Rijden met warm weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-18 13:08

Hoii!

Het is wel te merken dat de zomer is begonnen! Op dit moment wordt in mijn woonplaats de 29 graden aangetikt! Zo te zien blijft dit wel even zo de komende 1,5 week :j

Normaal hou ik van dit weer... maar... ik heb een paard *D En aangezien zij beweging nodig heeft vind ik het allemaal niet meer zo leuk.

Hoe pakken jullie het rijden aan met dit weer? Ik vind het heel lastig in te schatten... Op dit moment rijd ik alleen als ik het weer mee vind vallen.

En in hoeverre kan je paard dit aan en is dit haalbaar? Kan je de hele dag door rijden of alleen 's avonds en 'smorgens?

Ik en Waca hebben best veel last van de warmte... Hebben geen binnenbak en de buitenbak ligt pal in de zon.

Ik hoop dat jullie mij en Waca kunnen helpen! :)

Enjoy every little moment with you're horse. Be thankfull for the time together!


Amyyy

Berichten: 3490
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:10

Alleen sochtends vroeg of savonds heel laat. Morgen heb ik les van 9.00-9.30, later wil ik echt niet. Tussendoor stap ik meer en ik pas mijn rijden er op aan

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

LaPluche

Berichten: 1954
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:11

Als het kan voor 10 uur in de ochtend rijden, of na 8 uur in de avond.
Ik doe het zelfs rond 6 uur in de ochtend, voordat ik naar werk ga.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:24

Idd s ochtends of s avonds, tussendoor regelmatig stappen en na het rijden afspuiten

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:25

heel vroeg of heel laat rijden meestal... rustig aandoen en lekker veel stappen. Ook vaak een dagje vrij... hij is nog jong zat :D

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Sintara

Berichten: 7297
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:32

Ga rijden als het wat koeler is, doe wat meer in stap en let goed op hoe je paard ademhaalt. Als je het goed kan horen, of hij zelfs onregelmatig wordt met ademhalen moet je echt even stappen of zelfs gaan koelen.
Ze laten het sneller aan hun ademhaling merken dan met zweten als ze het te warm krijgen.

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:40

Inderdaad zo vroeg of laat mogelijk, mijn les gisteren zou om 19u maar kwam te vervallen door de hitte, wat meer dan logisch is. En goed je paard in de gaten houden en rustig aan doen. Aangezien het hier in Nederland de ene week tropisch en de andere week herfst is hebben de paardjes nu niet echt de mogelijkheid om aan bepaalde temperaturen te wennen. :')

Cinnepin

Berichten: 8902
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:51

Tuurlijk heeft een paard beweging nodig, maar het is echt geen must dat ie gereden moet worden hoor, gooi hem het land op en beweging zat.

Maar om je vraag te beantwoorden, als het echt te heet is rijd ik simpelweg niet.
Als het nog enigszins te doen is, dan sochtends of in de avond.

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:52

Ik rijd gewoon wanneer het uit komt, trek me er niet veel van aan. Zo warm is het overigens niet, het is onder de 30 graden en niet benauwd. Gaat prima. Gisteren was het 12.00 uur. En na het rijden spoel ik hem lekker af.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:55

Ik rijdt eigenlijk altijd 's avonds. En ik pas me over het algemeen wel aan door wat later te rijden. Normaal is het eerst rijden en dan mest opruimen en andere klusjes. En nu is het eerst de klusje doen en dan rijden. Dus ik rij dan altijd na 19.00. Verder gewoon wat aanpassen kijken waar het paard zich goed bij voelt. Op zich vindt ik de temperaturen nog niet heel erg overdreven.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Jorex

Berichten: 9899
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:19

Hier staat een flinke wind. Gisterochtend dus gewoon van half tien tot half één een buitenrit gedaan van 28 km met mijn pony. Iets vaker tussendoor gestapt, maar hij redde het prima. Was qua zweet zelf al opgedroogd toen we weer thuis kwamen. Het verschilt echt per paard, mijn andere zweet nu al als ie staat te lummelen in de paddock, maar die gaat dan ook bewust in de volle zon liggen te slapen.

Alex en Jorie <3

Banyu
Berichten: 12460
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:36

Ik heb gistermiddag gereden, rond half 3.... Warm zat, binnenbak was alleen fijner als buitenbak, daarna wel lekker m'n paard afgespoten! <3

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:24

Ze gaan heus niet dood van een beetje warmte toch? :o

Gisteren mijn les om 15u gewoon laten doorgaan. We hebben anderhalf uur gewerkt, wel met voldoende stappen tussendoor, maar de ademhaling bleef rustig en ze ging niet overdreven zweten. Nadien lekker afgespoeld met lauw water en ze zag er nog steeds heel fris uit :)

Je moet de intensiteit van je training wat aanpassen aan de omstandigheden, maar dat moet je sowieso altijd...

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:31

Kijk naar jezelf en je paard.

Rijden kan prima, maar maak het niet te gek. De wind erbij is nu lekker, maar ook hier vol in de zon, open land dus warm, winderig en stoffig. Ik stap er niet op. Als ik nu het bos in zou kunnen gaan, had ik dat gedaan maar dat is hier geen optie.

Ze staat heerlijk op het land en morgen weer een dag. :j

Op zoek naar de zon!!!

Sanne_Photo
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-06-18

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:25

Zelf rij ik altijd of heel vroeg of heel laat meestal pas heel laat als de zon net onder gaat. Dan is het een stuk koeler maar ruj niet heel intensief.

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:31

Ik rijd nu of in de ochtend of in de avond. Merrie zweet snel, spuit haar daarna vaak af/ spons haar af, stap een paar rondjes met haar en laat haar daarna rollen!

Ook stap ik veel tussen door, maar dat doe ik eigenlijk altijd. Ze is nog een echte puppy, vooral in haar koppie, en dan ga ik niet volop draven of galopperen als het in de stap nog niet goed gaat :P

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:32

's Ochtends wil ik voor half 10 klaar zijn en 's avonds ga ik na 8 uur er pas op.
Het waait hier gelukkig wel veel, dus dat maakt het wel iets koeler (:

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:40

Met de les gaan we gewoon op staprit buiten als het dit weer is. De paarden trekken het echt niet als ze twee uur per dag in de bak moeten met dit weer.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:23

Vanmorgen lekker buiten gereden. Heerlijk. Rond 10 uur, dan is het nog maar iets van 23 graden. Heel goed te doen.

tinker_sally

Berichten: 1456
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:48

Ik zat er vanmorgen om kwart voor 11 op en heb 20 minuutjes vooral gestapt en 3 rondjes gedraafd beide kanten op.
Stond wel een lekker windje hier dat scheelde.

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:50

Ik probeer op de meeste dagen de hitte te vermijden, maar vind het ook belangrijk dat ik er regelmatig is in train. Dit weekend gewoon wedstrijd gehad en paard had niet meer last dan anders. Ik vind het toch belangrijk dat ze 'wennen' aan werken in die temperaturen :)

Anders rijd ik voor 10u 's ochtends of na 20u 's avonds :)

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:53

Ik rijdt in de bak niet in de volle zon met dit weer. Dan gaan we naar buiten en dan vroeg of laat op de dag. Niet tussen 11.00 en 19.00 uur zeg maar.

Ik kan naar de rijvereniging om in de binnenbak te rijden. Die is nu nog goed te doen maar pas wel iets mijn training aan. Meer stappen tussendoor en minder intensief.
Nu geeft die van mij het prima aan als het niet gaat of teveel wordt, dat scheelt erg veel.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:53

Stirrup schreef:
Inderdaad zo vroeg of laat mogelijk, mijn les gisteren zou om 19u maar kwam te vervallen door de hitte, wat meer dan logisch is. En goed je paard in de gaten houden en rustig aan doen. Aangezien het hier in Nederland de ene week tropisch en de andere week herfst is hebben de paardjes nu niet echt de mogelijkheid om aan bepaalde temperaturen te wennen. :')


Het is nu al weken achtereen warm weer dus dat is nu niet echt van toepassing. De meeste dieren hebben zich er nu wel aan aangepast, maar je moet natuurlijk voor je dier en ook jezelf gewoon je Dagritme aanpassen.
Gewoon niet midden op de dag en het rijden aanpassen. Ik ga iedere avond rond 8 uur een buitenrit maken en daarna lekker paardje douchen. Dan tikken we toch nog wel zo 15-20 km weg. Nu zijn mijn paarden wel goed in conditie, dat scheelt natuurlijk ook erg veel.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:59

Ik heb afgelopen zaterdag rond half 4 gereden, in de buitenbak waar het met de wind redelijk te doen was. Maar echt rijden kon je het niet noemen, ik heb bijna drie kwartier gestapt en 3 rondjes gedraafd, zonder zadel en met een korte broek :+

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

Anoniem

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:06

Sinds het zo warm is rijd ik na t werk, op z'n vroegst stap ik er om 21:00 op, eerder echt niet... Kan zelf ook niet goed tegen de warmte.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 3 bezoekers