2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:26

Maar dan is krachtvoer geven op zo'n koude dag nog niet zo'n gek idee.
Want het helpt iig niet verder af te vallen.
En het is compacter, want die jonge paarden hebben vaak moeite om op gewicht te blijven, doordat veel in de groei gaat zitten.

Maar ik zou dan nu wel kijken of ze wat reserve hebben of niet.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:39

Koper schreef:
Ik quote het stuk wat ik relevant vind. Waar het mij namelijk om gaat is dat het paard blijkbaar moeite heeft met de regen. Tussendoor laten opdrogen kun je dan natuurlijk laten doen maar waarom zou je 'm om te beginnen nat willen laten worden als dat blijkbaar een probleem oplevert?

Omdat het een paard is en in de beginne niet van suiker is??
Zeker een jong gezond paard.

Een oude shet met gezondheidsproblemen zoals die van jou is een heel ander verhaal.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:21

Hoe komt het dat mensen vooral in de winter griep krijgen?
Het griepvirus gedijt beter bij lage temperaturen en in droge lucht. Verder zitten mensen in het winterseizoen veel en dicht bij elkaar in kleine ruimten, wat de verspreiding van het virus vergemakkelijkt.

Janneke2 voor jou opgezocht nederlands instituut voor de gezondheid.

kou vatten bestaat niet

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:17

Connie wat jij zegt over temperatuur gaat alleen op als je de temperatuur vergelijkt in dezelfde weersomstandigheden. Regen en wind zorgen voor hele andere factoren dan droge kou. Paarden zijn zeker nu zonder wintervacht, nou eenmaal niet 100% waterdicht en van 20 naar vandaag 10-11 graden en wind en héle dag regen maakt dat ze heel hard afkoelen. (Reel Feel/gevoelstemperatuur lag daarnaast een groot deel van de dag zelfs op maar 8 graden!) Maar dit is inmiddels ook door anderen al aangegeven. Natte vacht kun je niet opzetten en is zelfs zinloos omdat water dan nog sneller de huid bereikt. Droge kou is echt totaal anders. En sowieso kan het ene ras beter tegen regen en kou dan het andere.

En paarden kunnen ook onderkoeld of spierbevangen raken daardoor. En reken maar dat dat zorgt voor weerstandsvermindering en dus ook verhoogde kans op 'kou vatten'. Zie vaak genoeg snotneuzen bij paarden als het weer een tijdje super wisselvallig is, of wanneer het dagen regent. Weerstandsvermindering zorgt voor verhoogde vatbaarheid voor een virus en andere nare dingen.

Maar goed TS, ik denk dat als je deze 2,5 jarige in de schuilstal voert zodat hij steeds op kan drogen of droog kan blijven het prima kan zonder deken. En dan nog, van 1 dag een regendeken wordt je paard zeker niet minder, vanaf morgen is het weer droog. Hoogstens dat als je jonge paard geen deken gewend is het wat stress kan opleveren met omdoen ;)

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:26

Djilna schreef:
En paarden kunnen ook onderkoeld of spierbevangen raken daardoor. En reken maar dat dat zorgt voor weerstandsvermindering en dus ook verhoogde kans op 'kou vatten'. Zie vaak genoeg snotneuzen bij paarden als het weer een tijdje super wisselvallig is, of wanneer het dagen regent. Weerstandsvermindering zorgt voor verhoogde vatbaarheid voor een virus en andere nare dingen.


Klopt, als mijn paard onderkoeld raakte door onverwachtse regen/kou dan had hij de dag erna meteen snotogen en een snotneus. Gelukkig hebben we dat nu al meer dan een jaar weten te voorkomen (afkloppen... >;) ).

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 06:05

djilna, het is niet wat IK zeg, bron is van nederlands instituut van gezondheid.

maargoed, genoeg daarover.

ts vandaag is t droog, rilt je paard nog steeds en wat heb je gedaan in de tussentijd, gekozen voor een deken of bijvoeren?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:22

En de nachten worden kouder, dus de wintervacht zal wel groeien :)

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:15

Gezondheidsinstituut.. Heb je linkje naar de betreffende info?

