Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 18:38

Hoi allemaal!

Na de afgelopen dagen is ons weiland 1 waterballet. Ik sta op een pensionstal dus verharding aanleggen of drainage is geen optie helaas. Aangezien mijn paard de wei niet meer in wil vanwege de grote plassen (vindt het spannend om erdoorheen te lopen wanneer ze niet kan zien hoe diep het is) heb ik net drie kwartier met een emmer zitten scheppen. Hierdoor is 1
Grote plas weg. Maar nu dacht ik: daar moet toch wel wat op te bedenken zijn waardoor dat makkelijker kan? Ik heb het er met alle liefde voor over om er wat tijd aan te spenderen maar met een emmer ondiep water weg scheppen is nogal tijdrovend (en lang krom staan)

Iemand een geniaal idee hiervoor?

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:42

Dompelpomp met slang, maar ook dan moet je er wel bij blijven.

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:42

Geultje graven of het water wegvegen met een bezem.. En sowieso even overleggen met de eigenaar of hij er nog wat op weet eventueel.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:43

Is er geen sloot of iets in de buurt waar je een geul naartoe kan graven?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:43

Ja, op het laagste punt een wat dieper gat maken (handigst is buiten de wei of op een stukje wat je kunt afsluiten) en dan een dompelpomp erin. Lange slang eraan en pompen maar :)

miekiie

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:44

Wij halen het aquarium altijd leeg met een tuinslang. Hangen we erin en dan zetten we de pomp erop zodat het water eruit komt. Als het eenmaal loopt kan de pomp eraf en blijft het water lopen. Misschien op een of andere manier ook mogelijk in het weiland?

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 18:47

Helaas geen sloot in de buurt. Geultje graven is niet mogelijk zonder dat iemand anders daar heel veel last van krijgt. Heb ook geen stroom op die plek helaas dus dat wordt lastig denk ik.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:58

Bij onze voormalige natte plek zat ook geen stroom, dus wij gebruikten een verlengkabel van een flink aantal meter. Slang was ook niet heel kort.
Maar wij konden het wel zo doen dat het veilig was en achter een draadje. Pomp ging overigens alleen aan als we zelf vlakbij waren.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:00

Er bestaan 12V dompelpompjes (dienen eigenijk om iets bij boten leeg te pompen). Autoaccu in een kruiwagen en je kan pompen. Maar uiteraard heb je een slootje of zo nodig om het water heen te pompen.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:01

Zou hevelen naar een lager gelegen punt een mogelijkheid zijn?

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 19:02

Er zit verderop wel een put dus water in een kruiwagen en weggooien in de put is geen probleem. Put is wel te ver weg om rechtstreeks in te Pompen.

@eclair;
Ook daar leent de omgeving zich niet voor helaas.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:04

Je hebt waterstofzuigers, maar of die grote hoeveelheden aan kunnen?

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:11

Waarom prik je met een riek niet extra drainage gaten in en rond de plassen? Doe ik ook, gaat stuk sneller dan scheppen met emmer......

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 19:19

Bloemetje75 schreef:
Waarom prik je met een riek niet extra drainage gaten in en rond de plassen? Doe ik ook, gaat stuk sneller dan scheppen met emmer......


Helpt niet meer. Alles is zo verzadigd hier :( in de zomer doe ik dat wel maar nu heeft het geen nut

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 19:20

Ik bedenk me net. Als je een yerrycan vacuĆ¼m trekt, zou hij dan geen water kunnen opzuigen?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:13

Rizette schreef:
Dompelpomp met slang, maar ook dan moet je er wel bij blijven.


Dit dus. Wij gebruiken die wel eens in de rijbak maar gelukkig zelden nodig.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:02

als je weet hoe diep het zand zit (neem aan dat je op klei zit ?) bv 60 of 80 cm dan kun je met een palenboor wat grindputten maken, dat wil vaak wel helpen.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 13:57

Mist schreef:
als je weet hoe diep het zand zit (neem aan dat je op klei zit ?) bv 60 of 80 cm dan kun je met een palenboor wat grindputten maken, dat wil vaak wel helpen.


Is niet mijn land. Is een pensionstal dus helaas geen optie. Geloof me, als het mijn land was lag er al lang drainage in ;)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:15

Met een smalle grondboor gaten van 50 cm of dieper boren.
De smalle grondboor maakt gaten waar gewone paardenhoeven niet in vast komen te zitten.

Ik heb hier 1 plek in de rijbak die ook gauw tot vijver wordt bij heel veel regen in korte tijd. Met de grondboor heb ik daags erna al heel wat water weg. Vorige week is de rijbak weer met een grote cultivator losgetrokken dus het vijverprobleem is hier weer even van de baan :)

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:51

Kun je biet een donpelpomp nemen en aansluiten op een auto accu?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:53

Wij doen dit idd vaak met een dompelpomp, maar wij kunnen de slang in de sloot af laten lopen.

Anoniem

Re: Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:24

Ik weet niet hoe hardnekkig je paard is qua watervrees, maar als je nou al die tijd en moeite van het weghalen van het water steekt in het leren dat water niet eng is? De mijne wilde er ook nooit in, maar na hardnekkig en consequent volhouden loopt hij nu door elke plas. En dat vind ik toch een stuk gemakkelijker dan in de weer met pompen en emmers.

Nouja...waarschijnlijk heb je daar zelf ook al lang over nagedacht... :+

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:27

Een soort van vijvertje maken in je weiland. Dan kan het water daar in en heb je ook gelijk een drinkwater plek. En voor de viezerikken een modderpoel plek.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 17:30

safina schreef:
Ik weet niet hoe hardnekkig je paard is qua watervrees, maar als je nou al die tijd en moeite van het weghalen van het water steekt in het leren dat water niet eng is? De mijne wilde er ook nooit in, maar na hardnekkig en consequent volhouden loopt hij nu door elke plas. En dat vind ik toch een stuk gemakkelijker dan in de weer met pompen en emmers.

Nouja...waarschijnlijk heb je daar zelf ook al lang over nagedacht... :+


Mijn paard is een nogal bijzonder geval. Ze vaart helemaal op vertrouwen inmiddels en bij mij loopt ze gewoon. Maar we zetten buiten en binnen in beurten en er zijn van de 15 stalgenoten twee die er een probleem mee hebben. Je kunt je dus afvragen of het paard in deze een probleem heeft ;) door gewoon te zorgen dat het water niet zon mega plas wordt houd ik op een makkelijke manier rust in de tent voor iedereen. Iets banketstaaf als een waterplas mag geen reden zijn tot ruzie onder elkaar

Anoniem

Re: Grote plassen in weiland -water opzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:59

Ja, dat snap ik helemaal. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Maar wat een gedoe zeg....