Mijn paard verhaart nu al.... normaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:35

Ik heb 6 paarden en geen enkele geschoren. 5 staan er zonder deken en sinds 2 weken komen de haren er met volle bossen vanaf. Ik ben niet anders gewend in deze tijd van het jaar. Dit jaar hebben ze ook amper wintervacht aangemaakt, lang niet zo vol als andere jaren.

Anoniem

Re: Mijn paard verhaart nu al.... normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:49

Het haar is al terug gegroeid, maar nu met borstelen komen er heel veel losse haren vanaf.

Overigens, dat ik al in oktober heb geschoren, kwam omdat ze van top tot teen in het zweet stond, en na 3 uur nog steeds niet droog was. Ik had geen zin in longontsteking dus heb ik haar geschoren.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:04

Ik heb het andersom ook meegemaakt. Er was een hittegolf gaande, maar paard was al bezig wintervacht te maken, want de langste dag was al geweest.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Mijn paard verhaart nu al.... normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:11

Hmm je paard is er vroeg bij inderdaad... mijn IJslander begint eind Januari meestal.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:23

Mijne verhaart van februari tot juli echt. Maar die heeft dan ook een Siberische vacht. Hij gaat komend voorjaar kaal, omdat hij dit jaar in de zomer ook daadwerkelijk wat moet doen. Voorgaande jaren spoot ik hem gewoon dagelijks af voor de verkoeling. Mijn andere shet begint ook pas in mei en is dan in augustus klaar. Maar die wordt s winters geschoren dus daar heb ik geen problemen mee. Alleen hij houdt praktisch het hele jaar bontlaarsjes. Mijn oudste is in september al kaal gegaan en die verhaart minder dan het jonkie dat in volle wintervacht zit. Daar komt bijna dagelijks 1 a 2 borstels aan vacht vanaf, want die heeft gewoon teveel vacht.

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Mijn paard verhaart nu al.... normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:50

De mijne is ook al sinds ruim begin december bezig. Hij is er ook zo een die tijdens een hittegolf in juli als begint met zijn wintervacht 8)7

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Mijn paard verhaart nu al.... normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:56

Ik ben ook al een goede 2 weken plukken haar weg aan het borstelen := Vroeg me ook al af of het niet vroeg was.
Overigens niet geschoren, wel ook een deken

tienus63

Berichten: 12052
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Mijn paard verhaart nu al.... normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:15

Hier verhaart drachtige merrie volop.
We zijn van haar gewend dat ze door wintervacht heen is als veulen geboren wordt.
Veulen wordt nu tweede helft februari verwacht.
Rijpaard is ook wel aan verharen.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Mijn paard verhaart nu al.... normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:59

Hier echt volle bossen die er vanaf komen. Geen deken en ook niet geschoren. Ik vond het ook erg vroeg maar zo te zien is hij niet de enige.

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Mijn paard verhaart nu al.... normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:06

Die van mij begin ook al een beetje te verharen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:08

Jazeker, mijne is in jachtpatroon geschoren en staat standaard onder 200gr. Bij haar is het deze week ook begonnen op de niet geschoren stukken. Op de geschoren stukken zit een mooie korte vacht.