Er zijn nou eenmaal factoren die je weerstand doen verminderen en een virus daardoor meer kans geven vat te krijgen. Als jij super gezond bent en je immuunsysteem werkt 100% heeft een virus praktisch geen kans. Ben je daarentegen verzwakt wordt je sneller ziek. En natuurlijk kun je niet ziek worden als er geen virus in de buurt is of in je lijf zit, maar ik vermoed maar zo dat we die dagelijks tegenkomen.. En dat de infectiedruk per seizoen kan verschillen geloof ik meteen.

Maar goed, we hebben het hier niet alleen over mogelijk ziek, er kunnen ook andere problemen ontstaan die ook niet gewenst zijn.
Gelukkig is het deze week weer rustiger weer.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:35

De bron die ik terug kon vinden geeft iets meer informatie:

Citaat:
Maar hoe komt het dan dat er in de herfst en winter, als het kouder is, veel meer mensen verkouden en grieperig zijn? De reden is eigenlijk heel simpel: doordat er veel meer binnen gezeten wordt met de ramen dicht en de verwarming aan.

Citaat:
Je wordt dus niet verkouden van kou, maar bent wel vatbaarder voor een infectie als je het koud hebt. Dit komt doordat je slijmvliezen bij kou slechter doorbloeden en de afweer daardoor minder werkt. Ook moet het lijf bij kou harder werken om warm te blijven, daardoor is de weerstand ook niet optimaal.


Wat dus overeenkomt met wat Djilna al zei.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:44

https://www.telegraph.co.uk/news/health ... -find.html

Wij hebben vrijdagavond de paarden die 24/7 buiten lopen een regendeken op gedaan. We hebben er 2 bij die hoog in het bloed staan en door hun dunne velletje toch gevoeliger zijn voor kou. Die van ons stonden dan ook gisteren in de volle regen te grazen terwijl ik op een andere plek die arme zielen met kromme rug, staart tussen de benen geklemd, zag staan koukleumen. Ik krijg dezelfde reactie bij kou/wind/regen, rillen, klappertanden en mijn haren gaan op mijn armen en benen overeind staan met kippenvel. Ik voel me dan knap ongelukkig en beroerd. En ga ook met gekromde rug en armen om me heen tegen de wind in staan. Ik ben dan wel geen paard maar mijn paarden zouden dezelfde reactie hebben en dan moet het maar gewoon doorbijten zijn. Nou, ik doe ze dan toch maar even een regendeken op.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:07

TS reageert niet, dus lastig om te weten of het beestje 24/7 beschikking heeft tot goed hooi, want dat is nr1.

Hoe ging het vorig jaar dan? als jaarling?

Ik zeg ook, nu nog niks doen, maar de omstandigheden moeten goed zijn.

Ik heb vorig jaar pas voor het eerst de deken afgelaten bij mn 25jr quarter merrie. Zij heeft altijd een mega dun velletje, maar heb het gewoon geprobeerd en ging super. Zij wordt ook gewoon nog gereden.
Shet en new forest hadden al 2 winters geen dekens meer op en krijgen goede dikke vacht.

De quarter van 19 redde het vorige winter niet en viel af. Hij was daarvoor ook niet gewend 24/7 buiten te lopen, dus deken op gehad, maar wel vaak overdag enkele uren af.
Hij heeft nu ook nog een dun vachtje, maar dat regelt zich bij een gezond paard echt wel.

Ik ben begin September al begonnen met bietenpulp en wiesencobs bijvoeren. Dat doen we elke winter en bouwen hoeveelheid op.
TS, je zou bijv 1 of 2x daags daar iets van kunnen geven met een goede vitaminebrok. Alle basis is een gezonde weerstand en die begint ook bij een gezonde darmflora, dus genoeg goed hooi, ruwvoer en veel bewegen.

Kijk of je pony goed kan schuilen en ook tot rust komt. Die van ons liggen zelfs op bevroren grond buiten te slapen zonder dekens en rollen voor de fun in het sneeuw. Met kou schuilen ze juist minder dan met hitte.

