[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:12

Met Fedimax heb ik geen ervaring. Wat je vaak ziet is dat standaard schoudersplitten te ver naar voren zitten en/of niet lang genoeg zijn. Waardoor het gaat trekken. Eigenlijk zoek je dus een deken die op een andere manier schoudervrijheid biedt. Horseware vind ik daarin niet goed scoren. Bucas vind ik acceptabel, wie weet is dat wat voor je? Heb je wel een paard nodig met niet al te lage halsaanzet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:52

Fairytail schreef:
De dubbele gesp van Fedimax en Weatherbeeta heeft mij tot nu to tegengehouden om die te proberen.

Ik doe de voorsluitingen kruislings. In het begin deed ik de bovenste sluiting losser dan de onderste maar dat zat minder goed.

Wijander zowel je reactie als je foto zijn off topic aangezien ze niet over dekens gaan. Zal ik er even op temmen of doe je dat zelf?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:36

Fairytail ik ben toch een beetje bang dat het gaat inregenen met de hals zo. Heb je er een halsstuk bij?

Snorlex schreef:
Mijn paard wordt niet meer gereden dus ik wilde afbouwen met de dekens.

Haar zo laat mogelijk onder de deken gezet en tijd lang alleen onder regendeken. Begin november had ze het toch koud (rillen toen ik haar binnen haalde) dus 200 grams onderdeken bevestigd. Afgelopen week voelde ze toch nog vrij fris. Terwijl ze al een tijdje op stal stond...

Ik vind het lastig.

Mijn ruin ben ik pas onder dekens gaan zetten toen hij met de vut was. Toen hij nog mijn rijpaard was stond hij eigenlijk altijd bloot. Sinds vorig jaar grootste deel van de winter onder dek, daarmee bedoel ik meestal dikker dan regendekens. Wanneer ze ouder en minder onverwoestbaar worden hebben ze juist de dekens harder nodig (hij is nu 19, afgelopen zomer/herfst is hij 2 keer flink ziek geweest. Inmiddels is hij in veel opzichten weer zichzelf, rent in het rond, heeft weer overal een mening over enz. maar trekt de winter net wat minder goed. Te merken aan kleine dingetjes zoals niet inschachten wanneer hij bij kou/waterkou zonder dek staat). Mijn merrie kreeg met 24 haar eerste deken, dat was omdat ze tot haar 24e altijd 's winters op stal had gestaan en bij mij niet. Inmiddels is het een buitenpony geworden, maar wel mét deken. En dan heb ik het over een shet met intacte vacht. Momenteel staat ze de klok rond onder 100 grams. En mijn ruin heb ik nu onder de Smartex. Daar had hij het gisteren in de zon te warm onder maar nu is het een hele fijne deken met dit kille weer.
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-11-18 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:42

Dan zou ik 'm denk ik toch terugsturen... die deken, waar je dan zo te lezen niks aan hebt, is duurder dan het terugsturen, toch?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:26

Wat zijn ook weer de knelpunten en welke dekens (merken en modellen) had je ook alweer al geprobeerd?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 23:39

Fairytail had je ook dekens met halve hals geprobeerd?

Voor de hafje zou ik ook zeggen Weatherbeeta.

Stapmolendeken zou ik idd een maat groter gaan. Ik ben benieuwd hoe die zal staan!

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 00:12

Dat denk ik wel san4nie :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 00:45

Eigenlijk merk ik bij mijn merrie weinig verschil in temperatuur tussen en bovenop de haren. Bij mijn ruin wel. Denk dat zijn vacht dan beter isoleert ofzo?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:09

Oeps... waar had je 'm laten wassen Rianne? Ik weet wel dat er van die "harkjes" voor klittenband bestaan. De Kruidvat of de Hema hebben dat soort dingen meestal wel. Dan kun je 't klitteband in elk geval schoonmaken.

Caitlin_K schreef:
Weet iemand waar je borst/schoft beschermers kan vinden voor mini Shetlanders (rond de 90cm) pony heeft van haar deken een kleine schuurplek, na het scheren.

Niet om vervelend te doen maar is het niet handiger om een deken te zoeken die niet schuurt?

Fairytail o ja, dat was jij. Van de emblemen. Wat een lastig probleem, je hebt echt wel zo'n beetje alles geprobeerd nu dan...

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:09

Ik denk eigenlijk niet dat die dekens één voor één gewassen worden. Misschien dat ze bij jouw deken van tevoren het klitteband niet goed hadden vastgemaakt?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:10

LadyDaily schreef:
Sorry dat ik hier binnen kom vallen maar ik heb een vraagje.
Mijn pony's hebben een behoorlijke wintervacht al, toch zou ik graag een deken op willen doen. Zou dat nu nog kunnen of is dit te laat?

Ik zou niet weten waarom dat een probleem zou zijn. Die van mij hebben ook flinke vachten maar met dit weer staan ze echt wel onder een deken. Geen deken vind ik vandaag een groter probleem dan wel een deken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:57

Laura_ schreef:
Ik moet de 100 grams wel eerst nog vermaken.. die liners steken uit aan de voorkant..dus heb nu bij de 200 grams het randje omgeslagen en vastgenaaid. T steekt niet meer uit, maar ben er nog niet over uit of dr onderdeken nu droog blijft. Omdat de deken wat open lijkt te staan. Even kijken hoe dit lijkt te gaan. Maar de 100 grams moet dus nog even onder de naaimachine :+

Waar steekt (stak) het er onderuit?

Komende nacht koelt het niet ver af. Dat vind ik het enige voordeel aan die stomme regen: de bewolking. Ben je niet bang dat je paard te warm staat nu? :o

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:49

LadyDaily schreef:
Nou ik lees altijd dat je beter niks op kan doen en dat hun eigen vacht het beste is.

Hoeveel grams doe jij op?

De afgelopen dagen heb ik mijn merrie onder de ongevoerde Rhino gehad (die een warmhoudlaagje heeft en eigenlijk meer een 20 grams deken is) en mijn ruin onder de Smartex Rain. Beide vanwege de stevige stof. Vanochtend heb ik mijn ruin bloot gezet. Mijn merrie nu onder 0 grams (Nika) omdat het later vandaag nog zou gaan regenen en zij geen dekens heeft waar ze nat onder kan.

Laura_ ik heb ook zo'n deken. Deken is eigenlijk gewoon te klein en liner is wel de juiste maat, dus op de borst laat de deken een stuk open waar de liner dan bloot ligt. Gelukkig is daar bij mijn pony bij de montage de hals ingebouwd dus de liner blijft gewoon droog. Zit een afdak van pony boven.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:56

Klopt. Dan kom je uit op 0 of 100 grams met een liner.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:24

Bedoel je de Recuptex?

Laura_ geen ervaring mee. Wou je de hele liner insprayen of alleen het uitstekende stuk?

Wat een wéér..! Gelukkig kunnen die van mij redelijk beschut staan voor de regen, en kunnen ze ook naar binnen als ze dat willen. Doen ze af en toe ook. Maar vooral de wind vinden ze naar. Alleen is nu de Smartex voor mijn ruin te warm, en de Bravo en de Weatherbeeta zijn niet waterdicht genoeg meer. Dus hij staat nu toch maar onder z'n Nikaatje, in de hoop dat hij daar met deze wind genoeg aan heeft. Moet toch eens kijken of een Nika in dikkere stof voor hem de oplossing zal zijn. Twijfel erg, Amigo heeft ook een mooie wug die me wel wat lijkt voor 'm. De huidige Nika heb ik gisteren en vanavond wat anders dichtgemaakt aan de voorkant, eerst maar eens zien wat dat oplevert qua anti-inlek en draagcomfort.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:12

Of de schoenmaker het nou doet of jij zelf, lijmen zal toch moeten. Klittebandje op een deken zetten is het zelfde als klittebandje op een willekeurig ander stuk textiel. Belangrijkste is dat je het lijmt zodat het weer waterdicht is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:32

Dat ziet er inderdaad als een fijne deken uit. Mooie kleur ook op je vos.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:03

Vanochtend was mijn ruin onder de Nika iets minder nat dan op de plekken waar geen deken zat :+ Dus nu heb ik 'm maar bloot laten staan, de Smartex is veel te warm voor 'm nu. Daar komt hij gestoofd onder vandaan. Morgen nog een dagje regen met hoge temperatuur en daarna droog. Dat redt hij wel. En anders kan hij binnen gaan staan, daar is ook hooi enzo.

De Nika van mijn merrie had het wel goed gehouden maar hij was wel verzadigd en zwaar. Dus ponietje in de Rhino gehesen en die houdt ze vannacht op.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:14

Klimaatverandering. De aarde warmt in een razend tempo op :+

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:14

Ik vind sowieso de temperatuur heel lastig. Heb mijn ruin nu onder de Nika staan, dat gaat nu wel goed. Morgenochtend wil ik 'm eigenlijk onder de Smartex zetten, vanwege de harde wind en vele regen die ze voorspellen. Maar ben te bang dat dat te warm gaat zijn. Lastig.

Mijn merrie sinds een paar dagen dag en nacht onder de Rhino 0 grams. I hartje die deken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:01

Wollen deken vind ik sowieso beter werken dan fleece. Waarom laat je haar eerst een half uur zonder deken staan?

Er bestaan ook outdoordekens waar ze nat onder kunnen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:47

xtessax83 schreef:
Welke dekens hebben jullie standaard in de kast voor een ongeschoren paard ? Hoeveel grams allemaal?

Voor mijn ruin (ongeschoren IJslander) een aantal 0 grams regendekens (Nika, Amigo, Weatherbeeta) en een Smartex Rain, die is iets dikker. En een onderdeken van wolmix voor als het heel koud is. Ik wil ook nog graag een 100 grams regendeken voor 'm, eventueel met liner, dat is toch wat makkelijker en minder zwaar dan die onderdeken.

Voor mijn merrie (ongeschoren shet) heb ik 2 regendekens (Rhino wug en Nika) en Horseware liners in 100 en 200 grams. Beide lopen 24/7 buiten met schuilstallen en onbeperkt ruwvoer.


Gisteravond zat de Smartex als een dweil om mijn ruin geplakt. Paard was nog wel droog maar de deken was doorweekt. Enige wat ik nog droog had liggen was de Weatherbeeta. Die is op zich wel geschikt voor veel wind maar heb 'm al een hele tijd niet laten wassen en ik hoop zo dat hij nog waterdicht genoeg is := Vanochtend voelde het oké maar het heeft vanmiddag veel meer geregend dan afgelopen nacht. Ik ben benieuwd wat ik straks aantref, heb geen droge dekens meer liggen die geschikt zijn. Normaal had ik 'm nu nog onder de Smartex maar die is gisteren opgewaaid omdat ik had vergeten om het staartkoord vast te maken.
Mijn merrie staat al dagen onder de Rhino en is nog steeds kurkdroog.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-12-18 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:20

Ik heb de zon gezien! Paardjes waren het beu, alle regen en wind, dus ik had ze op stal gezet vanochtend. Toch maar even gebeld naar de mensen waar de wei van is of ze ze weer naar buiten wilden gooien :+

Vanavond laat ik ze denk ik maar bloot. De Smartex is nog steeds kletsnat en mijn merrie heeft geen buitendeken die ze op kan als ze nat is. Die paar buitjes vandaag en morgen moeten ze dan maar nat worden, kunnen in elk geval de vachtjes even wat luchten voordat het weer gaat vriezen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:20

Als je weet uit welk jaar hij ongeveer is kun je het vaak idd aan de kleur zien.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:51

Jester_ schreef:
Independence schreef:
Ik heb een amigo regendeken met een losse liner eronder, maar ik vraag me af of er ook onderdekens met fleece zijn die met dit systeem bevestigd kunnen worden? Vind het na het rijden wel fijn om een fleece op te doen, maar ik wil liever niet met losse dekens werken omdat dat buiten zo snel scheef gaat hangen.


Je hebt een speciale fleeceliner

De bedoeling van fleece is juist dat je het er af haalt zodra het nat is. Fleece haalt het vocht wel van je paard naar de buitenkant van de deken maar na een tijdje slaat het ook weer terug de andere kant op. Fleece moet je daardoor bij veel zweten steeds wisselen tot het paard er droog onder blijft. Paard nat onder fleece zetten en dan een deken er op en niet meer naar omkijken zou ik nooit doen.

De rode Rambohals is denk ik ook vermaakt. Bij de bies zit een raar dubbel/overlappend stuk van een centimeter of 25.

Ik heb mijne nu bloot. Vannacht gaat 't dekenspul er weer op, mijn merrie onder 100 grams Horseware liner met 0 grams Nika en mijn ruin onder de Smartex rain. Heb net een 100 grams Rhino wug voor 'm besteld. Met zwetende handjes, want hoewel ik erg weg ben van de Rhino wug (en ook van het paard) weet ik nog zo net niet of de combinatie ook gaat werken :=

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers