Rijden, zweten en een deken..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 23:31

Hee Bokkers!

Ik ben benieuwd hoe jullie het doen in de winter met rijden, een bezweet nat paard die niet snel droogt en een deken.

Want...

Ik rijd twee keer een haflinger merrie bij die begin oktober geschoren is maar ze heeft nu al aardig wat haar. Na het rijden is ze ook best bezweet op de hals en onder het zadel en het duurt erg lang voordat het droog is. Ik heb bijvoorbeeld dit vandaag gedaan:
- ongeveer 30 min gereden
- 5 min uitgestapt dat ik er nog op zit
- 15/20 min uitgestapt aan de hand zonder zadel
- op de poetsplaats laten staan zodat ik spullen kon opruimen en daarna op stal gezet zodat ze kon eten

Toen ik haar deken op wilde doen was ze op haar hals en sommige plekken nog een beetje nat (de haren). Het voelde wel afgekoeld aan. Dus heb haar nog droog gewreven met stro en toen haar deken opgedaan maar het was nog niet helemaal droog (minimaal). En toen is ze op de paddock gezet. Dit alles duurt zeker rond 1 uur na het afstappen.

Een zweet deken is voor nu te warm want dan gaat ze erger zweten.. het is btw een paard die het echt niet snel koud heeft.

Eigenaar rijdt veel in het bos en recreatief in de bak maar die zegt dat zij er niet veel last van heeft. Ik rijd dressuur matig en meestal rond de 30/45 min (met instappen en uitstappen verschilt)..

Iemand nog tips voor mij of hoe doe jij het?

Thanks :)

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:48

Toen mijn paard nog niet geschoren was, kostte het me zeker 3 uur om haar droog genoeg te krijgen voor een deken. Enige wat een beetje helpt is laten rollen in het zand en zonder zweetdeken stappen aan de hand.
Nu is ze geschoren na 30 min zo goed als droog en heb een deken die ook op een licht bezweet paard gelegd kan worden i.v.m. vochtafvoerende voering/stof. Ik doe altijd:
Uitstappen onder het zadel
Afzadelen
Uitstappen aan de hand en gelijk mest uit de bak halen
Als het zand droog is laten rollen
Voeren, ondertussen ruim ik mn spullen op

Op m’n vorige stal had ik een dichte stapmolen, ideaal om ze uit te laten stappen en op te laten drogen, maar goed, die moet je dus maar net hebben haha :Y)

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:05

Mijn paard had vorige week ook ineens drie uur nodig om droog te worden. Drijfnat was ze. Na twee uur gestaan te hebben was ze nog steeds bezweet maar toen moest ze echt eigenlijk toch wel de wei in om te voorkomen dat ze anders maar heel kort buiten zou zijn. Meteen besloten dat ik daar geen zin in had omdat ze bij ons veel buiten staan met kans op ziek worden. Dus de volgende dag voor de tweede keer geschoren. Ik was echt geschokt hoeveel haar eraf kwam. Zelfs meer dan bij de eerste keer scheren dit jaar! Lekker makkelijk voor mij en ik weet nu in ieder geval zeker dat ze niet bezweet de wei in hoeft. Ik scheer dekenmodel dus benen hals/hoofd laat ik wintercoupe :)

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:18

Vaak is je paard al droog op de huid, maar lijkt het aan de buitenkant heel erg nat. Het haar heeft de functie van zweetdeken, een natuurlijke zweetdeken. Meestal is je paard droog op de huid, als je paard op adem is.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:22

Bucas smartex deken, die ademt en heeft de eigenschap dat je paard onder de deken droogt en de deken voert t vocht af

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 00:29

Rollen zou echt een oplossing zijn als je droog zand op stal hebt en dan hebben wij vaak niet. Binnenbak en longeerbak worden bjnna elke dag nat gemaakt en gesleept. Buitenbak is eb en vloed bodem dus vochtig zand.

