Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:04

Women2 schreef:
Tigra_ schreef:
Te hard zal niet zomaar gebeuren. Maar om de bak echt egaal te houden valt niet mee. Wij hebben op stal een groot erf. Daar rijdt ik meestal als het gevroren heeft. Gewoon basis werk, stap en draf gaat prima.
Heb niet echt zin om de bak egaal te trekken en zout te strooien. En als het al gevroren heeft ben je te laat.


Hier wordt de bodem gewoon kogelhard hoor... Maar dat is eigen keus of je ergens zin in hebt of niet


Volgens mij is dat momenteel op de meeste plaatsen dat het zo hard wordt? Snap je reactie niet zo goed eigenlijk?

Ik kies gewoon voor de bestrating net zo hard maar egaal en hoef er geen moeite voor te doen.

Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:14

Ik heb helaas geen invloed op slepen van bak en paddock... (sta op een basic pensionstal en slepen wordt gewoon niet gedaan, alleen met de hand hoefslag af en toe wegscheppen) en dus hebben we nu een harde hobbelige bak :( . Ook de paddock is zo. Mijn paardjes hebben de neiging om eens lekker uit hun stekkertje te gaan in de paddock, dus ik durf ze niet goed buiten te zetten nu. Hoe doen jullie dat?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:15

Oh dit herinnert mij er ineens aan dat ik waarschijnlijk alweer niet zal kunnen rijden vandaag -O-
Vorigeweek verhuisd van stal met binnenbak die altijd te rijden is, naar stal met buitenbak die vorigeweek te nat was om te rijden, en nu dus wel compleet bevroren zal zijn.
En de zon schijnt nog wel zo mooi :+

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:23

Bella123 schreef:
Ik heb helaas geen invloed op slepen van bak en paddock... (sta op een basic pensionstal en slepen wordt gewoon niet gedaan, alleen met de hand hoefslag af en toe wegscheppen) en dus hebben we nu een harde hobbelige bak :( . Ook de paddock is zo. Mijn paardjes hebben de neiging om eens lekker uit hun stekkertje te gaan in de paddock, dus ik durf ze niet goed buiten te zetten nu. Hoe doen jullie dat?


Mijn ervaring is dat ze wel doorhebben dat de bodem anders is. De mijne die ook geregeld uit z'n stekker gaat vermaakt zichzelf bij vorst meer met spelen met de harde grond, stukjes ijs en het doffe geluid dat schrapen geeft :')
Die past wel op.
Op de vorige stal ging alles (50 paarden) met strenge vorst gewoon het keiharde omgewoelde land op, dus een maanlandschap aan harde modder... Niks dat gek deed.

Binnen houden tot de vorst voorbij is, en daarna uit hun stekker laten gaan is ook blessure gevoelig.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 13:51

Wow, bedankt voor al die reacties! :D

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:21

paarden passen zich inderdaad aan als de ondergrond hard en ongelijk is, je ziet ze dan veel voorzichtiger lopen, zodra ze dat gaan doen is dat voor mij reden genoeg om niet meer te gaan rijden/mennen/longeren

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:44

Zolang de bodem vlak is kan het wel even. Ik heb een viltbodem dus die blijft helemaal lang zacht. Als het echt hard is (dat hoor je vaak wel aan het geluid) dan is het alleen stappen/draven. Galop sla ik dan maar een keertje over :)

Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:16

Citaat:
Mijn ervaring is dat ze wel doorhebben dat de bodem anders is. De mijne die ook geregeld uit z'n stekker gaat vermaakt zichzelf bij vorst meer met spelen met de harde grond, stukjes ijs en het doffe geluid dat schrapen geeft :')
Die past wel op.
Op de vorige stal ging alles (50 paarden) met strenge vorst gewoon het keiharde omgewoelde land op, dus een maanlandschap aan harde modder... Niks dat gek deed.

Binnen houden tot de vorst voorbij is, en daarna uit hun stekker laten gaan is ook blessure gevoelig.


Daar heb je gelijk in. Heb ze vandaag dus toch maar in de paddock gezet en gingen idd schuifelend en snuffelend rond :) Daarna nog een rondje buiten gereden want de bak vond ik te ongelijk om in te rijden.

Heerlijk hoor dat zonnige vriesweer, maar zal blij zijn als de bak weer wat ontdooid is ;)

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:34

Onze bak wordt ook niet vaak geslepen (is een zand ondergrond). Dus is nu ook super ongelijk. Vandaag voelde het boven laagje wel zacht aan dus ik dacht even zonder zadel stappen maar ik voelde aan m'n paard dat ze heel voorzichtig liep, dus ben ik maar op het erf rondjes gaan stappen :) Ik zou dus zeggen vooral zelf aanvoelen en ook kijken hoe je paard erop loopt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:41

Bodem is nooit te hard om te rijden. Te zacht is wel mogelijk.... :D

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:53

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:33

Mijn eerste rit ooit op mijn paard was in een bevroren bak. Was de dag van tevoren netjes glad gesleept en heb gestapt en gedraafd +:)+ .
Galopje lieten we maar achterwege ;) .

