24/7 op de wei in de winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

sannexbandit

Berichten: 81
Geregistreerd: 23-03-15

24/7 op de wei in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 15:20

Hallo allemaal,

Ik heb een tinker aan huis staan, zij staat 24/7 in de wei met een schuilstal. Nu sneeuwt het en gaat zij zelf buiten staan. Ze heeft wel een regen deken op maar die wordt daardoor wel helemaal nat, waardoor haar vacht ook nat word. Wel heeft zij een redelijke wintervacht aangemaakt. Kan ik haar denken dan niet beter af doen? En hebben jullie tips kwa bijvoeren met sneeuw? Ik heb een paar foto's bijgevoegd.
Afbeelding

Afbeelding


Graag zie ik jullie tips tegoemoed.


Groetjes Sanne & Bo

Be happy!


lieke_ydema
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-12-17

Re: 24/7 op de wei in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:24

ik zou een goeie nieuwe regendeken kopen en hem gewoon buiten laten staan als hij dat gewend is *D

Mizora

Berichten: 18059
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:24

Als haar regendeken doorlekt met de sneeuw zou ik hem inderdaad afdoen, maar wel eerst checken dat hij werkelijk doorlekt. Verder zorgen voor onbeperkt ruwvoer, bij voorkeur zowel binnen als buiten gevoerd.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

ellepel

Berichten: 47212
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:26

Die deken moet je wel vervangen ja,dan is die niet waterdicht.
Wij voeren toch al onbeperkt ruwvoer,dus voor sneeuw maakt het niet veel uit.
Zorg dus voor voldoende ruwvoer :j

Popstra
Berichten: 13587
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 24/7 op de wei in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:50

Veel ruwvoer geven. Vroeg me eigenlijk ook af of het dier wel een maatje heeft waarmee die samen staat!?

Ik l*l niet met de wind mee nee...

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Re: 24/7 op de wei in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:52

Idd gewoon de regendeken vervangen en onbeperkt ruwvoer.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:55

Met een goede schuilstal dus 4 wanden dicht zodat ze ook echt altijd uit de wind kunnen staan gaat 24/7 prima.
Zelf vind ik dan zonder deken het fijnste, de wintervacht doet dan zijn ding wel (of het paard moet dus in de haren zitten om een of andere reden).
Hooi geven op stal en ze drogen dan altijd weer wat bij.

Wil je toch een deken op zou ik dikker dan een regendeken gebruiken, die geven de kou erg snel door en het paard kan dan niet zijn vacht optimaal gebruiken.
Nat horen ze er onder net te zijn. Niet van de regen, uiteraard ook niet van het zweet.

En een maatje is ook belangrijk natuurlijk. :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:03

Geen deken. Eigen wintervacht heeft een prachtig natuurlijk regulerings systeem dat door een deken wordt verstoord. De regen loopt er vanaf ziet wel wat nat uit maar de ondervacht wordt nooit nat Haren worden opgezet als het koud is of waait zodat de lucht ertussen isoleerd. Bij die van mij blijft de sneeuw er gewoon opliggen zo goed is die isolatie. Ze schudden zich uit en het is weg.Schuilstal en voldoende ruwvoer maken het helemaal goed.

Eztelly

Berichten: 27
Geregistreerd: 01-11-16

Re: 24/7 op de wei in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:05

Ik zou persoonlijk nu niet meer de deken eraf halen. Deze winter nog een nieuwe deken en dan volgend jaar zonder deken.

Sure_lee

Berichten: 10346
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:09

Geen deken inderdaad. Vacht doet zijn werk wel. Verder zorgen voor voldoende ruwvoer. Dan kan je paard zichzelf warm houden door continue eten.
Als je niet in de schuilstal kunt voeren, kun je dat bijvoorbeeld ook doen op de weo dmv kliko's. Komt er ook geen sneeuw bij en blijft het droog.
Afbeelding

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: 24/7 op de wei in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:29

Hoe lang heeft ze al een regendeken op?
Een goede wind dichte stal is wel van belang. En heeft ze wel een maatje?

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥

pluisbeer

Berichten: 952
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: 24/7 op de wei in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:48

Late reactie, maar wel uit eigen ervaring: nieuwe deken kopen. Veel dekens blijven bij ons hooguit 2 seizoenen waterdicht. Van duur tot goedkoop. Ligt er denk ik ook aan omdat ze er ook veel mee rollen enzo(omdat ze 24/7 buiten staan kan dat ook), dan slijt het waterdichte toch sneller is mijn redenatie.

Marie111
Berichten: 4644
Geregistreerd: 15-07-10

Re: 24/7 op de wei in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:05

Waar is de deken aan de onderkant nat? Echt op de rug of alleen aan de voorkant bij de hals?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Re: 24/7 op de wei in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:31

Als de deken nat wordt (en dan bedoel ik echt op de rug, aan de schouders kan die wel eens nat worden door aflopend water) dan is het tijd om ze te vervangen. :)

Hier staan er twee 24/7 op weide winter en zomer. Een met ijzers en winterbeslag. Maar die zijn nooit nat onder hun dekens. Ze hebben dit jaar nieuwe dekens en de oude dekens kunnen eventueel nog gaan dienen als ze geen regen uit geven. Die kunnen nog een klein bui'tje hebben maar dat sch**tweer van de laatste weken waren ze niet meer tegen bestand. :) (nu heb ik het zolang ik leef ook nog nooit geweten, zo lang dit weer. Stalhoudster van mijn jongste zei dat een paar dagen geleden ook al dat ze dit zolang ze die stal had nog nooit had mee gemaakt. :x)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker