Rijden, zweten en een deken..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:44

knollentuin schreef:
Van welk materiaal zijn jullie zweetdekens? Mijn ervaring is dat de fleece dekens eerder verwarmen dan vocht afvoeren, ik heb een dikke wollen voor de echte winter en een soort sweatstof cooler van rambo en een dunne wollen, die werken t best.


Gewoon fleece. Maar als die van mij heel erg nat is van het zweet spuit ik 'm ook eerst even vlug af met lauw water. Als het heel koud is alleen waar het zweet zit en waar het zadel zat. Trek ik 'm goed droog en dan even een zweet deken er op en op stal.

Een bakje krachtvoer er in en met dertig minuutjes is die droog zat om z'n normale deken op te doen. En kan die weer naar buiten.

Nou scheer ik die Fries wel ,want hij wordt anders een complete teddybeer. En dan is hij dus echt niet droog te krijgen.

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:40

knollentuin schreef:
Van welk materiaal zijn jullie zweetdekens? Mijn ervaring is dat de fleece dekens eerder verwarmen dan vocht afvoeren, ik heb een dikke wollen voor de echte winter en een soort sweatstof cooler van rambo en een dunne wollen, die werken t best.


Ik heb de meesten van fleece maar bij mij ligt er duidelijk water/condens bovenop hoor.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:58

Ik spons altijd af en dan gooi ik meestal een zweetdeken alleen over de rug en laat ‘m los aan de voorkant (als ik er bij ben), dan drogen ze toch sneller dan wanneer je ze helemaal in pakt met een zweetdeken, vaak kunnen ze dan hun warmte niet goed kwijt en blijven ze langer nat of gaan na staan zweten.
In ieder geval zorgen dat ze eerst goed af kunnen koelen en niet te warme zweetdekens op doen als ze nog warm zijn.
Ik doe de gewone deken pas op als ze droog zijn of in ieder geval zo goed als droog.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:19

Op adem laten komen
Goed afborstelen
Daarna de weide op
Mooiste is als ze gaan rollen maar goed uitstappen is wel een must

Bij regenachtig weer gaat hier alleen een deken op bij de KWPN’er en bij de kruising Fries/draver
De IJslander krijgt geen deken op maar wordt nu niet meer gepoetst ivm de natuurlijke vetlaag
Alle drie staan ze 24/7 buiten

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:03

Zou langer rustig uitdraven kunnen werken? Of in ieder geval arbeid die wel warm houd (=zweet verdampen) maar waar ze niet van gaat zweten.
Het klinkt alsof ze nu te snel afkoelt waardoor het laatste beetje zweet niet meer verdampt.

Zweetdeken heeft inderdaad weinig goeds toe te voegen behalve in wat extreme omstandigheden.

En anders toch nog een keer scheren. Dan word ze minder heet dus minder zweet en is het zweet ook weer sneller verdampt.

Waar is je paard nog nat? Als de bij de liezen en achterkant billen nog nat zijn durf ik er wel een deken op te leggen. Als het op de rug is niet.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:25

Is de manier waarop je uitstapt aangepast aan de conditie van het paard?
Om even een voorbeeld te geven: 20 minuten vlot doorstappen kan voor een paard met weinig conditie toch al een workout waar die van blijft zweten.
Ik zou dus gaan afwisselen in je cooling down en zien wat werkt.

En anders je training in het algemeen zodanig aanpassen dat ze niet excessief zweet. Korter trainen, meer rustmomenten inlassen,...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:28

Gewoon nogmaals scheren :-)

Aanmaak van winterhaar gaat door tot half december dus tot die tijd komt er nog meer haar bij :-)

xxxmh

Berichten: 3486
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 17:14

pol013 schreef:
Zou langer rustig uitdraven kunnen werken? Of in ieder geval arbeid die wel warm houd (=zweet verdampen) maar waar ze niet van gaat zweten.
Het klinkt alsof ze nu te snel afkoelt waardoor het laatste beetje zweet niet meer verdampt.

Zweetdeken heeft inderdaad weinig goeds toe te voegen behalve in wat extreme omstandigheden.

En anders toch nog een keer scheren. Dan word ze minder heet dus minder zweet en is het zweet ook weer sneller verdampt.

Waar is je paard nog nat? Als de bij de liezen en achterkant billen nog nat zijn durf ik er wel een deken op te leggen. Als het op de rug is niet.


Scheren wilt de eigenaar niet en ze is nog nat waar het zadel heeft gelegen

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:47

Ik stap goed uit, dan zadel ik af en laat ik mijn paard rollen, dan krijgt hij nog wat eten en daarna gaat er een plastic borstel over en gaat zijn deken er op. Als het weer zo guur word dat hij te snel afkoeld gaat er tussendoor een zweetdeken op. Dit alles kost me ong een uur, soms is hij nog wat vochtig in zijn liezen, hals en singelplek maar dat word imo niet gehinderd door een deken. Paard staat nu ongeschoren onder een 300 grams deken in een stal met uitloop.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:38

Hier gaan ze gewoon nat terug de paddock op. De huid is wel droog, alleen de buitenkant van de vacht moet nog drogen en dat droogt het beste aan de lucht.
Met een zweetdeken krijgen ze het alleen maar weer warm en gaan ze nog meer zweten. Alleen als het echt vies regent gaat er even een regendekentje op, anders kan de vacht ook niet drogen (maar meestal rij ik dan überhaupt niet...)

Van zweten krijgt een paard echt niks engs, heb tegenwoordig meer en meer het idee dat zweten niet meer mag

xxxmh

Berichten: 3486
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 18:43

Kaatje_S schreef:
Hier gaan ze gewoon nat terug de paddock op. De huid is wel droog, alleen de buitenkant van de vacht moet nog drogen en dat droogt het beste aan de lucht.
Met een zweetdeken krijgen ze het alleen maar weer warm en gaan ze nog meer zweten. Alleen als het echt vies regent gaat er even een regendekentje op, anders kan de vacht ook niet drogen (maar meestal rij ik dan überhaupt niet...)

Van zweten krijgt een paard echt niks engs, heb tegenwoordig meer en meer het idee dat zweten niet meer mag


Maar jouw paard is niet geschoren met een deken als ik het zo lees en dat geldt voor dit paard wel.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:49

Hier 2 ongeschoren pony's die ook flink kunnen zweten na het werk maar die krijgen dan gewoon hun wollen dekens op en zijn dan binnen een 20 minuten droog ook als we nog een rondje gaan uitstappen. Met fleece blijft er inderdaad uiteindelijk een laagje op de deken staan naar met de wollen dekens die ik heb zijn ze gewoon compleet droog als we klaar zijn. Naja op de nek is het nog een beetje vochtig maar daar komen de wollen en hun winterdekens niet dus dat maakt ook niks uit.