Deken, tot wanneer groeit mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Deken, tot wanneer groeit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 17:59

Vorig jaar kocht ik halverwege de winter een deken maat 165. die pastte toen goed. Eind van de winter kreeg ze schurplekken op haar schouders en stak haar kont uit de deken... pastte niet meer.

mijn vraag: mijn paard is een 4 jarige lLipizzaner. Ik weet dat paarden doorgroeien tot minimaal hun 8e... maar tot wanneer groeien ze zo hard dat ze uit hun deken groeien?
ik kan nu een deken kopen die past.. en het dan aankijken. of ik koop een deken die een maat te groot is en hoop dat het gaat passen... wat is wijsheid?

paard staat 24/7 buiten en krijgt de deken alleen op als er regen voorspeld is. maar moet dus wel echt waterdicht zijn en comfortabel genoeg om een paar dagen achter elkaar aan te hebben.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Deken, tot wanneer groeit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:09

Ik zou gaan voor een deken die nu goed past, en goed in de gaten houden dat ze er niet uitgroeit.

Mijn toen 4 jarige paard groeide ook snel uit zijn dekens, niet alleen in lengte, maar zeker ook in de breedte (vooral bij zijn boeg)
Ook daar heb ik meerdere keren nieuwe dekens moeten kopen omdat het te krap werd.

Tot wanneer je paard blijft groeien? Geen idee, vanaf 6 jaar bleven de dekens bij mijn ukje redelijk goed passen, al heb ik afgelopen winter en nieuwe fleece moeten kopen omdat die toch niet meer lekker lag (paard is nu 10)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Deken, tot wanneer groeit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:18

Paarden veranderen.
Groeien ze er niet uit kwa lengte dan ergens wel een keer vanwege bespiering.
Koop geen deken op de groei, dat geeft enkel ellende.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:40

Een deken op de groei is niet handig, een deken die te groot is schuift en schuurt. Maar als de deken net aan past zou ik wel een maatje groter nemen. Horsewware en Bucas hebben tussenmaten wat ideaal is.

Maar paste ze echt in een 1.65? Dat is een ponymaat, weet niet hoe groot ze is?

Ik heb overigens hetzelfde probleem met mijn jonkie. Ben deze winter van plan, indien nodig, mijn oude Amigo dekens te gebruiken met een tussenstukje. Kom nu qua breedte wat tekort, lengte is goed. Volgend jaar moet er wel wat nieuws komen..

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Deken, tot wanneer groeit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:44

Ik heb een eczeemdeken ‘op de groei’ gekocht. Maat 165 werd wat krapper, dus ik besloot 175 mee te nemen, met als gevolg dat ik elke dag die deken sta recht te trekken. Gelukkig schuurt deze eczeemdeken niet, maar ik zou niet snel weer op de groei kopen. Mevrouw is er inmiddels bijna ingegroeid.

Bij mijn andere merrie kreeg ik allerlei dekens maat 155 mee, die pasten prima tot haar 6e en toen ineens had ze 165. Is moeilijk te zeggen dus, maar ik denk dat tot 6 een vrij goede meter is

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Deken, tot wanneer groeit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:59

Mijn paard is inmiddels 10, en we kwamen deze zomer tot de conclusie dat de vliegendeken die we vorig jaar hebben gekocht niet meer past... Hij is er bij z'n borst uitgegroeid.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 18:42

Bedankt voor de antwoorden. En 10 jaar... dan zit ik nog wel even vast aan dekenmaten wisselen... hier een foto van de toen nieuwe deken vorig jaar.
Afbeelding
165 was voor toen prima. Het is ook een pony dus ponymaten zijn prima. Heb de hoop dat het ooit nog een paard word opgegeven.
Ik heb voor nu een 2e hands Amigo gekocht die lijkt te passen qua lengte. We gaan zien hoe die ingebruik bevalt. Hoort een Amigo eruit te zien als een jurk? Hij komt bijna op haar knieen..

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:32

Vorig jaar ging hier 195 nog prima, nu heeft hij blote billen. :P
PRE van nu 6 jaar, vooral in de breedte is hij enorm gegroeid.
Ik denk dat je dus nog wel wat aan het wisselen bent :j