Wassen in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Wassen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 21:04

Heyy,
Mijn pony staat 24/7 buiten. Helaas is het een enorme blubber zooi in de wei en houd ze van zichzelf vies maken! Ze heeft een deken dus haar lichaam is niet erg, maar haar benen, (Wit), staart (kan niet uitborstelen door hoeveel heid zand :D ) en billen! Het is zo vies! Omdat ze dus ook af en toe hengstig is plast ze dr benen nog wel eens onder.. nu is mijn vraag of ik haar kan wassen. Ik beschik tot warm water, een zweetdeken en evt solarium. Ik vind het vooral moeilijk omdat ze 24/7 buiten staat, haar zweetdeken komt bv niet bij dr benen :+ en ik wil niet dat ze ziek word!
Groetiess


malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Wassen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:11

Die benen en die staart kun je wel wassen. Billen lekker poetsen.

“If you keep on doing what you’ve always done, you’ll keep on getting what you’ve always got”

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Wassen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:20

Na het wassen van de benen en staart wrijf ik het altijd even droog met een handdoek! Dan is het ergste nat er vanaf. Ik let wel altijd op op wat voor dag ik was. Het liefst op een dag dat er weinig wind staat en een zonnetje.

Voor de rest ben ik altijd voorzichtig met grote temperatuurswisselingen, want dan worden ze het snelste ziek. Je kan prima wassen en dan onder een zweetdeken/solarium zetten. Ik zou dr dan wel binnen laten staan tot ze helemaal droog is en dan voordat ze naar buiten gaat weer onder de gewone deken zetten. Wil je geen risico lopen, dan gewoon alleen staart/benen wassen en het lijf laten voor wat het is. Dan heb je de minste risico dat ze ziek worden!

Ik heb een schimmel die zichzelf ook aardig smerig kan maken. In de koude periodes hou ik hooguit haar benen en staart bij. De rest van het lijf alleen met een borstel. Alleen met warme temperaturen was ik het hele lijf :)

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wassen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:42

Ik zal wel moeten. Mijn paard heeft een bacterie op zijn lichaam wat gewassen moet worden met betadine

Ik was hem met warm water. Wrijf hek zoveek mogelijk droog met een handdoek en gooi een zweetdeken op en blijf wandelen tot hij enigzins droog is. Dan gooi ik een andere droge zweetdeken op en zet hem nog eventjes op stal

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:13

Kim_W schreef:
Na het wassen van de benen en staart wrijf ik het altijd even droog met een handdoek! Dan is het ergste nat er vanaf. Ik let wel altijd op op wat voor dag ik was. Het liefst op een dag dat er weinig wind staat en een zonnetje.

Voor de rest ben ik altijd voorzichtig met grote temperatuurswisselingen, want dan worden ze het snelste ziek. Je kan prima wassen en dan onder een zweetdeken/solarium zetten. Ik zou dr dan wel binnen laten staan tot ze helemaal droog is en dan voordat ze naar buiten gaat weer onder de gewone deken zetten. Wil je geen risico lopen, dan gewoon alleen staart/benen wassen en het lijf laten voor wat het is. Dan heb je de minste risico dat ze ziek worden!

Ik heb een schimmel die zichzelf ook aardig smerig kan maken. In de koude periodes hou ik hooguit haar benen en staart bij. De rest van het lijf alleen met een borstel. Alleen met warme temperaturen was ik het hele lijf :)


Dit inderdaad.
Zo doe ik het ook, als het absoluut noodzakelijk is om te wassen.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wassen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:23

Ik was benen en staart ook in de winter als dat nodig is (haflinger met witte benen en staart).
Wij hebben geen warm water, dus ik neem of jerrycans heet water van thuis mee of ik gebruik tig keer achter elkaar de waterkoker en ik werk met emmers.

Van natte benen krijgen ze niet zo snel echt kou hoor. Als de wei nat is van de regen is er niks leukers dan in de plassen stampen en je benen lekker vies en nat spetteren. Dat lukt dan met gewoon de waterslang en wat shampoo ook wel.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wassen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:27

De benen tot onder de voorknie en spronggewricht kan je altijd wassen net als de staart.
Naja, als het hard vriest zou ik het laten want je krijgt een ijsbaan op de wasplaats.

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Wassen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:32

Als je een solarium hebt kun je gewoon wassen hoor. Gewoon goed de deuren dicht houden tegen de tocht.

Mensen met witte paarden die indoor op wedstrijd gaan moeten hun paarden toch ook gewoon wassen lijkt mij.

Met een schimmel vol met stront vlekken kunnen ze niet aankomen zetten op wedstrijd lijkt mij :D

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wassen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 07:37

Ik zou het lekker zo laten. Er is niks ongezonds aan vies maar wel degelijk wat ongezonds aan wassen als het koud is! Sowieso dat je paard dan een tijdje intens koud wordt maar ook het weghalen van de natuurlijk beschermende vetlaag.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wassen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:15

Staart kun je evt vlechten en opknopen na het wassen en het drogen en in een staartzak doen of in een sok om het schoon te houden. Verder zou ik de benen en billen alleen met lauw water spoelen en geen shampo gebruiken om zoals hier eerder gemeld de beschermlaag van de huid niet aan te tasten. Als het paard terug de blubber in moet heeft dat toch geen nut

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 22:28

Kim_W schreef:
Na het wassen van de benen en staart wrijf ik het altijd even droog met een handdoek! Dan is het ergste nat er vanaf. Ik let wel altijd op op wat voor dag ik was. Het liefst op een dag dat er weinig wind staat en een zonnetje.

Voor de rest ben ik altijd voorzichtig met grote temperatuurswisselingen, want dan worden ze het snelste ziek. Je kan prima wassen en dan onder een zweetdeken/solarium zetten. Ik zou dr dan wel binnen laten staan tot ze helemaal droog is en dan voordat ze naar buiten gaat weer onder de gewone deken zetten. Wil je geen risico lopen, dan gewoon alleen staart/benen wassen en het lijf laten voor wat het is. Dan heb je de minste risico dat ze ziek worden!

Ik heb een schimmel die zichzelf ook aardig smerig kan maken. In de koude periodes hou ik hooguit haar benen en staart bij. De rest van het lijf alleen met een borstel. Alleen met warme temperaturen was ik het hele lijf :)


Lijf zit onder de deken wn blingt :j wou sws alleen benen en staart dien!

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wassen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:49

Hier worden ze gewoon gewassen hoor. Je kan niet met een ranzig paard komen aanzetten op wedstrijd.

Wassen met warm water terwijl de solarium al lekker aan staat.
Laten drogen onder het solarium, deken weer op en dan er onder weg halen. Krijgen ze het niet koud van hoor.

Let wel, het is bij ons binnen niet zo koud als buiten en de deuren e.d zijn dicht. Er komt dus ook geen koude lucht over de velletjes.

I am because you were

Jildau

Berichten: 9395
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:04

troi schreef:
Ik zou het lekker zo laten. Er is niks ongezonds aan vies maar wel degelijk wat ongezonds aan wassen als het koud is! Sowieso dat je paard dan een tijdje intens koud wordt maar ook het weghalen van de natuurlijk beschermende vetlaag.


Het gaat om benen en staart.. Als ze door waterplassen lopen hebben ze het toch ook niet sowieso een tijdje intens koud?

Alleen benen en staart kun je prima even wassen hoor!


Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Re: Wassen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 07:35

Dankje voor jullie reacties!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers