wie heeft er ervaring met scheren doen of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
e06

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: nederland

wie heeft er ervaring met scheren doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 17:19

hallo ik hen een shet en die heeft een hele dikke vacht en ik ben van plan om best veel met haar gaan doen in de zomer. Nu eb ik iets bedacht namelijk om haar te scheren maar ik weet niet of ik genoeg dekens heb .ik heb een fleecedeken en een zweetdeken. is het verstandig om haar te scheren?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: wie heeft er ervaring met scheren doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:22

Met die 2 dekens red je het niet als je helemaal scheert, de vacht is dan niet meer waterdicht namelijk dus daar moet je wat aan doen. Ze kunnen zichzelf dan ook niet meer warm houden met de vacht dus daar zal je verschillende diktes aan dekens voor moeten hebben.
Alleen de onderkant van de hals scheren zou nog kunnen dan heb je geen dekens nodig.

Maar waarom wil je gaan scheren? Een keertje zweten is niet zo erg.

MaryLove
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:33

@Azamy Ze wil veel doen dus het is niet 1x zweten maar heel vaak daarom wil ze scheren {:}

Esra_P
Berichten: 49
Geregistreerd: 02-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:34

Ik neem aan dat je shet nog aan het verharen is. Dus de dunne zomer vacht komt er nog aan! Zonder medische reden is het niet nodig om in de zomer te gaan scheren.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:38

Waarom zou je scheren? De paarden beginnen nu toch hun zomervacht te krijgen, en de zomer is nog enkele maanden ver, dus tegen dan heeft die sowieso geen dikke pels meer tenzij er medisch iets niet in orde is. Als je nu al begint met werken en gaat scheren raad ik je aan nog twee of drie dekentjes te kopen, een regendeken, en een 100-200 gram winter outdoor dekens.

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: wie heeft er ervaring met scheren doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:40

Ik snap dat als je pony nu een hele dikke vacht hebt en je gaat iets met hem doen, dat hij heel erg zweet. Misschien kan je een stuk van zijn hals/borst scheren als het heel erg is. Dan hoef je hem echt geen deken om te doen

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: wie heeft er ervaring met scheren doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:48

het enige wat je zou kunnen doen zodat hij wat warmte kwijt kan is zijn borst scheren. maar eigenlijk is het, het beste om dat te doen wanneer het winter begint te worden, dan kan je het bijhouden.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: wie heeft er ervaring met scheren doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:53

Scheren kan prima. Wel even zorgen dat je een waterdicht dekentje heb.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: wie heeft er ervaring met scheren doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:55

Mijn haf zit ook nog dik in z’n vacht en Verhaars op moment niet zoals ik wil. (Is al getest op chusing heeft hij niet) ik zelf wacht nog een week of 2/3 als dan nog dik is, ga ik scheren.

Nu wacht ik nog even

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: wie heeft er ervaring met scheren doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:57

Gewoon een dekenloos model scheren. Heb mijn shet vorige week ook geschoren, borst en hals.

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:02

Ik zou je shet nu niet helemaal scheren. Zeker als je geen dekens hebt, want het kan. snachts soms nog best afkoelen in April.. Ik heb mijn Tinker vandaag zijn borst en een deel nek geschoren, omdat ik hem ook intensief train.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:16

Ik verplaats dit topic naar Seizoensvragen.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:20

Azmay schreef:
Met die 2 dekens red je het niet als je helemaal scheert, de vacht is dan niet meer waterdicht namelijk dus daar moet je wat aan doen. Ze kunnen zichzelf dan ook niet meer warm houden met de vacht dus daar zal je verschillende diktes aan dekens voor moeten hebben.
Alleen de onderkant van de hals scheren zou nog kunnen dan heb je geen dekens nodig.

Maar waarom wil je gaan scheren? Een keertje zweten is niet zo erg.



Enig idee hoe dik een shettevacht is?
Die van mij staat gewoon al te zweten bij scharrelen in de wei, laat staan als je iets gaat doen.
Shets verharen ook nog eens veel langer door dan menig ander paard.

En in de zomer hoef je al helemaal geen verschillende soorten dekens te gebruiken.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: wie heeft er ervaring met scheren doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:25

Ik heb mijn shet een paar weken terug geschoren en een regendekentje voor hem gekocht. Hij had het erg warm en veel jeuk, dus daarom geschoren.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:27

Ik heb mijn shet vorige week ook geschoren. Hals,borst en buik zijn nu kaal. (Onderkant dus)Hij kan op deze manier zonder deken en tijdens het rijden zweet hij bijna niet op deze manier. Hij stond te zweten in de wei met deze temperaturen. Nu is hij weer een blije shet die zijn warmte kwijt kan

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:31

Ik heb zelfs mijn bijna drie jarige shet geschoren, omdat het gewoon niet eerlijk meer was naar hem toe om hem met vacht te laten staan. Hij staat nu s nachts onder 150 gram en gaat zodra de andere s nachts bloot kan onder diens 0 gram. Hij rent nu weer blij door de paddock met zijn vriend. Temperaturen zijn echt absurd hoog.