Klaar met dat deken-gedoe!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Klaar met dat deken-gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-17 16:16

Ik stond vorige winter op een manege met binnenbak, waar mijn paard het echt bloedheet in had.
Ik heb haar toen geschoren, en heb dekens gebruikt in allerlei soorten en maten.
Nu sta ik op een stal, waar ze een koele stal heeft met luik, en waar we alleen een buitenbak hebben die ook behoorlijk open ligt. Daarbij staat ze nu, eind oktober, nog steeds overdag op de wei.
Ik wilde haar zowieso dit jaar al niet meer helemaal scheren, omdat ik dat met het rijden in buitenbak niet prettig voor haar vind.
Nu merk ik dat ik ook de rest van het dekengebruik eigenlijk bijzonder onhandig vind met een buitenbak; je paard word nat van regen, of zweet, waardoor je ze ook niet zo 123 weer onder de deken terug kunt zetten nat en wel.
Ik ben eerlijk; de keuze was makkelijker gweest met een donker paard, maar ik heb dus een bijna helemaal witte tinker, die bijzonder graag in haar stal languit in haar eigen mest ligt. Ik mest elke dag.
Ik kan hier wel makkelijker denken ach, wat maakt het uit dat ze niet schoon is.
Op de manege vond ik dat wat lastiger.
Toch vind ik het moeilijk. Ze is nu altijd mooi wit (ze wordt in de zomer niet vies, ze wordt namelijk alleen vies van mest en urine). Ik kan ze niet wassen in de winter. Toch vind ik dekens dus ook echt een keerzijde hebben. Ik blijf maar twijfelen maar moet nu wel echt een besluit nemen. Help! Eraf en niet meer aan beginnen, of.....?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:18

Is de enige rede dan je een deken op wilt zodat je paard schoon blijft...?
Ik heb een schimmel en ben ook altijd "blij" als ze weer een deken op kan. (Dit jaar wordt voor ons misschien het eerste jaar zonder trouwens) Maar ik zou nooit een deken op doen met als enige rede dat ze schoon blijft... Vind ik in zekere zin een beetje egoïstisch zelfs :o Dat paard heeft geen last van een mestvlek meer of minder ;)

Als je paard het niet nodig heeft zou ik je eigen "trots" opzei zetten en haar lekker zo laten staan :D
Want zo te lezen heeft het in jou geval nog meer nadelen dan voordelen.

Spoiler:
En ik heb echt geen schone schimmel hoor ;)
Afbeelding

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Klaar met dat deken-gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:23

Ik vind dekens ideaal! Blijft lekker schoon en ze moet ook een deken op als ik d'r straks geschoren heb. Heb ook een hekel aan poetsen :+
Maar om je paard onder een deken te zetten omdat die dan mooi schoon blijft vind ik ook een beetje vreemd. Dekens hebben voordelen maar zeker ook nadelen, als je merkt dat je paard het warm heeft of zich oncomfortabel voelt met zijn deken zou ik er niet een op doen.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Klaar met dat deken-gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:27

Ik zou als het niet nodig is zeker je deken lekker aflaten :) Je paard is prima in staat zijn eigen temperatuur te regelen en kan zonder deken vrijer bewegen. En het zal inderdaad misschien wat meer poetsen worden (of meer mesten haha), maar ook dat is zo erg niet. Elke paardenhouder zal snappen dat je niet elke dag poepplekken uit een wit paard gaat staan wassen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Klaar met dat deken-gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:37

Hier ook een wit paard dat in de stal niet schoon is (ze mest door de hele stal heen) en in haar mest gaat liggen. Ik vond de vlekken wel vervelend, maar het vervelendste van al vond ik dat ze genoodzaakt was om in de mest te gaan liggen: als ze de ruimte had gehad dan zou ze er nooit voor kiezen om in de mest te liggen.

Sinds een paar jaar eindelijk een plek gevonden waar ze niet meer op stal hoeft en nu heb ik altijd een schoon paard en een paard dat niet eens door de mest loopt, laat staan erin gaat liggen. Moddervlekken heeft ze wel, maar dat is niet vies en poets je zo weer weg.

Ik zou zelf geen deken gebruiken om vlekken te voorkomen maar ik snap wel dat je het vervelend vindt dat je paard er nog vies uitziet na het poetsen. Er is wel spray voor, maar ik vond dat eigenlijk teveel gedoe en niet zo geweldig werken, maar misschien is het wat voor jou?

koeien op de weg...

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:38

als anderen er moeite mee hebben dat mijn schimmel er zin in heeft om regelmatig als bonte valk door het leven te gaan... dan kijken ze maar de andere kant op. zolang ik geen functionele reden heb om een deken op te gooien heb ik inderdaad een toverbal. Elke dag is het weer een verrassing of en waar ze vlekken heeft. en nu is ze nog vrij donker maar dat word al erger over de jaren ;) zolang ze er geen last van heeft haal ik een borstel over de plekken waar het tuig zit...en de rest ook wel maar dat is minder belangrijk. Echt wit is ze alleen na een regenbui. shows etc daargelaten. als anderen daar een mening over hebben... is dat hun mening. en heeft niets met mij of mijn paard te maken. een goed paard heeft geen kleur ;)

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Klaar met dat deken-gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-17 18:12

Ik snap dat het overkomt alsof ik het alleen voor de vlekken doe, en op deze stal is dat eigenlijk ook wel zo als ik m er nu op zou leggen.... Op de manege was het een ander verhaal, daar was ze helemaal geschoren ivm de warme binnenbak. Bijkomend voordeel was dan idd wel een schoon paard haha. Maar ja, dat excuus heb ik niet meer. Ik denk dat het enige wat idd overblijft is dat ze sneller buiten adem is en meer zweet omdat ze een vacht heeft, dan wanneer ze die niet heeft, en dus idd dat ze vies wordt. Dat buiten adem kan ik ook oplossen door een streepje te scheren, dus valt ook al weg als excuus. Blijft dus idd alleen het vieze paard-excuus over. En jullie hebben gelijk; dat is het slapste excuus ooit!
Dus we laten ze lekker af dit jaar.
Ik heb alleen nu wel een hele collectie dekens van nog geen jaar oud... haha mooi zonde!! Nou ja, ik bewaar maar wat je weet nooit waar het goed voor is.

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Klaar met dat deken-gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:38

Ik vind het juist prettig dat ze schoon blijven omdat er een deken op ligt. Net wat je al zegt, je hoeft dan niet steeds te wassen.
Ik scheer ze altijd in november en dan gaat er een waterdichte winterdeken op. Niet te dik, 300 grams vind ik genoeg voor de Nederlandse kwakkel winters.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Anoniem

Re: Klaar met dat deken-gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:00

Vind poetsen altijd heerlijk juist! Niet vanwege tutten ofzo (dat vind ik dan weer vreselijk) maar het is altijd een goede manier om je band te versterken, wondjes/spieren te checken... Zou echt niet zonder willen!

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:12

ik heb ook jaren een wit paard gehad. die maakte zich niet heel vies maar had wel elke dag wat mestplekken. en ik waste elke dag , zomer en winter, de mestplekken eraf. wel met warm water. gewoon omdat je na een week dat laten zitten de vacht nauwelijks meer schoon krijgt en die mintgroen of geel blijft. :D
en dan stond hij flink dik in het stro met vlasstrooisel eronder. dan blijft alles veel droger en schoner.
zand en modder poets je er redelijk goed af dus dat was geen punt.


Afbeelding

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Klaar met dat deken-gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:38

Toen wij alleen een buitenbak hadden was mijn paard ook strak geschoren.
Kwestie van in en uitrijden met dekentje op, tijdens het rijden hebben ze het echt niet koud.

Paard zweette bijna net zo snel als met binnenbak, scheren was geen overbodige luxe, en ook hier buitenbox met veel frisse lucht.

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: Klaar met dat deken-gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:28

Als je het gedoe vindt en het paard het verder niet nodig heeft, zou ik ze lekker aflaten

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: Klaar met dat deken-gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:39

Zelf heb ik er al een aantal jaren voor gekozen om geheel zonder deken de winter door te komen. Mijn paard geniet ervan om heerlijk te rollen en uit te leven. Met de mooie lichte fjorden kleur ook altijd last van vieze vlekken. Maar ik heb gewoon geleerd om dit te accepteren dat mijn paard niet altijd keurig netjes schoon is.

Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Klaar met dat deken-gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:04

Heb ook een tinker en ze heeft het ook warm met rijden, toch scheer ik niet en dus ook geen permanente dekens. Ik stap lang uit tot het zweet zeg maar koud is, dan zet ik haar een uurtje op stal met een zweetdeken, dan is ze droog genoeg om weer naar buiten te kunnen en uiteraard gaat ze dan rollen en vies worden, maar ja, zo is het nou eenmaal in de winter en dat is lekker de natuur. Soms is ze ook groen van een of ander grasje waar ze in gerold heeft. Verder stal goed schoon en droog houden. Ik was haar staart af en toe eens, maar niet in de winter. Heeft geen zin. In de zomer wil ik nog wel eens extra wassen, maar het is een paard, dus ze maakt zich toch zo weer vies. Helemaal wassen heb ik nog nooit gedaan, lijkt mij niet zo goed voor de huid als je dat vaak doet. kortom ik zou me er bij neerleggen als ik jou was dat ze soms niet schoon lijkt. Want als je haar gepoetst hebt, dan is ze wel degelijk schoon alleen die vlekken zie je nog. Als mensen er wat van zeggen, zou ik gewoon terug zeggen dat het een paard is en geen modepopje.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Klaar met dat deken-gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:12

Ik gebruik Bucas Smartex dekens, daar kunnen ze prima onder als ze nog wat vochtig zijn van bijvoorbeeld de regen.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers