eikels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

eikels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 18:00

hoi!
mijn paard staat in een hele grote wei met heel veel eikebomen.
stukken waar de eikels liggen kunnen niet afgezet worden,
dus ze eten ze wel, en het is niet mijn terrein.
ik maak me wel zorgen ookal heb ik het idee dat mijn paard ze niet zoekt maar soms wel binnen krijgt.
heeft iemand een tip hoe ik dit kan oplossen (niet alles is mogen ivm niet mijn terrein.

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Re: eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:19

Als ik in jouw positie zou staan zou ik mijn paard op stal zetten als dat mogelijk is... Ik zou het risico niet nemen om mijn paard op een wei te laten staan met veel eikels en dat je het niet kan afzetten...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:28

Wat is de reden dat je het niet kan afzetten? Een paar prikpaaltjes en wat schrikdraad zijn snel gehaald. Eikels zijn giftig en kunnen in grote hoeveelheden zelfs dodelijk zijn.

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 18:38

8nnemiek schreef:
Wat is de reden dat je het niet kan afzetten? Een paar prikpaaltjes en wat schrikdraad zijn snel gehaald. Eikels zijn giftig en kunnen in grote hoeveelheden zelfs dodelijk zijn.

Omdat ze niet op stal kan, en de er dan kunnen ze ergens niet meer langs

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 18:39

maad_dfhhl schreef:
Als ik in jouw positie zou staan zou ik mijn paard op stal zetten als dat mogelijk is... Ik zou het risico niet nemen om mijn paard op een wei te laten staan met veel eikels en dat je het niet kan afzetten...


Helaas vind ze de stal heel naar! (Trauma’s) dus daarom is de enige reden buiten

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:47

Mb123x schreef:
maad_dfhhl schreef:
Als ik in jouw positie zou staan zou ik mijn paard op stal zetten als dat mogelijk is... Ik zou het risico niet nemen om mijn paard op een wei te laten staan met veel eikels en dat je het niet kan afzetten...


Helaas vind ze de stal heel naar! (Trauma’s) dus daarom is de enige reden buiten


Das vervelend... En een andere wei in de buurt zoeken waar geen eikenbomen zijn?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:56

Als ze op een kaal weiland staan en niet bijgevoerd krijgen dan zou ik me idd zorgen maken (en niet alleen over de eikels eigenlijk :+ ) maar staat er genoeg gras en hebben ze onbeperkt hooi staan dan is er in 99% van de gevallen geen reden tot directe paniek (er zijn uiteraard overal uitzonderingen).

Ik weet zo even niet meer hoe veel het is maar wil een paard dood neervallen omdat hij teveel eikels heeft gegeten dan moet hij echt kilo's achter elkaar eten. Normaal vallen alleen de bruine eikels en die zijn al een stuk minder giftig als de groene verse eikels.

Buiten dat eikels het giftige tannine bevatten, zitten er ook anti-oxidanten, olie en zetmeel in wat weer gebruikt kan worden door het paard.
Vroeger bakten men zelf brood van meel van eikels.

Dus als de paarden genoeg te eten hebben kan het weinig kwaad..

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 18:59

palousa_boy schreef:
Als ze op een kaal weiland staan en niet bijgevoerd krijgen dan zou ik me idd zorgen maken (en niet alleen over de eikels eigenlijk :+ ) maar staat er genoeg gras en hebben ze onbeperkt hooi staan dan is er in 99% van de gevallen geen reden tot directe paniek (er zijn uiteraard overal uitzonderingen).

Ik weet zo even niet meer hoe veel het is maar wil een paard dood neervallen omdat hij teveel eikels heeft gegeten dan moet hij echt kilo's achter elkaar eten. Normaal vallen alleen de bruine eikels en die zijn al een stuk minder giftig als de groene verse eikels.

Buiten dat eikels het giftige tannine bevatten, zitten er ook anti-oxidanten, olie en zetmeel in wat weer gebruikt kan worden door het paard.
Vroeger bakten men zelf brood van meel van eikels.

Dus als de paarden genoeg te eten hebben kan het weinig kwaad..


Gelukkig hebben ze onbeperkt hooi en elke week weer een groot nieuw stuk gras! Alleen tijdens het grazen krijgen ze toch af en toe eikels binnen... maar als een paar niks uit maken dan hoef ik me geen zorgen te maken gelukkig <3 bedant voor deze reactie!!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:06

Is het gras erg hoog?
Ik heb zelf afgelopen week met een fijne hark alle eikels bij elkaar geharkt en op de mesthoop gegooid. Maar ik heb wel eerst dat stuk gras moeten maaien omdat het niet te doen is om met hoog gras te harken.
Mijn paarden gaan dan ook echt op zoek naar de eikels, ondanks dat er ook hoog gras staat.
Is het ook geen idee om een paadje af te zetten zodat ze wel voorbij de eikenbomen kunnen lopen naar de stal, maar niet helemaal rondom de bomen kunnen eten?

