Hoofd scheren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joeyledenJarig
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-03-15

Hoofd scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-18 21:47

Goeden avond. Mijn paard laat het niet toe om het hoofd tescheren. Vecht zich (ontploft) door de trangugel heen. Ben vandaag bijna 4 uur bezig geweest. En ze heeft bij 3 zadelplaatsen de kettingen/paniek haken gesloopt. Ik weet het niet meer.


Happy_Hippie

Berichten: 846
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:50

misschien een optie om het hoofd dan niet meer te scheren?
of als je dat niet wilt zijn er ook van die kalmerende 'pasta's'
die je (dacht ik) onder te tong kunt spuiten

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:45

Ik scheer de onderste helft van het hoofd, dus kin, kaak en dan tot de bakstukken. Bij de bakstukken scheer ik het een beetje op, mooie overgang. Moet wel zeggen dat de paarden tot nu toe geen hele lange haren op hun neus/hoofd hebben.
Veel paarden vinden dit de eerste keer eng, maar tot nu toe lukt het nog altijd. Soms met ee beetje chantage met een snoepje tussen de vingers bijvoorbeeld.

Maar wordt het gevaarlijk voor jezelf, dan zou ik denken laat maar zitten :)

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

EmptyWords

Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Hoofd scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 07:52

Een praam wilt nog weleens helpen.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

keeyzie

Berichten: 5714
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Hoofd scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:29

Als hij echt zo in paniek raakt zou ik me afvragen of je het hoofd wel wil scheren.
Heb je al geprobeerd om watjes in de oren te doen? En eventueel nog een dempend oornetje daar overheen?

Soms kan het ook helpen om een ander scheerapparaat te gebruiken dat minder of een ander geluid maakt.

Mayasfrenk

Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Hoofd scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:46

Als er zoveel paniek ontstaat gewoon lekker niet doen. Beter nu met een lelijk half geschoren hoofd op pad als dat er echt ongelukken gebeuren. Mocht het toch absoluut noodzakelijk zijn dat het hoofd geschoren word ( voor een keuring/ groot belangrijk concours/ klanten etc) zou je kunnen vragen of de dierenarts het paard sedeert. Deze heeft daar net even andere middelen voor en kan dit ook veel nauwkeuriger doen als een particulier met een pasta.

Maar nogmaals ik heb in het verleden veel handels/ jonge paarden geschoren. En als ze echt bang worden en meerdere keren dingen stuk trekken.... zou ik Het lekker zo laten. Voor jullie beidde een stuk veiliger.

Trouwens even terug komende op de tip van de praam. Dit kan inderdaad heel goed werken. Mits iemand deze vasthoud die dit ook kan. En die jou waarschuwt als er iets aan het paard veranderd mocht jij te geconcentreerd bezig zijn. Want ik heb het meer als 1x mee gemaakt dat ze er juist in 1x heel boos van werden. En dat geven ze door de gel/ verdoving en de praam zelf niet altijd ruim van tevoren aan en dat kan HEEL link worden. En als laatste zorg dat als je een praam gebruikt het scheer apparaat, de kabel of zo'n metalen sluiting/ knip NOOIT!!!! tegen de praam aan tikt/ botst. Sommige paarden flippen dan volledig.

Alvast heel veel succes. Ik hoop dat je wat aan dit boekwerk hebt en een goede/veilige keuze maakt. Met scheren gebeuren ieder jaar zoveel ongelukken.... En zoals gezegd ik heb er zelf ruim voldoende geschoren om me erg goed bewust te Zijn van wat er allemaal mis Kan gaan

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoofd scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:46

Met wat voor apparaat doe je het? Gewoon de grote waar je ook het lichaam mee scheert? Als je bijv een klein apparaatje neemt is al een stuk prettiger voor het paard. Voor al de gevoelige plekjes trouwens

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Hoofd scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:49

Mijn ervaring is niet dat het geluid eng is, maar vooral de trilling.
De ene is daar gevoeliger voor dan de ander.
Heb er eentje geschoren die bij haar hoofd bijna in slaap viel :D

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Hoofd scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:56

Ik scheer het hoofd van mijn paard niet. Hij vindt het ook eng dus ik laat het lekker zoals het is.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

renee16

Berichten: 4894
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoofd scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:04

Hier nog een paard die met een pluizig hoofd door het leven mag. Met een praam erop lukt het wel, maar als ik alleen ben niet.. Probeer het niet eens meer. Ik doe ik de onderkant (baard enzo) met een kleine. Alles richting oren is verboden terrein, dan maar een oornetje op, op wedstrijd om haar pluisoren te maskeren haha.

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Hoofd scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:11

Het paard gilt in paniek dat hij het eng vindt en toch ga je door? Dieptriest!!

Goedgekeurd onderschrift :)

Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Hoofd scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:14

Waarom doe je jezelf en je paard dat aan? Als je 4!! uur aan het worstelen bent om een hoofd kaal te krijgen dan bedenk je je toch eerder dat dat 'm niet gaat worden.

Er zijn een paar opties:
1: je pakt het verkeerd aan, zoek hulp
2: je scheerapparaat maakt teveel lawaai/trilt te hard
3: je paard gaat dit nooit leuk vinden, deal with it.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:28

Met een klein stil apparaat alleen de kaak doen tot de bakstukken als hij dat toelaat, evt met praam, en anders gewoon nog even niet en gaan oefenen met een klein stil apparaat om bijv alleen eerst de baard te scheren.

Mijn paard vond het ook heel eng, ik doe nu met een stille snoerloze tondeuse regelmatig alleen de baard zodat hij er aan kan wennen.
Ga ik hem helemaal scheren doe ik hier zijn hele kaak mee tot de bakstukken,voorkant hoofd laat ik het haar gewoon zitten.
Ook beter als ze veel buiten op de koude wind staan.


bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Re: Hoofd scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:36

Klein hand scheerapparaat helpt wel eens! Die grote maken zoveel lawaai. En als het niet werkt misschien even kalmerend iets geven. Of het accepteren en dan maar geen hoofd scheren. Keuzes! :P

:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alysha92, knockout1, SemrushBot en 3 bezoekers