Beangstigend stil in de lucht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 19:14

Als je de kranten leest zijn er veel minder insecten als vroeger.

Hier aan het wad was het ook erg stil in de lucht.

Eczemers stonden gewoon zonder deken..dazen waren er amper..de Kinders werden niet lek geprikt, en ik zelf heb niet een muggenbultje gehad.

Nou hou ik mij zelf beroepsmatig ondermeer met insecten bezig, en vind dit een beangstigende ontwikkeling.

Mijn vraag aan jullie is:

Hoe was het dit vliegen seizoen bij jullie

Je maakt me blij als je hier je locatie meld, met daar bij of er meer, gelijk, of minder vliegend gespuis was als in het verleden.

Alvast erg bedankt!

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:16

Hier, centraal België énorm veel knutten, meer last gehad van muggen dan ooit te voren, vliegen zijn er nu nog met hopen en dazen werden de paarden gek van. Hier dus geen vermindering.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:17

Één woord. Vreselijk.
Muggen was een overvloed, misschien ook omdat er bij de buren een lege mestput stond.
Vliegen waren er ook best wel veel.
Wat ik wel opvallend weinig heb gezien zijn de Dazen.

Locatie Nunspeet

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:17

Zuid oost brabant.
Paarden stonden in de dekens anders stonden ze in de stal, al deden ze dat ook met deken nog.
Bijtjes heb ik gewoon horen zoemen in de lindebomen en gelukkig hebben we horren maar dan nog diverse malen geprikt door de muggen. Zelf nu nog.

Daarnaast vind ik het van 1 keer niet te zeggen.
Ander voorjaar dan anders en je merkt het al.

oh ja extreem veel vliegen.
Dazen waren dit jaar eerder in grote getale aanwezig, maar ook eerder weg.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 26-10-17 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:18

Veluwe; Dit jaar ontzettend veel vliegen, dazen, muggen en ander gespuis in de lucht.
Heb ook t idee dat het elk jaar meer wordt.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:18

Nuja, buiten Amsterdam.. Geen wespen, nauwelijks bijen en vlinders, geen mierenoverlast as usual.. Met de vermindering van wespen, bijen en mieren heb ik an sich geen probleem, maar ik vind het wel zorgelijk en zie ze eigenlijk liever terug.

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:19

Van de zomer hadden wij op m'n werk heel veel 'gewone' vliegen, echt veel meer dan anders. Wel veel minder steekbeesten!

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:19

Pfoe hier in Culemborg ben ik nog net zo lek gestoken door muggen als altijd :') ik zie hier nooit heel veel dazen, dit jaar was niet meer of minder dan normaal. Paarden hadden nog steeds veel last van de vliegen hier. Wespen en bijen heb ik ook wel vaak gezien, net als andere vliegen waar ik geen namen van ken.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:21

Noorderkempen in België: erg veel vliegen, minder dazen als vorig jaar deze zomer, maar nu na vochtig warmer weer nog steeds erg veel muggen (groot en klein). Iets meer bijtjes in de tuin, dat was fijn. Ook één van die mega wespen gespot begin september! Echt gigantische beesten, heel eng.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:21

In Assen was het echt vreselijk -O-
Vooral in het begin van de zomer veel van die akelige zwarte huisvliegen, alle paarden hadden er wel plekken door op het hoofd.
Knutjes waren er in overvloed, heb ook flink veel horzels gezien.

Dazen erg weinig...en eigenlijk neefjes ook niet...dat dan weer wel :j

Maar we zitten naast landbouwgrond, wat bemest word en dat trekt vliegen aan.

Oh en dankzij die extra vliegen misschien wel were de terugkeer van een aantal zwaluwen bij de stal :D

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:21

Hier in noord Brabant omgeving Eindhovense waar ik normaliter iedere zomer lek geprikt word. Zijn de muggen bulten dit jaar op 1 hand te tellen.
Dazen wel veel geweest maar niet zo'n lange periode.
Huisvliegen normaal een plaag dit jaar amper ...

Wespen idem ditto..

Freaky eigenlijk als je er over nadenkt....

Kleine edit. Vorige week was er een avond dat de hele lucht vol hing met fruit vliegjes. Dat was zo apart. Nog nooit gezien... En echt miljoenen over de hele straat.
Laatst bijgewerkt door Saul op 26-10-17 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:22

Hier in gelderland/achterhoek extreem veel vliegen en nu nog steeds knutjes.
Weinig dazen.

Daarnaast weinig muggen gezien, maar ben wel meer dan ooit gestoken door muggen... :+


Edit:
Wespen as usual ( wespennest), iets meer libellen, vlinders denk ik vergelijkbaar met vorig jaar.
Laatst bijgewerkt door Punz op 26-10-17 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:22

Hier, Wirdum, Groningen, net zoveel of misschien nog wel meer knutten dan anders.

Had wel het idee dat er wat minder dazen zaten dit jaar. Van die vieze huisvliegen waren er dan weer belachelijk veel.

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:23

Hier in Friesland zaten er ook enorm veel, vooral in de bossen van gaasterland was het bijna geen doen met al die dazen, zo erg heb ik het eigenlijk nog nooit mee gemaakt. Ook veel muggen en vliegen gehad hier.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:25

Achterhoek extreem veel muggen. Wel iets minder dazen en teken dan andere jaren. Wespen nagenoeg niet gezien. Bijen en hommels duidelijk minder dan andere jaren. Vlinders gek genoeg wel meer.

Andere kant van ijssel weinig muggen, meer teken, minder vliegen maar die er waren waren dikker. Meer bijen weinig vlinders
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-10-17 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:25

Noord Brabant heel veel vliegen in huis, zeker meer als vorig jaar ook behoorlijk wat dazen op stal. Verder helaas weinig hommels, vlinders en bijen ondanks een zeer hommel vriendelijke bloemen tuin.
Maar aan de vleermuizen te zien zijn er nog genoeg insecten om op te eten.

Kmbrly

Berichten: 1843
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:27

Uhm wat :')
Belgisch Limburg , ik stond vol muggenbeten.
Veel vliegen in huis , paard zat vol eitjes van de vliegen. Zo extreem heeft hij het nooit gehad.
Je mag ze terug hebben hoor :j

Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:30

Zuid-Oost Brabant ontzettend veel last gehad van dazen. Ook redelijk wat last van vliegen, maar muggen weinig tot geen zelf gemerkt. Vond dat er ook weinig bijen en wespen waren dit jaar.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:30

Utrechtse heuvelrug.
Belachelijk veel vliegen, al waren ze wel laat. Muggen, dazen en knutten waren ook allemaal van de partij. Wespen minder of had ik minder in de gaten ivm slechte fruitoogst. Maar wel een nest hoornaaren (reuze wespen met rode poten). En nu een ware invasie van lieveheersbeestjes in huis.
Vlinders, bijen, hommels en libellen geen veranderingen opgemerkt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:31

Een nest hoornaars hebben we hier ook gehad. Daar word je niet blij van :n

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:34

(z-w drenthe) Er zit hier genoeg aangezien de famiie zwaluw deze zomer weer 2 x 4-5 jongen groot gebracht heeft.
Korte tijd vrij veel vliegen gehad, dazen/horzels weinig (fijn), verder zo uit mijn hoofd : vlinders, hommels, wespen, sluipwespen, libelles, en het gebruikelijke assortiment muggen/knutten gezien de muggenbulten op mijn rug (t-shirts zijn te kort). Stil valt tegen, hommels maken flink herrie.
Laatst bijgewerkt door tamary op 26-10-17 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:35

bruintje123 schreef:
Een nest hoornaars hebben we hier ook gehad. Daar word je niet blij van :n



Die hebben wij wel veel gehad!!
Moet zeggen dat er nu redelijk veel vliegen zitten bij ons en dat ze ook echt gemeen zijn.

Maar ook geen hommels en bijen, teken ook minder als andere jaren.

Wel gewoon zwaluwtjes in de stallen.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:36

Hier in Reeuwijk :D ,erg last gehad van vliegen. Zo erg zelfs dat we voor het eerst vliegengordijnen in de deuren hebben gehangen en in huis zelfs 3 plakstrips, die je vaak in koeienstallen ziet hangen,opgehangen en die zitten best vol. Nu nog steeds last van vliegen in huis zodra de buitendeur maar even open staat.
Muggen erg weinig.
bijen en wespen erg weinig.
Hommels veel.vlinders erg weinig.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:38

Limburg: met dazenmeppen had je er soms 3 tegelijk, de eczemers hebben het zwaar gehad en oh mijn god wat een vliegen. Tot overmaat van ramp heel dichtbij een nest hoornaars gehad.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:38

Hier in midden-België helaas ook geen merkbare vermindering. Net de indruk gehad dat er meer vlinders waren dit jaar. En bijvoorbeeld de wespen waren vreselijk groot. Echt poedersuiker vind ik dat, zogenaamd 'nuttig' of niet. Paardje is ook zeker genoeg geprikt deze zomer door dazen en ander gespuis :(