Ontwormen| Hoe groot is de kans dat het bloedworm is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Surion1984

Berichten: 29
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Mierlo

Ontwormen| Hoe groot is de kans dat het bloedworm is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 18:08

Hey Bokkers,

Gisteren (3 nov)heb ik mijn pony (2,5) ontwormt na het vinden van een spoelworm. Ze was bij mijn weten net voor aankoop door de vorige eigenaar ontwormt (dat is nu bijna 3 maanden geleden) dus ik had dit niet echt verwacht.
Afin, na de ontwoming nog 2 grote spoelwormen gevonden gisteren en verder geen meer.
Vanmorgen in de paddock zat haar mest wel vol met kleine rode wormpjes. Na een google sessie denk ik toch dat het misschien wel bloedworm is.
Ze heeft verder geen symptomen, geen gewichtsverlies, mooie vacht, glanzend etc. Oogt ook niet ziek ofzo.

Het probleem van googlen is dat ik nu de meest verschikkelijk senario's in mijn hoofd heb, ik weet btw ook niet 100% of het bloedworm is maar kan wel een foto uploaden als iemand denkt mij hier een antwoord op te kunnen geven.

Ik ga maandag even langs de veearts om te kijken wat die zegt, maar wellicht zitten hier wat doorgewinterde ontwormers die me ook van advies kunnen/willen voorzien?

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:38

Welke wormkuur heeft je pony gehad? Heb je een mestonderzoek laten doen ?

Sindskort ben ik overgestapt naar Worm&Co. Zij kunnen meer uit een mestonderzoek halen . Vanuit een de mestonderzoek wordt er in overleg met de DA van hun bepaald welke wormkuur er moet worden gegeven.

Kijk maar eens op hun site worm&contact. Nl. Daar staat heel veel informatie.

Surion1984

Berichten: 29
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Ontwormen| Hoe groot is de kans dat het bloedworm is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 15:17

Volgens mij nu panacur, een vloeibare in ieder geval en dan 8cc ik zou het even op stal na moeten vragen maar het is er wel één die heel breedt ontwormd en die we over 4/6 weken moeten herhalen.

Uiteindelijk viel het allemaal heel erg mee. De eerste twee keer mesten zaten echt vol, daarna nog een enkele en gisteren/vandaag alweer helemaal worm vrij.
Op stal ook bijna iedereen erna laten kijken (eerste eigen paardje he) en iedereen heeft me gerust gesteld ;)

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Ontwormen| Hoe groot is de kans dat het bloedworm is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:33

Inderdaad heel goed mogelijk dat het de kleine bloedworm is, zolang ze geen klachten heeft hoef je je nog niet zo'n zorgen te maken. Naar mijn idee heeft ontwormen op dit moment niet heel erg veel zin meer. De wormen gaan in het najaar zich inkapselen voor de winter, dus zou je dan in december met moxidectine willen ontwormen want alleen die werkt goed tegen ingekapselde larven.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ontwormen| Hoe groot is de kans dat het bloedworm is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:36

Bloedworm en spoelworm zijn niet door 1 kuur van 1 dag samen te bestrijden. Bloedworm moet met ivermectine of moxidectine (of 5 dagen achter elkaar panacur), spoelworm moet met pyrantel of panacur (fenbendazol). Lintworm moet met praziquantel (dubbel dossis pyrantel doodt niet alle soorten lintworm).

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Ontwormen| Hoe groot is de kans dat het bloedworm is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:34

(spoelworm wordt wel vaak verward met aarsworm misschien even nakijken of het echt spoelworm is) Rode wormpjes en veel na het ontwormen zou ik zeker zeggen bloedworm. Ik zal de ontworming met een moxidectine over 3 weken herhalen. De overgebleven eitjes zijn dan weer uitgekomen. Nadeel van bloedworm is dat het zich incapselt in de darmen in de winter. In het voorjaar en najaar kun je ze meestal alleen vinden in een mestonderzoek. Ik zou dan ook na deze tweede ontworming in het voorjaar mestonderzoek doen.

Veel dierenartsen zeggen dat 1 keer ontwormen genoeg is. Mijn ervaring is dat dit niet waar is.

Surion1984

Berichten: 29
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 20:58

quickie schreef:
(spoelworm wordt wel vaak verward met aarsworm misschien even nakijken of het echt spoelworm is) Rode wormpjes en veel na het ontwormen zou ik zeker zeggen bloedworm. Ik zal de ontworming met een moxidectine over 3 weken herhalen. De overgebleven eitjes zijn dan weer uitgekomen. Nadeel van bloedworm is dat het zich incapselt in de darmen in de winter. In het voorjaar en najaar kun je ze meestal alleen vinden in een mestonderzoek. Ik zou dan ook na deze tweede ontworming in het voorjaar mestonderzoek doen.

Veel dierenartsen zeggen dat 1 keer ontwormen genoeg is. Mijn ervaring is dat dit niet waar is.


Dit is inderdaad het plan!
Bedankt allemaal voor de reacties!