Op een harde ongelijke bodem zou ik niet rijden, dan ook uitkijken voor zoolkneuzingen.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:38

Bella123 schreef:
Citaat:
Mijn ervaring is dat ze wel doorhebben dat de bodem anders is. De mijne die ook geregeld uit z'n stekker gaat vermaakt zichzelf bij vorst meer met spelen met de harde grond, stukjes ijs en het doffe geluid dat schrapen geeft :')
Die past wel op.
Op de vorige stal ging alles (50 paarden) met strenge vorst gewoon het keiharde omgewoelde land op, dus een maanlandschap aan harde modder... Niks dat gek deed.

Binnen houden tot de vorst voorbij is, en daarna uit hun stekker laten gaan is ook blessure gevoelig.


Daar heb je gelijk in. Heb ze vandaag dus toch maar in de paddock gezet en gingen idd schuifelend en snuffelend rond :) Daarna nog een rondje buiten gereden want de bak vond ik te ongelijk om in te rijden.

Heerlijk hoor dat zonnige vriesweer, maar zal blij zijn als de bak weer wat ontdooid is ;)


+:)+ Blij om te horen!
Onze bak is helaas ook niet vlak gesleept. Vlak en hard maakt me weinig uit, ik draaf ook op asfalt. Maar ongelijk en hard is geen feest...

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 00:48

MariekeS_ schreef:
Mijn ervaring is dat ze wel doorhebben dat de bodem anders is. De mijne die ook geregeld uit z'n stekker gaat vermaakt zichzelf bij vorst meer met spelen met de harde grond, stukjes ijs en het doffe geluid dat schrapen geeft :')
Die past wel op.
Op de vorige stal ging alles (50 paarden) met strenge vorst gewoon het keiharde omgewoelde land op, dus een maanlandschap aan harde modder... Niks dat gek deed.

Binnen houden tot de vorst voorbij is, en daarna uit hun stekker laten gaan is ook blessure gevoelig.


Hier iemand met zo'n keiharde omgeploegde gatenkaas weide. We hebben een stukje erin waar we 2 maanden geleden 7 kuub zand hebben gestort om een droog eilandje tussen de Groningse blubberklei te maken, en dat is wel heel vlak. Daar staat onze man vaak de zon te aanbidden. Maar verder zie ik dat hij duideijk bewuster zijn benen neerzet als hij over stukken loopt die eerder op een hindernisbaan lijken dan een weiland. ;)

Opvallend wel, waar hij zijn speeluurtje altijd in de ochtend had, heeft hij die nu standaard in de namiddag wanneer de grond ietwat zachter is geworden na een dagje zon. Dan zet meneer het op een showen en zorgt hij ervoor dat eeniedere toevallige passant, zowel de kippen als de toeristen, hem niet over het hoofd zien. En vandaag, toen de grond besoot gewoon keihard te blijven, viel het me op dat hij zijn route nauwkeurig uitgestippeld had over de stukken pad die enigszins gatenvrij gebleven zijn.

Wat dat betreft wil ik wel aanmerken dat ik me kan voorstellen dat het wel een enorm verschil uitmaakt of je paard gewend is aan dergelijke omstandigheden (die van mij gaat elke dag naar buiten, weer of geen weer) of dat ze het overgrote deel van de dagen doorbrengen op wat kleinere stukken zandpaddocks of de stal. Want een paard dat zn kans schoon ziet om de benen eens flink te strekken nu hij er weer even de kans voor krijgt zal wel degelijk risico lopen op een fikse blessure als hij er niet op verdacht is dat de keiharde grond ook keiharde bulten en/of kuilen betekent.

Enne, over diezelfde keiharde grond, voor ons is het een geschenk uit de hemel. Een fokker verderop was ook al helemaal opgelucht. Bevroren bodem of doorweekte Groningse winterklei, geen moeilijke keuze. ;) Ik kan nu eindelijk de hoeven van mn jongeman weer zien. :D

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 06:23

Ineke2 schreef:
En ik raad aan om niet van je paard te vallen als de bodem bevroren is :o }:0

Het vallen is niet het probleem hoor;
Het probleem is het neerkomen :P

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 07:47

Wij doen de bak gewoon slepen in de avond... en dan vriest hij recht vast en dan kan je echt wel wat simpel werk doen.. maar hij is ook nog nooit te hard geweest.. meestal is het bovenste laagje wel snel ontdooid

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 07:58

Wij slepen aan het eind van de middag. Dan vriest ie vlak op.
Doordat de zon alweer kracht heeft kun je `s middags wel rijden, de bodem is dan los genoeg.

Wel weer slepen daarna, als ie hobbelig opvriest wordt het niets meer

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wanneer is de grond te hard om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:06

Gister nog gelongeerd in een harde bak. Mooi gevlakt! En de toplaag was nog wel zacht
Afbeelding