pien_2010

Berichten: 43277
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:10

Hier hetzelfde TS. Alleen als ik de paarden op het dak zet dan kunnen ze geen eikels eten. Dus dat werkt niet. Wel heb ik ze op onbeperkt hooi gezet in de paddock 's nachts en op een wei overdag met voldoende gras en maken we het volop water kunnen drinken zo aantrekkelijk mogelijk voor ze. Paarden op stal zetten is volgens mij ook niet de juiste oplossing en ik ga helemaal mee met Palouse_boy. Kijk mocht je nu een paard hebben die duidelijk de hele dag aan het eten is dan kun je altijd nog eens kijken of je iets extra's moet organiseren ter bescherming van. De groene eikels zijn normaliter het linkste. De bruine die dus niet meer zo jong zijn, zijn minder giftig. Normaal als een paard vrij natuurlijk gehouden wordt reguleren ze dit soort zaken zelf. De problemen zijn er altijd als de wei te kaal is of er is niet volop eten. Dan wijken ze uit naar de niet te versmaden eikels natuurlijk en geef ze eens ongelijk.
Succes ermee.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:43

Wij hebben ook eikebomen, en zat gras.
Maar zie de paarden soms bewust richting eikebomen gaan en ze dan eikels eten,
en daarna wandelen ze weer tedug naar de wei.
Ik maak me er nooit zorgen om.gaat gelukkig altijd nog goed :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 29-10-17 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:49

Mijn paarden eten ook eikels. Er staan bij mij drie eikenbomen naast de paddock waarvan de eikels in de paddock vallen. Ze gaan er echt naar opzoek en vinden het heerlijk.

Voorheen harkte ik meerdere keren per dag en toen een dierenarts al langs kwam, gevraagd over de eikels omdat ik mij zorgen maakte. Hij vertelde mij dat het wel zulke grote hoeveelheden moeten zijn, dat ze echt alleen maar eikels eten de hele dag. Sindsdien hark ik niet meer en zet ik ook niets af.
Paardjes zijn kerngezond..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:03

Wij sluiten stukken track af als de eikels vallen. Een deel blijft vervolgens afgesloten ivm vallend blad, gras en nattigheid. Het andere deel doen we wel open na harken.
Wij sluiten af omdat mijn ruin gevoelige darmen heeft en natte mest / diarree krijgt van het eten van o.a. eikels.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:17

8nnemiek schreef:
Eikels zijn giftig en kunnen in grote hoeveelheden zelfs dodelijk zijn.

Ja, maar dat geldt voor alles. Alleen niet in dezelfde mate. Zo is arsenicum een stukje giftiger dan bij voorbeeld water. Maar alles waar je te veel van binnen krijgt is giftig.

TS ik zou me er geen zorgen om maken. Zoals al gezegd hebben eikels ook goede eigenschappen. Mijn ruin zoekt ze bewust op, elke keer als ik ze op wat langer gras zet stort hij zich eerst op de eikels. Je bent wat je eet, denk ik dan maar ;) Dit is het 9e jaar dat ik met 'm de winter in ga, hij heeft al die jaren eikels gegeten en bij zijn vorige eigenaar deed hij dat ook. En raad eens: hij leeft nog steeds.

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:36

Mijne eten ook eikels. Ik let wel op of ze niet groen zijn, dan zet ik het tijdelijk af. Maar van bruine en genoeg ander voer gaat het prima.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:12

Afbeelding
Ik heb er deze handige notenraper voor aangeschaft!

pien_2010

Berichten: 43277
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:45

Dat heeft hier absoluut geen zin zo'n notenraper want daarvoor is het veel en veel te veel.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:19

Staan hier ook 7 eiken langs de wei, maar alles wat in mijn mandje zit, kunnen ze niet meer opeten, denk ik dan maar! En mijn merrie zoekt ze echt op!

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:24

Wat handig een notenraper!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:24

Birgit01 schreef:
[ [url=m/gSbwTD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb er deze handige notenraper voor aangeschaft!

Wat een grappig werktuig, slim ontworpen.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:25

Bij ons staan ze al 15 jaar lang onder eikenbomen :) nog nooit ziek van geweest! De groene vinden ze niet lekker dus die laten ze liggen tot ze bruin zijn. En gezien ze dagelijks op de wei staan houden ze de hoeveelheid op de grond 'op peil'. Ze eten dus nooit heel veel op 1 dag.

Ik kan me er niet druk om maken iig!

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:41

Werkt die notenraper ook in een wei? En tussen de bladeren??

Of alleen op een kort gemaaid gazonnetje.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:48

Ik ken het dilemma, mijn paard staat net zo. Afzetten is geen optie, dan is ook de schuilstal weg. Dus ik heb haar een graasmasker aangedaan. Ze krijgt de eikels niet door het gaatje, haha! Er staan wel andere paarden bij, die de eikels dus wel eten. Eigenaren zijn gewaarschuwd, maar ondernemen pas actie als het misgaat. Zelf weten...
Hier krijgen ze ook ruim genoeg te eten, maar mijn haflinger liep gewoon weg van het hooi om de eikels te gaan zoeken.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Re: eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:19

Werkt ook in de wei, bladeren lagen er toen nog niet heel veel ( heb het stuk afgezet), in hele ongelijke stukken moet je wat meer moeite doen natuurlijk. Maar heb ook een walnotenboom op de oprit en dat gaat echt supermakkelijk!

VJRBO

Berichten: 37
Geregistreerd: 04-01-17
Woonplaats: ~The Farm~

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:24

Ik zou gewoon maar gaan rapen als ik jou was. Tenzij je ergens anders heen kunt.