zeker niet elk paard kan zonder deken. Maar de meeste wel, en dan vind ik het beter om de natuur zijn werk te laten doen.
Bij paarden die serieus in het werk zitten is zonder deken bijna niet mogelijk, tenzij je twee uur wil uitstappen. :')

Born to slide, forced to work


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers