Deken shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Deken shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 14:26

Hoi Allemaal,

Ik zit met een dilemma, mijn twee shetlanders staan dag en nacht buiten. Ze hebben wel de beschikking over een schuilstal, maar staan hier weinig in (alleen met hooi eten). Nu twijfel ik of ik ze met veel regen of zoals nu met de wind een regendeken zal opdoen. Ze hebben een dikke wintervacht, maar die wind is zo gruwelijk koud. Aan de ene kant wil ik de natuurlijke vacht niet verstoren, aan de andere kant gaat het echt aan mijn hard als ik die wind voel.

Ik hoor graag hoe jullie er over denken. :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Deken shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:34

Als ze verder geen echte problemen tonen zou ik ze lekker zonder laten staan ;)

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Deken shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:42

Geen deken op doen, wanneer je ze een deken op doet neem je eigenlijk een deel van de vachtfunctie weg. Ze kunnen hun vacht niet meer opzetten. Net als poetsen, nu zo min mogelijk doen, het vet op hun vacht hebben ze nodig.

Zorgen dat ze altijd lekker hooi hebben en ze zullen zich echt wel redden.

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Deken shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:48

Nee joh, shetlanders zijn ervoor gemaakt!!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:54

Inderdaad geen deken op doen hoor. Gezonde shetlanders hebben dat echt niet nodig. Sterker nog, ze houden meer van dit weer dan van warme zomers! Zolang ze droog en uit de wind kunnen is het goed. Mijn shetten staan ook lekker in hun verenvacht buiten. Ze kunnen naar binnen in hun schuilstal, maar ze geven toch echt de voorkeur aan buiten staan.
Als je goed kijkt zal je zien dat ze vaak met hun kont in de wind gaan staan. Met regen doen ze dat ook vaak. Wordt het echt te gek, dan gaan ze binnen staan.

Mijn shetten kun je niet blijer maken dan sneeuw en zo'n felle winterzon. Dan liggen ze altijd heerlijk in de sneeuw te genieten.

Wel is het belangrijk dat ze genoeg ruwvoer hebben. Ze eten zich namelijk warm. In de winter krijgen ze hier onbeperkt hooi uit slowfeedernetten (netten met fijne mazen). Deze netten heb ik op meerdere plekken hangen.
Ik hang er ook altijd één op in de stal.

Ik poets ze ook niet intensief, maar na een flinke regenbui wilt hun droge vacht nog wel eens hard zijn. Dan haal ik wel altijd even de borstel er over.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 00:28

Bedankt voor jullie reacties!
Ze kunnen altijd schuilen en krijgen onbeperkt ruwvoer. Het is meer dat ik het zielig vond en dat je dan denkt dat ze het met een deken warmer hebben. Maar ik wil de vacht niet verpesten, dus dan moeten ze het zonder doen. We poetsen ook zo min mogelijk. Max 1 borstel per dag en liever zelfs nog minder maar af en toe zijn het net varkentjes :+

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:34

lauret schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Ze kunnen altijd schuilen en krijgen onbeperkt ruwvoer. Het is meer dat ik het zielig vond en dat je dan denkt dat ze het met een deken warmer hebben. Maar ik wil de vacht niet verpesten, dus dan moeten ze het zonder doen. We poetsen ook zo min mogelijk. Max 1 borstel per dag en liever zelfs nog minder maar af en toe zijn het net varkentjes :+


Dan hebben ze het perfect en zou ik niets veranderen! Het zijn geen mensen die graag bij 20gr binnen zitten onder een fleecedekentje :+ Je moet het niet vermenselijken. Juist shetlanders vinden deze temperaturen heerlijk ... helemaal als het vriest, er nog wat sneeuw valt en er een winterzonnetje schijnt :j
Als de wind te scherp is of het te hard regent, gaan ze vanzelf schuilen. Wat je wel kan doen (als je dat nog niet doet) is ook een voerplek met hooi in je schuilstal maken.

Ik zorg zelf altijd dat ze buiten op diverse plekken kunnen eten, maar dat ze ook altijd droog en uit de wind kunnen eten in hun schuilstal.

pipsqueak
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: omg Eindhoven

Re: Deken shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:11

Ik ben ook van mening dat juist Shetlanders hier heel goed tegen bestand zijn. Wanneer er geen medisch reden is zou ik geen deken op leggen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 00:27

Heb je de indruk dat ze een deken nodig hebben? Staan ze bij voorbeeld veel in die stal te eten wanneer het waait, en doen ze dat minder als het niet/minder waait?

Veel shetlanders kunnen heel goed tegen de winterse omstandigheden. Maar ook voor shetten geldt dat het maar net is wat ze gewend zijn en of er iets speelt waardoor ze een deken nodig hebben. Mijn shet heeft wel dekens in de winter. Ze is niet geschoren en staat dag en nacht buiten met twee verschilende schuilstallen (eentje met halve wanden en rubber matten op de grond en eentje in een geïsoleerde schuur met rubber + strooisel. In beide stallen is ook hooi). Tot haar 24e heeft ze in de winter altijd op stal gestaan. Bij mij is dat anders, en ze gaf in de eerste winter al aan dat ze het maar niks vond buiten met slecht weer. Bij letterlijk de eerste regendruppel rende ze naar binnen en bleef daar tot het droog was. En dat deed ze iedere keer dat het regende. Dus nou ja... dan maar regendeken erop. Een pony die bokkig binnen staat is ook niks. Ik heb d'r als gezelschapspony en het paard wat dat gezelschap behoeft is een hardcore buitenpaard. Die dus bij regen in z'n eentje buiten stond :+ Shet ging met dekentje uiteindelijk wel gewoon naar buiten.

Toen ging het vriezen. Pony met opgetrokken buik en niet helder uit de oogjes. Dus dan maar een liner onder de deken. Pony weer blij, pony ook geen koliek meer enzo. Toen het nog harder ging vriezen ging er een dikkere liner onder :') En zo werd de bejaarde stalpony een redelijk tevreden buitenpony. Het is natuurlijk wel een merrie dus er valt altijd wel wat te zeiken over het weer maar ze doet d'r best. Zonder deken vertikt ze 't om een voet buiten de deur te zetten, en wordt ze bovendien veel te mager. Daarnaast heeft mijn pony een manenboog (die ik vanaf oktober laat groeien waardoor ze er tot het voorjaar uitziet als slonzige bospony) en zijn haar manen niet heel dik, dus niet heel bruikbaar als isolatiemateriaal. Bij sneeuwstormen enzo krijgt ze dus ook een halsstuk op. Ze is nu 28. Als je twijfelt: probeer het en kijk of je verschil ziet. Mijn IJslander kan bij voorbeeld redelijk goed overweg met vorst maar mist, waterkou en vooral wind vindt hij naar. Wordt hij erg moe van (vooral van wind). Dus dan krijgt hij een deken op ja. Bij wind vanaf ongeveer 3 Bft wel minimaal 1200D anders waait het er los doorheen. Kan ik wel vinden dat hij een IJslander is en dat hij er DUS tegen moet kunnen. En hij gaat er ook niet dood van maar comfortabel is het ook niet. Het verschil tussen wel of geen deken is groot genoeg om te beslissen dat hij er eentje op krijgt bij omstandigheden waarvan ik inmiddels weet dat hij er eentje moet hebben.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-11-18 00:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 00:32

lauret schreef:
Ze kunnen altijd schuilen en krijgen onbeperkt ruwvoer.


Dat is het belangrijkste! +:)+
Als ze het echt ongemakkelijk koud zouden hebben, dan merk je dat aan je pony's. Trillen, opgespannen staan,...

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 00:36

Het is inderdaad een kwestie van goed naar je pony's kijken. Aan de ogen kun je het goed zien, als die niet helder zijn bij slecht weer wordt het naar mijn idee tijd voor een deken. Zo ook wanneer mijn ruin niet inschacht (en dan had hij 'm dus al op moeten hebben). Uiteraard zijn er ook andere symptomen, ken je paard. En laat je niet afschepen door welk ras het is. Ik heb een keer in augustus! na een regenfrontje van hooguit 2 uur de welsh van een stalgenoot bibberend aangetroffen. Hij woont nou eenmaal niet in Wales maar in plat Nederland waar de natuurlijke schuilmogelijkheden veel minder zijn.

Daarnaast inderdaad een grote berg geschikt ruwvoer en schuilmogelijkheden waar ze met verschillende windrichtingen gebruik van kunnen maken. Maar ook dan vind ik het best sneu als ze maar in zo'n stal staan te wachten tot het buiten weer pluis is.