Is het nu al te warm voor arbeid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:35

AmoorM schreef:
chamion schreef:
Hangt heel erg van het paard af vind ik. Ken er die nu al in de schaduw staan te zweten tijdens het niks doen. En mijn paard kan ik nog doen als het 35 graden is, in de volle zon, midden op de dag. Meneer wordt echt goed aan het werk gezet maar is totaal niet anders dan als het 10 graden is. Is meer dat ik hem bij die temperaturen niet meer pak omdat ik het niet aan kan....
Morgen ga ik hem gewoon doen aan de eind van de ochtend...


Morgen wordt het minder warm toch?


Hier wordt het morgen weer 27 graden.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:37

Hier was het vandaag 29 graden in de schaduw, volgens de thermometer. Voor mij is het dan ook veel te warm om aan het werk te gaan! In de ochtend tot zo'n 10 uur was het prima te doen, of in de avond vanaf 20 uur. Maar daar buiten zou ik ze zelf niet aan het werk zetten

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:39

Ik rij gewoon.. Mijn paard kan daar prima tegen.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:41

Hier gaat de training ook gewoon door. Desnoods iets aangepast. Maar met wedstrijd kan 't ook zo warm zijn dus beter nu op eigen gemak weer wennen.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:46

AmoorM: ik heb een IJslander :)

Overigens heb ik de mogelijkheid niet om voor mijn werk te rijden, dan is de stal nog niet open.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:47

Marije_jiplover schreef:
Jessix schreef:
Als het zo warm is zorg ik dat ik 's morgens of 's avonds train, maar nooit op het heetst van de dag. (tussen 12.00 en 15.00 uur) Natuurlijk kunnen ze het best aan, maar waarom zou ik dat willen?

Het was hier om 12.00 uur pas 23 graden, toen was ik zelf aan het hardlopen.
Om 18.45 reed ik naar clubles en toen gaf m'n auto 29-30 graden als buitentemperatuur.
Toen ik na de les terug naar stal reed was het 25 graden.
Dus vandaag was volgens die theorie rond 12 uur rijden wellicht beter dan pas om 19.00 uur.

Ik heb het niet over rond 12 uur maar tussen 12.00 en 15.00 uur als de zon op zijn hoogst staat. Natuurlijk kan het bewolkt worden, gaan waaien omdat de wind is gedraaid, geen regenen of onweren. Allemaal reden waarom de temperatuur kan zakken. :j

Maar bij constante temperatuur weet je dat je het beste 's morgens heel vroeg of 's avonds kunt gaan trainen omdat het dan koeler is dan in de middag.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:03

Het was vandaag 28 graden bij ons. Heb vanavond rond half 8 lekker gelongeerd. Vond het te warm om te gaan rijden voor hem. Voordat ik begon met longeren stond hij al zwetend op stal (was net binnen van de wei). Hij had aan de longe best wel energie!

Rijden moet bij ons binnen en longeren kan in de longeerkraal. Vandaar dat ik lekker buiten in de schaduw ben gaan longeren

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:27

Het was bij ons om 21.45 nog 26 graden.Normaal zomers rijd ik dan gewoon als de zon weg is.Maar vandaag hebben we het heel rustig gehouden.Het is best wel extreem warm ineens na een heel koude en vooral natte winter.Dus ik neem aan dat ze zich ook wat moeten aanpassen. Een rustige buitenrit zou ik ook wel aandurven.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:28

Vandaag vond ik het wel te warm. Gisteren wel gereden en de bedoeling is om morgen ook te rijden maar mocht het te warm zijn dan slaan we nog een dagje over. Ik hou er wel rekening mee. Paarden zijn volop aan het verharen maar hebben nog wel wat wintervacht. Mijn eigen paard is zwart en kan slecht tegen de warmte dus daar hou ik wel echt rekening mee. Kan zijn dat ik gewoon alleen wat stapwerk doe. Ze hebben bijna de hele dag binnen gestaan(schuilstal) dus om ze dan vol in de zon aan het werk te zetten lijkt me niet handig als ze er zelf al voor kiezen uit de zon te gaan.
Ik kijk ook niet zo heel erg naar de temperatuur maar gewoon hoe het aanvoelt en van daaruit besluit ik wat te doen. Als ik zelf lamlendig wordt van het weer dan is het gewoon poetsen en eventueel kleine wandeling maar verder niet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:50

Het ligt aan je paard en de manier en plek van trainen.

Een paard met goede conditie hersteld beter en sneller.

Kun je trainen in bijv een koele binnenbak? Of ligt de buitenbak in de schaduw? Of moet je vol in de zon trainen?

Die van ons staan 24/7 buiten met 2 open stallen. Zij stonden op de koudste dagen buiten. Nu kom ik al 2 dagen aan dat ze in en voor de stal staan ( onder luifel )

Ik heb ze gisteren nog vroeg beweging gegeven en de bak had toen nog niet vol zon.

Gisteravond was ik net de honden in het bos en was het lekker koel rond 20:30.

Vandaag de paarden laten staan. Gister en vandaag op de fiets voelde je ook al dat het echt een stuk warmer was en had ik alleen een hemdje aan, waar ik eergister nog een vestje erover had op de fiets.

Vandaag rond 18uur in het bos met de hondjes, was het echt nog erg warm. Dan zou ik ook niet zwaar trainen.

Ik heb niet elke gang nodig om te trainen. In stap en kortere stukjes draf kan ik ook veel doen. Of in het bos alleen maar stappen en wat zijgangen en flexen. Als ik rij en ze zijn snel warm, neem ik gewoon wat meer rust tussendoor. Je moet echt per keer, per rijden kijken.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 06:50

Ik vergelijk het altijd met mezelf. Zou ik op zo'n moment gaan trainen (sport als hardlopen oid) ?
Op dit moment hebben mijn paarden nog een behoorlijke wintervacht, dus hebben ze gewoon een paar dagen vrij. Misschien dat we nog een stapritje gaan maken, maar ook niet meer dan dat. Ik hoef niet zo nodig een paard met een hartaanval ofzo. Daarnaast is de temperatuurwisseling op dit moment extreem. Vorige week liepen we bij wijze van spreken nog met een winterjas en hadden we nachtvorst. Dat in combinatie met het nog wisselen van de vacht, denk ik dat je gewoon een beetje moet oppassen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 06:55

Eergister met 25 graden heb ik gewoon nog getraind - maar wel op een lager tempo, véél stappen, korte stukjes draf en galop. Gister met 30 graden (ja, echt, hier in het zuiden ging het over de 30) vond ik het toch echt te gek. Had eventueel 's avonds nog kunnen gaan trainen, maar ze had al meerdere dagen gewerkt, dus een dagje 'niks' was ook wel lekker. Daarnaast zit ze nog deels in haar wintervacht (gelukkig ook een erg groot deel al kwijt), dus dat vond ik niet erg fair. Is het vandaag wéér zo warm, dan trainen we misschien vanavond in plaats van vanmiddag, doen we grondwerk, of pak ik haar morgenochtend vroeg even. Het is vooral 'op zijn Hollands' ineens van 12 graden naar 30 graden - wij zijn nog niet gewend (nou ja, de meesten van ons, ikzelf ben altijd dag 2 met warm weer al helemaal gewend), dus waarom zouden paarden daar anders in staan? Die hebben al meer moeite met warmte... Dagje overslaan vond ik het meest fair gister :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:01

Als mijn paard al staat te zweten in rust dan ga ik niet rijden nee.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:05

Mijne staat nog een beetje in een tussenvacht, dus die laat ik lekker staan.
Ze is ook 24, dus lekker wandelen of in de avond even een kort ritje is prima voor haar :).