Poets je niet teveel aan je pony? Kan ook zijn dat je het leuk vindt om je pony aandacht te geven en te poetsen of te wassen, maar dat moet je eigenlijk niet doen. Ik was nooit en onze paarden zijn erg schoon door het eigen functioneren van de vacht.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:13

zoals ik al zei, ik laat de discussie over griep en kou vatten voor wat ie is (ik vraag me overigens wel af of mensen dan massaal kou vatten in koude landen, iets met sauna, nat haar,ijswater, dan heb je t dus koud en zou je volgens jullie vatbaarder zijn voor infecties)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:19

Ik weet niet of de link hier al heeft gestaan maar die geeft wel duidelijkheid.
https://www.gezondheidsnet.nl/griep-en- ... den-worden
Ook dit.
Citaat:
Je wordt dus niet verkouden van kou, maar bent wel vatbaarder voor een infectie als je het koud hebt. Dit komt doordat je slijmvliezen bij kou slechter doorbloeden en de afweer daardoor minder werkt. Ook moet het lijf bij kou harder werken om warm te blijven, daardoor is de weerstand ook niet optimaal.


Dus eigenlijk een beetje een ja en nee verhaal :)

Maar voor een paard met schuilstal zou ik toch niet direct de dekens in duiken.
Want ik denk wel dat door alles te gaan vermijden de weerstand ook zeker niet beter wordt.

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:23

connie64 schreef:
zoals ik al zei, ik laat de discussie over griep en kou vatten voor wat ie is (ik vraag me overigens wel af of mensen dan massaal kou vatten in koude landen, iets met sauna, nat haar,ijswater, dan heb je t dus koud en zou je volgens jullie vatbaarder zijn voor infecties)

Nee,als je uit de sauna de sneeuw ingaat dan heb je het absoluut niet koud,want je bent in de sauna door en door opgewarmd.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:33

Het kan best zijn dat een paard met droge vrieskou vrolijk en wel staat te grazen en dat hij bij nat en winderig weer als een hoopje ellende staat te kleumen. In ieder geval heeft een paard dat rilt het heel erg koud, dus best een deken opdoen. Uiteraard heeft een paard nood aan voldoende (ruw)voer, maar enkel extra hooi geven aan een paard dat staat te rillen is toch ook wat veemd. Als een mens rilt van de kou doet die toch ook een jas aan, enkel een boterham eten heeft niet veel effect op dat moment.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:35

anjali en je laat je ijs en ijskoud worden in het water en ligt in de sneeuw!

zullen we stoppen met de discussie?

jammer dat ts niet meer reageert, ik vraag me toch af hoe je paard nog staat te rillen?
Laatst bijgewerkt door connie64 op 24-09-18 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:36

sclimpre, waarom een paard weer vermenselijken?

wij hebben toch geen vacht zoals een paard?
wij liggen s avonds in een bed, een paard toch ook niet?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:20

enjoymyhorse schreef:
Ik weet niet of de link hier al heeft gestaan maar die geeft wel duidelijkheid.
https://www.gezondheidsnet.nl/griep-en- ... den-worden
Ook dit.
Citaat:
Je wordt dus niet verkouden van kou, maar bent wel vatbaarder voor een infectie als je het koud hebt. Dit komt doordat je slijmvliezen bij kou slechter doorbloeden en de afweer daardoor minder werkt. Ook moet het lijf bij kou harder werken om warm te blijven, daardoor is de weerstand ook niet optimaal.


Dus eigenlijk een beetje een ja en nee verhaal :)

Maar voor een paard met schuilstal zou ik toch niet direct de dekens in duiken.
Want ik denk wel dat door alles te gaan vermijden de weerstand ook zeker niet beter wordt.


En alles maar geloven is gewoon niet goed. Morgen kan je weer een heel ander verhaal lezen, uit een ander onderzoek, met andere resultaten.

Ik heb 2 auto immuun ziektes en zou een slechte weerstand hebben. Ben echt nooit ziek. Loop ook nu in een t shirt, zweet me te pletter enstap zo weer op de fiets.

