Deken voor oud paard 24/7 buiten

Moderators: Dyonne, Apple, Coby, petraaken, SayaJones, A_nouk, C_arola

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 15:00

Net 2 dekens besteld. Hopelijk passen ze.
Beetje research gedaan en volgens een aantal mensen (waaronder hier op Bokt) zou dit merk en type wel moeten passen.
0 grams regendeken met hals, en 300 grams met halve hals. Ze zagen er goed uit dus ben heel benieuwd.
Kon geen 50 of 100 grams vinden met halve nek.. en een ‘gewoon’ deken ben ik bang dat die weer achter de schoft gaat kruipen. Vandaar de 0 grams met hals.

En toen pakte god de beste paarden bij de puntjes van de oren vast en doopte hij ze in gouden verf. En zo werd het fjordenpaard geboren :D

zacharyhill

Re: Deken voor oud paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:44

een hals is fijn dan loopt het regenwater niet langs de rand onder de deken wat bij mijn pony vaak is. hij heeft ook een hals.

Hedy mijn meisje, mijn witte, mijn oude doos voor altijd in mijn hart
Dag Sandy, dag meisje rust zacht, dag Sauron mijn maatje nooit meer met jou de beestjes voeren

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:57

Hier krijgt ons oudje alleen een deken op als het lang achter elkaar koud en nat is. Dan begint ze stijver te worden dus helpen we een paar dagen met een deken. Na die paar dagen gaat de deken weer af (als het weer het toelaat uiteraard).
Verder voel ik elke dag even aan oren, hals en oksel of dat nog een beetje warm is, zo niet gaat de deken ook even op.

Wij hebben dan wel het voordeel dat ze aan huis staan dus is controle iets makkelijker.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:14

sanso schreef:
Ik heb zo het vermoeden dat mijn paard niet de standaard pasvorm gaat hebben van Bucas, gewoon voorgevoel.

@Dispar_Vulgo, stel jij dekens op doen ook zo lang mogelijk uit? Of heb je hem tussen die 100 en 300 grams ook wel eens zonder staan?

Ik stel niet extra lang uit, maar ben ook niet de eerste die met dekens begint.
In principe doe ik pas een deken op als hij daar dag en nacht mee kan blijven staan. Ik heb geen zin om iedere ochtend en avond dekens te wisselen.

Voor mijn oude paard met pensioen doe ik trouwens geen deken op, enkel als het overdag onder 0 is met regen/sneeuw. Maar deze staat 's nachts ook op stal, en heeft het nooit merkbaar koud.

Wat dat betreft is het ook een beetje uitproberen en kijken wat er voor jouw paard werkt!

JJ4Photoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:39

De Bucas big neck gebruik ik voor mijn PRE, maar zelfs deze deken zit toch ietwat aan de krappe kant. Maar omdat het temperatuur systeem zo goed is, gebruik ik deze deken toch het meest. Ik check alleen wat vaker of de deken niet teveel schuurt.

A horse is a thing of beauty... None will tire of looking at him as long as he displays himself in his splendor.

Etreros in the picture
[ITP] PRE in the picture

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:48

Ik heb een oudje die onder de gewone basic uitvoering van de turn out zonder hals staat, 24/7 buiten.
ik laat uhm eerst een vachtje krijgen en gooi dan de deken erop. dan loopt tie er heel de winter mee. geen getrut met andere dekens en onderdekens. heeft het er nog nooit koud mee gehad, Maar hij heeft wel altijd de beschikking over ruwvoer dus kan de kachel zelf brandend houden.