Ervaringen Horsepal van Horseware

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:01

Ik volg even, ik ben wel heel benieuwd hoe dit gaat werken in de praktijk.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:10

Ze kon niet meer in de zon staan dus een dunne deken op gelegd om te kijken wanneer die te warm of koel is. Hoef maar een paar meter te lopen dus kan lekker experimenteren :Y)

Afbeelding
Uiteraard onder de liner gedaan :+
Denk dat hij nog iets hoger moet maar we zien het dadelijk wel even.

Afbeelding
de koele zijn omgevingstemperatuur van toen hij gewoon in de stal lag.

De app is heel uitgebreid en de site op de pc is ook prima zover ik kan zien ik krijg alleen geen tabel in plaats van de grafiek zo snel.
Op de site staat het weerbericht en een "rug advisor" onder die dagdelen. Op zich een grappig idee zo.

Anoniem

Re: Ervaringen Horsepal van Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:15

Interessant om te zien! Meet hij nou steeds dubbel? En als ik het goed begrijp is de deken dus om 17.30 op gegaan, want vanaf toen begon de temperatuur op te lopen?
Ik ben wel erg benieuwd naar de dekendikteadviezen. Ze hadden eerder al een app die gewoon naar de buitentemperatuur keek en op basis daarvan een dekenadvies gaf, maar dan kreeg je bij -5 bij wijze van spreken standaard het advies om 400-600gr op te leggen. 8-)
Ik ben heel erg benieuwd naar hoe je experiment verder verloopt.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:19

Inderdaad interssant, ik ben echt heel benieuwd naar de gemeten temp en adviezen erbij!
Moet je echt dichtbij zijn om te kunnen meten?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:25

xyzutu2 schreef:
Interessant om te zien! Meet hij nou steeds dubbel? En als ik het goed begrijp is de deken dus om 17.30 op gegaan, want vanaf toen begon de temperatuur op te lopen?
Ik ben wel erg benieuwd naar de dekendikteadviezen. Ze hadden eerder al een app die gewoon naar de buitentemperatuur keek en op basis daarvan een dekenadvies gaf, maar dan kreeg je bij -5 bij wijze van spreken standaard het advies om 400-600gr op te leggen. 8-)
Ik ben heel erg benieuwd naar hoe je experiment verder verloopt.


Ja dat dubbel meten is een beetje bijzonder.
Moet aangeven wanneer de temperatuur comfortabel is voor mijn paard, ben ik nu aan het testen.
De app zegt nu 30 en ze voelt nu handwarm, niets overdreven en niet koel, bij 28 voelde ze wel koeltjes.

Vind dit echt leuk speelgoed :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:41

Ik heb altijd geleerd dat een paard gewoon koel aan hoort te voelen op de vacht onder de deken. Een blote mensenhand zou namelijk iets van 32 graden zijn, dus als de vacht onder de deken koeler is dan dat dan is dat prima. De oksels/liezen van het paard horen wel altijd warm (of in elk geval van gelijke temperatuur) te voelen voor de mensenhuid omdat de huid daar heel erg dun is en dus een directe afspiegeling is van de interne lichaamstemperatuur, koude oksels/liezen = koud paard.

In mijn ogen zou 30 graden onder de deken echt te warm zijn, zeker als dat in stilstand gemeten is, want als ze dan beginnen te spelen/rennen dan ga je meteen richting de 40 en dat wordt al heel snel oncomfortabel/gevaarlijk.
Mijn ideale temperatuur (maar dat is theoretisch, ik weet nog niet wat mijn paard daarvan vindt 8-) ) onder de deken zou denk ik tussen de 15 en 20 graden zijn, dan heb je nog voldoende speling omhoog voor als het paard ineens gaat rennen of de zon op het dek komt te staan. Maar het liefst zou ik de temperatuur bovenop de kont meten, want door het straktrekken van de deken is dat de koudste plek (of in de zon de heetste).

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:55

xyzutu2 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een paard gewoon koel aan hoort te voelen op de vacht onder de deken. Een blote mensenhand zou namelijk iets van 32 graden zijn, dus als de vacht onder de deken koeler is dan dat dan is dat prima. De oksels/liezen van het paard horen wel altijd warm (of in elk geval van gelijke temperatuur) te voelen voor de mensenhuid omdat de huid daar heel erg dun is en dus een directe afspiegeling is van de interne lichaamstemperatuur, koude oksels/liezen = koud paard.

In mijn ogen zou 30 graden onder de deken echt te warm zijn, zeker als dat in stilstand gemeten is, want als ze dan beginnen te spelen/rennen dan ga je meteen richting de 40 en dat wordt al heel snel oncomfortabel/gevaarlijk.
Mijn ideale temperatuur (maar dat is theoretisch, ik weet nog niet wat mijn paard daarvan vindt 8-) ) onder de deken zou denk ik tussen de 15 en 20 graden zijn, dan heb je nog voldoende speling omhoog voor als het paard ineens gaat rennen of de zon op het dek komt te staan. Maar het liefst zou ik de temperatuur bovenop de kont meten, want door het straktrekken van de deken is dat de koudste plek (of in de zon de heetste).