Nu was ik ziek voor het eerst na 2jr omdat ik een infuus had gekregen in het ziekenhuis en de zaal aardig vol zat. Gewoon dikke pech. Voelde eerst niks, liep in bos met honden en shet en werd beroerd, daarna koorts en dagen ziek. Nog niet fit, maar wel op de been, omdat het moet.

Dat hele verhaal van weerstand is zo dubieus. Mn zoon is 21, werkt in een kroeg erbij, zit op school voetbalt etc, komt dus veel onder de mensen en heeft weleens behoorlijk slaaptekort, maar is ook nooit ziek. ( * klop ik ff af )

Ik had eerst 5 paarden op zelfde manier staan. 2 kregen luchtwegproblemen, rest niet en alles stond 24/7 samen buiten. 1 was er vrij snel overheen, de oudste en de andere heeft weleens een terugval. Ga maar uitzoeken waarom als verder alles hetzelfde is.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:23

Dan zeg je eigenlijk hetzelfde als ik. :)
Ik werk in de zorg, kom heel wat virussen tegen, maar ben zelden verkouden of zelden buikgriep.
Toen ik nog niet in de zorg werkte had ik dat juist vaker.

Ik denk dat alles vermijden ons niet sterker maakt. Meteen een deken op gooien ook niet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:29

Sclimpre schreef:
Het kan best zijn dat een paard met droge vrieskou vrolijk en wel staat te grazen en dat hij bij nat en winderig weer als een hoopje ellende staat te kleumen. In ieder geval heeft een paard dat rilt het heel erg koud, dus best een deken opdoen. Uiteraard heeft een paard nood aan voldoende (ruw)voer, maar enkel extra hooi geven aan een paard dat staat te rillen is toch ook wat veemd. Als een mens rilt van de kou doet die toch ook een jas aan, enkel een boterham eten heeft niet veel effect op dat moment.


Veel paarden bewegen veel te weinig en daar gaat men totaal aan voorbij. Als je paard staat te rillen, moet je kijken waarom hij zo slecht tegen kou kan, want dat is niet normaal.

En nee, een boterham werkt bij een mens niet. Maar langdurig goed eten, bewegen, buitenlucht etc geeft al veel meer goed resultaat.

Als iemand elke dag zich dik inpakt, ongezond eet, weinig beweegt, veel op kantoor zit etc, zal diegene het veel kouder hebben dan ik, die elke dag vele uren buiten is, gezond eet en veel beweegt.

Het wordt in Nederland niet echt koud he?!
Als je bijv zoals wij vroeger pittige kickbox training krijgt, leer je ook dat veel tussen je oren zit. Veel sporters dragen bij buitensport bijv een dun, goed ventilerend laagje en geen abnormaal veel dikke, zware kleding.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:33

xyzutu2 schreef:
Het is niet zo dat als je bij 15 graden een 0-grams deken op doet, dat je dan een 1950-grams deken nodig hebt als het -5 is. 8-)

De hoofdreden waarom paarden het koud hebben is de combinatie natte vacht + wind. Als de vacht nat wordt gaat hij in plukjes liggen waardoor de huid tussen die plukjes bloot komt te liggen. Als het vervolgens ook nog waait, dan wordt die koude wind plus regen tussen de plukjes door direct op de huid geblazen. Sommige paarden hebben een dikke ondervacht (of hersens genoeg om in de beschutting te staan) en hebben daar geen enkele last van. Anderen staan op die manier ook al bij + 15 te bibberen.
De kracht van de deken is dat je de wind van het lijf houdt en daarmee de huid onder de haren dus droog en warm. De meeste paarden kunnen zo met hun eigen stevige vacht en een lichte 0-grams deken bijna de hele winter zo staan, van +15 tot 0 graden, omdat de haren een isolerende laag vormen onder de deken. Je hebt zelfs dekens die daar helemaal op gebouwd zijn en dmv richels boven de vacht blijven zweven zodat het paard met zijn vacht zijn temperatuur kan blijven reguleren.

Bij koukleumen, dunne vacht, spierklachten of zware dekens ga je al eerder een laagje isolatie in de deken toevoegen zodat de koude buitenstof van de deken niet de haren platdrukt en zo een koude laag stof vrijwel direct op de huid veroorzaakt. De meeste van die paarden hebben aan 100-200gr genoeg bij temperaturen onder de min, sommigen gaan tot 400 gram.

Mijn paard krijgt 24/7 ruwvoer, heeft spierproblemen waardoor zijn spieren niet tegen kou kunnen, heeft een inefficiente vacht waardoor hij snel staat te rillen als het regent en waait en daar kan hij weer zo slecht tegen dat hij zelfs midden in de zomer spierbevangen kan worden, dus die heeft nu met 15 graden en regen en harde wind zijn 0-grams deken op.
Bij -8 met sneeuw en wind heeft hij 100-200gr op, dus wat heeft het feit dat hij nu al af en toe een regendeken nodig heeft te maken met wat hij straks aanmoet als het straks ECHT koud wordt?

De paardnatuurlijk link is super interessant als je paarden hebt die niet ziek worden als je ze rillend in de kou laat staan. De vraag is alleen: wil je ook echt uittesten of jou paard er zo een is?
kijk goede tip en uitleg.
Iemand die er verstand van heeft en ervaring.
Ik heb hier ook twee spierbevangen gezien puur door regen en wind en geen deken. Met een 0 Grand regendeken ging dat goed en in de winter een gevoerde

The end

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:39

enjoymyhorse schreef:
Ik denk dat alles vermijden ons niet sterker maakt. Meteen een deken op gooien ook niet.


Niet meteen, maar als een paard duidelijk tekenen geeft dat hijzij het erg koud heeft. Rillen is daar een duidelijk teken van. Ik vind niet dat je ieder paard nu een deken op moet gooien... maar dit gaat om een paard dat niet alleen weinig vacht heeft, maar bovendien duidelijk toont dat 'ie het koud heeft!


superpony schreef:
Veel paarden bewegen veel te weinig en daar gaat men totaal aan voorbij. Als je paard staat te rillen, moet je kijken waarom hij zo slecht tegen kou kan, want dat is niet normaal.


Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat niet normaal zou zijn, in dit specifieke geval. Veel paarden en ook dit paard hebben hun wintervacht nog niet, het heeft enorm geregend, en de temperatuur is plotseling enorm gezakt. Dat zijn bij uitstek situaties waarin het heel normaal is dat dieren het wel koud krijgen. Niet alle paarden, individuele verschillen kunnen groot zijn. Maar het lijkt me echt onzin om te doen alsof het een abnormale reactie is als een dier het in deze omstandigheden koud heeft.

Citaat:
Als iemand elke dag zich dik inpakt, ongezond eet, weinig beweegt, veel op kantoor zit etc, zal diegene het veel kouder hebben dan ik, die elke dag vele uren buiten is, gezond eet en veel beweegt.


Om toch even het menselijke mee te nemen: dit is me ook vaak verteld. Als je te vroeg begint met warme kleding, dan heb je er niets meer aan als het echt koud is. En het blijkt dat dat onzin is. Warme kleding houdt me vooral beter in conditie en maakt dat ik me fijner voel. Het heeft geen effect op hoe goed of slecht ik met de winterkou kan omgaan.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:45

enjoymyhorse schreef:
Dan zeg je eigenlijk hetzelfde als ik. :)
Ik werk in de zorg, kom heel wat virussen tegen, maar ben zelden verkouden of zelden buikgriep.
Toen ik nog niet in de zorg werkte had ik dat juist vaker.

Ik denk dat alles vermijden ons niet sterker maakt. Meteen een deken op gooien ook niet.

Weerstand kun je opbouwen door veel in contact te komen met waar je weerstand tegen op wilt bouwen.
Koude lijden is geen weerstand opbouwen tegen een virus ofzo.
Een frisse neus halen is heel gezond en goed voor de weerstand, maar daarbij moeten we zelf wel warm blijven.


Een paard dat bibbert, valt af. Magere paarden hebben sneller uitbraken van bacteria die normaal geen problemen veroorzaken maar zorgen voor bv rainrot, zijn vatbaarder voor luizen en hoest om maar wat te noemen. Daarbij kunnen ze zich niet warm houden...

Om nu te voorkomen dat het in een neerwaartse spiraal komt van nog magerder worden en dus nog vatbaarder kun je gewoon zorgen dat het bibberen stopt waardoor de energie die daar voor nodig is gewoon weer in andere processen gestopt kan worden, waardoor het weer in z´n geheel vooruit gaat.
Je wilt ten slotte ook dat een jong paard gewoon groeit.


Het is niet zo dat je altijd dekens moet gaan aan zitten raden, maar je hoeft ze ook niet altijd stellig af te raden.
Je kunt gewoon naar het individuele paard en de omstandigheden kijken.
Het gaat hier om een paard in de groei dat bibbert. Dat is allemaal energie die het beter kan besteden aan groot en sterk worden.
Overigens moet er ten allertijde vooral gezorgd worden voor onbeperkt ruwvoer en een plek om te schuilen. Dat is het beste wapen tegen het koud krijgen.
Maar als dat op zich niet voldoende is, waarom niet helpen met een dek om een paard een betere kans te geven?

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 23:18

Shadow0, een paard dat het nu al koud heeft is inderdaad niet gezond. Dat heeft zeker weten een reden. Een paard wordt niet met dekens in een rugzakje geboren. Het is een 2 jarige die als het goed is gewoon al 2 jaar vrij rondloopt. Met een beetje mazzel een goede start heeft gehad vanaf de moeder tot nu. Vaker helaas niet............
Het is nu absoluut niet koud. Heb 2 quarters staan met zeer dunne velletjes, waar eentje al vacht aanmaakte, die het al gewend was. De ander niet, maar heeft nu een vachtje. Dat regelt zich gewoon echt zelf als alles klopt.

Ik vind het prima dat mensen dekens op doen, maar ze zijn niet nodig bij gezonde paarden. Meeste paarden met dekens staan ermee voor ons gemak of uiterlijk.
Mijn ruin was er inderdaad vorig jaar niet aan toe en nu zie ik hem heel snel reageren met een vacht aanmaken.

Bij mijn vergelijking met de mens, begrijp je het niet. Ik zeg niet dat iemand went aan warme kleding............Ik zeg dat iemand die ongezond eet, veel binnen zit, weinig beweegt en buiten komt, het snel koud heeft. Waar iemand die gezonder leeft, veel buiten is, nu nog niet dik ingepakt zit. En dat is ook volkomen te begrijpen, want vanaf een hele dag kantoor naar buiten is ook elke keer een overgang.

Lusitana, van mij mag elk paard een deken op, maar en 2jr die het koud heeft nu?? Het is echt niet koud nu. De seizoenen horen ook bij het opgroeien en een paard hoeft niet in de winter even hard te groeien als in de zomer.

TS reageert niet, maar grote kans dat ze veel teveel poetst aan het beestje of dat hij te weinig goed ruwvoer krijgt en teveel brok/muesli en daarmee de darmflora en dus weerstand verstoord.
Maar het kan ook in de start al zijn mis gegaan.

Paarden zijn hartstikke sterk, de mensen zijn het probleem. Als omstandigheden niet optimaal zijn, gaat het al snel mis.

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 05:35

Superpony ik vind het vervelend dat je zo gegeneraliseerd. Fijn dat jouw quarters zonder kunnen en dat jij het niet koud vindt. Maar dat is gewoon niet de absolute waarheid.

Mijn pony is niet gezond, maar zijn kwaaltjes zouden zijn thermoregulatie niet in de weg moeten staan. Hij wordt zelden gepoetst, heeft genoeg te eten en beschikking tot een schuilplek.
Het ras is echter van nature niet gemaakt voor een klimaat met veel regen. Hij lijkt dus echt wat te missen in zijn vacht/huid opbouw wat het niet waterafstotend maakt. En met water recht op je huid krijg je het toch behoorlijk snel koud.

Dus om alles gelijk af te doen als mismanagement of vermenselijking vind ik naar. Ja, waarschijnlijk kan zo'n 80-90% van de gezonde paarden zonder deken met goed management (hier staat 2/3e zonder deken). Maar die 20-10% verdienen ook de zorg die ze nodig hebben zonder gemuts over vertroetelen en uiterlijke schijn.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 5 bezoekers