Als het warm is rij ik sowieso in de ochtend/avond, omdat ik het zelf ook niet fijn vindt om met 27 graden te rijden, laat staan voor mijn pony.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:10

Hier gisteren gewoon gereden in de avond. Wel in het bos ipv in de bak (die ligt in de zon).

Pony zweet wel, maar dat deed ze afgelopen weekend met 20 graden ook. Was prima voorwaards, iets meer gestapt tussendoor maar als het aan haar lag was dat niet nodig.

Nadien wel goed afgespoeld en lekker laten rollen, voordat ik haar op stal heb gezet.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:12

Ik ben gisterochtend gaan rijden om 09:00 uur. Was goed te doen, wel voornamelijk gestapt omdat ze nog behoorlijk veel vacht heeft.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:15

Maar het is sowieso raar weer, we gaan van 18/20 graden ineens naar bijna 30 graden..
En volgende week 17/18 met regen..

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:18

Ik heb gister 20/25 minuten gereden rond een uur of 1.

Daarna gewoon lang uitgestapt en koud afgespoeld

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:37

Ik had gister avond een rustig buitenritje in gedachten, maar mijn merrie had galoptraining gepland :') . Prima, als zij aangeeft zich daar goed bij te voelen. Daarna lekker douchen en goed uitstappen.

Anoniem

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:42

Ik ben met zonsondergang naar het bos geweest, prima temperatuurtje toen.
Overdag vind ik het inderdaad te warm.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:44

Had gisteren eigenlijk les, maar heb die toch afgezegd. Ook al was het al iets afgekoeld om 19:30, mijn paard heeft het altijd al snel warm. Ook hadden ze al de hele dag op het land gestaan, van mij mag hij eerst wel ff wennen aan de warmte..

Maar buienradar geeft aan dat het volgende week weer kouder gaat worden.. Dus dan kunnen we weer lekker rijden :)

Maar het is wel heerlijk nu om in het bos te rijden, nog lekker zonder al die vervelende steekbeesten *\o/*

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:49

Het was gister wel goed warm ja! Hier in zuidoost brabant volgens mij de 30 graden aangetikt.

We hadden trainings avond op stal. (19:30-20:30 rijden) Heb even getwijfeld maar wel gewoon gereden. Ik heb een fjord. (Geen wintervacht ivm geschoren, goede conditie)

Ik heb in principe alles gewoon gedaan maar wat korter en wat meer stap tussendoor. dus steeds een blokje van paar min trainen (proefje oefenen bv) met daarna weer paar min stap.

Ja hij had het warm. Ach, ik ook. Na het rijden goed uitstappen, ff afsponzen, wat elektrolyten door zn brokjes en meneer was nog hartstikke vrolijk

miekel92

Berichten: 1148
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:52

Ik heb gisteravond rond 19:00 een beetje grondwerk gedaan in stap. Mijn paard is zijn wintervacht nog niet helemaal kwijt en had duidelijk overdag al lopen zweten. Ik vond het dus geen goed idee om hem zwaar aan het werk te zetten.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:58

Als het kan ben ik in de ochtend of avond bezig. Maar dat is in de winter ook zo. Past makkelijker in het programma.
Zaterdag staat er een training in de middag op het programma. Het is dan al een paar dagen warm, de wintervacht is dan wel weg. Ik ga gewoon rijden. Kijk gewoon zoals altijd goed naar mijn paard en zo nodig doe ik iets rustiger aan, stop ik wat eerder of stap een extra rondje door de waterbak.
Ze zijn niet van suiker.
Al is het per paard verschillend en als je er net 1 hebt die er altijd echt moeite mee heeft pas je je meer aan.

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:59

Als je buiten het heetst van de dag om kunt rijden zie ik geen probleem hoor. Het is alleen een beetje training aanpassen. Dit meer omdat ze nu vaak nog in de wintervacht zitten en het even wennen is. Kijken hoe je paard aanvoelt. Als ze al heel loom aanvoelen dan weet je in ieder geval dat je de training zal moeten aanpassen. Enjoy {:}