Niemand die mij ooit vertelt heeft hoe warm het moet zijn onder een deken :')
Mik nu al 2 jaar op niet koel en niet echt warm, Diva lijkt het daar goed op te doen moet ik zeggen.
Rennen en spelen doen ze niet in de paddock eigenlijk (tenzij ik ze net het achterste stuk bij geen ofzo), dus echt warmtepieken verwacht ik niet. Maar zal eens kijken hoe ze het doet met iets koelere dekens.

Boven op de kont voel ik altijd, sensor zit nu op een vrij warm stuk volgens mij.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:09

Dat is wel een goeie, hoe warm moet het nu zijn onder die deken...
30 graden lijkt mij te warm eigenlijk, 40 graden is gevaarlijk volgens mij, is 28 graden comfortabel?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:21

Nouvel schreef:
Dat is wel een goeie, hoe warm moet het nu zijn onder die deken...
30 graden lijkt mij te warm eigenlijk, 40 graden is gevaarlijk volgens mij, is 28 graden comfortabel?

Nog eens gevoeld, 31 is zoals ik het altijd ideaal beschouwde. Maar dat blijkt dus niet zo zeer waar te zijn.
Thermometer er even in gestoken en is 37,6 dus dat is nog wel ok. Heb toen ze kouder aanvoelde wel eens gemeten een tijd terug en toen was het 36,5 dus denk dat ik lekker aan het meten blijf voorlopig om te zien wat goed is voor haar.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Ervaringen Horsepal van Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:31

Ow wacht ik zit verkeerd te denken, had 28 op een of andere manier in mijn hoofd maar dat moet natuurlijk 38 zijn, normale lichaamstemperatuur... lekker suf...
Ik blijf benieuwd en volgen!

Anoniem

Re: Ervaringen Horsepal van Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:11

Goed idee om te temperaturen bij het aflezen van de app.
38 graden onder een deken is voor een paard verre van optimaal. Ze zijn het beste in lichaamstemperatuur regelen als de temperatuur buiten de vacht tussen de 5 en 25 graden is. Aangezien ze met deken op hun haren minder goed omhoog kunnen zetten zou ik zelf dus willen dat het onder het dek minimaal 15-20 graden warm is. Dat is namelijk de temperatuur waarbij hij bloot (als het windstil is) ook zijn vacht helemaal glad zou hebben liggen. Dus als het buiten -5 graden is en het is 20 graden onder het dek heb je volgens mij een mooie basistemperatuur?

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Ervaringen Horsepal van Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:58

Ik heb de temperatuur range al lager gezet want ze was 26 graden onder de deken. Ze voelde gewoon warm aan.
Maar goed... even zelf ijken denk ik maar....
ik vond haar warm zat bij 26 graden onder de deken.

Anoniem

Re: Ervaringen Horsepal van Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:10

Wat is die temperatuur range precies en hoe stel je die in? Ik dacht dat hij gewoon de temperatuur in cijfers weergaf?

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Ervaringen Horsepal van Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:45

Ja ik bedoel ook graden hoor.

Je kunt instellen wat comfortabel is voor jouw paard;
Zelf raden ze aan tussen 28-32 graden.

Die heb ik nu lager gezet;
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:47

Hoe schat je dat in?

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Ervaringen Horsepal van Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:55

Voelen; zoals ik normaal altijd deed en kijken hoe comfortabel ze er bij staat. Kijken of dat overeen komt met de graden. En oo die manier haar eigen range instellen.

Als ik dat eenmaal weet, dan kan ik straks mooi monitoren hoe haar verloop is in een nacht bijvoorbeeld etc. Zodat ik op basis daarvan zelf (nog steeds Haha) kan bepalen wat ik op kan doen of juist af kan laten.

Dekenadvies uit de app ben ik weer benieuwd naar maar volgens mij is daar wel wat meer data voor nodig? Daar heb ik mij nog niet zo in verdiept.

Anoniem

Re: Ervaringen Horsepal van Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:38

32 graden klinkt inderdaad best hoog, maar wie weet?
Het lastige vind ik dat mijn paard zijn dek binnenkort weer 24/7 op heeft, en dat betekent dat het heel verschillende situaties aan moet kunnen: 's nachts stilstaan op stal, in de zon hooi eten in de paddock, in de regen door de wei crossen en spelen met zijn collega's. Zelfs al zou de buitentemperatuur tijdens al die activiteiten een constante 15 graden zijn, dan nog zal de binnentemperatuur onder dat dek door al die verschillende invloeden flink schommelen. Ik ben dus heel benieuwd naar wat hier de resultaten van de app gaan zijn als het dek straks echt op gaat. :j

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:40

Ik heb hem door jullie ook besteld :+
Vind besluiten wanneer wat voor deken het vreselijkste wat er is. Altijd bang te snel te dik erop te leggen of te laat met wat extra. Nu heb ik ook een merrie die een vrij dun vachtje heeft en een pieperd kan zijn dus vind het fijn om een steuntje te hebben dan.

