Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 07:06

Flew schreef:
Hier wordt overdag met carbid geknald op zo'n 200 meter afstand, maar ook daar geven ze niet veel om. Ze zijn alert en op hun hoede, maar niet van slag. Om 12 uur is het eventjes veel herrie, maar dan zorg ik gewoon dat ik erbij ben om waar nodig de rust te bewaren en wat wortels te voeren.


Zelfde hier. Al jaren wordt er overdag carbid afgeschoten in het weiland achter ons ‘richting’ ons huis/paarden.
Eerste paar knallen staan ze even te kijken maar daarna boeit het niet meer.
Vuurwerk is hier verder ‘s nachts niet echt gelukkig.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:08

meggiemeg schreef:
Ik zit dus ook in dubio, bij mijn buren is het al ruim voor de kerst oud en nieuw en wordt er ruim 4 weken afgegooid. Mijn stal staat op een met van de erfgrens van met die buren, vuurwerk wordt gewoon pal achter de stal of tegen de stal aangegooid. Gisteren zijn de paarden in paniek door de omheining gevlogen. Het moet nog oud en nieuw worden.... Buiten kan ik niets meer met ze beginnen als ze aan de kletter gaan, binnen is het ook paniek dus waar doe je wijs aan?


Ik zou ze binnen zetten. Ze zijn al eens uitgebroken buiten en dat is levensgevaarlijk.
Volgend jaar de paarden op tijd verhuizen naar een pension, desnoods ver weg, maar iig veilig.
Snap niet dat je deze risico's neemt, die buren veranderen niet...

Hier staan ze binnen met licht, radio aan en hooi.
1 hengst staat op de hengsten weide groot te worden, dat is afgelegen en is altijd goed gegaan .. (klopt af.)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:13

Buiten paard is een vluchtdier als je ze opsluit en ze horen van alles raken ze in paniek en kunnen niet weg. Ik heb ze altijd buiten met hooi en nooit problemen

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:55

Wij houden normaal routine aan.
Savonds op stal lichte aan muziekje aan. En dan tellen wij gewoon lekker samen af om 12u krijgen ze extra brok en hooi.

Ik denk ook niet dat ze echt bang hebben van het vuurwerk ze reageren eigenlijk altijd rustig vorig jaar hebben we zelfs de weide opengedaan om samen met de buren vuurwerk aftelaten.

Maar de muziek kan al veel doen.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:08

Normaal kunnen ze 24/7 ook de wei op maar ik sluit de paddock rond 23:00 en geef ze net voor 00:00 een bak slobber en hooi en ik blijf erbij. Ik zet ook het grote licht aan zodat de flitsen minder zichtbaar zijn.

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:19

StalTamerijn schreef:
PLK schreef:
Werd net wakker van gillende paarden; inbadjas de wei en en ze samen in de grote stal gezet. Pfff nog nooit meegemaakt, ze waren echt bang. Staan nu nog te stomen en snel ademen. Grote ogen.. ik denk eerder een dier (wolf???) dan vuurwerk. Ik sluit ze nooit op (alleen als we gaan hooien) maar nu maar ff wel. Jemig wat dat geweest moet zijn??


Heftig, welke provincie woon je?

Zuid west Friesland
Nu met licht zag ik dat ze een paar wondjes hadden
https://www.bokt.nl/img/avatar/CerEg8.jpg

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:41

Ai, niet leuk PLK. Ik hoop toch echt geen wolven. Dan moet de omheining flink opgehoogd en veel dichter en een sterkere schok. Ik heb mijn dieren ook liever niet binnen 's nachts

Hier 2 nieuwe paarden erbij waarvan ik niet weet hoe erg ze het zullen vinden. 1 wordt erg onrustig volgens de eigenaresse en kan beter bij de rest van apart. Die is een paar dagen geleden ook zelf al door de draad naar de anderen gegaan.

Ik sluit ze op in de paddock. Buitenlichten rond de stal blijven aan de hele nacht.

Ik heb nog geen vuurpijlen gezien dit jaar, andere jaren konden ze alvast wennen. Wel carbid geknal en daar reageren ze niet meer op.

Hier in de straat is het meestal erg rustig. Veel mensen gaan weg naar familie of vrienden of naar het centrale vuurwerk met feest in het dorp. Onze buren steken wat klein vuurwerk af naast huis voor de kinderen, de andere buurvrouw doet alleen sterretjes want heeft zelf dieren en de rest is meestal verder weg.

Ook hier staan ze het liefst buiten op een kluitje in een hoek van de paddock. Ze zijn vaak onrustig. Poepen heel veel, wat ik zo veel mogelijk gelijk weg haal zodat ze het zo min mogelijk vertrappen.

Ik hoop maar dat ze niet gaan rennen. Blessures en door de draden heen zit ik niet op te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:28

@Superpony: voor een van mijn mannen gaat dat niet op, die is zomaar van de mik en Carbid schieten helpt niet helaas. Ik heb de feesttent en het hele gebeuren ook recht voor m'n deur (is een van de grootste van NL) en ook m'n achterbuurman (zit op 200m van mijn huis/stal) had besloten ook wat carbid te gaan schieten. Het hoort er nou eenmaal bij, maar heb wel een beetje medelijden met die stresskip in de stal. Anyway, morgen is alles weer voorbij :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-12-18 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:31

Hier staat alles sowieso binnen, alle ramen/luiken/deuren gaan dicht, lichten aan en radio aan. Ze krijgen veel hooi en ik blijf er sowieso bij tijdens de jaarwisseling. Ik heb natuurlijk eerst nog zelf een etentje met vriendinnen maar probeer sws om 23u30 ten laatste weer op stal te zijn. Dan kunnen ze op voorhand al lekker beginnen kauwen en ben ik er zeker met de vroege knallen. Ik ben van plan om ongeveer tot 1u te blijven.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:04

meggiemeg schreef:
Ik zit dus ook in dubio, bij mijn buren is het al ruim voor de kerst oud en nieuw en wordt er ruim 4 weken afgegooid. Mijn stal staat op een met van de erfgrens van met die buren, vuurwerk wordt gewoon pal achter de stal of tegen de stal aangegooid. Gisteren zijn de paarden in paniek door de omheining gevlogen. Het moet nog oud en nieuw worden.... Buiten kan ik niets meer met ze beginnen als ze aan de kletter gaan, binnen is het ook paniek dus waar doe je wijs aan?


Ik zou ze dan binnen houden. De omheining is blijkbaar niet in staat panikerende paarden tegen te houden, dan is binnen de beste optie. Uiteraard kunnen ze dan nog panikeren en misschien zelfs zichzelf verwonden, maar dat is nog altijd beter dan uitbreken en op een auto klappen.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:06

Ik hoop dat bij jullie ook alles goed is gegaan. Hier is het erg goed gegaan en zijn ze om 7.30 weer lekker de wei op gegaan

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:07

Altijd buiten. Net als anders. Voor en ná oud en nieuw even langsgaan en staan altijd gewoon lekker hooi te knabbelen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:16

Gewoon buiten gelaten. En de buren hebben flink geknalt en carbid geschoten.
Gras was belangrijker :p

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 12:19

Ze hebben lekker buiten gestaan hier en het ging heel goed!

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:32

Fijn!

Britta31

Berichten: 13135
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:43

Mijn ruin was wel wat gespannen.Maar mijn merrie is een koele kikker en half doof door haar leeftijd.Dat scheelt ook natuurlijk.Ikmheb ze toch gewoon buiten gelaten.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:49

Hier ging het wat minder, nieuwe plek en we wisten niet wat we precies konden verwachten. Tijdens het carbid schieten bleven de paarden vrij rustig en na de 1e paar knallen gingen ze hooi staan eten. Maar toen er echt vuurwerk werd afgestoken ging het mis; we hebben op de stallen lichtdoorlatende platen en dat betekende dat ze dus ook alles konden zien en de lichtflitsen werden niet gewaardeerd. Gelukkig hebben we in een andere schuur nog een paar boxen, zonder lichtdoorlatende platen, dus we hebben ze snel daarheen verhuisd en dat ging gelukkig beter. Les dus voor volgend jaar dan gaan ze daar meteen in. Ik hoop toch echt dat het particulier afschieten van carbid en vuurwerk binnen korte tijd verboden gaat worden; ik zie nu alweer oproepen voorkomen van weggelopen dieren, verwoestte auto's, mensen die omgekomen zijn door vuurwerk explosies om nog maar te zwijgen van de arme vogels die in paniek rondvlogen en de wilde dieren die niet weten wat ze overkomt. Waanzin! -:(-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 13:48

Hier is alles gelukkig weer goed gegaan.

Wat je ook kiest, als ze wel doordraaien of er gebeurt iets, doe je daar eigenlijk vrij weinig tegen.

Ik had ze overdag laten rennen. Dan al veel knallen iets verder weg, maar geen reacties op.

Om half 11 zijn we pas gaan afvoeren met hooi, zodat overal veel hooi was. Daarna zijn we rond half 1 gaan kijken. Om 12 uur waren we bij de honden, omdat mn moeders bange hondje ook hier is altijd en dan gaat hij veel beter bij onze, totaal niet bange hondjes.

Ik kan er wel om 12 uur gaan staan, maar als ze gaan rennen kunnen we het toch niet echt tegenhouden. Ik zie liever even hoe ze na de ergste knallen erbij staan. Ze waren rustig. Hebben volgens mij wel wat gerend, maar dat kan ook gewoon goed op de paddock en track zonder vast te lopen.
Mn oude merrie van 25 loopt wel iets kreupel achter, maar ik vermoed dat het 's middags is gebeurt, omdat ze altijd zo tekeer gaat met laten rennen.

Ondanks directe buren niet afsteken, liggen er toch weleens resten van simpele vuurpijlen bij ons. Maar dat is meestal wat al gedoofd neerkomt.


Adelaide71 schreef:
@Superpony: voor een van mijn mannen gaat dat niet op, die is zomaar van de mik en Carbid schieten helpt niet helaas. Ik heb de feesttent en het hele gebeuren ook recht voor m'n deur (is een van de grootste van NL) en ook m'n achterbuurman (zit op 200m van mijn huis/stal) had besloten ook wat carbid te gaan schieten. Het hoort er nou eenmaal bij, maar heb wel een beetje medelijden met die stresskip in de stal. Anyway, morgen is alles weer voorbij :)


Dat soort problemen los je ook niet even op 1 dag op. Bij angstige/gespannen paarden is het een totaal plaatje en moet je feitelijk het hele jaar aan werken. Onze paarden lopen hele jaar 24/7 buiten en leren altijd al met situaties om te gaan. Het is niet 1 ding dat je even kan doen of veranderen voor 1 dag. Het is echt alles met en om je paard. Ook voeding, training etc.

Elcid, wat balen zeg! Maar wel fijn dat je in ieder geval een ''oplossing'' had voor het ergste even.

Wij zoeken ook een huis met grond en moeten dan ook maar afwachten naast wat je komt te wonen.

Vuurwerk kan vervelend zijn qua geluid, maar ik maak me net zo goed zorgen om het enorme brandgevaar. Ook met de enorme brandstapels. 1 vonkje is genoeg.

Anoniem

Re: Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:52

De heer in kwestie is PPID patiënt Superpony, en er wordt goed voor gezorgd. Deze stress (steekt af en toe de kop op) is dus iets lastiger te managen... maar dank voor je tip :Y)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:11

Adelaide71 schreef:
De heer in kwestie is PPID patiënt Superpony, en er wordt goed voor gezorgd. Deze stress (steekt af en toe de kop op) is dus iets lastiger te managen... maar dank voor je tip :Y)


Onze paarden staan ook niet op gras. Heb een ir erbij staan, dus let ook goed op.

Ik bedoel alleen het totaal plaatje. Ook in wat je nu doet.
Ik ben bijvoorbeeld heel blij dat we niet een kleine vierkante paddock of wei hebben, omdat ik juist dan veel paarden met paniek de draden en hoeken in zie gaan.

Wij hebben een pad rondom een snack weitje ( 600m2?? voor de quarters zomers 1 uurtje ) Het voordeel is dat ze achterin ruimte hebben, voor de grote paddock, een pad die rondom loopt en ze steeds weg kunnen van geluid of licht en op verschillende plekken kunnen gaan staan om de boel te observeren. Dat zie je ook met storm bijv dat ze dat graag doen.
Door het hele jaar rond buiten staan, zien ze alle dagen dingen zoals machines, vrachtwagens, leger heli's die extreem laag overkomen, sirenes etc etc. Ze zijn dus niet geisoleerd van geluiden en bewegen.

Aan de ene kant ben ik echt tegen het afsteken van vuurwerk voor de 31e. Aan de andere kant, beginnen de knallen al eerder en zijn ze zo al iets aan het geluid gewend.

100% krijg je het nooit. Op stal zijn er ook nog steeds veel gevaren. Paarden draaien zich kreupel, proberen uit de stal te komen, beschadigen zichzelf, zweten zich kapot en dan is er een enorm groot risico op brandgevaar.
Buiten zoals wij ze hebben is er weinig risico, behalve rennen, maar dat doen die van ons niet zo erg. We hebben hekwerk waar ze niet doorheen gaan. Ze rennen zich nergens klem of vast.
tenzij iemand echt iets zwaars naar ze toe gooit, is het redelijk veilig.
Omdat wij ook honden hebben en de paarden relaxed zijn, gingen we pas om half 1 kijken. Ik zei ook tegen mn man; tijdens doe je toch niks als ze wel gaan rennen. Om half 1 zien we goed hoe ze erdoor gekomen zijn en hoe ze zijn op de rest knallen.

Maar goed, in verhouding zijn de meeste paarden er weer goed doorgekomen. Het hele jaar zijn er dingen waar sommige paarden op reageren, zoals hier leger heli's bijv. Maar daarvoor ben ik weer even blij met onze situatie.
En als je eenmaal een rustige kudde hebt, pikt de nieuwe het ook snel op van de rest.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:36

Hier maken ze er al niet meer van, vind dat echt zo zot. Ze kijken er wel naar maar dat is het dan. En de jonge dieren volgen de rust van de oudere. Misschien komt het ook omdat sommige van de paarden al redelijk wat gewent zijn en de wei midden in een jachtgebied ligt.

Hier staan ze wel in in groep in open stallen met paddocks. Dus kunnen binnen en buiten wanneer ze willen.
In het begin bleef ik bij ze met het vuurwerk maar met dat ik merk dat ze er toch niet van maken doe ik het niet meer. Ben ik thuis dan ga ik kort achteraf wel zien, nu was ik er rond 20 na maar alles was terug in orde.
Al dat het uitzicht op het vuurwerk van op de wei wel fantastisch is, volledig rondom de stal zie je wat. Gelukkig wel niet net naast de wei, ik ben er ook niet zo voor dat iedereen zijn eigen vuurwerk gaat opsteken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 01:18

En vegis je niet hoeveel spanning mensen overbrengen.

Ik heb ergens gestaan waar met name 1 dame haar paarden al dagen op stal liet en ze niet eens aan de hand kon wandelen. Er was buiten niks aan de hand, maar ze was gewoon vreselijk.
Die paarden raakten steeds gekker op stal, want konden niet naar buiten, hadden 3 dekens op, luiken moesten dicht etc etc.
Met oud en nieuw ging ze de hele tijd voor de stal staan..............Tja, echt een ramp voor de dieren en ze maakte het anderen ook moeilijker. Wij stonden gelukkig in een andere schuur en ondanks dat ik zei; laat ze met rust, moest en zou ze toch controleren......

Het is als met zoveel dingen. Ik heb op stallen gestaan en gewerkt waar met bladblazers gewerkt werd elke dag. Bijna geen 1 paard die het eng vond, of hooguit de eerste keren, net als de trekkers waarmee stro of hooi werd verplaatst etc etc.
Maar zodra mensen dan hun paard kwamen doen en ermee liepen of erop reden, was de bladblazer of trekker een probleem.

Ik kan wel oprecht zeggen dat onze paarden het raar vonden dat wij om half 1 opeens weer voor hun neus stonden. Vorig jaar was mn man alleen rond 12:10 en toen stonden ze hem ook al schaapachtig aan te kijken wat ie kwam doen.
Ze weten donders goed dat er dan iets anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:54

superpony schreef:
Adelaide71 schreef:
De heer in kwestie is PPID patiënt Superpony, en er wordt goed voor gezorgd. Deze stress (steekt af en toe de kop op) is dus iets lastiger te managen... maar dank voor je tip :Y)


Onze paarden staan ook niet op gras. Heb een ir erbij staan, dus let ook goed op.

Ik bedoel alleen het totaal plaatje. Ook in wat je nu doet.
Ik ben bijvoorbeeld heel blij dat we niet een kleine vierkante paddock of wei hebben, omdat ik juist dan veel paarden met paniek de draden en hoeken in zie gaan.

Wij hebben een pad rondom een snack weitje ( 600m2?? voor de quarters zomers 1 uurtje ) Het voordeel is dat ze achterin ruimte hebben, voor de grote paddock, een pad die rondom loopt en ze steeds weg kunnen van geluid of licht en op verschillende plekken kunnen gaan staan om de boel te observeren. Dat zie je ook met storm bijv dat ze dat graag doen.
Door het hele jaar rond buiten staan, zien ze alle dagen dingen zoals machines, vrachtwagens, leger heli's die extreem laag overkomen, sirenes etc etc. Ze zijn dus niet geisoleerd van geluiden en bewegen.

Aan de ene kant ben ik echt tegen het afsteken van vuurwerk voor de 31e. Aan de andere kant, beginnen de knallen al eerder en zijn ze zo al iets aan het geluid gewend.

100% krijg je het nooit. Op stal zijn er ook nog steeds veel gevaren. Paarden draaien zich kreupel, proberen uit de stal te komen, beschadigen zichzelf, zweten zich kapot en dan is er een enorm groot risico op brandgevaar.
Buiten zoals wij ze hebben is er weinig risico, behalve rennen, maar dat doen die van ons niet zo erg. We hebben hekwerk waar ze niet doorheen gaan. Ze rennen zich nergens klem of vast.
tenzij iemand echt iets zwaars naar ze toe gooit, is het redelijk veilig.
Omdat wij ook honden hebben en de paarden relaxed zijn, gingen we pas om half 1 kijken. Ik zei ook tegen mn man; tijdens doe je toch niks als ze wel gaan rennen. Om half 1 zien we goed hoe ze erdoor gekomen zijn en hoe ze zijn op de rest knallen.

Maar goed, in verhouding zijn de meeste paarden er weer goed doorgekomen. Het hele jaar zijn er dingen waar sommige paarden op reageren, zoals hier leger heli's bijv. Maar daarvoor ben ik weer even blij met onze situatie.
En als je eenmaal een rustige kudde hebt, pikt de nieuwe het ook snel op van de rest.



De ruin in kwestie was vroeger een die je overal mee naar toe kon nemen zonder problemen, echter de laatste jaren bouwt hij al spanning op als hij mee moet naar de hoefsmid op de trailer bijvoorbeeld. En de rust van de andere ruinen neemt hij helaas niet over. Soms gaat het goed, soms staat hij te trillen van stress/spanning. Dit dier heeft al van alles meegemaakt; competities lopen, NL kampioenschappen met overnachting, nooit een probleem geweest. Helaas is dat sinds de PPID veranderd. Onze wei (en ook de bak trouwens) loopt langs een weg waar ook groot verkeer etc langskomt; de ene keer maakt hij daar een probleem van en de andere keer niet; het is net hoe de pet staat die dag. Hij gaat ook nog steeds mee als we een rondje binnenbak of buitenrit doen; het enige wat hij niet meer doet is meegaan op concours, dat kost echt teveel spanning tegenwoordig.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:08

Hier had het uiteindelijk niet uitgemaakt waar ze had gestaan. Buiten was ze super onrustig en de nacht van 30 naar 31 had ze zich zeikesnat gelopen. Eind van de middag oud jaar was het ook genoeg en begint ze met ijsberen en kopgooien. Helaas was binnen niet ve beter en heeft ze nogal veel rondgelopen en tijdens moment supreme gehupst in stal. Zo zielig. Gisteren was de eerste dag weer dat ze aardig rustig was al gooit ze nog steeds met dr kop (stress tik).
Ik heb dit jaar equiconfidence en een supplement geprobeerd maar dat heeft weinig gewerkt helaas. Blij dat het is afgelopen!

Mijne is dit jaar wel extreem gestrest sinds ze de weide af zijn en op de paddock staan (24/7) helaas. Hoop dat het wel beter haat worden anders duurt de winter lang.