tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 11:41

Helemaal vorstvrij gaat natuurlijk niet, maar zoek tips om waterbakken zo lang mogelijk ijsvrij te houden, heb er nu jerrycans in liggen met warm water. Ga nu drie maal daags er heen om water te controleren en bij te vullen maar donderdag en vrijdag kan ik maar twee keer gaan. Er is geen stroomvoorziening aanwezig dus met die speciale kabels kan ik niet werken helaas. Verwijder het oude ijs zoveel mogelijk als ik de bakken vul.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:45

Tijd terug zag ik een filmpje op facebook, hadden ze een flesje gevuld met zout/water en dat in de waterbak gelegd...
Ik heb geen idee hoe of waarom het werkte maar het deed wel wat het moest doen. :D

(Moet je natuurlijk geen slopers hebben, want zo'n hoeveelheid zout is ongezond om binnen te krijgen. :=)

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:45

Boomstammetje erin. Blijf het niet ijsvrij mee, maar als de paarden het stammetje aandrukken met de neus, kunnen ze doorgaans wel bij vrij water.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:47

Of een paar plukken stro erin? Dan bevriest het plaatselijk maar is het ook zo weer 'open' als paard er met z'n neus opdrukt. Wel lastig hoor!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:48

Paris_ schreef:
Tijd terug zag ik een filmpje op facebook, hadden ze een flesje gevuld met zout/water en dat in de waterbak gelegd...
Ik heb geen idee hoe of waarom het werkte maar het deed wel wat het moest doen. :D

(Moet je natuurlijk geen slopers hebben, want zo'n hoeveelheid zout is ongezond om binnen te krijgen. :=)


Werkt niet, heb er zelf een liggen en komt erop neer dat ik dan een vastgevroren fles zout water in de bak heb in de ochtend.
Zit evenveel ijs op als de bak ernaast waar niets in zit..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:51

Bij -10 graden helpt er natuurlijk ook helemaal niets meer, dan bevriest alles.

Wat ze in de VS deden was een langwerpige waterbak (badkuip) waarvan ze dan de ene helft ervan overkapten. Overdekt water bevriest minder snel. Uiteraard op een beschutte plek, niet vol op de open vlakte. Dat in combi met het boomstammetje deed eigenlijk de hele winter de truc wel.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:53

Mijn ervaring is dat paarden zich wel redden. Ik maak de bak niet ijsvrij en elke mee weer hebben ze er een mooi gat in geblazen. Nog nooit gehad dat ze niet bij het water konden komen.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:55

Ik las laatst een tip waarvan ik denk dat die wel zou moeten werken. Zelf niet geprobeerd, maar je kunt (een fles) zonnebloemolie over het water gieten. Olie drijft op water, en blijft tot ongeveer -18 vloeibaar (daarna wordt het vet). Het is ook geen ramp als een paard het binnen krijgt, olie is goed voer voor paarden.
De theorie is dat ten eerste het laagje olie isoleert, en ten tweede dat áls er ijs wordt gevormd, dit kleine schotsjes zijn ipv een dikke laag, omdat de olie op het grensvlak met het water een emulsie vormt.

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:27

Misschien een bruiser op zonne energie? Wat je normaal in een vijver gebruikt. Het houdt onze vijver behoorlijk ijsvrij. Er blijft vrijwel altijd een gat waar de bruiser ligt.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:37

Azmay schreef:
Paris_ schreef:
Tijd terug zag ik een filmpje op facebook, hadden ze een flesje gevuld met zout/water en dat in de waterbak gelegd...
Ik heb geen idee hoe of waarom het werkte maar het deed wel wat het moest doen. :D

(Moet je natuurlijk geen slopers hebben, want zo'n hoeveelheid zout is ongezond om binnen te krijgen. :=)


Werkt niet, heb er zelf een liggen en komt erop neer dat ik dan een vastgevroren fles zout water in de bak heb in de ochtend.
Zit evenveel ijs op als de bak ernaast waar niets in zit..

Je moet wel genoeg flessen met zout water gebruiken, eentje is niet genoeg.

Bij mij houden ze ook altijd zelf de bak open.

De tip van Ibbel ben ik wel benieuwd naar!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:43

SandravdB schreef:
donderdag en vrijdag kan ik maar twee keer gaan.

Prima toch? Twee keer per dag vers water redden ze zich uitstekend mee.


In de natuur hebben de paarden ook niet 24/7 toegang tot water. Sowieso merk ik dat onze paarden sinds het frisser is minder tot nauwelijks drinken op de wei, dus met twee keer per dag zie ik echt geen enkel probleem.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:49

Ik las eens dat een bal ook wel goed werkt. Hopen op een beetje wind zodat de bal in beweging blijft

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:59

Overdag is het nu met de zon ook niet zo koud toch? Dus als je zorgt dat de waterbak 's ochtends gevuld wordt met vers water en alle ijs eruit dan zou dat overdag gewoon drinkbaar moeten blijven. Merk je dat het nu ook overdag bevriest?