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 00:30

Jetta schreef:
Vaak is je paard al droog op de huid, maar lijkt het aan de buitenkant heel erg nat. Het haar heeft de functie van zweetdeken, een natuurlijke zweetdeken. Meestal is je paard droog op de huid, als je paard op adem is.


Maar als de haren nog nat/vochtig zijn en de huid is droog kan haar deken dan al op? Heb altijd geleerd van niet.

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 00:30

knollentuin schreef:
Bucas smartex deken, die ademt en heeft de eigenschap dat je paard onder de deken droogt en de deken voert t vocht af


Zou een oplossing zijn maar het is niet mijn paard dus ga niet zulke dure dingen aanschaffen :o

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:33

Hoezo gaat ze zweten van een zweetdeken? Zweetdeken zorgt er juist voor dat t vocht boven op de deken komt liggen.
Mijn pony zet ik zon 20 min onder haar zweetdeken en ze is droog genoeg om onder haar normale dekentjes te zetten!

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:34

Spons je ook goed af?
Buiten het feit dat zweet jeukt, breng je met afsponsen ook de lichaamstemperatuur naar beneden. Als je daarna zorgt dat ze snel weer droog is, jij de huid voelt of het paard genoeg is afgekoelt, doe ik er altijd gewoon een deken op. Ondanks dat ze 'nat' zijn van het water.

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 00:36

terrabeertje schreef:
Hoezo gaat ze zweten van een zweetdeken? Zweetdeken zorgt er juist voor dat t vocht boven op de deken komt liggen.
Mijn pony zet ik zon 20 min onder haar zweetdeken en ze is droog genoeg om onder haar normale dekentjes te zetten!


Als ik die opleg wordt ze niet droog want ze voelt weer helemaal warm aan (het zweet). Het is een paard die het ook nooit echt koud heeft en dus het snel warm heeft en met deze temperaturen werkt het bij haar niet heb ik het idee. Misschien als het straks 5 graden of lager is wel?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 02:05

Tot nu toe is het bij titus nog wel te handelen. Ik heb 'm begin oktober geschoren. Ik wil eigenlijk wachten met de tweede keer scheren tot januari. Maar ik vrees dat het december wordt. Ik zit in de ziektewet dus ik heb gelukkig alle tijd om paard op te laten drogen. Maar this wel vervelend als het zo lang duurt.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 06:26

Om deze reden toch zelf goede dekens aangeschaft en paard wordt geschoren. Na 2uur wachten is hij anders nog niet droog. Ik vind het ook niet eerlijk naar het paard toe om hem zo hard te laten werken met wintervacht maar ik heb ook geen zin om een hele winter de training stil te leggen, daar is het paard ook niet mee geholpen.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 07:56

Ik denk dat je niet meer kan doen dan je nu doet.
Al zou ik toch een zweetdeken op doen, als ze namelijk nietwarm aanvoelt, trekt de deken wel het vocht uit haar vacht.

Zelf zou ik weer scheren, wij hebben de paarden ook in oktober geschoren en nu degene die weer lang haar hadden nog eens geschoren. Maar snap dat dit niet jouw paard is en jij de beslissing hier niet over neemt, maar je kan het wel aankaarten bij eigenaar.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:09

bij ons op stal doe je gewoon de deken zsm om als je peerd op stal staat := ook als ie nat is

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 08:18

Trui schreef:
bij ons op stal doe je gewoon de deken zsm om als je peerd op stal staat := ook als ie nat is


Dat is helemaal niet fijn voor de paarden. Een natte huid/vacht en dan een deken op..

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 08:19

Lizz schreef:
Ik denk dat je niet meer kan doen dan je nu doet.
Al zou ik toch een zweetdeken op doen, als ze namelijk nietwarm aanvoelt, trekt de deken wel het vocht uit haar vacht.

Zelf zou ik weer scheren, wij hebben de paarden ook in oktober geschoren en nu degene die weer lang haar hadden nog eens geschoren. Maar snap dat dit niet jouw paard is en jij de beslissing hier niet over neemt, maar je kan het wel aankaarten bij eigenaar.


Dankje. Als ze dus goed op adem is en niet warm aanvoelt ga ik dat van de week wel even proberen met zweet deken.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:36

terrabeertje schreef:
Hoezo gaat ze zweten van een zweetdeken? Zweetdeken zorgt er juist voor dat t vocht boven op de deken komt liggen.
Mijn pony zet ik zon 20 min onder haar zweetdeken en ze is droog genoeg om onder haar normale dekentjes te zetten!

Mijn paard ging onder een zweetdeken ook juist weer zweten omdat hij het warm had onder de deken.
Tegenwoordig stap ik uit, onder het zadel en even zonder zadel rondlopen, dan mag hij rollen en weer de (loop)stal met paddock in. De vacht reguleert het prima zelf, de vacht zelf werkt namelijk hetzelfde als een zweetdeken, het vocht komt bovenop liggen..

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:40

Aan de hand uitstappen zonder zadel, dat is beter voor de natuurlijke werking van het afvoeren van het vocht. Verder is de huid daaronder na het uitstappen al droog. Gewoon op stal of op het land zetten, dan kan de natuur z'n werk verder doen.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:44

Ik heb de laatste jaren steeds meer onderzoeken gelezen dat een zweetdeken niet goed is omdat ze dan niet genoeg warmte kwijt kunnen. Hier dus alleen een zweetdeken als ik met hele lage temperaturen en gure wind buiten wil uitstappen.

Daarnaast merk ik dat na 15 min de zweetdeken zo nat is (het vocht komt er wel mooi op te liggen), dat ze niet meer droger wordt. Ik zou dan 3 zweetdekens moeten gebruiken om dr droog te maken :=

Maar ja behalve rollen, scheren en een deken die je nat op kan leggen (Bucas, Fryskware) kan je denk ik niet zo veel extra.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:04

Waarom moet het paard een deken op als-ie gewoon z'n eigen vacht heeft? Dat kan toch gewoon bloot de wei/paddock in? Hier gaan ze nat (wel afgekoeld) zonder deken na het werk hup de wei in. Even rollen, klaar. Op stal zouden ze al helemaal geen deken op krijgen, als ik ze op stal zou hebben maar ze staan 24/7 buiten met schuilstallen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:10

knollentuin schreef:
Bucas smartex deken, die ademt en heeft de eigenschap dat je paard onder de deken droogt en de deken voert t vocht af


Werkt ook niet altijd. Mijne gaat nog erger nazweten dan. Is in oktober een keer geschoren en had het toen nog te warm, stond te zweten onder een nul gram...

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 10:43

Ibbel schreef:
Waarom moet het paard een deken op als-ie gewoon z'n eigen vacht heeft? Dat kan toch gewoon bloot de wei/paddock in? Hier gaan ze nat (wel afgekoeld) zonder deken na het werk hup de wei in. Even rollen, klaar. Op stal zouden ze al helemaal geen deken op krijgen, als ik ze op stal zou hebben maar ze staan 24/7 buiten met schuilstallen.


Omdat ze geschoren is dus heeft ze een deken dus kan haar niet zo op stal/paddock zeggen.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Rijden, zweten en een deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:51

Ik heb dit ook met mijn pony, die is halverwege september kaal gegaan. Hij mag na arbeid lekker zonder deken rollen in de paddock, maar rolt helaas altijd maar 1 kant. Ik wrijf hem dus zo goed als mogelijk droog met een oud vod of de zweetdeken, maar net wat bij de hand heb en dan gaat hij weer onder zijn gewone dekens.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:15

Van welk materiaal zijn jullie zweetdekens? Mijn ervaring is dat de fleece dekens eerder verwarmen dan vocht afvoeren, ik heb een dikke wollen voor de echte winter en een soort sweatstof cooler van rambo en een dunne wollen, die werken t best.