Ik moet zeggen dat ik het ondanks jullie berichten ook nog wat ingewikkeld vind om de juiste dingen in te stellen.

Hij geeft dus sowieso aan hoe warm je paard is als jij omhangt, dan weet je hoe warm hij is en voel je even met de hand of dat "lekker" warm is of te warm of te koud aanvoelt. En op die basis stel je die range van temperatuur in? En geef je dan ook handmatig aan wat voor deken er op dat moment op ligt?

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Ervaringen Horsepal van Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 07:28

Ik moet t ook gewoon nog even uitvogelen.
Ja klopt je geeft aan wat er op ligt.

Zutu , daarom vind ik n goede kwaliteit deken zo belangrijk. Ademend etc

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ervaringen Horsepal van Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 07:35

Net de gegevens van vannacht bekeken, tot mijn verbazing stond ze de hele nacht prima warm :D
Laagste was toen ik vanmorgen ging kijken en dat was 27,5 graden en dan is ze wel echt koud op haar kont. Lichaamstemperatuur was toen 37.
Die 30 meter is wel flink overdreven trouwens, hij heeft op 10 al moeite :+

Als Diva te warm staat doet ze haar deken zelf uit trouwens, dus op zich weet ik wel wanneer het echt te bont word :))

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:05

Ik heb hem ook besteld omdat ik denk ik te snel geneigd ben te warm op te gooien dus denk dat dit voor ons wel een aanvulling kan zijn.

Ik heb wel eerst heel goed gekeken naar de orscanen en horsepal het verschil ect.
Ik vond ook een ouder topic van orscana waarin een bokker aangaf orscana haar bedrijf te zijn met in haar onderschrift een link,maar die website is niet meer beschikbaar en mede daardoor voor de horsepal gegaan.
Ik heb nml een babyfoon camera gehad via app en doordat de app niet meer geupdate werd was heel de camera onbruikbaar geworden.
Zou met dit ook zo kunnen zijn dus dacht dat gebeurd me geen 2de keer.
Denk dat horseware te groot/bekend is om dat ook te laten gebeuren.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Ervaringen Horsepal van Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:39

Hoe wordt de horsepal bevestigd? Want met die orscana kan je heb vastnaaien aan de binnenvoering, of door de deken heen duwen met een pinnetje. Dat laatste is wel handig als je met staldekens/onderdekens werkt. Maar bevestigen aan een regendeken vind ik heel twijfelachtig. Daardoor en de prijs zij eigenlijk de redenen dat ik hem nog niet gekocht heb.
De orscana moet je ook bij de lies bevestigen. Heeft de horsepal ook een vaste plaats? Of gewoon waar je hem wil hebben?

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ervaringen Horsepal van Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:42

Horsepal zit voor.
Orscana zit bij de flank ergens.je kan het zakje van orscana ook alleen aan je binnenvoering naaien en niet helemaal door je boven laag heen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:43

ierusju schreef:
Hoe wordt de horsepal bevestigd? Want met die orscana kan je heb vastnaaien aan de binnenvoering, of door de deken heen duwen met een pinnetje. Dat laatste is wel handig als je met staldekens/onderdekens werkt. Maar bevestigen aan een regendeken vind ik heel twijfelachtig. Daardoor en de prijs zij eigenlijk de redenen dat ik hem nog niet gekocht heb.
De orscana moet je ook bij de lies bevestigen. Heeft de horsepal ook een vaste plaats? Of gewoon waar je hem wil hebben?

https://www.youtube.com/watch?v=gC7XQbUGw9E

Je hoeft je deken er niet voor kapot te maken of aan te passen maar ze gaan wel uit van een horseware deken met liner systeem (of liner, heb ik en werkt ook prima) al denk ik dat de meeste dekens met losse hals ook wel een mogelijkheid hebben tot hangen.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ervaringen Horsepal van Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:15

Ik heb oa door de ervaringen hier ook besteld. Vooral het deken beheer van mijn IJslander vind ik lastig dus hoop dat dit gaat helpen.

Las trouwens dat iemand zei dat je binnen 30 meter zou kunnen aflezen maar dat hij binnen een straal van 10 meter het pas deed maar dat klopt ook met wat er op de site staat want daar staat 30 feet, en 3 feet is ongeveer een meter.

Ik ben wel benieuwd in elk geval.