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 13:05

Gisteren was het binnen paar uur weer bevroren, geen dikke laag maar wel al helemaal dicht

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:05

Shadow0 schreef:
Overdag is het nu met de zon ook niet zo koud toch? Dus als je zorgt dat de waterbak 's ochtends gevuld wordt met vers water en alle ijs eruit dan zou dat overdag gewoon drinkbaar moeten blijven. Merk je dat het nu ook overdag bevriest?

Hier nu om 9 uur ijs eruit gehaald en nu om 12 zat er al weer een halve cm op.
Bakken zijn zwart en staan in de zon.

Nog even en dan hebben we lente :')

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:14

Azmay schreef:
Hier nu om 9 uur ijs eruit gehaald en nu om 12 zat er al weer een halve cm op.
Bakken zijn zwart en staan in de zon.

Nog even en dan hebben we lente :')

Hea, dan hebben jullie het wel goed te pakken qua kou. Ik heb ook een grote zwarte specieton in de weide staan, in de ochtend vul ik die met twee gieters heet water over het ijs heen (ik breek het wel eerst). En tot nu toe gaat dat goed de hele dag door. In de avond herhaal ik dat weer met de ton in de stal, die is overigens van iets kleiner formaat en in de ochtend zit daar wel een laagje ijs op (die hij zelf steeds kapot maakt te zien aan de schotsen en ijsranden, dus hij drinkt wel).

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:29

Shadow0 schreef:
Overdag is het nu met de zon ook niet zo koud toch? Dus als je zorgt dat de waterbak 's ochtends gevuld wordt met vers water en alle ijs eruit dan zou dat overdag gewoon drinkbaar moeten blijven. Merk je dat het nu ook overdag bevriest?


De staleigenaar slaat bij ons het ijs in de bakken stuk rond half 8 en als ik dan kom om 8 uur zit het al weer dicht hoor, weliswaar een dun laagje, maar het bevriest waar je bij staat. Ik gooi er in alle bakken nu heet water bij en dan blijft het in ieder geval iets langer ijsvrij. Heb juist het idee dat ze allemaal meer drinken nu het zo koud is i.p.v. minder eigenlijk....

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:41

verwarmde waterbak buiten doet het nog prima, als de pomp tenminste aanslaat, die gaat ergens in de nacht in storing (lekje ergens, lucht in de leiding en ze kunnen nu niet graven). In de stal heb ik een emmer water opgehangen daar was wat uit gedronken en er lag een dun laagje ijs op.
Mijn koliekgevoelige paard mag niet te koud water drinken van de veearts, ik neem braaf warm water mee van huis, maar ja.... je kan het paard wel naar het (warme) water brengen, maar je kan hem niet laten drinken.....

Ineke2

Berichten: 33116
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:00

Warm water bevriest alleen maar sneller...
Beter kun je het zo goed mogelijk isoleren.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:27

SandravdB schreef:
Helemaal vorstvrij gaat natuurlijk niet, maar zoek tips om waterbakken zo lang mogelijk ijsvrij te houden, heb er nu jerrycans in liggen met warm water. Ga nu drie maal daags er heen om water te controleren en bij te vullen maar donderdag en vrijdag kan ik maar twee keer gaan. Er is geen stroomvoorziening aanwezig dus met die speciale kabels kan ik niet werken helaas. Verwijder het oude ijs zoveel mogelijk als ik de bakken vul.


Wat voor bakken heb je eigenlijk?
De mijne zetten meestal hun hoef erin, maar dan moet het niet heel hoog zijn.
Ik heb deze bak en de shet is meestal degene die zijn been erin zet.

Afbeelding

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 17:28

Ik heb een badkuip en vier van die zwarte cementtonnen.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:30

Die zijn wel net wat hoger, je zou een iets lagere kunnen proberen?
Ik denk ook dat als ze écht willen drinken ze het zelf wel gaan proberen, mijn shet is heel ongeduldig dus die heeft geen zin om te wachten. :D

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:26

Gezien de tip van olie hier heb ik een flinke scheut olie in de waterbak gedaan... drijft ook een bal in dus ben benieuwd morgen...

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:33

bij agradi kun je thermokabel kopen. (26 euro voor 2 meter). dat maak je in of rond de drinkbak en evt.waterleiding . springt automatisch aan als het kouder wordt als 5 graden en boven 10 graden slaat hij weer af dus kan nooit heet worden.
ff googelen dan zie je het wel... is gewoon met stekker dus je hebt wel stroom nodig

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:35

Ibbel schreef:
Ik las laatst een tip waarvan ik denk dat die wel zou moeten werken. Zelf niet geprobeerd, maar je kunt (een fles) zonnebloemolie over het water gieten. Olie drijft op water, en blijft tot ongeveer -18 vloeibaar (daarna wordt het vet). Het is ook geen ramp als een paard het binnen krijgt, olie is goed voer voor paarden.
De theorie is dat ten eerste het laagje olie isoleert, en ten tweede dat áls er ijs wordt gevormd, dit kleine schotsjes zijn ipv een dikke laag, omdat de olie op het grensvlak met het water een emulsie vormt.



Dit klinkt echt als een goede oplossing. Heb het nog niet geprobeerd, maar het klinkt heel logisch!